Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bij vluchtoverboeking verplicht je plek afstaan voor United personeel!

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Bij vluchtoverboeking verplicht je plek afstaan voor United personeel!

Bericht door roelb »

Renée76 schreef:Vorig jaar bij ryanair, de middag voordat we de volgende ochtend naar zuid spanje zouden vliegen. Een mail dat onze vlucht geannuleerd en de eerst volgende met plek drie dagen later. We mochten alternatieve zoeken maar als het duurder was was het voor onze eigen Kosten
Ook hartstikke in strijd met de regels. Ze hadden je kostenloos rerouting moeten aanbieden. Of dat alleen op eigen materiaal mag of dat je ook rerouting via een andere carrier kunt eisen is een grijs gebied. Er ligt nu een voorstel om de regels aan te passen waarin staat dat bij een vertraging>12 uur rerouting via een andere carrier verplicht een optie moet worden.

Je schrijft dat je hebt gekozen voor een refund. Je had daarnaast iig ook de verplichte compensatie moeten krijgen. Dus EUR 250 of EUR 400, afhankelijk van de afstand (<1500 of >1500km).

Dit kun je alsnog claimen.
Ing
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door Ing »

roelb schreef:@ing:

Ik heb bij een normale carrier zoiets nog nooit meegemaakt en het is ook in strijd met alle regelgeving. Heb je hierover nog opheldering gevraagd bij KLM?
Wauw, wat een regelgeving zit daar nog achter zeg. Ik heb uiteindelijk niks meer gedaan nadat we uiteindelijk toch nog naar huis konden met onze geplande vlucht, vond het de 'moeite' niet waard. Zou je denken dat dit nog wat oplevert?

Bedankt voor deze overzichten, dit gebeurt mij geen 2e keer. Ik had inderdaad al wel gelezen dat wij net onder 1500 KM zaten en ook recht hadden op cash, maar dat bood de KLM niet aan.. Ik had, mocht onze vlucht niet zijn doorgegaan, wel sowieso actie ondernomen om geld te krijgen ipv een voucher e.d.

Overigens was rerouten of een andere maatschappij geen optie, er vloog die avond helemaal niks meer naar Nederland of omgeving en ook met een overstap was het waarschijnlijk niet gelukt. Er vertrokken die avond nog maar een paar vluchten vanaf dat vliegveld.

In 2011 ook een annulering gehad van WizzAir, vanaf Riga naar Eindhoven. Hele dag enorme sneeuwval in heel Europa en het vliegtuig vanuit Eindhoven had zo'n vertraging dat de vlucht al uuuuren vertraagd was die dag en uiteindelijk dus werd geannuleerd. Wij hebben toen ook 0,0 bijstaand gehad van WizzAir of op het vliegveld (dit terwijl op Schiphol de noodbedden werden ingericht en eten werd aangeboden etc...). Uiteindelijk hebben we voor 345 euro pp zelf een ticket geboekt naar Amsterdam met AirBaltic, de enige optie om nog een beetje op tijd naar huis te kunnen. WizzAir bood alleen een vlucht 3 weken later.... Uiteindelijk van hen de originele ticketprijs teruggehad (a 18 euro) en 1 maaltijd en telefoonkosten. We hebben nog geprobeerd om via EUClaim e.d. geld terug te krijgen, maar niet gelukt vanwege de 'excessieve sneeuwval' waar zij geen controle over hadden. De verplichte compensatie kregen wij dus niet (en wel echt allerlei wegen bewandeld, maar dit werd ons op een gegeven moment ook 'te duur').
45 states done, 5 to go (HI, KS, NE, ND, IA)!
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Die verplichte compensatie in de vorm van een geldbedrag hoeft volgens mij ook niet, indien de oorzaak van de vertraging ligt bij het slechte weer. Normaal gesproken moeten ze (ondanks het slechte weer) wél een plek regelen op een latere vlucht en in de tussentijd maaltijden vergoeden en hotelovernachtingen regelen. Bizar dat ze je aanboden om drie weken(!!!) later naar huis te vliegen. Met veel sneeuwval in heel Europa kan ik me voorstellen dat de vertraging een paar dagen gaat duren, maar drie weken is echt onacceptabel als je het mij vraagt.

Enfin, er is bij conflicten met airlines helaas een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Die drie weken hadden ze in ieder geval hotelkosten moeten betalen.

De compensatie vervalt inderdaad bij overmacht. Maar niet de zorgplicht: dus maaltijden, hotel, etc. Rerouting met een andere airline is dus op dit moment nog niet verplicht, maarja, als je de airline de keuze bied tussen drie weken een hotel betalen of een vlucht met een andere airline diezelfde dag dan kiest de airline denk ik voor het tweede.

Het probleem lijkt me duidelijk: airlines, en met name de budget airlines, blijven proberen om de verplichtingen te ontduiken. Er zijn geen generieke sancties en bijna niemand stapt naar de rechter. Dan moet je dus op een vliegveld sterk in je schoenen staan om gewoon te eisen dat men een hotel regelt etc. En waar nodig dreigen met rechtsgang (en dat ook echt doen als puntje bij paaltje komt). Gelukkig gaat daar wel wat in veranderen: er ligt nu een voorstel tot wijziging van de regels waar onder andere ook dit in is meegenomen. Lidstaten worden verplicht meer toezicht uit te oefenen en er komt een onafhankelijk orgaan dat individuele gevallen kan oplossen, eenvoudig en met weinig kosten. Een uitwerking daarvan staat niet in het voorstel, maar goed.

Dit soort excessen zijn goede voorbeelden om te documenteren en bijvoorbeeld eens onder de aandacht van een europarlementarier te brengen. Drie weken is gewoon belachelijk. Ik denk dat Wizzair dat alleen maar deed om er voor te zorgen dat iedereen vrijwillig kiest voor een refund, zodat ze daarna geen enkele verplichting meer hebben. Mediaaandacht en aandacht in het europarlement kan er voor zorgen dat dit soort excessen met regelgeving worden bestreden. Natuurlijk is slecht weer lastig voor een airline, maarja, ze hebben ook een verantwoordelijkheid om hun passagiers naar de bestemming te krijgen en die verantwoordelijkheid wordt dus blijkbaar niet altijd even serieus genomen.

@Ing: uiteindelijk vloog jij wel op tijd, je hebt dus nergens recht op. Wel zou ik opheldering vragen aan KLM over de handelswijze en vragen waarom jij niet gewoon conform de regels op je rechten in het kader van EC261/2004 bent gewezen, iets dat ze verplicht zijn. En ook waarom ze zelfs negatief hebben gereageerd toen jij vroeg om een hotelovernachting, iets waar je in het kader van die verordening recht op had. Het zou me niets verbazen als KLM je uiteindelijk een excuses aanbied, inclusief alsnog die voucher van EUR 300 ter compensatie van het ongemak.
Renée76
Amerikakenner

Bericht door Renée76 »

niks terug gekregen Roelb, Ryanait gaf de schuld aan stakingen in Frankrijk. we vlogen trouwens vanaf Brussel. maar blijkbaar mogen ze dan niet over frankrijk vliegen ofzo. Andere maatschappijen vlogen wel maar die vliegen dan om ofzo. in ieder geval gooide ryanair de vlucht gewoon eruit en zei dat het overmacht was
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Zou een goede vraag zijn voor een rechter: kan die vlucht ook in Zuid Spanje komen zonder door Frans ATC gebied te gaan? Zoja, dan heeft Ryanair heeft een keuze: omvliegen (en dus meer brandstofkosten, langere vlucht), of cancellen. Is het omvliegen te veel gevraagd? Om hoeveel extra tijd gaat dat? Wat is de impact? Als die laag is dan vraag ik me af of een beroep op "extraordinary circumstances" hier stand houd.

Maar goed, dan nog hadden ze eten, hotelovernachtingen e.d. moeten betalen en mogen ze geen extra kosten vragen voor rerouting. Maar goed, als je vrijwillig kiest voor een refund dan houdt het daarna op.

Bizar trouwens dat een staking in Frankrijk na zoveel jaren Eurocontrol nog steeds impact kan hebben op overflights. Waarom kan dat niet gewoon worden overgenomen door een ander ATC center?
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Zou een goede vraag zijn voor een rechter: kan die vlucht ook in Zuid Spanje komen zonder door Frans ATC gebied te gaan
Ja, dan vliegen ze over duitsland/zwitserland/ italie en noord afrika, of via de oceaan waar volgens mij eurocontrol of dergelijke het voor het zeggen heeft. Heb al een paar keer vreemde routes gevlogen omdat er niet over een bepaald land gevlogen werd. Vooral onur en fly air waren daar helden in.... het is dat ze niet meer bestaan, maar dat waren geen goede carriers als je vliegangst hebt
Renée76
Amerikakenner

Bericht door Renée76 »

roelb schreef:Zou een goede vraag zijn voor een rechter: kan die vlucht ook in Zuid Spanje komen zonder door Frans ATC gebied te gaan? Zoja, dan heeft Ryanair heeft een keuze: omvliegen (en dus meer brandstofkosten, langere vlucht), of cancellen. Is het omvliegen te veel gevraagd? Om hoeveel extra tijd gaat dat? Wat is de impact? Als die laag is dan vraag ik me af of een beroep op "extraordinary circumstances" hier stand houd.

Maar goed, dan nog hadden ze eten, hotelovernachtingen e.d. moeten betalen en mogen ze geen extra kosten vragen voor rerouting. Maar goed, als je vrijwillig kiest voor een refund dan houdt het daarna op.

Bizar trouwens dat een staking in Frankrijk na zoveel jaren Eurocontrol nog steeds impact kan hebben op overflights. Waarom kan dat niet gewoon worden overgenomen door een ander ATC center?
Niks vrijwillig kiezen voor een refund, de vlucht werd gewoon geannuleerd. Hun eigen eerstvolgende vlucht zou pas drie dagen later gaan maar omdat wij maar 5 dagen vakantie hadden ging dat niet. De kosten van een duurder ticket via een andere maatschappij wilden ze niet betalen. Er is dus niet gevraagd of we een refund wilden . We kregen gewoon een mail. Vlucht geannuleerd, geld wordt teruggeboekt, mocht u een andere vlucht willen boeken neem contact op met de klantenservice
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

[youtube]vdPy5Ikn7dw[/youtube]
Ing
Amerikakenner

Bericht door Ing »

roelb schreef: @Ing: uiteindelijk vloog jij wel op tijd, je hebt dus nergens recht op. Wel zou ik opheldering vragen aan KLM over de handelswijze en vragen waarom jij niet gewoon conform de regels op je rechten in het kader van EC261/2004 bent gewezen, iets dat ze verplicht zijn. En ook waarom ze zelfs negatief hebben gereageerd toen jij vroeg om een hotelovernachting, iets waar je in het kader van die verordening recht op had. Het zou me niets verbazen als KLM je uiteindelijk een excuses aanbied, inclusief alsnog die voucher van EUR 300 ter compensatie van het ongemak.
Om even terug te komen op dit topic en met name mijn eigen verhaal over overboeking:
Ik heb (op aanraden van roelb) contact opgenomen met de KLM over dit verhaal. Dat ik erg teleurgesteld was in de service etc etc. Ik heb al die Europese wetgeving die roelb had aangedragen erbij gegooid.

En jawel hoor: voucher van 350 euro of 250 euro cash alsnog gekregen! En ik mag andere kosten ook nog declareren...
Dat geld kunnen we mooi inzetten op onze vakantie naar de VS aankomende zomer.

Dus tipje van Ing: mocht je ooit in zo'n situatie komen, toch nog contact opnemen met de KLM :) Thanks roelb voor de tip!
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

You're welcome.. Zullen we het nog even hebben over de commissie? :lol:
Ing
Amerikakenner

Bericht door Ing »

Haha zul je toch eerst een bureautje moeten starten :lol: :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer