Nog 1 keertje, en dan houd ik er heus mee op
hemmie schreef:@Dutchess, ik had inderdaad ook het idee dat je al die documenten om te bewijzen dat je Nederlands bent maar eenmalig hoeft aan te leveren (na je 18e of na het aannemen van een andere nationaliteit), maar duidelijk is het niet. Dat antwoord van minbuza is ook echt wat ik verwacht had, de discussie is immers al eerder op het forum gevoerd en volgens mij heeft er nog nooit iemand een duidelijk antwoord ergens kunnen krijgen. Sowieso is mijn ervaring dat elke lokatie waar je je paspoort kunt vernieuwen (ambassade, consulaat, nederlandse gemeente) weer eigen regels hanteert. Echt vreselijk verwarrend. Wat ik zelf doe als ik ook maar enigszins twijfel is de instantie waar ik naar toe wil gaan per e-mail zwart op wit laten melden wat ik nodig heb, en die e-mail neem ik dus uitgeprint mee naar de afspraak. ik heb geen zin in verrassingen!
Ik dacht, aangezien ik naar het consulaat in SF ga voor mijn paspoortvernieuwing, laat ik hun dan rechtstreeks een email sturen via hun gepubliceerd email adres (
sfn@minbuza.nl) ipv het contact formulier. Mijn email werd echter doorgestuurd naar (je raadt het al) het Consulair Contact Center in Den Haag.
Een andere medewerker heeft nu het volgende antwoord gegeven:
Uw huidige paspoort is uw bewijs dat u ten tijde van de verkrijging van de Amerikaanse nationaliteit niet het Nederlanderschap hebt verloren. Het is dus niet verplicht om hiervoor andere documenten te overleggen.
Heeft u de verklaring van behoud van Nederlanderschap nog, dan wil ik u wel adviseren deze alsnog mee te nemen. U voorkomt hiermee dat eventuele vragen onbeantwoord blijven of dat u documenten moet nasturen.
Conclusies:
- @Hemmie, je had idd gelijk dat je officieel de bewijzen dat je Nederlands bent maar eenmalig hoeft aan te leveren. Dat is ook het meest logische antwoord. In de praktijk zullen echter niet alle ambtenaren altijd logisch redeneren, dus:
@Benno, jouw pragmatische instelling was ook goed advies: Bennogr schreef:In ieder geval, het oude Nederlandse gezegde "beter mee verlegen dan om verlegen" lijkt mij een goed uitgangspunt.
In de loop der tijd zal de overheid ook meer consequent handelen (laat ik optimistisch blijven) - denk maar aan de evolutie van het accepteren van zo'n Verklaring in Nederland.