Het is wel niet helemaal mijn vakgebied, maar voor zo ver ik weet ben je niet belastingplichtig als je in het buitenland ingezetene bent. Je betaalt je belastingen dan ook alleen in de VS.Jan Visser schreef:Dennis, dat zou wel eens fiscale consequenties kunnen hebben omdat je dan voor de Nederlandse wet nog steeds een Nederlandse ingezetene bent. Ik kan me vaag iets herinneren dat je dan over het in het buitenland verdiende inkomen ook in Nederland belasting betaald. Ik ben geen expert maar het maakt een en ander in ieder geval een stuk complexer.Dennis schreef:Wat mij betreft denkt de Nederlandse overheid nog gewoon dat ik hier woon (ingeschreven bij mijn ouders), wat maakt dat uit?
Ik heb me destijds helemaal uit laten schrijven zodat ik met de Nederlandse overheid gedurende mijn verblijf in de VS niets te maken heb. Ik betaal hier belasting etc en hoef me dus geen zorgen te maken over wat er in NL gebeurd. Misschien de moeite waard om eens met een deskundige over te praten.
Ben je ingezetene in Nederland (!!) dan ben je in principe voor je totale wereldinkomen (-vermogen) belastingplichtig.
Het ligt er vervolgens aan welk verdrag de Nederlandse overheid heeft gesloten met de VS of je al dan niet op de reeds betaalde belasting in de VS, ook nog een verrekening krijgt met de Nederlandse fiscus.
Als je hier echt het fijne van wilt weten, ken ik wel een aantal juristen in mijn omgeving die ik de case kan voorleggen.
René