Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Euro zakt verder weg,
Re: Euro zakt verder weg,
Zal die deze week nog naar de 1.13 stijgen...Duimen maar!
- Bushmaster
- Amerika-expert
€1,00 ==> $1,1245 gaat de goede kant op 

Op naar de 1.50 

-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 19
- Contacteer:
wishful thinking volgens mij 

The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
- Almere vak V
- Amerika-expert
Het is niet echt mijn hobby om dat soort dingen te onthouden. Maar volgens mij zaten we een jaar of 4 geleden een heel eind richting dat niveau...roelb schreef:Op naar de 1.50
1.50 is al wat langer geleden. 2008 (zelfs 1.60), 2009 en 2011. In april 2014 zo rond de 1.38 en daarna was het bergafwaarts tot 1.06 in maart 2015. Sinds die tijd modderen we wat rond de 1.10, terwijl we de afgelopen 20, 25 jaar gemiddeld zo ergens rond de 1.30 zaten.
1.30 in september/oktober zou ik al heel blij mee zijn
Ja, elke cent dat de koers beter wordt daar ben ik blij mee

2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
2025: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
2025: Zuidwesten
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
- Contacteer:
Haha, ik twijfel al de hele week even naar Amsterdam damrak te gaan om wat dollars te gaan kopen maar zakt ie nog even door of..... altijd een verrassing 

Wegbrengcamper 2018 http://deepsouthusa2018.wordpress.com
Denver2017 http://vakantieusa2017.blogspot.nl/
LV2016 http://usnov2016.blogspot.nl
Seattle 2016 http://rondjeseattle2016.wordpress.com/
Denver2017 http://vakantieusa2017.blogspot.nl/
LV2016 http://usnov2016.blogspot.nl
Seattle 2016 http://rondjeseattle2016.wordpress.com/
- Galapogos
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
De koers van de Euro tov de Canadese Dollar gaat ook lekker. Je krijgt nu acht procent meer dollars voor je euro dan drie maanden geleden. 

Ook hier hetzelfde probleem met fraude, alhoewel het steeds minder wordt. Overigens, alle Amerikaanse creditcards die ik momenteel heb hebben een chip, dat is al zeker sinds 2 of 3 jaar geleden, dus dat kopiëren gaat niet meer lukken maar helaas geen PIN – zover ik weet. Ik denk dat de grote retailers zoals Target en Walmart tegen het gebruik van pincodes zijn, want stel je voor dat iemand met een volle boodschappenwagen bij de kassa staat en is z’n/haar pincode vergeten, dat willen ze niet hebben.Stan.Gobien schreef:Overigens heb ik al veel last gehad van fraude op mijn VISA kaart en nog niet op mijn Mastercard.
Maar je geeft die kaart mee aan de ober en die verdwijnt voor een aantal minuten, tijd genoeg om de magneetstrip te kopiëren. Die magneetstrip is ook zo ouderwets, wanneer gaat de V.S. eens overal moderniseren naar de chip en PIN methode, is nu nog maar met mondjesmaat.
Zelfs bij (Amerikaanse) debit cards die eigenlijk alleen met pincodes zouden moeten werken is het mogelijk zonder pincodes transacties te doen. Na het swipen van de debit card geef je aan dat het een creditcard is en de betaling gaat gewoon zonder PIN door.
Wat een chip niet kan voorkomen is wanneer iemand je naam, CC nummer + adres heeft. Mijn vrouw kreeg twee weken terug een email van prana.com (mooi spul) waar ze kleding had besteld dat hun site was gehackt en dat ze haar CC transacties in de gaten moest houden, tja…
- Bushmaster
- Amerika-expert
afgelopen april vond ik het opvallend dat zeker 90% van de CC nu met pincode ging. Overal waar je kwam hadden ze nieuwe pin apparatuur, en gingen de betalingen van de CC met pincode/chip.geen PIN – zover ik weet. Ik denk dat de grote retailers zoals Target en Walmart tegen het gebruik van pincodes zijn, want stel je voor dat iemand met een volle boodschappenwagen bij de kassa staat en is z’n/haar pincode vergeten, dat willen ze niet hebben
https://mobile.nytimes.com/2015/09/29/b ... google.nl/
Je hebt helemaal gelijk. Nagenoeg alle winkels in mijn buurt of waar ik momenteel ben, in California, hebben een chipapparaat – echter nog steeds geen pincode vereist - let op - voor Amerikaanse creditcards. Het lijkt dat ze dit gekozen hebben om alleen het kopiëren te bestrijden maar als ik mijn portemonnee kwijtraak kan de oneerlijke vinder nog even genieten totdat ik de kaart blokkeer.Bushmaster schreef:afgelopen april vond ik het opvallend dat zeker 90% van de CC nu met pincode ging. Overal waar je kwam hadden ze nieuwe pin apparatuur, en gingen de betalingen van de CC met pincode/chip.
On second thought, Ik vind het eigenlijk prima zo zonder pincodes. Ik heb 4 creditcards en ik zou toch niet willen 4 verschillende pincodes te onthouden. Bovendien gebruiken m’n vrouw en ik elkaars creditcards en zou dan haar pincodes ook moeten weten. De CC van elkaar gebruiken gaat altijd goed totdat iemand zegt can I see your ID, waarop we zeggen, oh laat maar. Er iets heel vreemds mbt CC gebruik in dit land… soms loop ik naar de winkel van een benzinestation binnen om een flesje water te halen, betaal met creditcard en er worden prompt twee bonnetjes geprint waarvan eentje moet tekenen en de cashier bewaart dat bonnetje van slechts $1.50… elders koop je iets voor $50 en hoef je niets te tekenen.
Ook de vraag naar ID is nergens consistent. Bij sommige winkels draaien ze de CC om om te zien of er een handtekening op staat, meestal heb ik geen handtekening op staan, waarna ze naar ID vragen.
Wat ik begrepen heb is dat de situatie in de US mbt betalingsverkeer zo is, dat de acceptanten (winkels. Tankstations, restaurants, etc.) zelf verantwoordelijk zijn voor schade (lees:fraude) op het moment dat ze kaarten accepteren met handtekening, ipv pin.
De chip zit inmiddels op nagenoeg alle cc en betaalpassen, dus de acceptant is zelf verantwoordelijk om zijn apparatuur aan te passen en geschikt te maken voor chip/pin combinaties.
Dit verklaart ook bv het succes van systemen om te betalen met smartphone (Apple/google/Samsung Pay) omdat dit allemaal geverifieerde betaalkaarten zijn, waarbij de acceptant weinig tot geen risico loopt.
De chip zit inmiddels op nagenoeg alle cc en betaalpassen, dus de acceptant is zelf verantwoordelijk om zijn apparatuur aan te passen en geschikt te maken voor chip/pin combinaties.
Dit verklaart ook bv het succes van systemen om te betalen met smartphone (Apple/google/Samsung Pay) omdat dit allemaal geverifieerde betaalkaarten zijn, waarbij de acceptant weinig tot geen risico loopt.
Ik zou het erg raar vinden als de winkelier gaat bepalen of er wel of niet pincode gebruikt mag worden als de kaartverstrekkers zoals Bank Of America/ Chase VISA-card geen pincode met de kaart meegeven. Zoals eerder geschreven, ik vermoed dat de grote retailers zoals Target en Walmart niet zo blij zullen zijn met pincodes.En ze zijn zo machtig dat ze zelfs een staat of stad kunnen dwingen om van een bepaald beleid af te zien, zoals toen Walmart DC dwong het minimumloon niet te verhogen.Terpies schreef:De chip zit inmiddels op nagenoeg alle cc en betaalpassen, dus de acceptant is zelf verantwoordelijk om zijn apparatuur aan te passen en geschikt te maken voor chip/pin combinaties.
Dat is niet wat ik zeg...de winkelier is bij fraude wel zelf verantwoordelijk voor de geleden schade, als zijn machines niet zijn voorzien van een chip/pin terminal.
Voor sommige winkeliers is dit blijkbaar een risico wat ze durven te nemen, maar banken keren in geval van bedragen meer uit aan de winkeliers, en kost het de winkeliers dus gemiste omzet, lees: oninbare vorderingen.
Voor sommige winkeliers is dit blijkbaar een risico wat ze durven te nemen, maar banken keren in geval van bedragen meer uit aan de winkeliers, en kost het de winkeliers dus gemiste omzet, lees: oninbare vorderingen.
Wellictht iets om in de gaten te houden:
Vandaag cash gepind met bankpas bij een ATM in de Walmart. Koers $1.03 plus $2 extra voor geldopname in rekening gebracht.
Hotel betaald met cc. Koers $1.11
Gegeten en betaald met cc. Koers $1.12
Vandaag cash gepind met bankpas bij een ATM in de Walmart. Koers $1.03 plus $2 extra voor geldopname in rekening gebracht.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 19
- Contacteer:

EUR/USD 1,1378 USD/EUR 0,8789
Dus we zijn door de 1,13? En nu?
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Bekend verschijnsel. Heb je toevallig op de ATM het wisselkoersvoorstel van de eigenaar van de ATM geaccepteerd? Of heb je die vraag met nee beantwoord en gekozen voor het opnemen van geld in USD? In dat geval is het zinvol om ook even je bank erbij te vermelden.Terpies schreef:Wellictht iets om in de gaten te houden:
- Galapogos
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Heb je de koers die in rekening is gebracht zelf uitgerekend of stond die vermeld bij de transactie? Houdt er rekening mee dat de Nederlandse bank bij een opname van contant geld buiten het EER-gebied doorgaans ook nog een vast tarief per transactie in rekening brengt. Daar heb je bij betalingen (itt geldopnames) geen last van. Bij ING is dat bedrag bijvoorbeeld 2.25 euro per geldopname (betaalpas) of 4.50 euro per geldopname (creditcard). Dit komt dus nog bovenop de kosten die de 'gastbank' eventueel in rekening brengt (in dit geval $2).
Kosten voor transacties zijn dus opgebouwd uit:
- Bedrag omgerekend naar euro's
- Koersopslag (bij CC vaak hoger dan bij bankpas)
- Vast bedrag per transactie (meestal alléén bij geldopname, niet bij betaling. Bij CC vaak hoger dan bij bankpas)
- Eventueel vast bedrag per geldopname in rekening gebracht door uitbater geldautomaat
ING Bank heeft op haar site een pagina waar je in één oogopslag de verschillen ziet. Bij andere banken/kaartverstrekkers zullen de tarieven uiteraard anders liggen.
Daarnaast zoals Roel al aangeeft altijd even goed opletten bij geldopnames. Buitenlandse banken stellen bijna altijd voor om de dollars (of andere lokale valuta) alvast om te zetten in euro's, en bijna altijd is de koers die je dan krijgt voorgeschoteld erg ongunstig.
Kosten voor transacties zijn dus opgebouwd uit:
- Bedrag omgerekend naar euro's
- Koersopslag (bij CC vaak hoger dan bij bankpas)
- Vast bedrag per transactie (meestal alléén bij geldopname, niet bij betaling. Bij CC vaak hoger dan bij bankpas)
- Eventueel vast bedrag per geldopname in rekening gebracht door uitbater geldautomaat
ING Bank heeft op haar site een pagina waar je in één oogopslag de verschillen ziet. Bij andere banken/kaartverstrekkers zullen de tarieven uiteraard anders liggen.
Daarnaast zoals Roel al aangeeft altijd even goed opletten bij geldopnames. Buitenlandse banken stellen bijna altijd voor om de dollars (of andere lokale valuta) alvast om te zetten in euro's, en bijna altijd is de koers die je dan krijgt voorgeschoteld erg ongunstig.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1511 Weergaves
-
Laatste bericht door Raziel