Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ziektekostenverzekering

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

han schreef: Moeders he. Zien overal spoken. Door jullie toch al een stuk minder hoor.
Ach, het kan geen kwaad om wat inzicht te krijgen/hebben in de dingen...
En al wat jij voor hen uitzoekt, moeten ze zelf al niet meer zoeken. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

he Han, vraag maar raak hoor, de deelnemers hier die in de US wonen zullen je graag helpen met info. Het is allemaal niet zo moeilijk als het in eerste instantie lijkt, maar het is anders ingericht, je moet gewoon even inzicht erin krijgen en dan is het van o ja ! zo doen ze dat.
Ga er gewoon van uit dat je je zoon een goed verstand hebt meegegeven. Maar inderdaad vooral jongere mensen zien niet zo snel alle mogelijke problemen die wij meteen ontwaren. En ja het is heel Nederlands/Belgisch om van alles en nog wat goed geregeld te willen hebben.
Wat een aantal mensen hier al aangaven: als je verzekerd bent is de zorg meestal erg goed. Dokters hier zijn veel makkelijker te benaderen, lichten de patienten meestal beter voor dan in Ned., plus de kwaliteit van de zorg is hoog. Dus wat dat betreft zit je zoon goed mocht er onverhoopt iets gebeuren.
Je 'schoondochter' zal inderdaad of een deeltijdbaan moeten vinden die medical biedt, of een privepolis moeten afsluiten en dan toch ergens het geld daarvoor moeten vinden, als ze niet op de polis van haar ouders meer verzekerd kan zijn. Mocht ze al ziek zijn en geen verzekering hebben en ook weinig/geen inkomen dan is er per staat een speciaal programma geregeld dat - al is het rudimentair - zorg verschaft. Ook zijn er programma's voor onverzekerden vanuit de gemeenschap, gratis screenings van tijd tot tijd, vaak heeft de county daarover de informatie.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Oortjes, een HMO is een vorm van verzekering, misschien zijn er die hun eigen ziekenhuizen hebben, maar hier toch niet. Ik heb zelf ook een HMO verzekering, maar ze zijn geen eigenaar van het ziekenhuis hier (gelukkig!!)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

ANY schreef:Oortjes, een HMO is een vorm van verzekering, misschien zijn er die hun eigen ziekenhuizen hebben, maar hier toch niet. Ik heb zelf ook een HMO verzekering, maar ze zijn geen eigenaar van het ziekenhuis hier (gelukkig!!)
Ik vermoed dat je dergelijke HMO's alleen in California aantreft. Het is daar historisch gegroeid. Ross-Loos was de eerste: http://en.wikipedia.org/wiki/Ross-Loos_Medical_Group

Voorzover ik weet zijn er aan onze kant, de oostkust, niet van zulke HMO's.

--john
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Kaiser Permanente is ook in dit gebied, maar dat is de enige, waarvan ik weet, dat hij zo opereert. Andere HMO's hier hebben niet hun exclusieve doktoren en je hebt (althans bij degenen, waar ik lid van ben geweest) heel wat te kiezen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door han »

oortjes schreef:he Han, vraag maar raak hoor, de deelnemers hier die in de US wonen zullen je graag helpen met info. Het is allemaal niet zo moeilijk als het in eerste instantie lijkt, maar het is anders ingericht, je moet gewoon even inzicht erin krijgen en dan is het van o ja ! zo doen ze dat.
Ga er gewoon van uit dat je je zoon een goed verstand hebt meegegeven. Maar inderdaad vooral jongere mensen zien niet zo snel alle mogelijke problemen die wij meteen ontwaren. En ja het is heel Nederlands/Belgisch om van alles en nog wat goed geregeld te willen hebben
Lieve oortjes; Dit is nou net wat ik nodig had! Je hebt gelijk. Ik hoop maar dat dat goede verstand ook een beetje werkt. En inderdaad is het heel Nederlands/Belgisch om alles goed geregeld te willen hebben. Hier wordt het ook allemaal een beetje de "ik maatschappij" Ik heb het idee dat het in Amerika toch nog " wij met z'n allen"is, of zie ik dat verkeerd?
Onze zoon is op stage in Miami
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Re: ziektekostenverzekeing

Bericht door Tink »

han schreef: Zijn er in Amerika trouwens ook adviseurs of bureau's die je advies kunnen geven wat het beste bij jou past? Of is dit erg duur?
Je overlegd met je HR wat de werkgever aanbied dan vraag je bij alle maatschappijen die de werkgever aanbied een offerte.

Met _AL _je vragen kun je bij betreffende maatschappijen (helpdesk of customer service) terrecht. Als je de customer service persoon uitlegd dat je net vanuit Europa naar de US verhuisd bent het dus allemaal nieuw is doen ze best vaak extra hun best het duidelijk te maken. In mijn ervaring is de HR van de werkgever niets anders dat een tussen persoon die je zorgt dat je betalingen op tijd daar zijn. Je hoort van de werkgever ook een benefits pakket te krijgen waarin al je keuze in staan.

Dan hebben veel werkgevers, om het nog maar eens iets ingewikkelder te maken, een plan dat heet 'Het cafetaria plan'.
In het cafetaria plan kun je belastingvrij geld storten. Dit geld is bedoeld om bepaalde maandelijkse vaste betalingen te doen. Zoals je insurance premies, je creche voor de baby, vaste medische kosten etc. 1 x per jaar bekijk je wat je kwijt bent aan vaste lasten en die zet je in je plan. Daar hoe je geen belasting over te betalen. Let wel op al je geld moet op zijn aan het eind van het jaar anders ben je het kwijt.
Ieder cafetaria plan is anders, sommige kun je zelfs je dierenarts en doggy day care in onder bengen. ;-)

Wat betreft het kiezen tussen generic en merk medicijen wordt ook vaak aan jou overgelaten. Generic lage bijbetaling, merk meer betalen.

Wij hadden vroeger een POS Point of Service, daar ben je behoorlijk vrij, maar nu hebben we helemaal vrije keuze.
--
Tink
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

ziekenkostenverzekering

Bericht door han »

Hoi Think
Inderdaad om het nog ingewikkelder te maken. Wat zijn er toch veel mogelijkheden. Is dit nou zoiets als automatische incasso? En dan belastingvrij?
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Han,

Nee het is geen automatische afschrijving van je bank. Dat heet automatic deduction.

Het is een plan van de IRS (de belasting dienst) en een van je benefits van je employer. Niet alle werkgevers hebben het.

Simpel uitgelegd komt het er op neer dat ze een gedeelte van je salaris in een spaarpotje stoppen. Dat gedeelte van je slaris hoef je geen loonbelasting en ander afdragingen over te betalen. Dat is dus goed! Winst gemaakt! Dat geld in je spaarpotje kan je echter alleen maar aan vastgestelde doelen uitgeven.

Stel je hebt diabetes of een chronische ziekte waar je elke maand dure medicijen voor kwijt bent, 2 keer in de maand een check up met de dr., Je hebt oppas nodig voor je kinderen, reiskosten etc Dat is een bedrag dat vast staat, dat kan je elk jaar van tevoren bedenken dat je dat elke maand kwijt bent. Als je dat nu opteld, bv.
Medicijnen $75
Oppas: $40
dr.: #40 (eigen bijdrage)
benzine of taxi $40
Totaal is dat een bedrag van $195. dat kan je uit dat spaarpotje betalen. Afhankelijk van het plan kun je nog meer budgeteren, sommige plannen kun je ook je kosten voor je maandelijkse ziekenfonds erbij rekenen, of je vitaminen die je elke maand vast koopt etc. Je moet wel aan kunnen tonen dat dat ook werkelijk zo is. Maar als je zeg een totaal van $500 elke maand in je cafeteria plan zou stoppen, is dat jaarlijks $6000 belastingvrij wat je kunt uitgeven aan die posten.

Normaal gesproken zou dus die 6000 bij je salaris worden geteld en zou daar nog ongeveer 1/3 aan belastingen afgaan die je nu dus mooi bespaard.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is ;-)

Ik zag ook dat ik een spellings fout heb gemaakt. Het is cafeteria plan niet cafetaria plan. Het staat in het Engels beschreven hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cafeteria_plan
--
Tink
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Ik vind dit een zeer nteressante topic!!!.

Nu een vraag die ik mis:
Wat hebben de nederamerikanen voor verzekeringen?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Op het moment hebben wij Blue Cross Blue Shield, no copay (niets uit eigen zak) voor doktoren in de PPO (vrijwel iedereen) en voor medicijnen (we moeten medicijnen, die we langdurig innemen, wel via mail order bestellen van hen om het gratis te krijgen, maar dat is ook makkelijk, want dan krijg je 3 maanden tegelijk). Twee tandarts schoonmaakbeurten/checkups per jaar zijn gratis en voor de rest is er een 20% eigen bijdrage voor tandheelkundige ingrepen.
We mogen dus beslist niet klagen. Sinds ik hier woon heb ik met vijf verschillende ziektekostenverzekeringsplannen te maken gehad, waaronder een HMO.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Marceljesse schreef:Wat hebben de nederamerikanen voor verzekeringen?
Beide een verzekering via de werkgever, met een kleine eigen bijdrage, die vrijwel alle risico's dekt. Tandheelkunde, brillen, e.d. zijn inbegrepen. Daarnaast heeft mijn echtgenote van een vorige werkgever, bij wijze van afscheidspremie, een ziektenkostenverzekering gekregen die tot aan onze dood doorloopt. Daar betalen we ongeveer $250 per jaar voor. Die tweede verzekering komt van pas als we niet in loondienst werken (ik heb een tijdje als zelfstandig consultant gewerkt), en vooral als we oud zijn en niet meer werken, omdat het federale ziekenfonds niet alle kosten dekt. We hebben ook artsen in de familie. Bij m'n officiele huisarts ben ik nog nooit geweest.

--john
Laatst gewijzigd door JohnNJ op 01 feb 2007, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Wij hebben ook Blue Cross, wel een co pay, de jaarlijkse checkups voor kinderen hebben geen co pay. Voor doktersbezoek $10, voor eerste hulp $35. Tandarts zit er niet bij inbegrepen. We hebben we een tandartsverzekering via mijn man's werk, waar 2 checkups bij inbegrepen zijn, maar heel weinig andere dingen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
avanv
Amerika-ontdekker

Bericht door avanv »

Via mijn werk heb ik een zgn catastrophic coverage bij UHC. De eerste $3000 (uit mijn hoofd gezegd) zijn geheel voor mijn rekening, alles daarboven wordt door de verzekering gedekt. Daar staat een lagere maandelijkse premie tegenover, in mijn geval 0.5% van mijn maandelijkse inkomen. Deze verzekering is voor ons hele gezin, niet alleen mijzelf.

In de praktijk betekent dit dat je alleen iets vergoed krijgt als je in het ziekenhuis komt voor een operatie oid. Gewone medicijnen, dokterbezoek etc komt voor ons niet boven de $1000, ondanks dat we dagelijks pillen gebruiken.

Tandarts is apart en daar betaal ik ongeveer hetzelfde voor als medical. 2 bezoeken met schoonmaken inbegrepen.

Voor medische kosten gebruiken we ons cafetaria plan (zie andere berichten in deze thread) zodat van die $1000 netto rond $750 overblijft.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Op dit moment Blue Cross HMO via werk, want die vergoedt bevallingen 100% (de goedkopere POS en PPO niet) ;) Wij kunnen elk jaar veranderen van verzekering. Tandarts is apart ook via werk.

Dora
GoGriz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door GoGriz »

Marceljesse schreef:Wat hebben de nederamerikanen voor verzekeringen?

ik ben dan wel geen Nederlander maar ik zal toch maar antwoorden :P

Via mijn werk heb ik ziekteverzekering (NewWest), oogverzekering (VSP), tandverzekering en levensverzekering, inclusief short en long term disability (Principal). Ik betaal daarvoor ongeveer $250 uit eigen zak voor mij en mijn vrouw.
http://UtahBelg.blogspot.com: Blog van een Belg in Utah
http://amerikabelgen.com: Belgen in Amerika Forum
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Blue Cross Blue Shield, $15 copay voor doktorsbezoek en verschillende andere eigen bijdragen voor grotere ingrepen of ziekenhuis opnames. De eigen bijdrages zijn maximaal $500 per jaar. Bijvoorbeeld voor een operatie voor het verwijderen van mijn galblaas ruim een week geleden moest ik $250 eigen bijdrage betalen. Deze verzekering is via het bedrijf van mijn vrouw en betalen wij $140 per maand voor.
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door han »

Tink schreef:Han,

Normaal gesproken zou dus die 6000 bij je salaris worden geteld en zou daar nog ongeveer 1/3 aan belastingen afgaan die je nu dus mooi bespaard.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is ;-)

Ik zag ook dat ik een spellings fout heb gemaakt. Het is cafeteria plan niet cafetaria plan. Het staat in het Engels beschreven hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cafeteria_plan
Dat is ( als ik het goed begrijp) dus het omgekeerde van hier. Wij kunnen alle gemaakte kosten, die jij noemde, opgeven aan de belastingdienst. Als die een bepaald bedrag overschrijden krijg je belastinggeld terug. Wel een stuk eenvoudiger in Amerika. Hoef je die belasting al niet te betalen.
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

ziektekostenverzekering

Bericht door han »

Als ik de berichten van jullie lees, merk ik op. dat iedereen via de werkgever is verzekerd. Volgens mij heeft mijn "schoondochter"een soort bijbaantje. Daar kom ik ook niet zo goed wijs uit. Onze zoon heeft een stagevergoeding en zijn studiefinanciering, de overige kosten betalen wij.
Wat zijn dan de mogelijkheden, ervan uitgaand dat haar ouders niets bijbetalen, dat heb ik ondertussen wel begrepen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Werkgevers zijn niet verplicht om een ziektekostenverzekering aan te bieden, zeker en vast al niet voor bijbaantjes (= een beperkt aantal uren per week).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer