Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom Amerikaanse collega's nooit ziek zijn

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
boonens
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17

Waarom Amerikaanse collega's nooit ziek zijn

Bericht door boonens »

Ik werk voor een Amerikaans bedrijf en bespeur jaarlijks de verbazing bij mijn colleagues from overseas wanneer ik aangeef in de zomer drie weken op vakantie te gaan ('Wow! Good for you! But I thought you went to .... already a few months ago?"). Of wanneer ik in een gesprek moet aangeven dat een NL collega nog niet heeft kunnen kijken naar een e-mail omdat ze sinds drie dagen ziek is ("Wow! That sounds serious, will she be OK?").

Natuurlijk kennen we allemaal het Amerikaanse arbeidsethos, maar dan nog kom je wel eens een artikel tegen waarbij je definitief besluit je emigratie-plannen in de kast te zetten :lol:

"Why Americans don't take sick days" -
Vooral leuke quotes in het filmpje over vakantiedagen:"You save those days up just in case you have an emergency...maybe you need emergency surgery and you always have that time available to you."
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
Dakloze
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Waarom Amerikaanse collega's nooit ziek zijn

Bericht door Dakloze »

Nogal een sensatiezoekering eenzijdig artikel. In de zes jaar dat ik hier ben heb ik me vaak genoeg ziek gemeld en ben 3 keer geopereerd.

In de praktijk hangt alles nogal af van je relatie met je manager. Work From Home is vaak een euphemisme voor "ben een beetje verkouden". Als ik 3 keer hoest op een dag zegt m'n manager ook "go work from home in the afternoon <wink>".
--
I route, therefore you are.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

boonens schreef:Vooral leuke quotes in het filmpje over vakantiedagen:"You save those days up just in case you have an emergency...maybe you need emergency surgery and you always have that time available to you."
Bij veel bedrijven wordt er geen onderscheid gemaakt tussen ziektedagen en vakantiedagen - het zit in 1 pot en heet allemaal "paid time off" (PTO). Dus ja, dan zit er wel logica in dat je die dagen spaart "voor het geval dat..."
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Bericht door Gast »

Ze zijn nooit ziek omdat ze zo gezond eten. :thumbup:
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

ja, eoms, dat is het! :lol:

En dat '...America is one of the few developed industrial nations that does not guarantee paid sick leave by law...' is weer zo'n generale opmerking. Dat verschilt dus per staat. Federaal is er inderdaad geen gegarandeerde ziekteverlof maar in oa. Massachusetts wel.

En je zit hier niet 2 jaar in de ziektewet, maar de meeste bedrijven hebben wel korte en lange disability. En, als je jezelf ervoor verzekert, kan dat tot aan je 67e. Het is natuurlijk waardeloos wanneer je bedrijf dit niet aanbiedt. Ikzelf zou op zoek gaan naar een baan met betere benefits, iets waar je hier zeker naar moet kijken voordat je een baan accepteert.

Ook mijn ervaring is absoluut niet wat dit artikel zegt. Ziek? Thuisblijven! En ook ik heb 'paid time off' zonder onderscheid. Wat mij wel altijd verbaasd is de 'burnout'. Die zie ik alleen bij europese collegas. Ik werk nauw samen met een amerikaans, een duits, en een frans team en de europeanen zitten regelmatig thuis. Naast hun, feels like, 10 weken vakantie en -tig feestdagen. En 'bridge days' want als je een feestdag op een donderdag hebt, dan kan je toch niet verwachten dat ze vrijdag nog aan het werk gaan? Of de maandag erop.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Inderdaad, ik hoor en lees in Nederland heel regelmatig over burnout, en hier in de VS zelden of nooit. Ik weet niet of het hier inderdaad veel minder voorkomt, of dat het hier niet openbaar wordt gemaakt.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Inderdaad, ik hoor en lees in Nederland heel regelmatig over burnout, en hier in de VS zelden of nooit. Ik weet niet of het hier inderdaad veel minder voorkomt, of dat het hier niet openbaar wordt gemaakt.
Dat laatste denk ik. Er wordt niet mee te koop gelopen, en google eens wie er op de eerste plaats staat met burn out; een verrassing misschien, maar wel iets wat ons allemaal aangaat. Zelf herken ik de symptomen nu, en ik weet wat ik kan doen, maar dat was ook ooit anders.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Elsvr
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Elsvr »

Ik googelde voor de lol ook eens : 10 beroepen met garantie op burnout , en ik sta op de tweede plaats :shock:
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Denk dat mensen echt wel een burnout hebben hier in de VS. Alleen zoals aangegeven men loopt er niet mee te koop. Toen ik nog bij Staples werkte, de GM kwam zelfs op zijn vrije dag naar de winkel toe om te "helpen". Zijn vrouw belde met regelmaat ook naar de winkel met een redelijk geirriteerde toon in haar stem. Of de dagen dat hij gewoon een dubbele shift draaide ondanks het feit dat er een andere manager in de winkel aanwezig was voor de sluit crew.

Zelfs op kantoor waar ik nu zit. Poosje terug met een collega die hier helaas niet meer is. Hij zag er met regelmaat vermoeid uit. Ik vroeg hem een keer, je ziet er moe uit gaat het wel goed met je. Ik kreeg als antwoord "ja alles gaat goed hoor maar ik probeer harder te werken om er uit te springen. En vanavond kan ik dan weer met me kinderen aan tafel zitten om ze met hun huiswerk te helpen". Hij werkte vaak van 7 uur ochtend tot 7 uur 'savonds. En zo zitten er nog meer in mijn team.

Wat ziekte verzuim betreft hebben wij het wel redelijk bij mijn huidige werk gever. 10 ziekte dagen plus je gewone vakantie dagen. Mijn vrouw daarentegen heeft 15 vakantie dagen per jaar maar hier zitten haar ziekte verzuim ook in. Of te wel ziek, neem maar een vakantie dag. Ik heb er ook wel redelijke moeite mee wanneer zij er echt beroerd uit ziet zich zelf toch pushed om naar werk te gaan.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Hier is nog een artikel over dit onderwerp: Of course Hillary Clinton went to work sick. That’s the American way.
sick leave laws mean little if our culture discourages us from taking advantage of them.
Dakloze
Amerikakenner

Bericht door Dakloze »

Big_Mo schreef: Zelfs op kantoor waar ik nu zit. Poosje terug met een collega die hier helaas niet meer is. Hij zag er met regelmaat vermoeid uit. Ik vroeg hem een keer, je ziet er moe uit gaat het wel goed met je. Ik kreeg als antwoord "ja alles gaat goed hoor maar ik probeer harder te werken om er uit te springen. En vanavond kan ik dan weer met me kinderen aan tafel zitten om ze met hun huiswerk te helpen". Hij werkte vaak van 7 uur ochtend tot 7 uur 'savonds. En zo zitten er nog meer in mijn team.
Dat zijn dus de mensen die het juist niet gaan halen. Meer uren heb ik nog nooit iemand iets zien opleveren. Resultaten, dat is van belang, maar dat realiseren mensen zich niet.

Mensen die zich verplicht voelen om voor het slapen gaan nog even mail te checken en te beantwoorden doen meer kwaad dan goed. Uiteraard zijn er uitzonderingen, helemaal aan het einde van een groot project met belangrijke deadlines. Maar in principe is dat nergens nodige. In de 6 jaar dat ik in Silicon Valley heb gewerkt, bij verschillende bedrijven, was het meer een golfslagbad: periodes van drukte, gevolgd door periodes van (relatieve) rust. En in de rustperiode wordt er ook niet schuin gekeken als je om half 10 binnen komt en om half 5 vertrekt.

Als laatste nog dit: mijn ervaringen zijn niet de ervaringen van iedereen (zoals wel vaker is opgemerkt, ook wbt immigratie). In de V.S. wordt sociale zekerheid nou eenmaal overgelaten aan de werkgevers/werknemers, en dat is zo ondertussen een feit van algemene bekendheid. Kies je er voor om bij de Mickey D te werken dan weet je dat je weinig benefits hebt. Krijg je het voor elkaar om bij Google aan de slag te komen, dan heb je het tegenovergestelde.

Dit land is gebouwd op individuele verantwoordelijkheid, en dat is waarom er ook geen algemene ziektekostenverzekering van overheidswege is. In Europa kiezen de meeste landen voor een sociaal-democratisch systeem, hier hebben mensen voor wat anders gekozen. Daaronder valt ook het ziekte risico: in Nederland komt die gedeeltijk verplicht voor rekening van de werkgever, in de VS totaal niet. Dat is een keuze die "het volk" heeft gemaakt.

Individuele Staten hebben overigens hun eigen regels. In CA bijvoorbeeld, gaat een behoorlijke hap van mijn salaris naar CA SDI (State Disability Insurance), en die betaalt ook short-term sick-leave uit. En die is niet slecht, naar Amerikaanse maatstaven (en misschien zelfs Europese). CA SDI betaalt uit na 8 dagen, tot 55% van je inkomen, tot maximaal 52 weken. Daarna kom je in aanmerking voor Social Security (mits je eligible bent).
--
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

@thenextdtrump

Ben het volledig met je eens dat extra uren gewoon niet goed doen. Een poos terug had ik een leuk artikel gevonden dat beschreef hoe effectief je bent na x aantal uur werken. Eigelijk kwam daar uit dat als je 6 uur per dag werkt dat je het meest effectief bent. Alles na 6 uur begint slechter te worden. Helaas kan ik me de bron niet meer herinneren maar wat een of ander research related artikel.

Overigens is het niet alleen hier in de VS waarbij men zich verplicht voelt om nog even voor slapen te gaan een mail te sturen. Onze collega's in Japan sturen met regelmaat nog emails na de "gewone" office hours.

Anyway, om nog even van het lekkere weer te gaan genieten voordat Chicagoland weer in de kou terrecht komt, ik ga lekker over een uurtje naar huis en van een zonnig weekend genieten!

Fijn weekend alvast iedereen!
Dakloze
Amerikakenner

Bericht door Dakloze »

Big_Mo schreef:@thenextdtrump

Eigelijk kwam daar uit dat als je 6 uur per dag werkt dat je het meest effectief bent. Alles na 6 uur begint slechter te worden. Helaas kan ik me de bron niet meer herinneren maar wat een of ander research related artikel.
Nou, I second that. Als ik de afgelopen paar weken bekijk dan zit ik daar ook wel op qua effectieve uren. Ik werk een tijdje, en vervolgens goofball ik wat om m'n concentratie te resetten voor ik met het volgende ding bezig ga. Dit (AA) is een van die dingen :)

Alles bij elkaar zal ik zo'n 6 tot 7 uur echt effectief bezig zijn. En in die uren bereik ik betere resultaten dan mijn collega's die 10-12 uur "werken". Die zijn veel meer gestresst en kunnen zich minder goed concentreren.
--
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer