Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Dakloze
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Nederlands paspoort aanvragen na het aannemen van Amerikaanse nationaliteit

Bericht door Dakloze »

adam747 schreef:
Max Kool schreef:En het jezelf weer vestigen in Nederland als je ooit Amerikaan bent geworden -en je (dus) Nederlanderschap opgeeft- is zeker een stuk lastiger?
Niet lastig. Je zal een verblijfsvergunning moeten aanvragen en na aantal jaren – weet niet hoeveel – in ieder geval versneld de Nederlandse nationaliteit weer kunnen aanvragen. Er was een link naar de procedure in soortgelijke draad.
Je kan bij de IND een verblijfsvergunning wedertoelating aanvragen, en na een jaar kan je via de optieprocedure het Nederlanderschap terugkrijgen.

Zie ook: https://ind.nl/Documents/5074.pdf
--
I route, therefore you are.
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

Bennogr schreef:Als je Amerikaan wordt, moet je je groene kaart inleveren als je de zaal inloopt waar de ceromonie plaatsvindt.

Als je in de VS een nieuw Nederlands paspoort aanvraagt, moet je bewijzen dat je legaal in de VS woont. Waarvoor je je groene kaart nodig hebt. Die je dus is afgenomen.

[...]
Vandaar dat ik schreef, dat je vóórdat je je Amerikaanschap aanvraagt nog een nieuw Nederlands paspoort aanvraagt :thumbup:
Je kan bij de IND een verblijfsvergunning wedertoelating aanvragen, en na een jaar kan je via de optieprocedure het Nederlanderschap terugkrijgen.

Zie ook: https://ind.nl/Documents/5074.pdf
Dat valt me nog mee dan.
LA, LA, LA....
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Dutchess schreef:@ adam747: Dus als je in NL woont en daar je paspoort vernieuwt, hoef je geen formulier in te vullen waarbij je verklaart geen andere nationaliteit te bezitten?
In Amerika zijn we gewend om een formulier (te downloaden), in te vullen en met het oude paspoort op te sturen maar in Nederland heb ik nog nooit een paspoortformulier gezien. Je moet persoonlijk naar een gemeenteloket – eventueel met je oud paspoort – en de ambtenaar achter de balie tikt zwijgzaam wat op de computer – weet niet precies wat – en print een A4tje uit en vraagt om je naam etc te checken en te ondertekenen.En er staat echt weinig info op dat A4jte! Ik heb dus nooit een vraag moeten beantwoorden of ik nog een andere nationaliteit had.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ok, dus je moet:

- Nieuw NL paspoort aanvragen
- Direct erna Amerikaanse nationaliteit aannemen
- Binnen 10 jaar terug naar NL verhuizen

En dan kun je 2 nationaliteiten behouden :lol:
Terug in Texas!
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Je hoeft niet te verhuizen. Tijdens een korte vakantie in Nederland je weer laten inschrijven op het adres van je ouders of opa & oma, een nieuw paspoort aanvragen, meteen daarna jezelf uitschrijven om belastingen te vermijden. Zo kan je weer 10 jaar vooruit! :P
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Al die sluipweggetjes! Waarom niet gewoon de officiele weg volgen? Eerlijkheid duurt het langst en zo.

En ja, volgens de officiele regels is een gemeenschap waar beiden de Nederlandse nationaliteit hebben wat ingewikkelder: eerst 1 Amerikaan aan en Nederlander af worden. En de partner kan dan twee nationaliteiten hebben.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Nog 1 keertje, en dan houd ik er heus mee op :)
hemmie schreef:@Dutchess, ik had inderdaad ook het idee dat je al die documenten om te bewijzen dat je Nederlands bent maar eenmalig hoeft aan te leveren (na je 18e of na het aannemen van een andere nationaliteit), maar duidelijk is het niet. Dat antwoord van minbuza is ook echt wat ik verwacht had, de discussie is immers al eerder op het forum gevoerd en volgens mij heeft er nog nooit iemand een duidelijk antwoord ergens kunnen krijgen. Sowieso is mijn ervaring dat elke lokatie waar je je paspoort kunt vernieuwen (ambassade, consulaat, nederlandse gemeente) weer eigen regels hanteert. Echt vreselijk verwarrend. Wat ik zelf doe als ik ook maar enigszins twijfel is de instantie waar ik naar toe wil gaan per e-mail zwart op wit laten melden wat ik nodig heb, en die e-mail neem ik dus uitgeprint mee naar de afspraak. ik heb geen zin in verrassingen!
Ik dacht, aangezien ik naar het consulaat in SF ga voor mijn paspoortvernieuwing, laat ik hun dan rechtstreeks een email sturen via hun gepubliceerd email adres (sfn@minbuza.nl) ipv het contact formulier. Mijn email werd echter doorgestuurd naar (je raadt het al) het Consulair Contact Center in Den Haag. :lol:

Een andere medewerker heeft nu het volgende antwoord gegeven:
Uw huidige paspoort is uw bewijs dat u ten tijde van de verkrijging van de Amerikaanse nationaliteit niet het Nederlanderschap hebt verloren. Het is dus niet verplicht om hiervoor andere documenten te overleggen.

Heeft u de verklaring van behoud van Nederlanderschap nog, dan wil ik u wel adviseren deze alsnog mee te nemen. U voorkomt hiermee dat eventuele vragen onbeantwoord blijven of dat u documenten moet nasturen.
Conclusies:
  • @Hemmie, je had idd gelijk dat je officieel de bewijzen dat je Nederlands bent maar eenmalig hoeft aan te leveren. Dat is ook het meest logische antwoord. In de praktijk zullen echter niet alle ambtenaren altijd logisch redeneren, dus:

@Benno, jouw pragmatische instelling was ook goed advies:
    Bennogr schreef:In ieder geval, het oude Nederlandse gezegde "beter mee verlegen dan om verlegen" lijkt mij een goed uitgangspunt.
    In de loop der tijd zal de overheid ook meer consequent handelen (laat ik optimistisch blijven) - denk maar aan de evolutie van het accepteren van zo'n Verklaring in Nederland.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Fleuro$
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleuro$ »

Call me crazy, maar ik ga zelfs de oude (nu veel ouder dan de genoemde 6 maanden) documenten meenemen die ik nodig had om de Verklaring Behoud Nederlanderschap te 'krijgen'. Je weet maar nooit ;-) .
Fleuro$
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleuro$ »

Goed dat ik het een en ander extra bij me had, want in Den Haag wilden ze behalve m'n Verklaring Behoud Nederlanderschap ook het Marriage Certificate zien. Blijkbaar omdat ik voor 2003 getrouwd ben. De kopie die ik bij me had, was uit 2012, dezelfde die ik toentertijd had gebruikt om de Verklaring Behoud Nederlanderschap te 'krijgen'.
Verder geen problemen, mijn paspoort was binnen een week klaar.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

@adam747 heeft een heel duidelijke lijst opgesteld, maar ik wil toch suggereren om een stap toe te voegen:

Stap #0:

Weeg de voor- en nadelen van het aanvragen van een Nederlands paspoort voorzichtig af.

Mocht je bijvoorbeeld ooit in de VS voor een defensie-contractor willen werken of bij de overheid in de VS zelf een baan willen waarbij een "security clearance" is vereist dan zal dit waarschijnlijk niet langer mogelijk zijn als je een Nederlands paspoort aanvraagt na je naturalisatie.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Klopt volgens mij niet helemaal. Je kunt namelijk afstand doen van je Nederlandse nationaliteit (net zoals je je Amerikaanse nationaliteit kunt opgeven als je geen zin hebt om op je wereldinkomen belasting te betalen ipv alleen maar in het land waar je woont/werkt). Is misschien niet zo makkelijk als gewoon een Nederlands consulaat binnenlopen, de consul in het gezicht spugen, je paspoort verscheuren en op de stukjes papier een dansje doen. Maar echt onmogelijk lijkt het me niet. Vooral niet gezien de huichelachtigheid van de Nederlandse overheid over de dubbele nationaliteit voor Nederlanders. Of gewoon wachten tot je paspoort verlopen is en dan geen nieuw paspoort aanvragen. Dan heb je ook voor de Amerikanen maar 1 nationaliteit.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

@bennogr - ik denk dat je het hebt over de specifieke stap om de Nederlandse staatsburgerschap op te geven. Daarvoor moet je inderdaad naar de consul. Dit is echter volgens mij geen vereiste in de VS, ook al omdat niet alle landen deze optie bieden. De eed van trouw aan de VS geeft je derhalve het Amerikaans staatsburgerschap, maar je raakt niet vanzelf het Nederlands staatsburgerschap kwijt zodra je de woorden van Amerikaanse eed uitspreekt.

Het ging mij meer om de acties die een genaturaliseerd Amerikaans staatsburger kan ondernemen die voorbehouden zijn aan houders van het Nederlandse staatsburgerschap - bijv. het opnieuw aanvragen van een paspoort. Dat zijn nu juist de acties waar je later naar gevraagd zal worden als je een baan zou willen waarvoor "secret clearance" vereist is. Als ik het goed is dan luidt de vraag ongeveer: "Have you ever claimed to be a citizen of another country?".
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Nederland spuugt je in principe uit zodra je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt. Wat Nederland betreft zijn er een paar uitzonderingen die je toestaan om als je dat wilt, je Nederlandse nationaliteit te behouden (nationaliteit van je partner aannemen bijvoorbeeld). Omdat je tijdens de naturalisatieceremonie plechtig belooft dat je geen 'prinsen en potentaten' van een ander land zal volgen, is het volgens mij voor de Amerikanen af. Wat je in het verleden gedaan hebt, is volgens mij dan niet meer een probleem.

Ik heb indertijd voor een 'clearance' voor het federale ministerie van justitie in de VS op moeten geven of ik een andere nationaliteit had. En toen ik 'ja' zei en niet bereid was om afstand te doen van die andere nationaliteit, mocht ik alleen maar een "trusted translator" worden en kleinere geheimpjes vertalen.

Het verraden van echte geheimen mag alleen gedaan worden door "echte" Amerikanen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer