Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Welke eetwaren (waar) te koop en onder welke naam?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Dnise
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Welke eetwaren (waar) te koop en onder welke naam?

Bericht door Dnise »

Goedemiddag :)

7 September vlieg ik naar de Verenigde Staten (Las Vegas - natuurparken - kust Californië) en ik kom er nog niet helemaal uit wat betreft gezonde voedingsmiddelen. Nu heb ik al meerdere topics gezien (gezond eten in...) en de winkels gehoord, maar het is nog niet helemaal waar ik naar op zoek ben. Wie weet kunnen jullie mij helpen?

Oftewel; Hebben ze dit in Amerika, hoe heet dit of wat is een gezonde variant?
En dan natuurlijk niet vol met E-nummers, kleur-, geur- en smaakstoffen etc.

- Zilvervliesrijst
- Speltproducten; pasta, brood
- Soja yoghurt of melk

En hoe zit het eigenlijk met de kruiden... Hebben ze verse kruidenplantjes als basilicum daar te koop? Of paprikapoeder, kurkuma etc. zonder dat er zout of andere rare stoffen aan toe is gevoegd?

Ook vraag ik me af of er voldoende groenten en fruit in de supermarkten beschikbaar is? Hier lees ik verschillende berichten over.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! Komen vast nog wat vragen bij, maar dan kan ik ook eens kijken of ik eventueel producten meeneem vanuit Nederland.

Groetjes, Denise
rmathijssen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Welke eetwaren (waar) te koop en onder welke naam?

Bericht door rmathijssen »

Soja is Soy, dus met Soy milk of Soy yogurt kun je die dingen in ieder geval wel kopen. De andere vertaling kan ik je niet bij helpen, dit is niet echt iets waar ik op let tijdens de vakantie, maar groente en fruit zijn er meer dan genoeg in de supermarkten.

Als je gevoelig bent voor de bio-hype en geld graag wilt uitgeven kun je natuurlijk gewoon boodschapjes doen bij de Wholefoods.

Let wel op dat je niet zomaar etenswaren kunt meenemen naar het buitenland.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Geen zorgen, Denise. Net als in Nederland zul je de verpakkingen goed moeten nalezen op toegevoegde stoffen, maar zeker rond de stedelijke gebieden kun je bij elke Whole Foods of natuurwinkel terecht voor alles wat 'gezond' is. Veel hedendaagse voedingshypes zijn in Californië begonnen, dus met een vegan/paleo/glutenintolerant/primal/raw/graanloos/zuivelvrij/sojaloos (of sojarijk) dieet kun je je hart ophalen. Naar verluidt (ik ben zelf 'niks' :wink:) zelfs beter dan in Nederland.

In de parken is het een ander verhaal: daar kun je weliswaar heel lekker eten, maar in de (kleine) supermarkten in de dorpjes zul je wellicht weinig van je gading vinden. Neem dan dus spullen mee uit San Francisco/Los Angeles/Las Vegas, of minstens bij een grote supermarkt, voordat je richting natuurparken vertrekt.

biologisch = organic
zilvervliesrijst = brown rice
spelt = spelt
soja yoghurt/melk = soy yoghurt/milk
zonder kunstmatige toevoegingen (kleurstof/smaakstof) = without artifical additives (coloring/flavoring)
kurkuma = turmeric of curcuma

Verse kruiden kun je bij voornoemde winkels wel vinden, maar in mijn beleving lang niet zo makkelijk als hier bij AH. En paprikapoeder (dat niet vermengd is met iets anders) heb ik behalve in pondszakken niet gezien. Als je dat heel belangrijk vindt, zou ik het uit Nederland meenemen. Niet vergeten om aan te geven bij de douane: de VS houdt niet erg van vreemde geïmporteerde poedertjes die bij een steekproef uit een koffer komen rollen.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Voor een ruimere keus , vooral in groente en fruit, kun je beter niet je boodschappen doen bij de walmart, maar bij een 'normale' supermarkt. Maar je kunt overal wel iets vinden. De meeste kruiden zijn hier prima in de supermarkt te krijgen, maar sommige kruiden zijn hier wat minder gangbaar dan in NL, dus dan heeft niet elke winkel het. Zonodig kun je in de grote steden naar een aziatische winkel voor meer keus. Kruidenplantjes zijn er meestal ook wel, maar niet zo veel keus. Lijkt me eerlijk gezegd ook niet handig op een rondreis in de hitte. Betere supermarkten verkopen ook voorverpakte 'takjes' verse kruiden in de koeling op de groente- en fruitafdeling.
Andere dingen die je niemt let ik niet op, maar ik zie wel veel soyamelk.
Terug in Texas!
BonnyR
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door BonnyR »

Het viel mij op tijdens onze laatste reis dat er ontzettend gluten vrije producten te koop zijn. Wij zaten aan de Oost-kust en hebben gesmuld van de producten , die door de Amish verkocht werden. Vooral de verse pindakaas was heerlijk.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Zoals iemand anders al opmerkte mag je geen verse plantprodukten invoeren in de VS (ook geen vleeswaren, alleen vacuum verpakte kaas mag). Het valt mij altijd op hoeveel verschil er is tussen het aanbod in en rond de grote steden en erbuiten. Het is natuurlijk ook vraag en aanbod. Er is meer vraag naar gezondere (lees ook duurdere) produkten in de steden. Het advies om in de steden in te slaan is wat ik ook zou geven.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dnise
Amerika-ontdekker

Bericht door Dnise »

Bedankt allemaal voor de reacties! Zoals het lijkt hoef ik me dus niet al te veel zorgen te maken :)
Volgens mij mis ik in mijn oorspronkelijke post nog wel een aantal ingrediënten waar ik thuis absoluut niet zonder kan, dus die zal ik nog even bij elkaar sprokkelen en hopelijk kunnen jullie me daar dan ook nog bij helpen.
Verder gaat het mij niet zo zeer om de 'hype' maar ik voel me lekkerder wanneer ik geen E-nummers eet en vooral veel zelf vers maak i.p.v. uit een pakje. Een goede blender schaf ik dus ook direct in de eerste dagen aan! Wil graag een blender van ruim 2 liter, met een glazen kan als ze dat daar hebben, dus als jullie daar nog tips voor hebben zijn ze van harte welkom! Liefst niet een van 100 euro/dollar.
rmathijssen
Amerikafan

Bericht door rmathijssen »

Zo'n blender kun je vast wel uitzoeken bij de Walmart kopen voor een prikkie.
http://www.walmart.com/search/?query=bl ... ad=blender

Je weet overigens dat E-nummers ook gewoon natuurlijke producten kunnen zijn?
Gast

Bericht door Gast »

E nummers zijn Europees, die zul je in de VS niet tegenkomen.

Probleem opgelost :D
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Je kan hier in Amerika net zo makkelijk gezond eten als in Nederland. Dat iedereen hier alleen junkfood en rotzooi uit pakjes eet is onzin. In grote steden is het vaak makkelijker, maar in ons kleine stadje in Texas is het ook prima te doen. In Utah vond ik het wel heel moeilijk. We woonden in een klein stadje en er waren geen goede supermarkten. Er was 1 dure supermarkt die goedgekeurd was door de kerk maar daar lagen de muizenkeutels op de planken. En de andere supermarkt was heel duur met weinig aanbod. En dan was er de Walmart, maar die kreeg een nieuwe manager die niet echt snapte dat je lege planken moet vullen en dat als iets snel uitverkocht is er dus grote vraag naar is. In Florida was het heel makkelijk om gezond eten te vinden maar wel duur. Publix heeft een heel goed aanbod maar zit qua prijs niet ver onder Wholefoods.

Hemmie, ik vind de Walmart hier steeds beter voor gezond eten. Het aanbod biologisch is steeds groter, en groente en fruit zijn van betere kwaliteit dan een paar jaar geleden. En ik zie steeds meer producten die locally grown zijn, al betekent dat Texas en niet specifiek hier in de buurt.
Maar de HEB heeft nog steeds het beste aanbod. Ook als je pure specerijen zoals paprika zoekt, de HEB heeft van die grote bakken waar je zelf een portie in een plastic zakje kan doen. Ook hele lekkere whole wheat couscous en andere gezonde dingen.

En voor de vrouwen die soja melk drinken, wisten jullie dat dat eigenlijk niet zo goed is voor vrouwen? Een paar vriendinnen van me mogen helemaal niets met soja meer eten of drinken. Zijn allemaal erg bezig met gezond eten en dus jarenlang soja gegeten en gedronken. En daardoor goedaardige knobbeltjes in hun borsten gekregen. Eentje heeft borstkanker gehad, maar dat stond waarschijnlijk los van de soja. Amandel melk is een betere keus en net zo makkelijk te vinden als soy milk.

Een goede blender heb je voor een paar tientjes bij de Walmart, ook met glazen kan en vaak ook nog met reisbeker of 1 persoons kan erbij. Kruidenplantjes koop ik meestal bij de HEB of de Home Depot. Bij de meeste supermarkten hebben ze een goed aanbod verse kruiden, van die bosjes peterselie en cilantro enzo. Is handiger dan plantjes als je op reis bent. Of diepvries kruiden, maar die kan je niet overal vinden. Gewoon zonder toevoegingen. Groenten in blik zonder zout is ook makkelijk te vinden, niet zo lekker als vers, maar wel makkelijk.
Gast

Bericht door Gast »

Wat is de HEB?
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Wikipedia is your friend. :wink: https://en.wikipedia.org/wiki/H-E-B
Groet,

Old Faithful
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

HEB is geweldig, mensen buiten Texas weten niet wat ze missen :-D
Ik had op zich nooit klachten over de kwaliteit van groente en fruit bij Walmart (wel bij Kroger!), maar het assortiment is gewoon kleiner. Al kan het veranderd zijn, heb er geen echt dichtbij, dus kom er niet vaak meer.
Terug in Texas!
Dnise
Amerika-ontdekker

Bericht door Dnise »

Oh ik bedoel niet dat Amerika ongezond is hoor, maar in Nederland is het soms al zo'n gezoek, en in een onbekende omgeving wordt het er vast niet makkelijker op. In Nederland betekent biologisch ook niet automatisch gezond, is spelt vaak niet puur spelt en zitten er in zogenaamd gezonde producten nog heel veel extra stofjes die nou weer niet perse gezond voor je zijn. Vandaar mijn vraag om hulp :) Overige tips voor gezonde voeding/etenswaren, winkels etc mogen dan ook gerust worden gegeven!
Dnise
Amerika-ontdekker

Bericht door Dnise »

En klopt het dat de H-E-B niet in Californië etc. zit? Dat is dan wel jammer!
Gast

Bericht door Gast »

Kijk ook eens of er een Farmers' market is in de plaatsen waar je naar toe gaat - daar kun je rechtstreeks van de boer kopen. En dus ook vragen naar de ingredienten.
Dnise
Amerika-ontdekker

Bericht door Dnise »

Zal ik zeker doen eoms!

Weet iemand ook of ze daar ook kippengehakt hebben? Dat eet ik ook wel een paar keer per week door gerechten heen :$
Gast

Bericht door Gast »

Dat ligt er helemaal aan welke boeren hun waar verkopen op de dag dat je er bent. Het is geen winkelketen maar een soort weekmarkt, vaak in de buitenlucht zoals je dat in Europa hebt. Maar de boeren verkopen er rechtstreeks, je hebt er geen marktkooplui.

Edit: ik zie dat je naar Las Vegas gaat: http://www.lasvegasfarmersmarket.com/
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Reis je met een camper of verblijf je in appartementen? Anders zie ik niet wat je met kippengehakt, komijn en al die andere producten zou moeten...

Ik eet trouwens ook heel gezond, maar doe niet zo ingewikkeld. Ik koop gewoon alles vers en gebruik geen pakjes en zakjes :roll: Het leven kan simpel zijn! :wink:
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Kippengehakt is er volgens mij wel, maar ben niet 100% zeker omdat ik het zelf niet gebruik. Er is sowieso een ruime keuze in kalkoenproducten, o.a. gehakt.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer