Hulp gevraagd bij de volgende situatie

Volgende maand gaan mijn vriend, US citizen en woonachtig in de US, en ik trouwen in NL waarna we de procedure willen starten dat hij zijn spouse over wil laten komen. De te vinden informatie is groot maar onduidelijk want iedere situatie/ verhaal is anders. De benodigde papieren voor hem om te trouwen in NL zijn inmiddels goedgekeurd door t gemeentehuis in kwestie. Maar daarna..... wat is de meest logische en vooral snelste route?
De volgende vragen doemen op

Welke procedure start hij bij terugkomst in Amerika , de i-130? En ik de i-485? Of is er een andere/betere weg?
Kan ik in afwachting van deze procedure bij hem zijn en zo ja met welk visum?( ik reis in maart met hem mee op Esta visum. Is t legaal om dan de procedure te starten tijdens 2,5 weekse verblijf of doe ik dan wat illegaals? )
Mag ik tijdens deze procedure t land überhaupt in als ik niet tijdens de procedure al bij hem mag zijn?
Hoe lang staat er voor de procedure, US citizen echtgenoot die aanvraag start, tot moment van goedkeuring. Zijn er hier ervaringen van forumleden met soortgelijk verhaal? Hoe lang nam t proces?
Is de tijd die t duurt per staat verschillend? Dit gaat om Arizona...
Ik hoor graag ervaringen van medeforummers die t wiel al uitgevonden hebben.
Groet Dogcrazy