Tegelijkertijd is er ook nog zoiets als de nederlandse wet. Er wordt een aanbod gedaan door een travel agent, en dat aanbod wordt door jou als klant geaccepteerd. Daarmee is er in principe sprake van een overeenkomst en die is - voor beide partijen - niet vrijblijvend. Ik ben dus benieuwd wat een rechter er van zou vinden als zo'n travel agent een dag later zegt: "sorry, we kunnen het niet meer leveren voor deze prijs".
Roelb daar zit het hem nu precies in, ergens in de kleine lettertjes, en bij Paperflies moet ik ze nageven dat het er met koeienetters staat, staat dat het zoekmachine-sites zijn en geen brekingssites. Boeken doe je dan op een brekingssite zoals het Schipholtickets, maar daar vind ik de kleine lettertjes nou net niet terug.
En ja, precies om (veel) gezeur te voorkomen, heb ik nu besloten om daar niet te boeken.
Dit soort dingen intrigeert mij en hardop zit ik mij af te vragen waarom ik Expedia dan wel vertrouw boven zo'n boekinggssite.
In de alg. voorwaarden van Expedia staat dat de overeenkomst wordt aangegaan tussen klant en expedia en dat zij als agent optreden voor de airline. Dus precies wat jij zegt Roelb: zij kunnen niet zomaar zeggen 'sorry we kunnen niet leveren voor die prijs". Door de klantenservice werd dit bevestigt: in 99,9% van de gevallen als je op de knop boek drukt bij expedia leg je de prijs daarmee vast. In de hele enkele keer dat jij net boekt en iemand anders ook op zelfde moment en de prijs niet meer beschikbaar is, komt expedia terug en krijg je de keuze nieuwe boeking of niet boeken.
Bij het mij onbekende Tripsta waar ik via Paperfiles naartoe werd geleid staat:
Wij zijn geen medeverkoper van dergelijke producten en diensten. Wanneer u een boeking maakt via onze website, gaat u een afzonderlijk contract aan met dergelijke reisagenten in relatie tot dergelijke producten en diensten. Wij zijn daarom geen partij bij de contractuele relatie met betrekking tot de producten en diensten die u op onze website bestelt, tenzij hier expliciet anders is aangegeven.
Dus op die manier zullen zij dat soort 'sorry, we kunnen niet leveren' praktijken gewoon kunnen doen.
Zo en nu weer genoeg studie gemaakt van dit soort dingen.
Misschien ga ik me ooit nog eens aan zo'n boekingssite wagen, maar nu even niet.