De hele "issue" over 401K (pensioenplan), Social Security en Medicare ligt heel moeilijk. Vooral voor laagbetaalden (waar ik bij hoor) is een "goed verzorgde oude dag" 'n fictie, afgaande op hoe de toekomst er volgens de huidige berekeningen er over 15-20 jaar uitziet. Zoals het het nu in mijn specifieke situatie er voor staat heeft het geen zin mijn huidig geluk te laten vergallen door het sombere vooruitzicht, wetende dat ik daar op dit moment totaal niets aan kan veranderen. Ik troost mij met de gedachte dat ik niet alleen ben die in deze realiteit zit. Met mij gaan honderdduizenden naar 'tzelfde "eindpunt".
Via Wal Mart heb ik een zgn. "STD", een Short Term Disability" verzekering. Deze kost mij een paar dollar per paycheck en dekt inkomstenderving en ziektekosten. Alhoewel de dekking minimaal is, geeft het toch een heel klein stukje zekerheid.
In mijn omgeving zie ik enorm veel mensen die er veel slechter voor staan dan wij. Met $ 10.70 en een redelijk goed "benefitspakket" zit ik als "arbeider" behoorlijk goed. Op een of andere manier weet iedereen zich te toch te redden. Gebeurt er een "mishap" met iemand, blijkt "The Community" ineens over geweldige reserves te beschikken die ruimhartig worden verstrekt. Iedereen "pitches in" als iemand in de penarie zit. Laatstelijk overleed de dochter van een mijn collega's die geen enkele verzekering had. Met 'n dollar hier en 'n dollar daar van collega's was binnen 2-3 dagen de hele uitvaart, begrafenis en graf/grafsteen betaald (ruim $10.000). Een paar collega's hebben de zorg voor "bills" en "groceries" op zich genomen en gaan regelmatig even langs om geld en eten te bezorgen.
Dit is geen uitzondering, maar regel. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik anticipeer op steun van "The Community" mocht er wat mis gaan met mij, maar het geeft ons wel een heel warm gevoel, en op dit moment, in deze realiteit van onzekerheden, een idee van geborgenheid.
Belangrijk voor mij is, is dat ik mij lange tijd geleden gerealiseerd heb dat deze ruimhartigheid en "care" vanuit de gemeenschap sterk gebaseerd is op christelijke -en andere geloofsbeginselen. In mijn omgeving (ik weet niet hoe het elders is) ziet men het als een vanzelfsprekende plicht om mensen in nood te helpen. De manier waarop dat gebeurt is zo ontwapenend spontaan dat het mij soms tot tranen roert. Ik zag een jonge alleenstaande moeder haar (werkelijk) laatste 2 dollarbiljetten in een collectebus stoppen, zich daarbij verontschuldigend dat ze niet meer kon geven. Juist daarvoor vertelde ze me dat het Welfare office de maandelijkse $43 dollar foodstamps zal gaan intrekken omdat ze $3 per paycheck opzij zet om 1 Wal Mart aandeel per jaar (waarde: $47) te kunnen kopen. Ze verdient overigens $8.10 per uur.
Dat is de realiteit waarin wij leven. 401K, pensioenen, spaarpotten...ach, wij "armzaligen" doen het met een glimlach af. Het leven wordt genomen zoals het ons elke nieuwe dag wordt toegeworpen. Met een vloek en een traan, maar meestal gevolgd door een "joke" en een "smile" houden we mekaar hier liefdevol en met "dignity" vast. Het is een levensstijl die ik mijn hele volwassen leven heb gezocht, maar waarvan ik nooit had gedacht dat ik die in de USA zou vinden, al zeker niet omdat het niet de reden was waarom ik naar de USA kwam. Dat is immers de liefde voor mijn vrouw, die mij dit deed beslissen. Ik heb ook nooit bevroedt dat, alhoewel ik er altijd naar zocht, het zo moeilijk zou zijn om me daaraan aan te passen.
Ik was nooit "gelovig", religieus of Godsvruchtig. Maar ik neig tot het geloof dat mijn leven met de emigratie naar de USA om reden van pure liefde een hoger "purpose" heeft "fulfilled". Ik ben ervan overtuigd dat "vertrouwen" de beste zekerheden biedt in een tijd waar onzekerheid en valse hoop velen verleidt tot het volgen van een dwaalspoor.
Ik heb mij totaal en vol vertrouwen overgegeven. Blijkt dit over 20 jaar een foute beslissing te zijn, ben ik mij er terdege van bewust dat ik er zwaar voor zal betalen. Maar ik zal me er nooit schuldig onder voelen.
P.S.: sorry voor de engelse woorden in mijn stukje. Soms dekken deze de lading beter dan de Nederlandse...