Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door sanook »

Ik heb geen zin om iedere avond (verplicht) maps te moeten downloaden, zeker niet als er best wel hotels bij zullen zitten waar wifi niet super is. Ik ga liever genieten van de omgeving waar ik dan ben :D .
En navigeren doe ik dan gewoon met de here wego app op mijn telefoon, daar kun je van te voren alle benodigde maps downloaden én je favoriete poi's invoeren, werkt bijna ideaal :wink:
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Almere vak V schreef:Daar ga ik geen $10 per dag voor betalen in een huurauto. Of los met een navigatie lopen sjouwen.
Dat hoeft ook niet. Here maps is gratis, is een volwaardig turn-by-turn navigatiesysteem, gericht op autonavigatie en je kunt de kaarten per land (of in de US per staat) downloaden. Eenmaal op je telefoon worden de kaarten automatisch geupdate als je dat wilt. Waarom zou je dan gaan klooien met de zeer beperkte off-line functionaliteit die Google je biedt?
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Dat bedoel ik dus ook!! Zeker niet voor betalen en al helemaal niet mee lopen sjouwen.

Ik was al blij met mn offline Google maps. Heb here nog niet geprobeerd maar ga ik volgende week zeker doen!!
Artliner
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Artliner »

Momenteel een TOMTOM GO 6100 in de aanbieding op ibood.
Ik twijfel om deze aan te kopen voor gebruik in Amerika en Canada.
Heeft iemand ervaring met de tomtom 6100?
Wat denken jullie van deze aanbieding?

http://www.ibood.com/be/nl/product-spec ... gatie.html
Anonymous123

Bericht door Anonymous123 »

Weggegooid geld, aangezien het tegenwoordig ook op je telefoon kan, gratis!
Gewoon HERE MAPS downloaden doet het prima :)
gastxyz

Bericht door gastxyz »

Zinnige reactie.

Prima apparaat de 6100. Heb er zelf vorig jaar voor 't eerst mee in de VS gereden. Helder en groot scherm, snel, nauwkeurig, etc. Kaartje erin, VS+Canada downloaden, op kaartje zetten zetten en actief maken gaat probleemloos.
Enige map-fout die ik tegenkwam was dat een stuk snelweg doorgetrokken was in Phoenix, waar hij mij eraf wilde hebben. Maar zoals altijd, zelf blijven nadenken. Kaart(en) en (software in) toestel wordt nog steeds regelmatig ge-update.
Ook makkelijk is dat je via https://mydrive.tomtom.com van te voeren adressen en daarmee impliciet routes kan maken welke automatisch dan op je tomtom terecht komen (als je dat zo ingesteld hebt).
Artliner
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Artliner »

Bedankt voor de reactie.
Navigatie op de gsm vind ik toch niet altijd handig. Ik heb nog een nokia telefoon liggen die ik niet meer gebruik dus eventueel kan ik deze gebruiken maar een tomtom/garmin vind ik toch nog duidelijker en handiger.

Bedankt voor je uitleg en de tip voor mydrive tomtom Arno :thumbup:
Anonymous123

Arno schreef:Zinnige reactie.

Zeker een zinnige reactie, aangezien een GPS totaal geen meerwaarde meer heeft tov een telefoon.
Maar je blijft altijd een groep die niet zo goed weet wat je met de verandering op de markt moeten doen en dit is een product dat helemaal verzadigd is. Die mensen blijven liever bij het oude en het oude is ook niet verkeerd, het is alleen een overbodige kostenpost om er nu nog 1 te kopen!

Hoe makkelijk, als je toch een simkaart gebruik in US, dat je gelijk de juiste file informatie en opleidingen krijgt, je altijd de juiste mappen kan downloaden zonder dat er een pc aan te pas komt, gewoon met wifi op je hotelkamer.
Daarbij anticiperen de makers van Google en HERE veel sneller op nieuwe wegen dan TomTom/Garmin, hier is het ongeveer 4x per jaar een update.
sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook »

179 euro vind ik een hoop geld voor iets wat je ook gratis op je mobiel kunt downloaden (Here WeGo), alles wat Arno vertelt over de TomTom kan die gratis app ook. En mijn telefoon heeft ook een 6" scherm dus zelfs daar doet ie niet onder voor de TomTom :thumbup:
plankan
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door plankan »

Ik zag deze actie ook net op ibood, ik twijfel nog om men GSM te gebruiken als GPS.
Ik gebruik de app "waze" deze heb ik vorige jaar ook bij onze roadtrip in Japan en dit werkte goed.
Heeft er iemand ervaring met deze app in USA? (we gaan deze zomer naar de west kust).
knaapje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door knaapje »

Ik heb de 5100, dat is dezelfde met een 5"scherm, prima apparaat.

Keuze voor GSM/smartphone of TomTom o.i.d. is persoonlijk. Ik heb liever een apart apparaat.
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Kan de (gratis) app ook volledige routes (geen tracks!) met meerdere stops (geen waypoints!) inlezen vanuit een vooraf gemaakte set? En tijdens het rijden de stops manipuleren zoals een stop overslaan en dergelijke? Ik betwijfel het ten zeerste.
Kan je ook POI bestanden toevoegen vanuit community websites? Misschien wel bij sommige.

Ter info: De TomTom 610 en 6100 modellen hebben een groot (6") en zeer duidelijk LCD scherm, niet zoals die oude GPS apparaten, de touchscreen werkt ook even goed zoals op smartphones, i.t.t. tot oudere GPS apparaten.

Pas op: In de TomTom6100 zit een SIM kaart ingebouwd waarmee je live flits- en verkeersinformatie doorkrijgt, die SIM kaart werkt ook wanneer je roamt in het buitenland zonder enige datakost. Maar ENKEL in het eigen continent. Dus een TomTom 6100 gekocht in Europa heeft enkel dataverbinding binnen Europa. In de V.S. zal je niks hebben aan de ingebouwde SIM. Daarom heb ik de 610 gekocht. De 610 kan je via Bluetooth internet geven van je SmartPhone.
sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook »

Volledige routes inlezen en stops manipuleren kan inderdaad niet met de gratis app (maar dat is voor mij geen probleem).
POI's zijn wel heel eenvoudig (online) toe te voegen.
Nadeel van de app is wel dat de alle POI's niet zichtbaar zijn in je scherm tijdens een ingestelde route.
En ik vind het juist een voordeel dat je niet weer een extra apparaat nodig hebt.
Op zich was die TomTom een mooie aanbieding. Maar voor mij geen toegevoegde waarde. Met een dataplan op de gsm kan ik naast Here ook nog Google Maps gebruiken.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Ik vind het eigenlijk een voordeel dat ik een apart apparaat heb voor navigatie waarop ik kan rekenen en niet mijn Smartphone met een app moet gebruiken. Mijn smartphone mag ook niet zoveel geld kosten zoals een iPhone.
Anonymous123

Als je naar Media Markt Roeselare gaat komt het vast wel goed ;)
Maar ik besteed liever dat extra geld, dus bijvoorbeeld die 179 euro, dan extra in mijn telefoon(ipv een galaxy J5 een A5 bijvoorbeeld)!
Scheelt een apparaat meenemen, een telefoon die 179 meer kost mag je vanuit gaan dat je er langer mee doet omdat hij sneller is(als je hem natuurlijk niet laat vallen), de APP die je moet gebruiken staat toch al op de telefoon en geeft ook nog eens verkeerssituatie's door dus je kan zoveel mogelijk files vermijden..

Maar nogmaals, wanneer je het prettiger vind om een GPS te kopen/mee te nemen moet je dat vooral doen. Ik geef alleen aan dat er 0.0 voordeel in zit t.o.v. wat een telefoon kan.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

0.0 buiten dan hetgeen ik boven beschreef, i.v.m. routeplanningen ;)

Nee, ik vind het inderdaad veel prettiger van een betrouwbaar GPS apparaat mee te hebben met goede en snelle ontvangst.
Anonymous123

Uiteraard kan je die dingen ook met een mobiel :) Waarom zou je geen stops kunnen verwijderen toevoegen in je route terwijl je bezig bent. Je kan ook zoeken naar dichtstbijzijnde POI en deze toevoegen en gelijk als je bijvoorbeeld een restaurant zoekt de recensies lezen. Gelijk de benzineprijzen zien als je een tankstation zoekt.
Maar gelukkig zijn we allemaal anders en hebben we allemaal onze eigen wensen en dat respecteer ik :) Zou saai worden als we alles het zelfde zouden willen :thumbup:
sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook »

Stan.Gobien schreef: Ter info: De TomTom 610 en 6100 modellen hebben een groot (6") en zeer duidelijk LCD scherm, niet zoals die oude GPS apparaten, de touchscreen werkt ook even goed zoals op smartphones, i.t.t. tot oudere GPS apparaten.

Pas op: In de TomTom6100 zit een SIM kaart ingebouwd waarmee je live flits- en verkeersinformatie doorkrijgt, die SIM kaart werkt ook wanneer je roamt in het buitenland zonder enige datakost. Maar ENKEL in het eigen continent. Dus een TomTom 6100 gekocht in Europa heeft enkel dataverbinding binnen Europa. In de V.S. zal je niks hebben aan de ingebouwde SIM. Daarom heb ik de 610 gekocht. De 610 kan je via Bluetooth internet geven van je SmartPhone.
In een opwelling heb ik zojuist bij iBood een TomTom Go 6100 wereld besteld, daarna pas reviews gaan lezen. Dat de sim kaart in de US niet werkt begrijp ik dus geen live file/flits info (daar is nog wel mee te leven), maar ik lees ook dat als je offline bent (dus in de US) dat je dan ook geen poi's hebt want die staan alleen in je MyDrive cloud. En lijkt me dat er dan nog we meer dingen niet zullen werken ...
Kan iemand dit bevestigen want als dit inderdaad zo is dan ga ik de bestelling maar weer annuleren.
Christian
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Christian »

Ik heb di Ibood ook gezien, maar wel eerst gelezen.
Daarbij kwam eruit dat het om een verouderd model gaat. Life Time updates is niet echt life time.

Ik heb hem niet gekocht. Ik ga het dit jaar eens zonder TT doen en de verschillende apps die genoemd zijn proberen. Mocht het echt niet te doen zijn koop ik ter plekke een usa tt die ik dan iedere keer mee ga nemen. Ik ben deze apps nu hier aan het testen en het ziet er allemaal zeer solide uit.
Scheelt weer een hoop gezeul met dat apparaat en laadkabel.
Wij namen hiervoor altijd een gekraakte TT mee. Maar die kaarten raken nu ook erg oud en het updaten is lastig.
sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook »

Verouderd model valt nog wel mee, is onlangs opgevolgd door de 6200 die oa updates via wi-fi heeft. De 6100 wordt echter nog steeds op veel sites verkocht. Lifetime is in de ogen van TomTom de lifetime van het apparaat. Zal neerkomen op een jaar of 10 denk ik, de kans dat je het apparaat na 10 jaar nog in bezit hebt én gebruikt zal niet groot zijn denk ik.
Maar goed, als er zoveel functies verwerkt zitten in MyDrive en dat dat dus niet werkt als je buiten Europa bent is wel een flink gemis en als dit inderdaad zo is dan annuleer ik de bestelling gewoon. Dan is een 610/620 zoals Stan.Gobien eerder zei veel interessanter (voor gebruik buiten Europa, voor binnen Europa is de 6100/6200 toch interessanter lijkt mij)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer