Big_Mo schreef:
Zelfs op kantoor waar ik nu zit. Poosje terug met een collega die hier helaas niet meer is. Hij zag er met regelmaat vermoeid uit. Ik vroeg hem een keer, je ziet er moe uit gaat het wel goed met je. Ik kreeg als antwoord "ja alles gaat goed hoor maar ik probeer harder te werken om er uit te springen. En vanavond kan ik dan weer met me kinderen aan tafel zitten om ze met hun huiswerk te helpen". Hij werkte vaak van 7 uur ochtend tot 7 uur 'savonds. En zo zitten er nog meer in mijn team.
Dat zijn dus de mensen die het juist niet gaan halen. Meer uren heb ik nog nooit iemand iets zien opleveren. Resultaten, dat is van belang, maar dat realiseren mensen zich niet.
Mensen die zich verplicht voelen om voor het slapen gaan nog even mail te checken en te beantwoorden doen meer kwaad dan goed. Uiteraard zijn er uitzonderingen, helemaal aan het einde van een groot project met belangrijke deadlines. Maar in principe is dat nergens nodige. In de 6 jaar dat ik in Silicon Valley heb gewerkt, bij verschillende bedrijven, was het meer een golfslagbad: periodes van drukte, gevolgd door periodes van (relatieve) rust. En in de rustperiode wordt er ook niet schuin gekeken als je om half 10 binnen komt en om half 5 vertrekt.
Als laatste nog dit: mijn ervaringen zijn niet de ervaringen van iedereen (zoals wel vaker is opgemerkt, ook wbt immigratie). In de V.S. wordt sociale zekerheid nou eenmaal overgelaten aan de werkgevers/werknemers, en dat is zo ondertussen een feit van algemene bekendheid. Kies je er voor om bij de Mickey D te werken dan weet je dat je weinig benefits hebt. Krijg je het voor elkaar om bij Google aan de slag te komen, dan heb je het tegenovergestelde.
Dit land is gebouwd op individuele verantwoordelijkheid, en dat is waarom er ook geen algemene ziektekostenverzekering van overheidswege is. In Europa kiezen de meeste landen voor een sociaal-democratisch systeem, hier hebben mensen voor wat anders gekozen. Daaronder valt ook het ziekte risico: in Nederland komt die gedeeltijk verplicht voor rekening van de werkgever, in de VS totaal niet. Dat is een keuze die "het volk" heeft gemaakt.
Individuele Staten hebben overigens hun eigen regels. In CA bijvoorbeeld, gaat een behoorlijke hap van mijn salaris naar CA SDI (State Disability Insurance), en die betaalt ook short-term sick-leave uit. En die is niet slecht, naar Amerikaanse maatstaven (en misschien zelfs Europese). CA SDI betaalt uit na 8 dagen, tot 55% van je inkomen, tot maximaal 52 weken. Daarna kom je in aanmerking voor Social Security (mits je eligible bent).