Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vroeg op Schiphol zijn

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Ruud2004 »

2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Heel verstandig, je kan niet vroeg genoeg zijn.
SanFran
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door SanFran »

:clap: :lol:
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
2025: Zuidwesten
SuzieQ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SuzieQ »

Ik heb een keer een verhaal gelezen van iemand die op Eelde "even" naar de wc was en niet door had dat het toestel geland was en er ingestapt kon worden...... Ik heb daar één keer iemand naartoe gebracht en geloof mij, niet door hebben dat er een vliegtuig aankomt is heel knap.
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Ik heb ooit eens meegemaakt dat mijn vliegtuig drie kwartier eerder vertrok dan de bedoeling was, 'aangezien alle passagiers aanwezig waren'. Spreekt voor zich dat dit niet op Schiphol was. :lol:
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Dat gebeurt zelfs regelmatig, overal ter wereld.

Het is m.i. alleen wel zo dat de kans hiervoor op Schiphol nu eenmaal kleiner is doordat Schiphol, door zijn formaat en vele vluchten, op elke uitgaande vlucht passagiers heeft die zowel via de grond naar Schiphol zijn gekomen als via diverse andere vluchten. Doordat Schiphol een erg efficiente luchthaven is - ondanks dat hier vaak anders wordt beweerd - , met name ook voor transit passagiers, is het een luchthaven met vrij korte MCT's (minimale connectie tijden). Daardoor zullen veel passagiers in transit vaak ook pas vrij kort voor vertrek bij de gate zijn.

De kans dat iedereen ruim op tijd bij de gate is wordt m.i. dus groter naarmate de luchthaven kleiner is (of op papier inefficienter is dan in de werkelijkheid). Pak bijvoorbeeld een klein eiland waar eigenlijk alle passagiers landside het vliegveld binnenkomen. Daar zul je vrij snel na het sluiten van de check-in kunnen vertrekken. Wat er airside "te doen" is qua winkelen en hospitality is vaak op zichtafstand van de gate en zodra zo'n gate open is zullen passagiers dan ook snel die kant op lopen. Je kunt het nog wat beinvloeden door check-in vroeger te sluiten, de boarding time die je op boarding passes print iets te vervroegen of al eerder een final boarding call uit te doen gaan.

Aan de andere kant zullen de meeste airlines de tijd dat een toestel op de grond staat, de turnaround, proberen te minimaliseren. Een toestel dat stil staat levert immers niets op. En boarden kan pas als het toestel klaar is - schoongemaakt, bevoorraad en gecontroleerd. Dat conflicteert dus weer met vroeger vertrekken. Hier geld: des te groter de airline, des te beter het routenetwerk geoptimaliseerd zal zijn en turnaround tijden niet langer zijn dan strict noodzakelijk. Oftewel: een kleinere airline zal de kans op vroeg vertrekken groter maken. Die vlieger vaak maar een paar routes en dan ontkom je er niet aan om soms langer stil te staan dan strict noodzakelijk om een normaal schema aan te houden. In alle gevallen zal dit denk ik vaker voorkomen op een home-base van een airline dan elders.
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Het ging hier om een binnenlandse vlucht in Thailand. Een Dornier 228 (capaciteit: 19 passagiers) op een plattelandsvliegveld waar die vlucht de enige is die dagelijks vertrekt. :thumbup:
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Ik zat een paar weken geleden nog in een CZ vlucht vanaf PEK die bijna een half uur voor de scheduled departure al de deuren dicht had. Jammer alleen dat we daarna nog een uur moesten wachten voordat we een take off slot hadden :-(
Carolena
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Carolena »

knaapje schreef:Ik zou het niet wagen minder dan 2 1/2 uur te voren er zeker te zijn.
Op donderdag 16 maart j.l. heb ik er tussen aankomst op P3 ( garage) tot dat ik bij het vliegtuig was ruim 2 uur over gedaan.
Was weliswaar voor een vlucht naar de USA maar het kleine uur wachten voor de controle en paspoortcontrole had iedereen.
Wij gaan in augustus vanuit Schiphol naar Miami, tussenlanding in Londen. Vlucht naar Londen vertrekt om 7u45 en wij zouden rond 5u15 op Schiphol zijn omdat we met een shuttle van het Van der Valk hotel Hoofddorp komen. (eerste shuttle om 5u)
Is dit dan voldoende tijd?
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Wij gingen afgelopen voorjaar ook met die shuttle (wel een andere tijd). Efficient geregeld, je bent snel op Schiphol. Wel moet je de dag van tevoren alvast reserveren voor de shuttle bij de receptie.

Of tweeënhalf uur 'veilig' is in augustus rond dat tijdstip, durf ik niet te zeggen. Geen ervaring.
Carolena
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Carolena »

Bedankt voor de tip van het reserveren van de shuttle!
Ik ga daar zowiezo eventjes voor mailen naar het hotel de dag van te voren al dan, want wij werken nog die dag en moeten uit België komen.
Kwestie van er op tijd bij te zijn :wink:
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Jeetje, wat een tijden mensen.

Jullie vlucht vertrekt om 07.45u. Dan ga je toch niet om 5.15u op Schiphol staan? Grote kans dat je dan nog niet eens /kunt/ inchecken. Even uitgaande van een normale airline voor die vlucht naar LHR sluit check-in 45 minuten voor vertrek, dus 07.00u. Ik zou zeggen: zorg dat je er zo rond 06.30 staat, dan heb je nog een half uur speling.

Vanaf de check-in balie tot je gate ben je niet meer dan 10 minuten onderweg, zeker op dit tijdstip.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ik vind dat wel prima om een ruime marge aan te houden. Al zou ik voor 5.45 gekozen hebben.
Gast

Bericht door Gast »

@carolena: heb je ook voldoende overstaptijd in Londen?
SanFran
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door SanFran »

Lijkt me voldoende tijd als alles gewoon normaal gaat.

Ik moet zeggen, ik vlieg pas om 17:55 en ik ga toch een hotelovernachting nemen bij van der valk schiphol :lol: ik vertrouw die rot afsluitdijk niet meer, te vaak ongelukken en bruggen die open blijven staan en niet meer dicht willen. Nee, dan maar de avond ervoor rustig aan richting het hotel rijden. Lekker uitslapen en lunchen daar en dan op ons gemakje richting schiphol :thumbup:
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
2025: Zuidwesten
Marjolijne
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Marjolijne »

Ik ga volgende week een weekje naar rhodos.
Transavia gaf al aan voor deze vlucht 2,5 uur van te voren aanwezig te zijn.
Dus de kans zit er wel in dat de Europese vluchten naar 2,5 uur van te voren aanwezig zijn gaan.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik vind het een groot verschil of je al bij het vliegveld bent en alleen een shuttle oid hoeft te nemen, of nog met auto of trein een uur of meer moet reizen. In het eerste geval zou ik het ook strak plannen, natuurlijk wel ruim op tijd, maar niet zo dat je uren op Schiphol zit te wachten. Maar als wij nog met de auto vanuit Friesland of Limburg moeten rijden, dan calculeren we flink wat extra tijd in. Je zult maar pech krijgen, of in een stilstaande file terecht komen doordat er net voor je een ongeluk gebeurt, dan ben je zo maar een uur kwijt. En met sommige treinstoringen kan het ook zomaar een uur duren voordat je weer verder kunt reizen, daar zou ik toch ook rekening mee houden.
Terug in Texas!
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Mensen, mensen. Wat een airline zegt (zeker de budget airlines) is een advies. Een advies om vakantiegangers, die vrijwel nooit vliegen en al zenuwachtig worden als ze aan een airport denken, te helpen om op tijd te zijn, inclusief tijd om 15 minuten naar het toilet te gaan, alle winkels te bezoeken en ook nog geld uit te geven aan de airside horeca. Forse korrel zout dus.

De enige echte cut-off tijd is het sluiten van check-in. Voor HV (Transavia) is dat op AMS 40 minuten voor de geplande vertrektijd (behalve als je naar Tel Aviv vliegt, dan is het 85 minuten voor vertrek). Sta je op tijd bij de check-in balie (voor de balie, niet in de rij) dan ben je op tijd, punt.. Als je na de check-in gewoon direct naar de gate gaat is er niets aan de hand. Gaat er door problemen op de luchthaven dan nog onverhoopt iets mis dan zal de airline je gewoon rerouten. Dat laatste is natuurlijk niet het geval als je rustig ergens koffie gaat drinken of andere stomme dingen doet.

Mocht je nu bij check-in aankomen in de buurt van de cut-off tijd en daar onverhoopt een lange rij staan, onderneem dan actie. Loop naar personeel van jouw airline toe en geef aan hoe laat je vlucht vertrekt cq check-in sluit en wijs op de drukte. Je mag dan vrijwel altijd of voor of naar de business class/priority balie.

Datzelfde geld bij security. Is het echt chaos (en dat is op Schiphol als ik twitter mag geloven dit jaar precies een keer voorgekomen, ergens in maart), geef dan aan bij medereizigers en personeel dat je gate over X minuten sluit. Neem foto's van de rij op meerdere momenten zodat je kunt aantonen dat je er echt alles aan hebt gedaan om op tijd bij de gate te zijn.

Maar goed, als je op tijd bij check-in bent heb je zeker 20 minuten om bij de gate te komen. Dat is echt ruim voldoende - zonder toilet of koffiestops natuurlijk. Dat kan ook als je eenmaal aan boord bent.

Er zijn m.i. maar twee echte reden om te plannen om ruim op tijd op Schiphol te zijn:

- Mogelijke vertraging/problemen in de reis naar Schiphol toe (en dat is sterk afhankelijk van je vervoersmodaliteit en het tijdstip)
- Plannen om uitgebreid te eten danwel van eventuele lounge privileges te genieten (en daar te eten ;-)).

En die eerste is nu ook precies de reden dat airlines dit roepen. Immers, veel incidentele reizigers houden nu eenmaal gewoon slecht rekening met allerlei zaken - files, tijd om van een parkeerplaats naar de terminal te komen, etc. Met verstandig nadenken kun je daar zelf prima afwegingen in maken. Als ik op zondagochtend om 07.45 moet vliegen dan stap ik vanuit 's-Hertogenbosch rustig om 05.30 in de auto. 06.35 op schiphol, holiday valet, uiterlijk 06.45 voor de balie, met 15 minuten marge. Maar als dat een werkdag is op dezelfde tijd dan wordt het een heel ander verhaal.
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Ik vind eerlijk gezegd dat je het wel erg rooskleurig voorstelt. Wij vliegen best vaak vanaf Schiphol en zijn altijd 2,5- 3 uur van tevoren aanwezig. We hebben het nu al een aantal keren meegemaakt dat dat dus maar net op tijd was omdat er gigantische rijen staan bij de bagage drop off én security. We hadden niet eens tijd meer om te shoppen of eten, we moesten linea recta naar de gate.
Mensen die een uur van tevoren aanwezig zijn missen echt hun vlucht.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Het spijt me zeer, maar ik vlieg regelmatig en heb dat echt nog _nooit_ meegemaakt op Schiphol. Het is natuurlijk wel zo dat een airline zelf zijn check-in balies bemant (of dat laat doen door een alliantie-partner) en dat er wellicht airlines zijn waar dat onderbemand is. Ik spreek voornamelijk uit ervaring met KLM en Delta en de laatste tijd ook nog een paar keer Transavia. Vanaf Schiphol ben ik de laatste jaren niet meer met een andere airline gevlogen. Maar eigenlijk altijd direct een check-in automaat beschikbaar en als ik checked luggage heb hooguit een paar mensen voor me bij bagage-drop. Daarna binnen enkele minuten airside. Bij Transavia kun je niet (meer) inchecken bij de automaat en moet je verplicht naar een balie, maar ook daar eigenlijk nooit meer dan een handjevol mensen voor me.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer