Communicatie is inderdaad heel belangrijk. De meeste buitenlandse artsen zijn goed te verstaan, maar we hebben er ook een die mompelt in een zwaar accent.
Het laatste nieuwe is dat patienten punten kunnen geven aan een ziekenhuis. Deze punten worden openbaar gemaakt in de krant. Zo kan er gekozen worden welk ziekenhuis je het beste vindt.Hoe werkt dat in Amerika? Ben je aan een "streekziekenhuis"gebonden? Of kies je zelf naar welk ziekenhuis je gaat?
Er zijn verschillende patientenorganisaties die zich bezig houden met het geven van punten aan ziekenhuizen. Sommige kijken bijvoorbeeld hoe een hartaanval behandeld wordt, of ze hun behandeling binnen voorgeschreven tijden krijgen, en wat de sterfte is. Het zegt ook niet alles, want het ene ziekenhuis krijgt meer mensen met grote infarcten dan het andere bijvoorbeeld.
De Joint Commision on Accreditation of Healthcare Organizations is de organisatie die de inspecties doet en ziekenhuizen en andere instellingen goed moet keuren. Hun waslijst waar een ziekenhuis aan moet voldoen is alsmaar groeiende.
Het ligt een beetje aan je verzekering of je naar een ander ziekenhuis kunt gaan. Of je moet van tevoren goedkeuring aanvragen van de verzekering.
Er is een grote concurentie onder ziekenhuizen, omdat mensen de keus hebben waar ze behandeld willen worden. Hier bijvoorbeeld liggen 6 ziekenhuizen binnen een uur rijden. In spoedgevallen ga je natuurlijk naar het dichstbijzijnde, maar als je daarna overgeplaatst wil worden moet je zelf voor de rit betalen.
Ik denk dat je ook als verpleegkundige niet zomaar in Amerika aan de slag kunt?
Nee, kan niet zomaar, en zo zijn er nog wel meer beroepen waar je een vergunning van de staat nodig hebt. Voor verpleegkundige moet je in de meeste staten eerst een examen doen voor de Commision of Graduates of Foreign Nursing Schools, en dan je NCLEX.
Als er geen spoed is (heb ik een jaar geleden geleerd toen ik met een ambulance meereed) ga je naar het ziekenhuis, waarvan de ambulance is, die willen jou dan als patient. Ziekenhuizen zijn ook businesses, tenslotte.
Hier is maar 1 ambulance service in de stad, een onafhankelijk bedrijf. Ze hebben zo wel een beetje een monopolie. Ons ziekenhuis heeft geen ambulance.