Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Euro zakt verder weg,

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Euro zakt verder weg,

Bericht door RiverCola »

Kristel De Schryver schreef: Had ergens eens gelezen dat de euro in de opmars was en dat de waarde zou stijgen naar 2 dollar? :
Hoelang geleden volgde je voor het laatst het nieuws hierover? Een jaar of 5 geleden? Sindsdien is de waarde van de euro tov de dollar enkel maar gedaald.
Bijlagen
IMG_4102.PNG
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Ik werd thuis al uitgelachen dat ik dacht dat Trump zou winnen. De verkiezingsavond kreeg ik allerlei appjes over goedkoop shoppen ik zei al ik denk het niet, weer gelijk. Snappen ze het gewoon niet....
For de record, ik zeg niet dat ik voor of tegen een van beide ben...
Allard
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Bericht door Allard »

Trump heeft beloofd om in dat 3e wereld land hard te gaan werken aan de infrastructuur.
Daar heeft hij veel geleend geld voor nodig.
Klopt. Daarnaast heeft hij beloofd de belastingen substantieel te verlagen. Daarom moet hij nog veel meer lenen dan alleen het betalen van die investeringen. Misschien is het een zootje daar maar de USA gaan niet zomaar failliet. In tegenstelling tot de wat sombere vooruitzichten van sommige Eurolanden. De kansen op (betrouwbare) hogere rente rendementen worden momenteel in de VS een stuk gunstiger geschat dan in Europa. Dat zorgt er voor dat de dollar in de lift naar boven zit en de euro in de lift naar beneden.

Voorlopig blijft dat wel even zo denk ik. Trump zal toch wel minimaal een half jaar in het zadel moeten zitten om te kunnen bepalen of het allemaal grootspraak was of dat hij er echt wat van gaat bakken. Mocht ie succesvol zijn dan kan de euro zelfs wel eens onder de 1 op 1 ratio gaan vallen.....

Maar het blijft hoe dan ook koffiedik kijken.
FSC_87
Amerika-ontdekker

Bericht door FSC_87 »

Ik had persoonlijk verwacht dat de dollar zou zakken als Trump preseident werd. Beetje hetzelfde scenario als bij de Brexit.
Het verbaasd me dus toch wel dat nu net het tegenovergestelde aan het gebeuren is.
Anonymous123

Bericht door Anonymous123 »

Schijnbaar is de Europese markt banger dan de markt in Amerika, door alle onduidelijkheden die er zijn momenteel.
Dit zie je trouwens ook aan de Pond - Euro verhouding momenteel(pond staat sinds Trump ook hoger).
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik kreeg net bericht dat m'n AOW op m'n rekening in Amerika is gestort. Het bedrag is het laagst sinds januari dit jaar, dus de Euro is aan het zakken.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Joke schreef:dus de Euro is aan het zakken.
Dat is ie al zowat een jaar aan het doen....
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

De dollar beweegt in de weekgrafiek al bijna twee jaar in een zijwaartse trend tussen pakweg 1.05 aan de onderkant van de range en 1.16 aan de bovenkant. Ook het 40-weeks evg verloopt vlak.
dollarweekgrafiek.JPG
Als we in onderstaande daggrafiek inzoomen op het afgelopen jaar, zien we dat bijna een jaar geleden op 3 december de dollar een laagste koers van 1.05 aan de onderkant van de zijwaartse range uit de weekgrafiek bereikte. Daarna volgde een stijging naar de bovenkant op 1.16.
Sinds mei van dit jaar is de koers weer op weg naar de onderkant van de zijwaartse range. Op de dag dat de verkiezing van Trump bekend werd, maakte de koers weliswaar een wilde beweging naar boven en naar beneden maar uiteindelijk werd alleen de reeds lang ingezette beweging vervolgd.
dollardaggrafiek.JPG
De presidentsverkiezing heeft m.i. (nog) niet tot een grote verandering in de dollarkoers geleid.
Groet,

Old Faithful
Robbie&Irene
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Robbie&Irene »

Zowel Janet Yellen van The Fed als Draghi van de ECB "drukken" dollars respectievelijk euro's bij, zodat de verhouding al een hele tijd ~1.10 blijft. Zal wel een afspraak zijn :wink:
SuzieQ
Amerika-expert

Bericht door SuzieQ »

Van mij mag de dollar wel wat zakken ;-).
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Anonymous123

Bericht door Anonymous123 »

Het lijkt er gelukkig weer op dat de euro zich, t.o.v. de dollar weer een klein beetje traditioneel aan het stabiliseren is.
Nog steeds geen wereldkoers met 1.075, maar is al weer tijdje geleden dan er een stijging inzat :)
flex123
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door flex123 »

nou nee

Amerikaanse Dollar 1,0562 -0,48%
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

vimo schreef:Het lijkt er gelukkig weer op dat de euro zich, t.o.v. de dollar weer een klein beetje traditioneel aan het stabiliseren is.
)
Traditioneel is dat de US $ meer volatiel is dan de oorspronkelijke noordelijke West Europese valuta.
we hebben nu al 10 jaar heel veel geluk gehad met die dollar tov de Euro.
Dat was lang !
Mijn sugestie is ; de vakantie van 2017 budgetteren op Eur- Dollar 0.95 .
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Old Faithful
Amerika-expert

Twee weken geleden is de eurodollarkoers door de ondergrens gezakt van de zijwaartse range van de afgelopen twee jaar. Dat maakt de weg vrij voor een verdere daling van de euro t.o.v. de dollar. Slecht nieuws dus voor vakantiegangers naar Amerika. Op korte termijn is een terugkeer van de koers naar het 40-weeks evg niet uit te sluiten, maar dat doet geen afbreuk aan het negatieve scenario. Dat zou pas het geval zijn bij een koers duidelijk boven 1,10.
euro-dollar.JPG
Groet,

Old Faithful
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

@ Old Faithful ; dank weer voor je technische analyse. Weerstand op 1.10 geeft ruimte. Wat is de eerste steun ?
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Wat bedoel je met/betekent 'zijwaartse range'?
Old Faithful
Amerika-expert

bedeve schreef:@ Old Faithful ; dank weer voor je technische analyse. Weerstand op 1.10 geeft ruimte. Wat is de eerste steun ?
Er zijn verschillende manieren om steun en weerstand te bepalen. Ik gebruik daarvoor meestal voorgaande bodems en toppen. Ik beschik echter over data sinds 2005 en sindsdien staat de euro t.o.v. de dollar nu op het laagste punt.
Als ik de hoogte van de trading (=zijwaartse range) omklap, kom ik op ongeveer 0,95. Maar eerst komt nog pariteit. Zulke getallen willen ook wel als steun of weerstand fungeren.
Boven 1,10 zou de koers weer boven het 40 weeks exponentieel voortschrijdend gemiddelde komen en dat zou dit negatieve scenario een stuk minder waarschijnlijk maken.
Dit geldt dus voor de lange termijn.
Voor de korte termijn: Op 15 december ontstond een "gap": de koers maakte een sprong en sloeg een stuk over. Sindsdien beweegt de koers op zeer korte termijn zijwaarts. Gaps worden meestal (niet altijd) gesloten. Dat zou op zeer korte termijn een stijging naar 1.061 (eerste weerstand) betekenen. Die weerstand wordt versterkt door het 40 daags evg op ongeveer hetzelfde niveau. Daarboven vormt 1.085 (bodem van eind november en top van begin december) de volgende weerstand. Eerste steun ligt op 1.035. en mijn verwachting is dat die het niet zal houden. Boven 1.085 verander ik hierover van mening. :wink:
eur-dollar-daggrafiek.JPG
Wat bedoel je met/betekent 'zijwaartse range'?
In 2015 en 2016 is de koers (lange termijn, zie de grafiek in mijn vorig bericht) niet wezenlijk omhoog of omlaag gegaan maar heeft ruwweg tussen 1,05 en 1,15 heen en weer bewogen. Op de korte termijn was er telkens een stijgende trend die eindigde rond 1,15 en overging in een dalende trend die eindigde rond 1,05 en overging in een stijgende trend die weer............enz.
Stijgende trend: bodems en toppen worden op een steeds hoger niveau gevormd: de koers beweegt omhoog.
Dalende trend : bodems en toppen worden op een steeds lager niveau gevormd: de koers beweegt omlaag.
Zijwaarts : bodems en toppen worden op ongeveer hetzelfde niveau gevormd : de koers beweegt zijwaarts.

Disclaimer: Technische analyse doet geen voorspellingen die (bijna) 100 procent zeker uit gaan komen. Het meest waarschijnlijke scenario wordt geschetst aan de hand van de krachtverdeling tussen de partijen in de markt op dat moment. Die krachtverdeling kan veranderen en daardoor het meest waarschijnlijke scenario. Vandaar dat ook vaak alternatieve scenario's worden vermeld. Je moet dus steeds de koers blijven volgen en checken of die doet wat wordt verwacht. Als dat niet het geval is - omdat de analyse fout was of omdat er iets in de markt is veranderd - moet een nieuwe analyse worden gemaakt.
Groet,

Old Faithful
sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door sanook »

Laatste 4,5 maand (vanaf 20 december) is de dollar toch weer zo'n 5 procent in waarde gedaald. :clap:
Old Faithful
Amerika-expert

Eind vorig jaar schreef ik in de lange termijn analyse:
Old Faithful schreef:Op korte termijn is een terugkeer van de koers naar het 40-weeks evg niet uit te sluiten, maar dat doet geen afbreuk aan het negatieve scenario. Dat zou pas het geval zijn bij een koers duidelijk boven 1,10.euro-dollar.
Inmiddels is er wel iets veranderd. De koers is inderdaad naar het het 40-weeks exponentieel voortschrijdend gemiddelde teruggekeerd en is nu zelfs hoger dan dat gemiddelde, dat gedaald is naar 1.08. Dat betekent voor de lange termijn dat het scenario minder negatief is en dat er nog steeds sprake is van een zijwaartse beweging.
lange termijn.JPG
Ik schreef toen in de korte termijn analyse:
Old Faithful schreef:Dat zou op zeer korte termijn een stijging naar 1.061 (eerste weerstand) betekenen. Die weerstand wordt versterkt door het 40 daags evg op ongeveer hetzelfde niveau. Daarboven vormt 1.085 (bodem van eind november en top van begin december) de volgende weerstand. Eerste steun ligt op 1.035. en mijn verwachting is dat die het niet zal houden. Boven 1.085 verander ik hierover van mening.
Inmiddels is de koers boven 1.085 en daarmee boven het niveau gekomen dat al meerdere malen als steun of weerstand heeft gefungeerd (aangegeven door de pijlen). Op korte termijn zien we nu dus hogere bodems (1 t/m 3) en door de stijging boven 1.085 nu ook een hogere top. De bodems worden wel steeds duidelijk onder het 40-daags evg gevormd, dus de stijgende korte termijn trend is niet zeer krachtig.
korte termijn.JPG
Voor degenen die op heel korte termijn vertrekken is het gap van eind april van belang. Gaps worden vaak gesloten en dat zou op zeer korte termijn een daling richting 40-daags evg of zelfs daaronder kunnen betekenen. Soms is er echter sprake van een breakaway gap, waarbij de koerssprong veel kracht heeft en het gap niet gesloten wordt. Dat zou een stijging naar de top van november 2016 rond 1.113 kunnen betekenen en daarmee waarschijnlijk een versnelling van de stijgende korte termijn trend.
Groet,

Old Faithful
SuzieQ
Amerika-expert

Bericht door SuzieQ »

En nu in Jip en Janneke taal? :lol:
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten