Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Het Centrale ESTA topic (deel III)
Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)
Je vliegt via de US naar Toronto? Of direct? En gaat daarna over land naar de US?
In het laatste geval heb je helemaal geen ESTA nodig. Een ESTA aanvraag hoef je alleen te doen als je per boot of vliegtuig de US binnenkomt. Als je over land de US binnenkomt als inwoner van een VWP land hoef je vooraf /geen/ ESTA aanvraag te doen en kun je dat geld in je zak houden.
Let op: als je dus via de US naar Toronto vliegt gaat dit verhaal niet op en moet je voor dat traject inderdaad een ESTA aanvragen en "In transit" aangeven.
Op het moment dat je opnieuw het land binnenkomt over land krijg je een I94-W (groen blaadje) in je paspoort. Let op dat je dit weer afgeeft bij het verlaten van de US. Dus voor jullie zelf bij de grens met Canada, en voor jullie zoon op het vliegveld. Dat wordt als het goed is gedaan bij het inchecken, maar let er wel zelf even op.
In het laatste geval heb je helemaal geen ESTA nodig. Een ESTA aanvraag hoef je alleen te doen als je per boot of vliegtuig de US binnenkomt. Als je over land de US binnenkomt als inwoner van een VWP land hoef je vooraf /geen/ ESTA aanvraag te doen en kun je dat geld in je zak houden.
Let op: als je dus via de US naar Toronto vliegt gaat dit verhaal niet op en moet je voor dat traject inderdaad een ESTA aanvragen en "In transit" aangeven.
Op het moment dat je opnieuw het land binnenkomt over land krijg je een I94-W (groen blaadje) in je paspoort. Let op dat je dit weer afgeeft bij het verlaten van de US. Dus voor jullie zelf bij de grens met Canada, en voor jullie zoon op het vliegveld. Dat wordt als het goed is gedaan bij het inchecken, maar let er wel zelf even op.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Hi Roel,
Ik hoop eigenlijk dat de grensovergang met US wat sneller zal gaan als we al een Esta hebben...
We zijn de grens al een paar keer gepasseerd (Oost 2012) en West (2014) en het gaf iedere keer een behoorlijk gedoe (tijd, auto/camper) doorzoeken, eigenlijk zoals hier op het forum al vaker melding van gemaakt is.
Wel goede tip dat we er op letten dat mijn zoon het I-94 stripje inlevert en zijn ticket bewaard!! Daar had ik niet meer goed over nagedacht
Terwijl ze bij ons In 2012 het stripje er niet afgehaald hadden aan de grensovergang terug naar Canada. De douane zei dat ze dat in Toronto op de airport zouden doen, maar dat werd niet gedaan. Na afloop moesten we toen idd een kopie van onze vliegtickets etc naar Amerika sturen om aan te geven dat we het land echt verlaten hadden.
gr. Eline
Ik hoop eigenlijk dat de grensovergang met US wat sneller zal gaan als we al een Esta hebben...

We zijn de grens al een paar keer gepasseerd (Oost 2012) en West (2014) en het gaf iedere keer een behoorlijk gedoe (tijd, auto/camper) doorzoeken, eigenlijk zoals hier op het forum al vaker melding van gemaakt is.
Wel goede tip dat we er op letten dat mijn zoon het I-94 stripje inlevert en zijn ticket bewaard!! Daar had ik niet meer goed over nagedacht

Terwijl ze bij ons In 2012 het stripje er niet afgehaald hadden aan de grensovergang terug naar Canada. De douane zei dat ze dat in Toronto op de airport zouden doen, maar dat werd niet gedaan. Na afloop moesten we toen idd een kopie van onze vliegtickets etc naar Amerika sturen om aan te geven dat we het land echt verlaten hadden.
gr. Eline
Rondreis USA 1997 - NY-Florida-Zw
1995 Rondreis Canada (O en W)
2012 O-Canada en staat NY (camper en auto)
2014 W-Canada en NW-USA (camper)
2016 Canada - Ontario
2017 Ontario en NO-USA
2018 Canada -Ontario
2016 Canada - Ontario
2017 Ontario en NO-USA
2018 Canada -Ontario
- Bushmaster
- Amerika-expert
Dat klopt inderdaad, wij zijn ook recentelijk met een groep van 4 vanuit Canada de grens over gegaan (met een RV). Twee personen met een Esta en twee zonder Esta.Ik hoop eigenlijk dat de grensovergang met US wat sneller zal gaan als we al een Esta hebben...
De personen met Esta waren in 5 minuten klaar. Personen zonder Esta heeft zeker een uur extra gekost (en een hoop frustratie).
-
- Amerikafan
@ bushmaster: dan blijf ik hopen dat het voor ons ook zo gaat uitpakken 

2016 Canada - Ontario
2017 Ontario en NO-USA
2018 Canada -Ontario
2016 Canada - Ontario
2017 Ontario en NO-USA
2018 Canada -Ontario
Dat is wel vreemd, want het zou niets uit moeten maken. ESTA wordt alleen gebruikt als autorisatie om in een vliegtuig (of op een cruise schip) te mogen stappen met als bestemming de USA. Wanneer je over land binnenkomt moet je gewoon een I94-W kopen en invullen.
Of... waren die twee mensen al bezig met een verblijf op een (digitale) I94-W. Oftewel: waren zij al eerder in de US geweest, daarna over land naar Canada gegaan, en daarna binnen 90 dagen weer terug de US in?
Of... waren die twee mensen al bezig met een verblijf op een (digitale) I94-W. Oftewel: waren zij al eerder in de US geweest, daarna over land naar Canada gegaan, en daarna binnen 90 dagen weer terug de US in?
- Bushmaster
- Amerika-expert
Ja dit klopt, maar ze checken wel degelijk je Esta status bij de grensovergang. Heb je wel Esta dan was het gelijk door naar de kassa en klaar.Wanneer je over land binnenkomt moet je gewoon een I94-W kopen en invullen.
Had je geen Esta, dan was het formulier invullen en in de rij aansluiten voor "moeilijke gevallen" waar je zo een uurtje stond.
In ons geval, alle personen kwamen uit Nederland ==> RV ophalen in Vancouver ==> grens over richting Seattle
Ja, toen ik in 2013 dat dagje VS deed vanuit Canada zaten we ook bij de moeilijke gevallen, dat heeft 45 minuten extra gekost.
Ik vond trouwens de vragen bij mijn ESTA aanvraag heel erg meevallen, stelde weinig voor. Er was eens een collega bij het Ministerie van Infrastructuur waar ik toen nog werkte, dat was volgens mij in 2015, die het te moeilijk vond om die aanvraag in te dienen. Toen gebruikten ze nog een ouder flash systeem, maar zij kwam er nauwelijks uit. Liep toen bijna uit de hand, die had op het allerlaatste moment ESTA.
Overigens als ik op Newark landt: mag ik door APC of niet? Ik heb geen previous ESTA maar wel previous I-94. Even een belangrijke vraag.
Ik vond trouwens de vragen bij mijn ESTA aanvraag heel erg meevallen, stelde weinig voor. Er was eens een collega bij het Ministerie van Infrastructuur waar ik toen nog werkte, dat was volgens mij in 2015, die het te moeilijk vond om die aanvraag in te dienen. Toen gebruikten ze nog een ouder flash systeem, maar zij kwam er nauwelijks uit. Liep toen bijna uit de hand, die had op het allerlaatste moment ESTA.
Overigens als ik op Newark landt: mag ik door APC of niet? Ik heb geen previous ESTA maar wel previous I-94. Even een belangrijke vraag.
- Harry
- Amerika-expert
- Partner van: jaha
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Contacteer:
Volgens mij gaat iedereen tegenwoordig naar de APC, dan krijg je of een papiertje met alle gegevens, of hetzelfde papiertje met een kruis. Daarna moet je altijd nog naar een immigration officier die een stempel in je paspoort zet, het gaat dan wat sneller zonder kruis.
Wij gaan ook naar de VS over een maand... we landen in Vancouver en moeten dan op Amerikaans grondgebied de camper ophalen. We willen sowieso dan ook een gedeelte van de reis in de VS maken dus moeten sowieso de grens over. Ondanks dat het aanvragen van een ESTA niet nodig is overwegen we sterk om dit toch wel te doen omdat een snelle doorgang ook wel erg lekker is.Bushmaster schreef:Ja dit klopt, maar ze checken wel degelijk je Esta status bij de grensovergang. Heb je wel Esta dan was het gelijk door naar de kassa en klaar.Wanneer je over land binnenkomt moet je gewoon een I94-W kopen en invullen.
Had je geen Esta, dan was het formulier invullen en in de rij aansluiten voor "moeilijke gevallen" waar je zo een uurtje stond.
In ons geval, alle personen kwamen uit Nederland ==> RV ophalen in Vancouver ==> grens over richting Seattle
Jullie advies is ook het wel aanvragen van de ESTA?
-
- Amerikafan
@HJVDH Volgens mij zijn de meningen (en ervaringen) verdeeld over wel of niet ESTA aanvragen.
Maar wij hebben het dus wel gedaan en zullen het deze zomer zien.
Je moet wel voor Canada ETA hebben als je in Vancouver landt.
Gaan jullie na de camper opgehaald hebben nog naar Seattle e.o?
Tegenover Seattle is Bainbridge Island. Daar is bij Fay Bainbridge Park een mooie campground (indertijd tip op dit forum) met plekken bijna aan het water (het was first come first serve). Super plek om te verblijven met uitzicht op Seattle. Met de ferry ben je vanaf Bainbridge Island in een klein halfuurtje downtown Seattle.
Wij lieten de camper staan op de campground en namen een taxi naar de ferry.
Wij zijn via toen via tussenstop bij Deception State Park (bij Anacortes, hebben we gave orkatour gedaan) met de ferry van Whidbey Island overgestoken naar Bainbridge Island.
Maar wij hebben het dus wel gedaan en zullen het deze zomer zien.
Je moet wel voor Canada ETA hebben als je in Vancouver landt.
Gaan jullie na de camper opgehaald hebben nog naar Seattle e.o?
Tegenover Seattle is Bainbridge Island. Daar is bij Fay Bainbridge Park een mooie campground (indertijd tip op dit forum) met plekken bijna aan het water (het was first come first serve). Super plek om te verblijven met uitzicht op Seattle. Met de ferry ben je vanaf Bainbridge Island in een klein halfuurtje downtown Seattle.
Wij lieten de camper staan op de campground en namen een taxi naar de ferry.
Wij zijn via toen via tussenstop bij Deception State Park (bij Anacortes, hebben we gave orkatour gedaan) met de ferry van Whidbey Island overgestoken naar Bainbridge Island.
2016 Canada - Ontario
2017 Ontario en NO-USA
2018 Canada -Ontario
2016 Canada - Ontario
2017 Ontario en NO-USA
2018 Canada -Ontario
- chippie777
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 21
- Contacteer:
Dan moet die er wel zijn, vorige week in SLC gewoon nog langs de immigration officer, was geen andere mogelijkheid.Harry schreef:Volgens mij gaat iedereen tegenwoordig naar de APC, dan krijg je of een papiertje met alle gegevens, of hetzelfde papiertje met een kruis. Daarna moet je altijd nog naar een immigration officier die een stempel in je paspoort zet, het gaat dan wat sneller zonder kruis.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
http://chippie777.wordpress.com
- Bushmaster
- Amerika-expert
APC kiosks are currently operational at the following airports:
Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL)
Aruba Queen Beatrix International Airport (AUA)
Abu Dhabi International Airport (AUH)
Austin-Bergstrom International Airport (AUS)
Boston Logan International Airport (BOS)
Charlotte Douglas International Airport (CLT)
Chicago Midway International Airport (MDW)
Chicago O’Hare International Airport (ORD)
Dallas/Fort Worth International Airport (DFW)
Denver International Airport (DEN)
Detroit Metropolitan Wayne County Airport (DTW)
Dublin International Airport (DUB)
Edmonton International Airport (YEG)
Fort Lauderdale-Hollywood International Airport (FLL)
Halifax Stanfield International Airport (YHZ)
Honolulu International Airport (HNL)
Houston George Bush Intercontinental Airport (IAH)
Las Vegas McCarran International Airport (LAS)
Los Angeles International Airport (LAX)
Miami International Airport (MIA)
Mineta San Jose International Airport (SJC)
Minneapolis-Saint Paul International Airport (MSP)
Montréal - Pierre Elliott Trudeau International Airport (YUL)
Nassau Lynden Pindling International Airport (NAS)
New York - John F. Kennedy International Airport (JFK)
Newark Liberty International Airport (EWR)
Oakland International Airport (OAK)
Orlando International Airport (MCO)
Philadelphia International Airport (PHL)
Phoenix Sky Harbor International Airport (PHX)
Pittsburgh International Airport (PIT)
Portland International Airport (PDX)
Raleigh-Durham International Airport (RDU)
Reno International Airport (RNO)
Salt Lake City International Airport (SLC)
San Diego International Airport (SAN)
San Francisco International Airport (SFO)
Seattle Sea-Tac Airport (SEA)
Tampa International Airport (TPA)
Toronto Pearson International Airport (YYZ)
Vancouver International Airport (YVR)
Washington Dulles International Airport (IAD)
William P. Hobby International Airport (HOU)
Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL)
Aruba Queen Beatrix International Airport (AUA)
Abu Dhabi International Airport (AUH)
Austin-Bergstrom International Airport (AUS)
Boston Logan International Airport (BOS)
Charlotte Douglas International Airport (CLT)
Chicago Midway International Airport (MDW)
Chicago O’Hare International Airport (ORD)
Dallas/Fort Worth International Airport (DFW)
Denver International Airport (DEN)
Detroit Metropolitan Wayne County Airport (DTW)
Dublin International Airport (DUB)
Edmonton International Airport (YEG)
Fort Lauderdale-Hollywood International Airport (FLL)
Halifax Stanfield International Airport (YHZ)
Honolulu International Airport (HNL)
Houston George Bush Intercontinental Airport (IAH)
Las Vegas McCarran International Airport (LAS)
Los Angeles International Airport (LAX)
Miami International Airport (MIA)
Mineta San Jose International Airport (SJC)
Minneapolis-Saint Paul International Airport (MSP)
Montréal - Pierre Elliott Trudeau International Airport (YUL)
Nassau Lynden Pindling International Airport (NAS)
New York - John F. Kennedy International Airport (JFK)
Newark Liberty International Airport (EWR)
Oakland International Airport (OAK)
Orlando International Airport (MCO)
Philadelphia International Airport (PHL)
Phoenix Sky Harbor International Airport (PHX)
Pittsburgh International Airport (PIT)
Portland International Airport (PDX)
Raleigh-Durham International Airport (RDU)
Reno International Airport (RNO)
Salt Lake City International Airport (SLC)
San Diego International Airport (SAN)
San Francisco International Airport (SFO)
Seattle Sea-Tac Airport (SEA)
Tampa International Airport (TPA)
Toronto Pearson International Airport (YYZ)
Vancouver International Airport (YVR)
Washington Dulles International Airport (IAD)
William P. Hobby International Airport (HOU)
Volgens de website van de CBP staan ze inderdaad wel op SLC, maar dat zegt nog niet zo veel. In Philadelphia staan ze namelijk ook maar toen ik daar in 2015 en 2016 kwam, mochten alleen US citizens, residents en visahouders daarvan gebruik maken.
Mijn huidige Esta is nog ruim 1,5 jaar geldig.
Bij de Esta aanvraag heb ik destijds ook mijn werkgever in moeten vullen. Inmiddels ben ik veranderd van werkgever. Dit kan ik nu niet meer aanpassen in de Esta.
Ik ga in september van dit jaar weer naar de VS.
Dien ik in dit geval een nieuwe Esta aan te vragen waar ik de gegevens van mijn nieuwe werkgever invul? Of kan ik naar de VS reizen op de Esta die ik al heb, maar waar nog wel mijn oude werkgever onder bekend staat?
Bij de Esta aanvraag heb ik destijds ook mijn werkgever in moeten vullen. Inmiddels ben ik veranderd van werkgever. Dit kan ik nu niet meer aanpassen in de Esta.
Ik ga in september van dit jaar weer naar de VS.
Dien ik in dit geval een nieuwe Esta aan te vragen waar ik de gegevens van mijn nieuwe werkgever invul? Of kan ik naar de VS reizen op de Esta die ik al heb, maar waar nog wel mijn oude werkgever onder bekend staat?
De enige reden voor een nieuwe ESTA is een nieuw paspoort.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applicati ... ution=e2s1
ESTA approvals are typically granted for a two-year period or until the applicant's passport expires, whichever is sooner.
Wel altijd even kijken of je nog steeds approved bent.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applicati ... ution=e2s1
ESTA approvals are typically granted for a two-year period or until the applicant's passport expires, whichever is sooner.
Wel altijd even kijken of je nog steeds approved bent.
Bedankt voor je reactie, Arno.
Op de Esta site las ik het volgende;
Als u een nieuw paspoort verkrijgt of uw naam, geslacht of staatsburgerschap verandert, is het vereist dat u een nieuwe reisvergunning aanvraagt.* Dit is tevens vereist als uw antwoord op een van de VWP vragen verandert. De betrokken kosten van US$14 worden in rekening gebracht voor elke nieuwe aanvraag.
* De vraag over mijn werkgever valt daar volgens mij ook onder. Doen ze hier bij de douane moeilijk over als ik dit niet aanpas?
Op de Esta site las ik het volgende;
Als u een nieuw paspoort verkrijgt of uw naam, geslacht of staatsburgerschap verandert, is het vereist dat u een nieuwe reisvergunning aanvraagt.* Dit is tevens vereist als uw antwoord op een van de VWP vragen verandert. De betrokken kosten van US$14 worden in rekening gebracht voor elke nieuwe aanvraag.
* De vraag over mijn werkgever valt daar volgens mij ook onder. Doen ze hier bij de douane moeilijk over als ik dit niet aanpas?
Conclusie: Het is maar waar jij je lekker bij voelt 
Aan je getwijfel, merk ik van wel.
Gechargeerd: 1 uur voor vertrek kan je nog van werkgever veranderen. Moet je dan nog een nieuwe ESTA aanvragen?
Of als je geen werk hebt?
Is het uberhaupt die 14 dollar waard om over te twijfelen

Gechargeerd: 1 uur voor vertrek kan je nog van werkgever veranderen. Moet je dan nog een nieuwe ESTA aanvragen?
Denk dat ik voor mijn eigen gemoedsrust dan toch maar een nieuwe Esta aanvraag 

En dan? Dan moet deze persoon allemaal extra vragen over social media beantwoorden? Kijk ik heb die netjes ingevuld. Maar als de persoon in kwestie dat even niet wil en de situatie wil afwachten, dus de nieuwe regelgeving (want nu is het allemaal onduidelijk) en de oude ESTA is nog een half jaar geldig en ook geldig tijdens de reis dan zou ik sowieso geen nieuwe ESTA aanvragen. Iedere nieuwe aanvraag die niet strikt noodzakelijk is is weer een kans om afgewezen te worden.Arno schreef:Conclusie: Het is maar waar jij je lekker bij voelt
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 28
Je laat het voelen alsof een ESTA aanvragen iets is zoals op de lotto spelen. Het aantal ESTA's welke "denied" worden is uiterst minimaal en dan ook nog heel vaak het gevolg van bvb paspoortnummers die geregistreerd staan als gestolen of verloren. een ESTA welke eerst goedgekeurd is en daarna alsnog wordt ingetrokken is uiterst zeldzaam.stormbreaker schreef:En dan? Dan moet deze persoon allemaal extra vragen over social media beantwoorden? Kijk ik heb die netjes ingevuld. Maar als de persoon in kwestie dat even niet wil en de situatie wil afwachten, dus de nieuwe regelgeving (want nu is het allemaal onduidelijk) en de oude ESTA is nog een half jaar geldig en ook geldig tijdens de reis dan zou ik sowieso geen nieuwe ESTA aanvragen. Iedere nieuwe aanvraag die niet strikt noodzakelijk is is weer een kans om afgewezen te worden.Arno schreef:Conclusie: Het is maar waar jij je lekker bij voelt
Diegene die geweigerd worden zijn een minderheid op de tienduizenden die elke dag de VS gaan bezoeken als toerist.
Dit gezegd zijnde, gisteren hadden we iemand die een probleem had met zijn ESTA. Bleek het paspoortnummer op de ESTA niet overeen te komen met het paspoort zelf. Reden: een "o" voor een "nul" aangezien. Bijzondere pech want het ESTA systeem lag eruit voor onderhoud en dus kon niet direct een andere aanvraag worden uitgevoerd. Reis met een dagje uitgesteld dus.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
-