Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Noorwegen, Finland en Zweden

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
EvelienK.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Noorwegen, Finland en Zweden

Bericht door EvelienK. »

Na wederom een prachtige rondreis door Amerika, ben ik me alvast aan het oriënteren op de volgende rondreis. Die van zomer 2017 wel te verstaan. Het duurt nog even, maar over een paar -kleine- maandjes (laat het nog maar wel even duren ;-)) komt het herfstweer eraan en wat is er dan lekkerder om bezig te zijn met je zomervakantie?!

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik wil in de zomer van 2017 een rondreis maken. Na een collega te hebben gesproken, klonk Noorwegen zeer aantrekkelijk. Toen ben ik natuurlijk gaan googlen en kwam ik ook mooie reizen tegen waarin Noorwegen werd gecombineerd met Finland en Zweden. Heeft iemand ervaring in/met deze landen? Is dit te combineren of is het zonde om alle drie de landen aan te doen en moet ik me op één land richten?

Ik hoop dat hier een aantal ervaringsdeskundigen aanwezig zijn :)
Bedankt alvast!

Groetjes, Evelien
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Noorwegen, Finland en Zweden

Bericht door nieuwenoord »

Leuk Evelien! Wij hebben dezelfde plannen.

Omdat we het lekker rustig aan willen doen, gaan we vier weken en richten we ons met name op Noorwegen, want daar is echt veel prachtige natuur. We gaan wel via Zweden terug, want onze vroegere buren wonen er en we willen hen zeker bezoeken. We gaan met een camper, met name omdat we de hotels erg duur vinden en we toch eigenlijk wel van die mooie natuur willen genieten. Omdat mijn man erg gevoelig is voor kou en vocht, hebben we voor de wat drogere (gemiddeld dan he) maand juni gekozen, met als voordeel dat het goedkoper is dan juli en augustus.

Met de camper kunnen we ons plan ook makkelijk aanpassen als het weer echt tegenvalt. Vrienden van ons zijn nu op de terugweg en die hebben twee weken lang echt veel regen en kou gehad, brrr.

Ik heb onze plannen inmiddels in een blog verwerkt en daar staat ook de route in zoals we die voor ogen hebben:
www.reis2017tijmes.wordpress.com

Ik zou het ook heel fijn vinden om hier ervaringen en ideeën te lezen, dus ik ben blij met je topic!
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik ben niet bekend met Finland, maar wel met Zweden en Noorwegen, en Noorwegen staat bovenaan mijn lijst van favoriete bestemmingen. Zelfs boven Californië. Misschien niet boven Utah... De natuur in het fjordengebied is echt prachtig. Wij hebben de reis met de auto gedaan en hutjes gehuurd op campings, en een hotel in Oslo (10 minuten met de tram naar het centrum). Op de heenweg via Denemarken met de snelle boot van Hirtshals naar Kristiansand beviel goed, maar de bootreis van Oslo naar Kiel vonden we erg lang en saai (en erg ruig weer, iedereen was groen). Volgende keer zou ik via Zweden rijden en de brug naar Denemarken nemen.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Wij gaan heen met de snelle boot van Kristiansand naar Hirtshals en terug nemen we de Götenburg-Kiel. Rijden had ook gekund, maar ooit deden we deze samen al eens en we vonden het wel erg leuk aan boord. We hebben de overtocht al geboekt en nemen een mooie luxe hut en gaan lekker a la carte eten. Na vier weken camper is dat ook leuk!

De brug tussen Malmö en Kopenhagen hebben we ook al eens gedaan.

Ik denk dat die hutjes (hytter) ook geweldig zijn hoor. Voor ons is een comfortabel bed belangrijk, net als verwarming als het koud is. We hebben een goede camper gehuurd (nieuw) met enkele bedden, met de gezondheid van mijn man durven we de hytter niet aan.
EvelienK.
Amerikakenner

Bericht door EvelienK. »

Super fijn de reacties. Ik ga de site even lezen en verder ga ik eens goed googlen. Daarbij neem ik deze tips mee. Het lijkt me zooo mooi. Maar inderdaad, wel duur. Ik hoop dat ik mijn vriend in een camper krijg. In Amerika en Canada is het me tot nu toe nog niet gelukt.

Ik ben verbonden aan de schoolvakanties, dus het wordt bij ons wel juli/augustus. Is het dan echt veel regen?
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

De statistieken tonen meer regen in juli en augustus, maar Noorwegen is net zo wisselvallig als Nederland. Je weet het gewoon niet van tevoren.

Ik zou zeker ook naar de combinatie eigen auto en hytter kijken!
andre208
Amerikafan

Bericht door andre208 »

Als ik lees een vakantie Finland zweden en Noorwegen dan hoop ik dat je 8 weken vakantie hebt anders zou ik er niet aan beginnen.
Voor Finland geld ik vermijd het liefst in de zomer. Zuid Finland ben ik in de winter geweest met sneeuw in de bossen is het heel mooie dan. Als je Noordelijke gaat in Finslapland wordt je in de zomer gek van de muggen heb er nog nooit zoveel gezien.
Voor Zuid Zweden geld ben je een liefhebber van bomen dan zit je goed.
Mijn tip is hou het alleen bij Zuid Noorwegen als het de eerste keer is neem Trondheim als noordelijkste punt dan is al meer dan genoeng te zien voor 1 vakantie. Mijn eerste 3 Noorwegen reizen zijn ook in dit gebied gebleven.

Als je toch noordelijke wil ga dan ook na de Lofoten is echt mooie. De Noordkaap zou ik voor de eerste keer niet doen het is niet meer dan een kale rots met een wereldbol en je moet heel veel geluk hebben met het weer. Als je pech hebt is het 5 graden en bij geluk loop je met 25 graden in de zon op de Noordkaap.
Maar de 2 keer dat ik in noord Noorwegen was ben ik de eerste reis in de zomer vanuit Rovaniemi in Finland gestart en ook als eindpunt.
En de 2 reis was de Lofoten in de winter vanuit Evens.
Vanuit Nederland zou ik niet naar Noord Noorwegen gaan als je maar 3 weken hebt je ziet dan alleen de E6 en alle mooie daarlangs daar heb je geen tijd voor. Alleen als je 8 weken hebt dan kan je het doen heen door Finland. Dan met de boot van travermunde naar Helsinki en dan door Finland naar het Noorden en via de Noorse kust weer terug.

Als je toch langs hotels gaat meld je even aan member bij de Nordic Choice hotel het is gratis. Rond 1 april begint bij hun summer sale je krijgt dan een mailtje en het leverde mijn in 2011 bij 10 overnachtingen 50% korting op. En je spaart voor punten voor een gratis overnachting.

En dan het weer ja Noorwegen kan slecht weer hebben maar er zijn zomers geweest dat heel Europa slecht weer had tot spanje aan toe alleen in scandinavie had prachtig weer. Toen ik in 2013 eind juni in Finslapland kwam was het daar toen al 3 weken rond de 30 graden.

Alleen in Noorwegen is de natuur gratis maar de rest is duur.
andre208
Amerikafan

Bericht door andre208 »

Een tip voor Niewenoord als ik naar de route kijkt is misschien een om weg naar Røros een mogelijkheid het is een van de best bewaarde plaatsen van Noorwegen ik vond het alvast heel mooie.
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

Wij zijn in april 3 dagen in Zweden geweest (en 5 in Denermarken - een roadtripje dus ;-) ) en vonden het top - we willen ZEKER terug.
Eventueel hoewel beperkt kan je dus wat ideetjes halen uit ons reisverslag - zie link hieronder europa rondreizen gedeelte.

Malmo vonden we supergezellig en de rotstekeningen van Tanum indrukwekkend maar zweden is vooral ook heel fijn om rond te touren
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

andre208 schreef:Een tip voor Niewenoord als ik naar de route kijkt is misschien een om weg naar Røros een mogelijkheid het is een van de best bewaarde plaatsen van Noorwegen ik vond het alvast heel mooie.
Bedankt! Ik ga er naar kijken :thumbup:
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

nieuwenoord schreef:Wij gaan heen met de snelle boot van Kristiansand naar Hirtshals.
Ik hoop dat jullie de boot in de tegenovergestelde richting hebben geboekt. :wink:
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Ha ja, scherp :thumbup:
pascal1109
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door pascal1109 »

Vorig jaar ben ik naar het mooie Noorwegen geweest. Zweden stond ook op mijn optielijst, maar daar we met de eigen auto gegaan zijn en we geen zin hadden om nog meer te rijden, is dat uiteindelijk afgevallen.
Het is immers al 1000 km van onze voordeur naar de haven van Hirtshals.
Wij zijn daar in 1 dag naartoe gereden en de dag erop in de ochtend op de bood naar Kristiansand en langs de kust in westelijke richting verder gegaan. De route ging richting Stavanger en daarna Bergen. Daarna iets landinwaards gegaan (langs Vossevangen en Flam) tot Skjolden.
Vervolgens weer terug afgezakt in zuidelijke richting, nu wat verder uit de kust gebleven. Uiteindelijk in Langesund einde middag weer de boot op, terug naar Hirtshals om de dag erop weer naar huis te rijden.

Totale reistijd 3 weken, afstand was 4500 km gereden. We hebben in principe afgewisseld met reizen en wandelen. Dus we namen een dag de tijd om van A naar B te rijden. De dag erop gingen we dan een dagwandeling doen. En de dag daar weer na reden we weer verder.
Overnachtingen allen gereserveerd in typische Noorse kleine hutjes (hytter).
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Ook wij hebben weer plannen om naar Noorwegen te gaan. Dat wordt onze derde keer, maar nu gaat de hond ook mee en de caravan.
We zullen ergens begin juni starten en dan hebben we 4 weken. We gaan van Groningen naar Hirsthals/kristiansand en dan..........?
Ons doel is de Atlanterhavsveien, Rondane NP, Dovrefjell–Sunndalsfjella National Park en Jotunheimen NP zijn.
Dat is weer veel te veel :wink: . Het gaat ons ook niet lukken.
We gaan vast nog wel een keer.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
EvelienK.
Amerikakenner

Bericht door EvelienK. »

Het duurde even voor ik kon reageren. Maar wat een fijne tips lees ik hier, bedankt! Ik ga me dan toch maar richten op Noorwegen. Daar kan ik vast wel een aantal weken mee vullen ;-)
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Jeetje zeg, wat een toeval dat ik dit zie!

Wij hebben gister een optie genomen op een camper en hebben bij Pied a Terre boeken ingeslagen van Scandinavie....
Zuidelijk Noorwegen willen we heen. Alles rijden, maar ik zie hier ook veel leuke tips en routes voorbij komen.

Vriendin van mijn collega komt uit Zweden dus wellicht dat ze me nog wat tips aan de hand kan doen (en ze werkt bij Booking.com :D )

Monique, waar huren jullie de camper als ik vragen mag?

Wij vinden met name een goed en groot bed belangrijk. Ik kan echt niet op 1.40 mtr liggen met iemand strak tegen me aan. Geen optie. Dus campers zijn beperkt. :roll:

Ik ga ook rustig aan de blog beginnen maar vind het super leuk om hier ervaringen uit te wisselen, top!!

Overigens gaan wij 22 juli pas. Dan hebben de kids pas vakantie.
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Andre, je zegt: het is duur.

Maar je mag je camper overal neerzetten is ons verteld. Je hoeft niet perse een camping te nemen toch?
Kan je een indicatie geven van als je wel op een camping wilt staan?

Avondje uit eten? Waar moet ik aan denken?

Dus in Nederland volstouwen van de camper is wel een aanrader dus?
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

http://home.kabelfoon.nl/~ciao/index.html

Tijdens mijn zoektocht kwam ik dit verslag tegen. Wellicht kunnen jullie er ook leuke dingen uit halen! Iets verouderd maar die fjorden zullen niet zijn veranderd :P
Gast

Bericht door Gast »

Je kunt helemaal naar de Noordkaap rijden, bijvoorbeeld omhoog via Finland en dan terug via Noorwegen/Zweden.

Lijkt me prachtig om ooit eens te doen.
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Dat is wel heel ver hoor. Dan moet je echt meer dan 3 weken de tijd hebben. (heb ik gelezen :wink: ) maar als ik denk aan onze ervaringen in Canada.....je verkijkt je op de afstanden. Het rijden neemt zoveel meer tijd in beslag dan in USA.

Wij vinden dan 250 km op een dag echt meer dan genoeg. Dat gaan we nu ook maximaal aanhouden.

Wel besloten hetzelfde te doen als Monique doet. Boot heen naar Kristiansund. :thumbup:

Ik ben een pinterest pagina begonnen en al zoveel mooie dingen tegen gekomen! Leuk!!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer