Mensen, mensen. Wat een airline zegt (zeker de budget airlines) is een advies. Een advies om vakantiegangers, die vrijwel nooit vliegen en al zenuwachtig worden als ze aan een airport denken, te helpen om op tijd te zijn, inclusief tijd om 15 minuten naar het toilet te gaan, alle winkels te bezoeken en ook nog geld uit te geven aan de airside horeca. Forse korrel zout dus.
De enige echte cut-off tijd is het sluiten van check-in. Voor HV (Transavia) is dat op AMS 40 minuten voor de geplande vertrektijd (behalve als je naar Tel Aviv vliegt, dan is het 85 minuten voor vertrek). Sta je op tijd bij de check-in balie (voor de balie, niet in de rij) dan ben je op tijd, punt.. Als je na de check-in gewoon direct naar de gate gaat is er niets aan de hand. Gaat er door problemen op de luchthaven dan nog onverhoopt iets mis dan zal de airline je gewoon rerouten. Dat laatste is natuurlijk niet het geval als je rustig ergens koffie gaat drinken of andere stomme dingen doet.
Mocht je nu bij check-in aankomen in de buurt van de cut-off tijd en daar onverhoopt een lange rij staan, onderneem dan actie. Loop naar personeel van jouw airline toe en geef aan hoe laat je vlucht vertrekt cq check-in sluit en wijs op de drukte. Je mag dan vrijwel altijd of voor of naar de business class/priority balie.
Datzelfde geld bij security. Is het echt chaos (en dat is op Schiphol als ik twitter mag geloven dit jaar precies een keer voorgekomen, ergens in maart), geef dan aan bij medereizigers en personeel dat je gate over X minuten sluit. Neem foto's van de rij op meerdere momenten zodat je kunt aantonen dat je er echt alles aan hebt gedaan om op tijd bij de gate te zijn.
Maar goed, als je op tijd bij check-in bent heb je zeker 20 minuten om bij de gate te komen. Dat is echt ruim voldoende - zonder toilet of koffiestops natuurlijk. Dat kan ook als je eenmaal aan boord bent.
Er zijn m.i. maar twee echte reden om te plannen om ruim op tijd op Schiphol te zijn:
- Mogelijke vertraging/problemen in de reis naar Schiphol toe (en dat is sterk afhankelijk van je vervoersmodaliteit en het tijdstip)
- Plannen om uitgebreid te eten danwel van eventuele lounge privileges te genieten (en daar te eten

).
En die eerste is nu ook precies de reden dat airlines dit roepen. Immers, veel incidentele reizigers houden nu eenmaal gewoon slecht rekening met allerlei zaken - files, tijd om van een parkeerplaats naar de terminal te komen, etc. Met verstandig nadenken kun je daar zelf prima afwegingen in maken. Als ik op zondagochtend om 07.45 moet vliegen dan stap ik vanuit 's-Hertogenbosch rustig om 05.30 in de auto. 06.35 op schiphol, holiday valet, uiterlijk 06.45 voor de balie, met 15 minuten marge. Maar als dat een werkdag is op dezelfde tijd dan wordt het een heel ander verhaal.