Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Schoenen en (wandel)sokken
Net nieuwe bergschoenen gekocht, om straks een weekje te gaan sneeuwwandelen op de grens van Oostenrijk en Duitsland, maar ook om van de zomer in Alaska te gebruiken. B/C categorie, leer met een gore-tex laag aan de binnenkant (want zowel in de sneeuw als in Alaska vind ik het toch wel prettig dat mijn schoenen waterdicht zijn
)
Toen ik net begon met wandelen in de bergen (op mijn 12e, 16 jaar geleden
) liep ik ook op sportschoenen, maar na een paar jaar ben ik toch overgestapt op bergschoenen, ook al maakten we nooit moeilijke en zware tochten. Dat waren tot nu toe altijd A/B categorie schoenen, hoge. Tijdens mijn vakanties loop ik bijna altijd op bergschoenen, gewoon omdat die het lekkerst lopen, ook in dorpjes of steden. (Ik zoek natuurlijk wel schoenen uit waarvan ik zeker weet dat ze perfect zitten.) Maar af en toe ben ik afgelopen zomer nog wel eens een stukje de rotsen op gegaan met sportschoenen, dat voelt toch echt heel anders. Veel minder zekerheid dan met bergschoenen!
Bij korte wandelingen over een eenvoudig pad dat niet rotsachtig is kun je best op sportschoenen lopen, maar bij wandelingen in bergachtig/rotsachtig gebied (ook over paden) zijn bergschoenen echt veel beter! Daarvoor hoef je geen bergbeklimmer te zijn. Voor warme, droge gebieden kun je kiezen voor schoenen die niet waterdicht zijn en daardoor beter ademen. Het is even een investering (voor B/C schoenen moet je rekenen op zo'n 200 euro bij de buitensportzaak, A of A/B schoenen zijn goedkoper) maar het is het echt waard.

Toen ik net begon met wandelen in de bergen (op mijn 12e, 16 jaar geleden

Bij korte wandelingen over een eenvoudig pad dat niet rotsachtig is kun je best op sportschoenen lopen, maar bij wandelingen in bergachtig/rotsachtig gebied (ook over paden) zijn bergschoenen echt veel beter! Daarvoor hoef je geen bergbeklimmer te zijn. Voor warme, droge gebieden kun je kiezen voor schoenen die niet waterdicht zijn en daardoor beter ademen. Het is even een investering (voor B/C schoenen moet je rekenen op zo'n 200 euro bij de buitensportzaak, A of A/B schoenen zijn goedkoper) maar het is het echt waard.
Ik heb vorig jaar ook 'echte " wandelschoenen gekocht, bij Bever zwerfsport. Ze zijn van het merk Zamberlan, Goretex en dus waterdicht. Ze waren niet spotgoedkoop, maar ik ben er enorm blij mee. Zelfs al hadden we een hele dag gelopen, nog geen zere voeten, het zijn net pantoffeltjes!
Zeker voor de langere wandelingen met veel klimmen enzo vind ik het heel prettig. Ik heb er absoluut geen spijt van.
Zeker voor de langere wandelingen met veel klimmen enzo vind ik het heel prettig. Ik heb er absoluut geen spijt van.
Laatst gewijzigd door monster op 29 jan 2007, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
In het begin van dit topic heb ik ook gereageerd... we waren toen onze wandelschoenen (Meindl voor Hans en Lowa voor mij) aan het inlopen. Nou, vorig jaar zijn we dus met die schoenen op pad geweest, en het is de beste aankoop die we gedaan hebben. We hebben zware trails (voor ons doen dan, we zijn geen ervaren hikers) gedaan, en geen moment last van onze voeten. Wat ook belangrijk is: goede sokken. Dat is niet goedkoop, maar absoluut z'n prijs waard. We zouden niet anders meer willen.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Zie hier: http://www.landsend.com/pdfs/FitChart_k ... Size_Chart voor een maattabel.Manonneke schreef:Over schoenmaten gesproken; weten jullie wat een kindermaat 36 sportschoen in amerikaanse maatvoering is?
Ik kan wel heren en damesmaten vinden maar geen kindermaatjes!
Manon
Ik heb zelf maatje 36 en draag US maat 5,5.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat doen jullie allemaal moeilijk zeg.
Het slimste is om ze gewoon in de states aan te schaffen.
Veeeeeel goedkoper en je hebt een goed paar schoenen.
Elke keer als mijn ouders komen moeten we naar een outlet om schoenen te kopen. Mijn ouders lopen heel veel en kopen ze dus altijd hier.
Het zelfde met kleding. Dat is hier veel goedkoper.
Ter indicatie. Voor minder dan $50 kun je hier een uitstekend paar berg/wandel schoenen kopen.
Elke keer als mijn ouders komen moeten we naar een outlet om schoenen te kopen. Mijn ouders lopen heel veel en kopen ze dus altijd hier.
Ter indicatie. Voor minder dan $50 kun je hier een uitstekend paar berg/wandel schoenen kopen.
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Mijn idee. Zowel Jan als ik kopen beiden altijd onze sport- en/of wandelschoenen in de USA. Maar ook ander schoeisel kopen we, naast kleding, wel in de Outlets.ned in MO schreef:Wat doen jullie allemaal moeilijk zeg.
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Wat de prijs betreft heb je absoluut gelijk. Maar zelf vind ik het prettiger om wandelschoenen al in Nederland te kopen én in te lopen. Dan weet je zeker of ze goed bevallen, toch wel belangrijk als je trails gaat lopen. En bovendien, ik houd niet van winkelen en dan is het zonde van mijn tijd om tijdens mijn vakantie de winkel in te moeten omdat ik anders geen goede wandelschoenen heb. Dus ik houd het toch maar op vooraf kopen in Nederland (gelukkig hoef ik voorlopig niet meer, de schoenen die we vorig jaar hebben gekocht bevallen heel goed en gaan nog wel een paar vakanties meeHet slimste is om ze gewoon in de states aan te schaffen.

http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
ned in MO schreef:
Ik koop alles in Amerika, schoenen, broeken, t-shrts, sokken onderbroeken overhemden allles dus. (Om even de mediamarkt even te quoten) Je bent gek als je hier in Nederland ook maar iets van dat spul koopt en vooral schoenen, b.v. Reebok lekkere stevige schoen, heb ik gekocht voor 35$ hier een keer ergens gezien voor...... 75 euro.
Buiten dat het veeeeeel goedkoper is is er veeeeel meer keuze en veeeeel meer fun, ik ken de Zeemannen, Blokkers, V&D's en Bijenkorfen hier nu wel.
Dus mijn advies zou zijn, neem lekkere afgetrapte schoenen mee die je daar in de vuilsbak achter laat en koop daar wat leuks, Malls en outlet centers zat.
Enno
Helemaal mee eensWat doen jullie allemaal moeilijk zeg.
Ik koop alles in Amerika, schoenen, broeken, t-shrts, sokken onderbroeken overhemden allles dus. (Om even de mediamarkt even te quoten) Je bent gek als je hier in Nederland ook maar iets van dat spul koopt en vooral schoenen, b.v. Reebok lekkere stevige schoen, heb ik gekocht voor 35$ hier een keer ergens gezien voor...... 75 euro.
Buiten dat het veeeeeel goedkoper is is er veeeeel meer keuze en veeeeel meer fun, ik ken de Zeemannen, Blokkers, V&D's en Bijenkorfen hier nu wel.
Dus mijn advies zou zijn, neem lekkere afgetrapte schoenen mee die je daar in de vuilsbak achter laat en koop daar wat leuks, Malls en outlet centers zat.
Enno

-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 11
Voor de keuze van een goede schoen moet je weten wat voor soort wandelingen je wilt maken en wat voor soort terrein je gaat aan doen. Kijk, iemand die op een effen pad blijft en niet meer dan een paar mijl doet, hoeft niet de zelfde soort schoen te hebben, als iemand die 15 mijl doet op een oneffen terrein, met klimmen en klauteren. Laat je desnoods voorlichten bij een goede sportzaak, zoals Carl Denig, Bever Sport of een Zwerfsport.ned in MO schreef:Wat doen jullie allemaal moeilijk zeg.
Wij hebben al jaren Lowa schoenen, dit zijn leren schoenen, echt geschikt voor het wandelen voor lange afstanden op oneffen terrein. De schoenen van mijn partner waren eigenlijk aan vervanging toe tijdens onze trip in Amerika, maar ook na het bezoeken van tig schoenenzaken cq sportzaken hebben we het in Amerika niet kunnen vinden. Of te duur of niet het soort materiaal wat we zochten. De leren bergschoenen, die wij hadden gevonden waren echt nog behoorlijk aan de prijs.
De "echte" goede bergschoenen zijn ook in de States duur en vind je er echt niet voor $ 50 dollar, heel misschien in de uitverkoop als je mazzel hebt. Zijn ze goedkopen dan in Nederland, ja denk het wel. Bovendien is mij opgevallen dat de bergschoenen in Amerika vaak van een gemengd materiaal is, soms een gedeelte leer en een soort stofachtig materiaal, soms alleen maar een stofachtig materiaal, vaak wel van GoreTex, maar ze zijn welliswaar lichter in gewicht, maar geven absoluut minder support. Een totaal leren schoen moet echt ingelopen worden, omdat deze gewoon een stuk stugger is en dat heeft tijd nodig. En als je daar mee begint als je in Amerika aankomt heb je een probleem.
Ik heb mijn Lowa schoenen nu een aantal jaren, destijd kostte ze mij 190 euro, vind ik het het geld waard, zeer zeker, want ik loop er nog steeds met veel plezier op, ze zijn erg comfortabel. Ze zijn inderdaad niet superlicht, maar het is dan ook een hoge schoen met veel support. Geheel GoreTex, ik zou niet meer zonder kunnen, aangezien we vaak door beekjes & riviertjes lopen. Ik heb ze het vorige jaar het hele jaar door gedragen, van in de sneew tot aan in de woestijn. Ik pas gewoon het type sokken er op aan en dat helpt een heleboel.
Ik moet er persoonlijk niet aandenken om een "hike' van 15 mijl te doen op een paar gympies. Maar er zijn nog steeds mensen die er bij zweren. Ik persoonlijk neem het risico niet als ik op een lange wandeling ga of een wandeling met veel hoogte verschil met oneffen terrein. De kans op blessures is gewoon vele malen groter.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
Ik ben het met Verelle eens, ik moet er niet aan denken omgelijk op nieuw (berg) schoenen te gaan lopen zonder ze in te lopen. Ik heb in september andere aangeschaft en ingelopen maar neem vrijdag dus gewoon mijn "oude"mee, omdat ik er nog steeds niet aan gewend ben!
Kijk voor andere kledingstukken geef ik jullie groot gelijk, maar goede loop/bergschoenen is toch effe wat anders!
Manon
Kijk voor andere kledingstukken geef ik jullie groot gelijk, maar goede loop/bergschoenen is toch effe wat anders!
Manon
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Contacteer:
De Hema heeft ook prima en betaalbare kousen in verschillende diktes en zo. En je kan nog zulke goede schoenen hebben, als je sokken niet goed zijn krijg je als nog blaren.Eric schreef:Buiten wandelschoenen zijn goede kousen ook een aanrader...
1999: Florida
2001: California, Nevada, Arizona, Utah, Hawaii
2004: Colorado, Utah, Arizona, Nevada
2006: British Columbia, Alberta, Montana, Wyoming, Idaho, Oregon, Washington
2008: California, Arizona, New Mexico, Colorado, Utah, Nevada
2001: California, Nevada, Arizona, Utah, Hawaii
2004: Colorado, Utah, Arizona, Nevada
2006: British Columbia, Alberta, Montana, Wyoming, Idaho, Oregon, Washington
2008: California, Arizona, New Mexico, Colorado, Utah, Nevada
-
- Amerikakenner
Ik moet er persoonlijk niet aan denken omdat er dan van alles tussen mijn tenen komt zoals: takje, zand en noem maar op. Zou mij mateloos irriteren.nieuwenoord schreef:Zo heb ik vastgeplakt gezeten aan mijn Teva-sandalenMaar ook hier geen zware hikes.
1998 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 22 Reacties
- 3475 Weergaves