Even geleden kwam ik erachter dat mijn ESTA was afgewezen (was eerst goedgekeurd). Ik zal hierbij mijn verhaal uitleggen.
- Vorig jaar November 2015 ben ik naar Amerika gegaan onder een J1-VISUM. Ik ben zelf weggegaan na 4 weken omdat ik veel heimwee had en niet meer wilde blijven om bijvoorbeeld te werken. (Ik vind het een mooi land, en de ervaringen zijn leuk. Maar om voor een heel jaar weg te gaan leek mij toch teveel. Hierbij heb ik gevraagd of ze mijn visum die 1 jaar geldig was wilden annuleren en dat ik weer graag terug wilde gaan.
- Mijn ESTA aanvraag heb ik gedaan in mei 2016. Ik wilde terug naar Amerika om samen met mijn vriend te zijn voor de zomer. Deze was meteen goedgekeurd. in juli is deze echter geannuleerd zonder enige reden. Ik kon verder ook niet achter de reden komen waarom dit zo was. later ben ik via de politie erachter gekomen dat mijn ouders mij hebben aangegeven als een geradicaliseerde moslim die waarschijnlijk wel een aanslag wilde plegen...

- We konden echt niet wachten om elkaar te zien, en wilden graag alles samen regelen. Ik ben daarom naar Canada gekomen om samen de mogelijkheid te hebben om hier iets te regelen met mijn vriend, en zit momenteel in Toronto. Bij aankomst op het vliegveld in Toronto werd ik meteen ' aangehouden'. Mijn spullen werden afgepakt, en er werd mij gevraagd wat ik kwam doen. De politie in Nederland gaf mij aan dat zij geen enkele reden hebben om mij niet het land in te laten. En vertelde mij gewoon alles eerlijk aan de douane te vertellen (natuurlijk!). Dit heb ik ook gedaan. Mijn (persoonlijke) verhaal is natuurlijk enorm lang. Maar zij zijn ook meteen achtergekomen dat ik geen ' geradicaliseerde' moslim ben en sterker nog helemaal niet gelovig ben. Ze hebben mij binnengelaten met de kans om langs de amerikaanse consulaat hier te gaan voor bijvoorbeeld een visumaanvraag. Ook hebben de douaniers mij hun nummer en naam gegeven om aan de amerikaanse consulaat of amerikaanse douane te tonen zodat zij contact kunnen opnemen met hen. Ze begrepen mijn situatie en ik vond het enorm vriendelijk dat zij mij zelfs wilde helpen waar dat nodig is.
- Nu is mijn vraag voor welke visum kan ik het beste aanvragen? Zijn er enige tips? wat kan ik doen in deze omstandigheden? Ik hoop iemand te kunnen vinden met enige ervaring, en/of ideeen. Zou ik nog voor een ESTA kunnen gaan?
Ik hoor het graag!