Eerst en vooral bedankt voor jullie reacties, het is inderdaad voor interpretatie vatbaar maar strikt gezien als je nu als toerist Amerika wil bezoeken en je vult je ESTA in zonder dit en zoveel andere fora te bezoeken ga je bij die vraag toch gewoon efkes opzoeken wat Moral Turpitude betekent/is en indien je ooit iets hebt mispeuterd, waar ik me gelukkig geen zorgen over hoef te maken ter verduidelijking

, je de 'misdaden' afloopt die daaronder vallen en de redenering zelf maakt of je een risico neemt of niet door JA of NEE te antwoorden... zoals ik al aangaf; indien het gepleegde feit daar niet onder valt lieg je toch niet, ze stellen geen simpele "ben je ooit al es gearresteerd of aangehouden" vraag, ze geven zelf een voorwaarde aan met die Moral turpitude...
Ik vind ook dat eerlijkheid het langst duurt maar er zijn veel mensen die online een superaanbieding voor een trip naar Amerika vinden en redelijk impulsief een reis boeken maar pas later beseffen wat er administratief komt bij te kijken. Niet iedereen heeft nog tijd genoeg om het risico te nemen een Visum aan te vragen en indien nodig een waiver zonder die superaanbieding te missen... dus lijkt het me logisch dat je dan handelt zoals ik in eerste alinea aangeef zonder daarmee van kwade wil te zijn.
Ten tweede; wat ik mij afvraag, er zitten hier voornamelijk Nederlanders op dit forum en hier wordt gezegd dat Nederland deze gegevens niet zomaar prijsgeeft, maar weet er iemand of ze de Belgische justitiele registers kunnen opvragen of valt deze bescherming van de persoonsgegevens onder een algemene Europese wetgeving en dus niet verschillend van land tot land?
bjvoorbeeld je hebt voor uw feit vingerafdrukken moeten afgeven (in Belgie) en bij aankomst (eerste bezoek) moet je ook je vingerafdrukken geven worden deze dan gescand/gecontroleerd met politionele gegevens vanuit Belgie en ik spreek hier niet over iemand die geseind staat en/of dus voortvluchtig is?
en ten derde; dus eigenlijk als je niet van plan bent ooit te emigreren naar Amerika en er enkel als toerist naar toe wilt gaan worden er geen extra controles uitgevoerd bij aankomst tenzij zij een reden vinden u eruit te pikken voor extra controle? Wat ook kan met een brandschoon blazoen...?