Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Terug naar België - enkele vragen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Hille
Amerika-ontdekker

Terug naar België - enkele vragen

Bericht door Hille »

Dag forummers,

Zo'n twee jaar geleden heb ik de green card lottery gewonnen en ben ik naar Amerika verhuisd. Na daar iets meer dan een jaar gewoond te hebben, ben ik teruggekeerd naar België, omwille van allerlei redenen, maar dat is hier niet belangrijk. Mijn verhuis naar België is definitief.

Ik heb wel enkele vragen ivm mijn terugkeer:
- Moet ik mijn green card ergens officieel inleveren? Ik heb de vraag bij het Belgisch consulaat in Los Angeles gesteld, en zij zeiden dat ik niets moest ondernemen. Mijn geen card zou sowieso vervallen van zodra ik mij terug inschreef in mijn gemeente in België. Maar is dat ook wel zo? Ik wil niet in de problemen komen omdat ik mijn kaart ergens had moeten inleveren en dat niet heb gedaan.
- Wat met mijn belastingen? Ik heb tot en met augustus 2016 gewerkt in Amerika, dus ik zal binnenkort de W2 van mijn werkgever ontvangen. Ik werk echter sinds oktober 2016 opnieuw in België, dus ik heb ook voor België een stukje inkomsten in 2016. Ik heb vorig jaar mijn belastingen laten doen door HR Block en ben van plan om dat opnieuw te doen. Maar moet ik hen ook die inkomsten uit België doorgeven? Of moet ik pas mijn Amerikaanse inkomsten opgeven als ik mijn Belgische belastingen invul?

Als er nog terugkeerders zijn die met deze vragen kunnen helpen, dan zou dat fantastisch zijn :thumbup:

Alvast bedankt!
hemmie
Amerika-expert

Re: Terug naar België - enkele vragen

Bericht door hemmie »

Volgens mij moet je, zolang je je green card niet inlevert, altijd belastingaangifte over je wereldinkomen doen in de VS. Volgens mij is dat de reden waarom veel mensen de kaart echt offcieel inleveren.
Ik neem aan dat H+R Block je wel kan vertellen wat je dit jaar precies moet doen. Wij hebben de aangifte, nadat we halverwege het jaar uit de VS waren vertrokken, ook door H+R Block laten doen. Maar aangezien mijn man dat heeft geregeld weet ik de details niet. Het was in elk geval niet erg ingewikkeld, maar wij waren niet op een green card maar op een visum, dus hoefden neem ik aan niet ons Braziliaanse inkomen op te geven.
Terug in Texas!
Dakloze
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 99

Bericht door Dakloze »

Hille schreef: Ik heb wel enkele vragen ivm mijn terugkeer:
- Moet ik mijn green card ergens officieel inleveren? Ik heb de vraag bij het Belgisch consulaat in Los Angeles gesteld, en zij zeiden dat ik niets moest ondernemen. Mijn geen card zou sowieso vervallen van zodra ik mij terug inschreef in mijn gemeente in België. Maar is dat ook wel zo? Ik wil niet in de problemen komen omdat ik mijn kaart ergens had moeten inleveren en dat niet heb gedaan.
Check dit: https://www.uscis.gov/i-407
Use Form I-407 to let us know that you have decided voluntarily to abandon your status as a lawful permanent resident of the United States. We will then update your records to show that you are no longer an LPR.
Als je vermogend bent kan het zijn dat de IRS je een expatriation tax oplegt (zie https://www.irs.gov/individuals/interna ... iation-tax), maar dat is alleen van toepassing als:
- Your average annual net income tax for the 5 years ending before the date of expatriation or termination of residency is more than a specified amount that is adjusted for inflation ($151,000 for 2012, $155,000 for 2013, $157,000 for 2014, and $160,000 for 2015).
- Your net worth is $2 million or more on the date of your expatriation or termination of residency.
--
I route, therefore you are.
Hille
Amerika-ontdekker

Bericht door Hille »

Bedankt voor de reacties, en bedankt voor die link naar dat formulier, thenextdtrump!

Alleen het gedeelte 'Documents surrendered and location of submission' snap ik niet goed. Ik heb de green card nog steeds op zak. Had ik die dan moeten inleveren toen ik de VS een paar maanden geleden verliet? Kan ik die alsnog toevoegen bij het formulier wanneer ik dit opstuur? Of is dat niet de juiste procedure? Dat vind ik niet zo duidelijk...
Hille
Amerika-ontdekker

Bericht door Hille »

Hmmm, wat opzoekwerk op het forum leert me dat ik blijkbaar persoonlijk naar de Amerikaanse ambassade moet om mijn green card in te leveren, samen met het formulier. Binnenkort heb ik een week vakantie, dat zal ik dan maar ineens doen :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer