Niet alleen voor de koffers, maar voor alles dat je het land mee inbrengt (of uitvoert, daarvoor is de douane er ook!). En bij invoer gaat het om alle spullen die je het land binnenbrengt, niet alleen wat er in een koffer zit. Dus voor die dure, in het buitenland aangeschafte ketting moet je, ook als die om je nek hangt, gewoon BTW- en invoerrechten betalen..eoms schreef:Je kunt er over lachen maar de douane en paspoortcontrole zijn twee heel verschillende diensten. De één is voor de passagiers, de andere voor de koffers.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vroeg op Schiphol zijn
Re: Vroeg op Schiphol zijn
Kan dus bij drukte een tip zijn, als je buiten Schengen vliegt: je kunt zowel in hal 2 als 3 van landside naar airside komen, komt in dezelfde hal uit. Als je binnen Schengen vliegt (gates A, B en C) dan heb je die keuze niet en moet je via 1/2.PSVwally schreef:Ik moest inchecken in vertrekhal 3 en daarna volgde ik dus de borden naar mijn gate, welke in dit geval B was. Dat hield ook voor mij in dat ik door vertrekhal 2 werd gestuurd (volg de borden). Daar was het in mijn geval ook echt veeeel drukker dan in hal3.
Volgens de KLM is het nog steeds een zooitje op Schiphol. Ondanks de door de luchthaven beloofde verbeteringen.
Tja.. wellicht ook een manier om de druk er op te houden.
Het verbaast me echt dat we nog geen CEO wissel hebben gehad. Ik zou zeggen: nieuwe man of vrouw op die plek, security zo snel mogelijk insourcen en direct maatregelen treffen om te laten zien dat je de problemen serieus neemt. Ik denk aan transparant inzage geven in wachttijden, harde afspraken rond inzet marrechaussee, meer focus op training personeel, o.a. rond klantvriendelijkheid en een goed draaiboek voor onverwachte drukte inclusief maatregelen zoals priority queuing op basis van vertrektijd (aparte rij voor gate close < x minuten) en voldoende direct aanspreekbaar personeel op de vloer landside met bevoegdheden om mensen voor te laten.
Het verbaast me echt dat we nog geen CEO wissel hebben gehad. Ik zou zeggen: nieuwe man of vrouw op die plek, security zo snel mogelijk insourcen en direct maatregelen treffen om te laten zien dat je de problemen serieus neemt. Ik denk aan transparant inzage geven in wachttijden, harde afspraken rond inzet marrechaussee, meer focus op training personeel, o.a. rond klantvriendelijkheid en een goed draaiboek voor onverwachte drukte inclusief maatregelen zoals priority queuing op basis van vertrektijd (aparte rij voor gate close < x minuten) en voldoende direct aanspreekbaar personeel op de vloer landside met bevoegdheden om mensen voor te laten.
Oh, wat had ik het fantastisch gevonden als dit soort maatregelen vorige zomer al ingevoerd was geweest! Dan hadden we ons vliegtuig nooit gemist!
Mijn man moest afgelopen maandag overstappen in Schiphol en heeft bijna zijn aansluiting gemist omdat het héél lang aanschuiven was voor de paspoortcontrole. Mensen die bijna moesten boarden mochten zich dan ergens melden en iedereen stormde blijkbaar daar naartoe
. Hij heeft het gelukkig nét gehaald.
Mijn man moest afgelopen maandag overstappen in Schiphol en heeft bijna zijn aansluiting gemist omdat het héél lang aanschuiven was voor de paspoortcontrole. Mensen die bijna moesten boarden mochten zich dan ergens melden en iedereen stormde blijkbaar daar naartoe

Zuidwesten 2015: http://brusselmans.wix.com/brusselmanstravels
Mid- en zuidwesten 2016: Denver - Las Vegas: https://brusselmans6.wordpress.com
Sydney 2017: https://sydney2017blog.wordpress.com
Marokko 2017: https://marokkoreis2017.wordpress.com
Mid- en zuidwesten 2016: Denver - Las Vegas: https://brusselmans6.wordpress.com
Sydney 2017: https://sydney2017blog.wordpress.com
Marokko 2017: https://marokkoreis2017.wordpress.com
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Zo kan ik er nog wel een paar noemen Roel:roelb schreef:Tja.. wellicht ook een manier om de druk er op te houden.
Het verbaast me echt dat we nog geen CEO wissel hebben gehad. Ik zou zeggen: nieuwe man of vrouw op die plek, security zo snel mogelijk insourcen en direct maatregelen treffen om te laten zien dat je de problemen serieus neemt. Ik denk aan transparant inzage geven in wachttijden, harde afspraken rond inzet marechaussee, meer focus op training personeel, o.a. rond klantvriendelijkheid en een goed draaiboek voor onverwachte drukte inclusief maatregelen zoals priority queuing op basis van vertrektijd (aparte rij voor gate close < x minuten) en voldoende direct aanspreekbaar personeel op de vloer landside met bevoegdheden om mensen voor te laten.
-Betere/consequentere scheiding EU / NON-EU passagiers bij de paspoortcontroles.
-Passagiers omleiden naar paspoortcontroles en/of securitycontroles die minder druk zijn.
-Afschaffing centrale security. (gewoon weer aan de Gate en nog veiliger ook)
-Passagiers die nog steeds allerlei spullen in hun zakken houden bij de security-scan.
-Passagiers die nog steeds allerlei vloeistoffen in hun bagage hebben en denken dat ze het niet zien.
-Eerdere ingebruikname Lelystad-Airport.
-Minder winkeltjes, maar meer balies voor transitpassagiers op Airside.
-Meer geld, meer personeel.
V.w.b. inzet van Marechaussee. Ik weet dat deze zomer (uit het complete personeelsbestand) alles uit de kast wordt gehaald. Maatregelen in de vorm van detacheringen, verplaatsing van 125 personeelsleden naar Schiphol, 12uurs diensten en inzet van overtollig personeel van DJI (Dienst Justitiële Inrichtingen). Het is waarschijnlijk niet genoeg er zullen op bepaalde dagen/tijden van de dag onacceptabele wachttijden zijn. Het spreekwoord "Geen geld, geen Zwitsers" is hier wel v toepassing. Er is jarenlang zwaar bezuinigd op het materiaal van Defensie en helaas op haar personeel nog meer en dat merk je nu al te goed. Tel hierbij op de spectaculaire toename van passagiers en het feit dat een grensbewakingsambtenaar (in/uit Schengen) per 1 mei 2017 meer handelingen per passagier/paspoort moet verrichten (kost aanzienlijk meer tijd) en je hebt een probleem wat je niet snel oplost. Daarnaast vraagt de waan vd dag aanzienlijk meer inzet van de Marechaussee ook buiten Schiphol, allemaal niet voorzien. Er wordt nu 20 miljoen uitgetrokken om meer personeel aan te trekken, maar die zitten deze zomer nog niet in de balies.
Wat ik wel begrijp maar nu Schiphol volloopt niet handig is, zijn de blokuren van de KLM (en haar partners). Enig idee hoeveel vluchten er van deze Alliantie binnen een tijdsbestek van 3 uur alleen al uit Amerika en Canada (is toch AA-Forum hé) op Schiphol aankomen en ook weer willen vertrekken?
Maar goed, in al mijn Amerikareisjes heb ik vele malen langer in Amerika in de rij gestaan dan op de luchthaven Schiphol. Meestal valt het wel mee, maar je kan pech hebben. Zeker als er net een vlucht voor je is aangekomen (of vertrekt) die meer aandacht nodig heeft.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Wij zijn 3 juni naar Madeira gevlogen en hadden de vlucht van 7.30 uur. We waren lekker op tijd, dus zijn rond 5.30 door de douane gegaan en hebben 20 minuten moeten wachten. We moesten naar D56 oid en bij deze check waren 11 (van de 14 denk ik) controlepoorten open. Ik stond er zelf een beetje van te kijken dat het op dat tijdstip al zo druk was. Laat staan als het midden op de dag is en er nog meer vluchten gaan...
Er stonden wel wachttijd bordjes a la de Efteling
Er stonden wel wachttijd bordjes a la de Efteling

[2016] Zuidwest Amerika
[2017] Philadelphia, Washington DC, Boston & New York
[2018] Deep South
[2017] Philadelphia, Washington DC, Boston & New York
[2018] Deep South
Las zojuist in de Telegraaf.
Securityselfie mag
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2836 ... mag__.html
Hadden ze verboden voor negatief imago.
Als of er niets aan de hand is.
Tja wij weten beter, gaan op tijd.
Securityselfie mag
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2836 ... mag__.html
Hadden ze verboden voor negatief imago.
Als of er niets aan de hand is.
Tja wij weten beter, gaan op tijd.
Maar ik vind het ook niet gepast allemaal foto's te maken bij de beveiliging en bij de paspoortcontrole. Dit zijn toch verplichte nummertjes c.q. redelijk officiële momenten. In Amerika doe je dat toch ook niet? Volgens mij hebben ze dan een reden je extra te controleren en je even vast te zetten. Die foto's hebben toch weinig effect, alsof Schiphol zich er wat van aantrekt. Ik maak nooit foto's bij security, douane en grensovergangen.
Het gaat hier niet om de paspoortcontrole, maar om security.
En als je het over ongepast hebt: beveiligers van een particulier beveiligingsbedrijf die passagiers intimideren die foto's hebben gemaakt, om hun eigen imago te beschermen? Dat is toch te bizar voor woorden? Snel insourcen die hap, en die mensen trainen in klantvriendelijkheid.
En als je het over ongepast hebt: beveiligers van een particulier beveiligingsbedrijf die passagiers intimideren die foto's hebben gemaakt, om hun eigen imago te beschermen? Dat is toch te bizar voor woorden? Snel insourcen die hap, en die mensen trainen in klantvriendelijkheid.
Het gaat om de lengte van de wachtrij die mensen gaan fotograferen. Om de ergernis te delen op social media.
Dat Schiphol, beveiligers niet blij mee zijn is een ander verhaal. Snap de frustratie van de reizigers (ik zelf included) wel. Doe het ook in pretparken en files op de weg. Gewoon uiting van frustratie meer niet.
Dat Schiphol, beveiligers niet blij mee zijn is een ander verhaal. Snap de frustratie van de reizigers (ik zelf included) wel. Doe het ook in pretparken en files op de weg. Gewoon uiting van frustratie meer niet.
Laatst gewijzigd door goState op 12 jun 2017, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat klopt in principe wel, maar het is niet zo eenvoudig als je denkt. Je moet maar eens proberen om in een openbaar gebouw een foto te nemen met iemand van de beveiligingsfirma erop. Eigenlijk zou het zelfs mogen met agenten erop.roelb schreef:Het gaat hier niet om de paspoortcontrole, maar om security.
En toch zul je bijna altijd je foto's moeten laten zien omdat ze willen zien of ze erop staan, en vragen ze je die te wissen. Al vaak aan de hand gehad. Je kunt dan moeilijk doen, maar het is minder rechtlijnig dan je zou denken, als een ander niet op je foto wilt staan. Zeker als je gaat publiceren.
Dat laatste is een privaatrechtelijke kwestie en betreft het portretrecht. Maar ik geef een medewerker van een beveiligingsbedrijf (of een agent) die toevallig op een in de openbare ruimte genomen foto staat weinig kans op een beroep daarop. Dat hoort er gewoon bij. We leven niet in een politiestaat, maar in een open samenleving. Een beveiliger die mij gaat vragen om een foto te zien of te wissen, euh, ik kan het me niet voorstellen maar ik denk dat ik het vooral als goede grap zou zien.
Tot ze je toestel pakken en het kaartje formatteren. Wat natuurlijk strafbaarder is dan weigeren te deleten.
Ik ben bij m'n fotografie wel een andere mening toegedaan, namelijk dat ik geen foto's wil van iemand die er niet op wil staan, dus ik delete elke foto van iemand die dat vraagt. Ik doe daar niet moeilijk over.
Maar er zijn genoeg voorbeelden van mensen die kaartjes moesten formatteren voor de politie hen liet gaan. Dat mag dus niet, maar ja. De wetgeving is niet helemaal duidelijk, en jammer genoeg is er op dat moment geen advocaat bij
Vaak komt het er toch op neer: Moeilijk doen en een halve dag onzin, of dan maar gewoon meedoen.
Ik ben bij m'n fotografie wel een andere mening toegedaan, namelijk dat ik geen foto's wil van iemand die er niet op wil staan, dus ik delete elke foto van iemand die dat vraagt. Ik doe daar niet moeilijk over.
Maar er zijn genoeg voorbeelden van mensen die kaartjes moesten formatteren voor de politie hen liet gaan. Dat mag dus niet, maar ja. De wetgeving is niet helemaal duidelijk, en jammer genoeg is er op dat moment geen advocaat bij

Vaak komt het er toch op neer: Moeilijk doen en een halve dag onzin, of dan maar gewoon meedoen.
In Nederland? Ik geloof er niets van. Dan zouden we denk ik een politiek relletje hebben. Er is jaren geleden een keer zo'n zaak geweest waar agenten blijkbaar op die manier probeerden om hun eigen handelen te verdoezelen, en daar was de rechter heel duidelijk in zijn oordeel. Nogmaals, we leven niet in een politiestaat. Het staat je vrij om in de openbare ruimte te filmen of te fotograferen. Pas als je dat gaat publiceren komen er eventueel privaatrechtelijke overwegingen bij en dan is het aan een rechter om eventueel publicatie te verbieden of een schadevergoeding toe te kennen indien die publicatie al heeft plaatsgevonden. Daar heeft de politie verder geen enkele bevoegdheid, ook (of misschien wel juist) niet als het henzelf betreft.
Het gebeurt echt veel vaker dan je denkt. Ik zoek zeker nooit de grenzen op, en toch heb ik al 2x gehad dat ik foto's moest wissen. Overigens totaal onzinnig, want gewiste (en zelfs geformateerde) foto's zijn nog prima terug te halen. 1x van een politieagent, en 1x van een G4s-kerel aan Antwerpen-Centraal.
Van andere fotografen op (Belgische) fora al vaker gelezen. Bij ons heb je ook Doel, een verlaten dorp waar veel fotografen graag heen gaan. Daar rijdt nu ook politie rond, die je foto's doet verwijderen. Daar is het begrijpelijk, het is misschien verlaten, maar de huizen zijn nog steeds niet zomaar vrij toegankelijk.(Als je de vraag krijgt om alles te wissen, of je camera wordt in beslag genomen als bewijsmateriaal omdat je iets illegaals deed, is de keuze rap gemaakt)
Ook in Nederland, vlug even gegoogeld:
http://www.blikopnieuws.nl/2014/politie ... -amsterdam
Begrijp me goed, ik zeg niet dat het zo mag, of zou mogen. Ik zeg dat het in de praktijk vaker zo gaat dan je denkt. MAAR zodra je ze online plaatst, zijn er weer andere regels die gelden. Dus het is niet zo eenduidig als: Politie mag dat niet. Punt.
Van andere fotografen op (Belgische) fora al vaker gelezen. Bij ons heb je ook Doel, een verlaten dorp waar veel fotografen graag heen gaan. Daar rijdt nu ook politie rond, die je foto's doet verwijderen. Daar is het begrijpelijk, het is misschien verlaten, maar de huizen zijn nog steeds niet zomaar vrij toegankelijk.(Als je de vraag krijgt om alles te wissen, of je camera wordt in beslag genomen als bewijsmateriaal omdat je iets illegaals deed, is de keuze rap gemaakt)
Ook in Nederland, vlug even gegoogeld:
http://www.blikopnieuws.nl/2014/politie ... -amsterdam
Begrijp me goed, ik zeg niet dat het zo mag, of zou mogen. Ik zeg dat het in de praktijk vaker zo gaat dan je denkt. MAAR zodra je ze online plaatst, zijn er weer andere regels die gelden. Dus het is niet zo eenduidig als: Politie mag dat niet. Punt.
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Wij vlogen op donderdag 18 mei naar Griekenland. De vlucht was om 6.00 uur dus we waren hartstikke vroeg op Schiphol. Ik was helemaal flabbergasted, we moesten in een rij van honderden meters gaan staan om de koffers af te kunnen geven bij de balie van Transavia. Geen idee of dit een probleem van Transavia was of van Schiphol maar zoiets had ik nog nooit gezien. Ik heb er ook een foto van gemaakt, zo bizar was die rij. Gelukkig ging het redelijk vlot.
Daarna door security met de handbagage, dit ging zeker vlot maar ik was nog verbaasd over de drukte zo vroeg in de ochtend (4.30 uur ofzo).
Op de terugweg heb ik taferelen gezien waar m'n mond van open viel. We kwamen op 25 mei in de middag (donderdag) weer aan op Schiphol en het was zo druk bij alle gates dat Schiphol op een festivalterrein leek. Overal stonden, hingen, zaten en lagen mensen. Je kon over de hoofden lopen. Ik moest naar de wc maar het was er zó druk dat ik maar doorgelopen ben, gelukkig geen extreem hoge nood. Ook de koffers lieten langer dan gemiddeld op zich wachten.
Normaal vind ik het altijd fijn thuiskomen op Schiphol maar dit was andere koek. Wat is nu eigenlijk de oorzaak dat het recent zo uit de hand gelopen is?
Daarna door security met de handbagage, dit ging zeker vlot maar ik was nog verbaasd over de drukte zo vroeg in de ochtend (4.30 uur ofzo).
Op de terugweg heb ik taferelen gezien waar m'n mond van open viel. We kwamen op 25 mei in de middag (donderdag) weer aan op Schiphol en het was zo druk bij alle gates dat Schiphol op een festivalterrein leek. Overal stonden, hingen, zaten en lagen mensen. Je kon over de hoofden lopen. Ik moest naar de wc maar het was er zó druk dat ik maar doorgelopen ben, gelukkig geen extreem hoge nood. Ook de koffers lieten langer dan gemiddeld op zich wachten.
Normaal vind ik het altijd fijn thuiskomen op Schiphol maar dit was andere koek. Wat is nu eigenlijk de oorzaak dat het recent zo uit de hand gelopen is?
Ach vergeet de foto's.
De KMAR heeft nog acties in petto.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2836 ... mer__.html
Zal pleisters meenemen voor op de wonde
De KMAR heeft nog acties in petto.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2836 ... mer__.html
Zal pleisters meenemen voor op de wonde
Echt top.
Gelukkig vliegen wij eerst schengen.
Rivercola ik ben een paar dagen eerder naar Griekenland gevlogen en het viel echt goed mee.
Wij vlogen om 8:00.
De koffer ging bij Corendon super snel en de security duurde ongeveer zo`n 30 minuten.
De week erop kwamen wij terug in de middag, de koffer duurde wel vrij lang en de rij bij de toiletten was langer dan normaal maar voor de rest niet extreem druk dus waar het aan ligt?
Gelukkig vliegen wij eerst schengen.
Rivercola ik ben een paar dagen eerder naar Griekenland gevlogen en het viel echt goed mee.
Wij vlogen om 8:00.
De koffer ging bij Corendon super snel en de security duurde ongeveer zo`n 30 minuten.
De week erop kwamen wij terug in de middag, de koffer duurde wel vrij lang en de rij bij de toiletten was langer dan normaal maar voor de rest niet extreem druk dus waar het aan ligt?
Suzie
2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Dat is in Belgie, niet in Nederland. Al blijft het ook daar mijns inziens in strijd met vrije nieuwsgaring en dus ook in strijd met het Europees verdrag voor de rechten van de mens. In Nederland ligt daar iig duidelijke jurispredentie over.M Kactus schreef:Het gebeurt echt veel vaker dan je denkt. Ik zoek zeker nooit de grenzen op, en toch heb ik al 2x gehad dat ik foto's moest wissen. Overigens totaal onzinnig, want gewiste (en zelfs geformateerde) foto's zijn nog prima terug te halen. 1x van een politieagent, en 1x van een G4s-kerel aan Antwerpen-Centraal.
Natuurlijk is het niet uit te sluiten dat een agent zijn bevoegdheden (probeert) te overschrijden en helaas gebeurt dat soms ook. Gelukkig zijn die gevallen zeer schaars en ontstaat er ook direct een rel over, inclusief politici die aan de tand gevoeld worden bij Pauw of Jinek en worden er kamervragen over gesteld. Dat is maar goed ook, we leven immers niet in een politiestaat en het blijft dan ook van belang om de uitvoerende macht te controleren en waar nodig te corrigeren. Ik mag aannemen dat het in deze gevallen ook niet zonder gevolgen is gebleven voor de betreffende agent.
Overigens ligt er ook een helder antwoord op kamervragen uit 2016 over precies dit onderwerp: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... d-kuzu.pdf
Ik zou zeggen: weigeren, en laat de rechter zich er maar over buigen. Zolang je in de openbare ruimte foto's neemt lijkt me niet dat de interpretatie van het EVDM in een andere lidstaat anders kan liggen dan in Nederland. En anders is het een mooie zaak voor het europese hof.Van andere fotografen op (Belgische) fora al vaker gelezen. Bij ons heb je ook Doel, een verlaten dorp waar veel fotografen graag heen gaan. Daar rijdt nu ook politie rond, die je foto's doet verwijderen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht