Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Welke app voor offline wandelnavigatie?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Big_Mo
Amerika-expert

Re: Welke app voor offline wandelnavigatie?

Bericht door Big_Mo »

Ik gebruik gpsies om mijn trails uit te rekenen en naar mijn gps over te zetten. Leuke site!
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Ik gebruikte gpsies voorheen om een hoogteprofiel van mijn tracks te maken. Dat is nu niet meer nodig, omdat ik voor wandelingen in Duitsland en Oostenrijk OSM kaarten met hoogtegegevens gebruik.
Groet,

Old Faithful
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Even en vraagje voor de zekerheid, ik heb een wandeling(tracks) gedownload naar mijn garmin via Basecamp, ik kan hem terugvinden onder sporen en daar ook de route zien. Hier kan ik daar natuurlijk niets mee maar als we in Amerika zijn kan ik via die sporen gewoon de route lopen??
Coördinaten van de Verenigde staten kan ik niet invoeren omdat die kaart niet op de Etrex 20 staat geeft hij aan, klopt dit?
We hebben hier in Nederland al een route gelopen met waypoints, 19 km door de AWD, de route hadden we van tevoren gedownload, dit ging goed.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

ina schreef:... maar als we in Amerika zijn kan ik via die sporen gewoon de route lopen??
Coördinaten van de Verenigde staten kan ik niet invoeren omdat die kaart niet op de Etrex 20 staat geeft hij aan, klopt dit?
Zou heel goed mogelijk zijn dat je in Amerika wel het spoor ziet straks maar omdat je geen kaart van Amerika hebt, je enkel een blanco ondergrond op de Etrex 20 hebt.

Heb je al eens geprobeerd een kaart van Amerika (of het gebied waar jullie naartoe gaan) te downloaden? Hele kaart van Amerika overigens vrij groot qua bestand dus wellicht is het beter een deelgebied aan te maken.

Via Garmin Openstreetmap kun je zelf kiezen van welk gebied je een kaart wilt aanmaken. Deze zal niet zo gedetailleerd zijn als een Topo kaart maar prima voor eenvoudig navigeren met je GPS.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
M Kactus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door M Kactus »

Voor de vakantie heb ik 'n gps gehaald (Etrex 25t), en ondertussen zijn we weer terug. Dus het volgende is een combinatie van gouden raad die ik hier heb gekregen, en eigen ervaringen. Ik heb het ook zo gedaan: Tracks afgehaald en zelf uitgestippeld, om daar te gebruiken. Dat lijkt een beetje eng, maar het is geen enkel probleem.

Er is wel een verschil tussen een track (spoor in het Nederlands) en een route. Een track is een kruimelspoor dat gevolgd wordt, ofwel ooit door jezelf uitgezet, ofwel gedownload van een ander. Een spoor is kaartonafhankelijk: elke "kruimel" heeft z'n eigen coordinaat. De gps zelf berekent dus niets, en je track is precies dezelfde op eender welke gps, met eender welke kaart.
Een route is een berekening die de gps zelf maakt, van punt A naar punt B. Meestal is dat van waypoint naar waypoint. Maar je gps herberekent die route dus wel zelf. Heb je geen kaart op de gps staan, dan worden het rechte lijnen van punt A naar B. En dat is niet altijd (of eigenlijk nooit) handig voor een hike. Dus wil je routes gebruiken, moet je een goeie kaart hebben, met veel wandelpaden op. En dan is de voorbereiding eigenlijk ook niet nodig.

Een heel goeie website met uitstekende kaarten, is me hier op het forum aangeraden: http://www.gmaptool.eu/en/content/usa-osm-topo-routable
Volledig routable met veel wandelpaden op de kaarten, en hoogtelijnen die je een idee geven van de steiltegraad. En gratis. Ik zou ze zeker op je gps zetten, en activeren per deel dat je ze nodig hebt.

Ik had tracks klaarstaan en ginds heb ik ze gewoon gelopen. Bij routes krijg je zo'n melding met pijlen over wat er zal volgen: 100m linksaf, volgen tot knooppunt John Muir Trail, ik zeg maar wat. Dat heb je bij tracks niet. Bij beiden was de gps slim genoeg om me niet telkens terug te sturen naar een vorig punt als ik toevallig niet precies daarlangs was gegaan. Ik heb 90% met tracks gedaan, omdat die wat handzamer zijn, en je op voorhand precies weet hoe ze zullen gaan. Ik volg niet altijd het pad dat de gps zou uitkiezen, maar weet wel hoe ik wil gaan. De gps zal niet stiekem plots mijn route aanpassen.

Je kunt het trouwens wel al eens uittesten op voorhand door je gps in het schermpje van de satellieten op de demo-stand te zetten. Dan kun je doen alsof je in Amerika bent :) Lukt vrij goed, dan zie je de tracks mooi staan op je kaartje. Veel meer zekerheid kun je op voorhand natuurlijk niet hebben, maar bij mij was het wel goed gegaan.
Old Faithful
Amerika-expert

Gratis topografische kaarten vind je ook op https://www.gpsfiledepot.com/.

In Amerika zal het spoor (de track) op je scherm zichtbaar worden, eventueel met een lege achtergrond, zoals Coyote beschrijft. Tenminste als je "Toon op kaart" hebt aangevinkt. Als je verder niets doet, kun je het spoor volgen door jouw positie (het zwarte pijltje) op de lijn van het spoor te houden. Als je het spoor activeert (waarschijnlijk met "Ga"), weet je toestel dat je het spoor aan het volgen bent en kan het zaken als resterende afstand, verwachte aankomsttijd e.d. berekenen. Die gegevens kun je dan d.m.v. gegevensvelden op het scherm zichtbaar maken.
Als je nog niet veel ervaring hebt met een navigatietoestel, raad ik je aan thuis goed te oefenen voordat je onherbergzame gebieden in Amerika opzoekt. Als je alleen populaire wandelingen - ik noem de Naches Loop Trail in Mount Rainier N.P. als voorbeeld - wilt doen, is oefenen minder een noodzaak maar nog steeds nuttig.
We hebben hier in Nederland al een route gelopen met waypoints, 19 km door de AWD, de route hadden we van tevoren gedownload, dit ging goed.
Waren dit losse waypoints, waarbij je zelf je weg van het ene waypoint naar het andere moest zoeken? Of was het toch een track (spoor)?
Tochten in Europa staan meestal als tracks (sporen)op internet. Tochten in Amerika staan ook wel als directe routes op internet. Zij bevatten minder tussenpunten en je toestel gaat er anders mee om.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.

Edit: Terwijl ik nadacht en mijn antwoord schreef, was M Kactus me met een aantal zaken te vlug af. De door mij genoemde routes worden niet via wegen berekend en zijn net als tracks kaartonafhankelijk.
Groet,

Old Faithful
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

Hier in Nederland was met waypoints, maar wel rond de 80 punten dus je kon haast niet fout lopen. Je hoorde een piepje bij afslagen en ook tussendoor wanneer je een langer stuk rechtdoor moest.
De Amerikaanse kaart kan je er gewoon bij doen?, Europa hoeft er toch niet af?
Old Faithful
Amerika-expert

Dat hangt van het toestel af. In mijn GPSmap60 komen alle kaarten in één bestand: gpsmapsupp.img. Als ik een nieuwe set kaarten naar mijn toestel stuur, wordt het vorige bestand overschreven. Ik kan dus geen kaarten bijplaatsen maar moet alle kaarten tegelijk op mijn toestel zetten. Bij nieuwere toestellen gaat dit wel. Daar kun je elke kaart een eigen naam geven en een volgende bijplaatsen zonder de rest te overschrijven.

Zo te lezen was de tocht een via wegen berekende route, geen track.
Groet,

Old Faithful
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Als je gps piepjes en aanwijzingen geeft, was het hoogstwaarschijnlijk een route. Ik zou alvast niet weten welke functie het anders zou zijn. Maar da's dus de navigatiemethode waarbij de gps ter plekke op de kaart de juiste weg berekent.

Op de Etrex25t kan ik zo nieuwe kaarten bij plaatsen. Gewoon aansluiten in BaseCamp waar ik de kaart heb geïnstalleerd, en dan naar de gps laden. Bij mij op een extra geheugenkaartje, omdat het wat veel werd. Of zoals Old Faithful zegt, een nieuwe naam geven en erbij zetten, zo kan het zonder BaseCamp.
Bij Old Faithful moet het blijkbaar in blok. Maar hoe dan ook, uiteindelijk kunnen er meerdere kaarten tegelijk op je gps staan. Best kun je dan onder "kaarten beheren", of iets dergelijks, de juiste kaart aanvinken, en de rest afvinken. Ik had het probleem dat sommige kaarten door elkaar liepen. Europa hoeft er dus niet af, maar je zet hem best niet op actief daar. Is ook geen reden toe.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Klopt wat Old Faithful zegt over de benaming van de kaarten voor de GPSmap 60, Ik heb deze GPS zelf nl. ook gehad.

Ik heb nu een GPSmap 62s en een Oregon 600t, bij beide geef je elke kaart/map gewoon een eigen naam.

Iets anders: had ooit een mooie website gevonden waar je je track kon uploaden (http://www.gobreadcrumbs.com, website werkt niet meer). Leuk om later te zien hoeveel en waar je gelopen had. Ook voor Amerika lijkt mij dat leuk om later terug te zien. Heeft iemand een tip voor zo'n website waarbij je je track kunt uploaden en bewerken?

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Geen idee, maar ik pik er graag op in. Ik heb al m'n tracks van de hikes ginds bewaard, maar ik kan met geen mogelijkheid een soort samenvatting van de tracks zien. Hoeveel km in totaal, hoeveel gemiddeld... Ik kan niet de enige zijn die dat interessant zou vinden?
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

Ik ben op zoek naar gps tracks/waypoints voor basecamp om op mijn garmin navigatie te zetten, weet iemand waar ik deze kan vinden bij gpsies zie ik hem zo gauw niet>
Old Faithful
Amerika-expert

Als je in gpsies een trail hebt gevonden, zie je
gpsies.JPG
gpsies.JPG (19.41 KiB) 1512 keer bekeken
Door op "download" te klikken kun je het bestand opslaan (als *.gpx) of het openen met Basecamp.

Succes.
Groet,

Old Faithful
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

Helaas niet gevonden bij gpsies, wel bij everytrail maar daar moet je lid worden voor 29.95 per jaar om de tracks te kunnen downloaden.. Misschien is er nog een andere site waar ik gratis kan downloaden.??
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door michelly »

Kijk eens op outdooractive.com en dan bij trip plannen.
Je kunt hier de wandeling in tekenen en daarna exporteren. Ik vind dat heel handig.
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Mag ik vragen waarom je die tracks wilt afhalen?
Ik heb er voor de vakantie geen enkele afgehaald, op een uurtje heb ik ze allemaal zelf gemaakt. Ik vond dat toch veiliger, dan betrouwen op het werk van een ander, plus je weet toch niet of die kaarten 100% overeenkomen. Ik had goeie kaarten met alle paden op, dus ging ik liever daar op af.
Geen idee of dat zinnig was, maar als je de wandelroute niet vindt online, is zelf maken toch altijd een optie?
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

Ik heb voor onze vorige vakantie een aantal tracks gedownload en dat werkte perfect. Valley of fire hebben we toen helemaal doorkruist en alle hoogtepunten gezien via de track op de garmin, ideaal!
Ik had gelezen dat de trail naar de fallen roof ruin lastig is, zelfs Kalaman liep een stuk verkeerd op de heenweg dus als ik hem kant en klaar kan downloaden zou wel makkelijk zijn, ik heb nog nooit thuis zelf een track gemaakt, ik weet niet of je dan ook hoogteverschillen ziet en wat ik begreep van de blogs is er een plek waar je veilig naar beneden kan dat zie je denk ik niet wanneer je hem zelf maakt? Je zal dan toch een aantal coördinaten moeten hebben?
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

Ik lees nu terug dat ik vergeten was te vermelden dat ik op zoek ben naar tracks voor de fallen roof trail bij Road canyon aan de 163. Deze kan ik dus alleen vinden bij alltrails/everytrail en daar moet je 29.95 per jaar betalen om te kunnen downloaden. Vraag hierboven hoe je het zelf kan doen blijft staan :)
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Een simpele klik op onze indexpagina en je had de belangrijkste way points gevonden :wink: .
Een track heb je hier helemaal niet nodig vermits je het grootste deel door de wash loopt.
Fallen Roof Ruin
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Ik heb het telkens gedaan met Google Maps, en coördinaten dan in BaseCamp ingevoerd. Waypoints van gemaakt, en dan een route samenstellen.
Vaak waren coördinaten niet nodig, dan stond er genoeg informatie op de kaarten zelf. Die staan hierboven trouwens al vermeld, van gmaptool.eu. Daar staan hoogtelijnen op, dus daarop kun je wel het minst steile stuk aflezen, maar voor zoiets specifieks zul je idd coördinaten of waypoints van iemand anders moeten vinden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer