Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Wat nemen jullie mee aan fotografie/video spullen?
Re: Wat nemen jullie mee aan fotografie/video spullen?
Wat een leuke discussie.
In het verleden heb ik regelmatig commentaar gehad op de (te grote) hoeveelheid foto's die ik maakte en dat was in die tijd altijd nog met compact camera's (en heel veel rolletjes). Sinds een jaar of 8 heb ik een digitale spiegel reflex, maar eigenlijk nooit goed de tijd genomen om er mee om te leren gaan. En alhoewel de kwaliteit van de foto's, zelfs met de automatische standen, vaak toch al duidelijk beter is dan die van de compact camera of mobiel ben ik hem steeds minder gaan gebruiken. Ik vind het inderdaad steeds meer te veel gesjouw en maak de laatste jaren steeds minder foto's, ook minder met compactcamera/mobiel. Ik wil juist rustig genieten, de omgeving, het moment in me opnemen en niet de hele tijd foto's moeten maken. Mijn vrouw denkt daar anders over en vind dat ik meer foto's moet maken en eigenlijk de spiegelreflex wel mee moet nemen.
Voor onze volgende trip twijfel ik. Wel of niet mee....
We gaan naar LA voor en trouwerij, we zijn voornamelijk bij de familie, wel staat er een uitstapje naar Yosemite op de planning. De rest moet nog ingevuld worden, iig Disney en the Getty Center. Maar misschien kan ik nu ook juist wel tijd besteden om wat beter met de spiegelreflex te leren om gaan...
In het verleden heb ik regelmatig commentaar gehad op de (te grote) hoeveelheid foto's die ik maakte en dat was in die tijd altijd nog met compact camera's (en heel veel rolletjes). Sinds een jaar of 8 heb ik een digitale spiegel reflex, maar eigenlijk nooit goed de tijd genomen om er mee om te leren gaan. En alhoewel de kwaliteit van de foto's, zelfs met de automatische standen, vaak toch al duidelijk beter is dan die van de compact camera of mobiel ben ik hem steeds minder gaan gebruiken. Ik vind het inderdaad steeds meer te veel gesjouw en maak de laatste jaren steeds minder foto's, ook minder met compactcamera/mobiel. Ik wil juist rustig genieten, de omgeving, het moment in me opnemen en niet de hele tijd foto's moeten maken. Mijn vrouw denkt daar anders over en vind dat ik meer foto's moet maken en eigenlijk de spiegelreflex wel mee moet nemen.
Voor onze volgende trip twijfel ik. Wel of niet mee....
We gaan naar LA voor en trouwerij, we zijn voornamelijk bij de familie, wel staat er een uitstapje naar Yosemite op de planning. De rest moet nog ingevuld worden, iig Disney en the Getty Center. Maar misschien kan ik nu ook juist wel tijd besteden om wat beter met de spiegelreflex te leren om gaan...
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Als je met vragen zit, Pepito, stel je ze maar 
Maar ik weet niet hoe ver je kennis gaat over fotografie, maar misschien moet je je afvragen of een digitale compact (of systeemcamera) niet de oplossing is? Die kunnen al héél veel meer dan de filmcompactjes, en je kunt er heel mooie foto's mee maken. Het slepen wordt wat minder. Want als je niet alles gebruikt van een dSLR, is het misschien gewoon niks voor jou. DSLR staat niet gelijk aan betere foto's.
Of voor landschappen? Maar dan zit je bij 18mm niet heel verkeerd. Je zou tot 15 kunnen gaan voor "gewone" landschappen. Er zijn ultrawide lenzen, pakweg vanaf 8 tot 12mm. Die geven een heel mooi resultaat, maar zijn heel specifiek in gebruik, en vergen toch wat oefening en techniek. Niks onmogelijks, maar het is toch wat minder rechttoe rechtaan.
Waar ik misschien naar zou kijken, is een prime. Geen zoom, een vaste brandpuntsafstand. Een 35mm of een 50mm. Die zijn vaak heel scherp, en erg lichtsterk, voor een betaalbare prijs. De 50mm is mooi voor portretten en ik gebruik hem ook heel vaak voor landschappen/natuur. Je moet er wat aan wennen dat je niet zomaar kunt inzoomen, maar dat gaat vlug. Ze wegen ook amper wat om mee te nemen.

Maar ik weet niet hoe ver je kennis gaat over fotografie, maar misschien moet je je afvragen of een digitale compact (of systeemcamera) niet de oplossing is? Die kunnen al héél veel meer dan de filmcompactjes, en je kunt er heel mooie foto's mee maken. Het slepen wordt wat minder. Want als je niet alles gebruikt van een dSLR, is het misschien gewoon niks voor jou. DSLR staat niet gelijk aan betere foto's.
Hangt een beetje van je gebruik af natuurlijk. Een 18-105 is al een mooie walkaround, waarmee je in de meeste gevallen wel uit de voeten kunt. Ga je verder vooral voor wildlife? Vogels en af en toe een ander beest van ver? Dan heb je waarschijnlijk nood aan meer tele. 100 is sowieso niet al te veel, dus mijn voorkeur zou daar misschien naartoe gaan.vimo schreef:Ik een nieuw gekochte Nikon d5500 + 18-105 lens. (kleinere dan gemiddelde spiegelreflex camera)
Nog wel aan het kijken welke andere lens ik wil, want er is zoveel keus!
Gok trouwens: Groothoek en iets met meer zoom!
Tips zijn uiteraard welkom.
Of voor landschappen? Maar dan zit je bij 18mm niet heel verkeerd. Je zou tot 15 kunnen gaan voor "gewone" landschappen. Er zijn ultrawide lenzen, pakweg vanaf 8 tot 12mm. Die geven een heel mooi resultaat, maar zijn heel specifiek in gebruik, en vergen toch wat oefening en techniek. Niks onmogelijks, maar het is toch wat minder rechttoe rechtaan.
Waar ik misschien naar zou kijken, is een prime. Geen zoom, een vaste brandpuntsafstand. Een 35mm of een 50mm. Die zijn vaak heel scherp, en erg lichtsterk, voor een betaalbare prijs. De 50mm is mooi voor portretten en ik gebruik hem ook heel vaak voor landschappen/natuur. Je moet er wat aan wennen dat je niet zomaar kunt inzoomen, maar dat gaat vlug. Ze wegen ook amper wat om mee te nemen.
Vooral landschappen e.d. zie mijn route: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 0#p1051916
Ik ga inderdaad die 50mm en 35mm(waar mijn voorkeur ligt) bekijken. Heb gelukkig nog een jaar, dus alles kan lekker op het gemak aangeschaft worden
Ik ga inderdaad die 50mm en 35mm(waar mijn voorkeur ligt) bekijken. Heb gelukkig nog een jaar, dus alles kan lekker op het gemak aangeschaft worden

Iemand tips voor zo'n externe harde pocket schijf?
Suzie
2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
- Marenko
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Ik heb deze
Kan ook nog tegen een stootje, vind ik persoonlijk wel zo prettig op reis.
Kan ook nog tegen een stootje, vind ik persoonlijk wel zo prettig op reis.
- Q-BiC
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Als je echt iets wil dat tegen een stootje kan, moet je eigenlijk een draagbare SSD meenemen, die heeft geen bewegende onderdelen meer.
De Samsung T3 is bv superklein van formaat. Uiteraard wel prijzig. Iets goedkoper is om een losse SSD te kopen en die in een behuizing te steken. Zo heb ik het gedaan (Sandisk Ultra 2 SSD 480GB voor 121€ + case van 10€ (zorg dan wel dat die USB 3 met UASP ondersteuning heeft)).
Er bestaan ook supersnelle USB sticks, bv de Corsair Voyager GS & GTX (die laatste is eigenlijk een "SSD-on-a-stick"). USB sticks mag je volgens mij naar het hoofd van je reisgenoot gooien en die zullen nog werken
De Samsung T3 is bv superklein van formaat. Uiteraard wel prijzig. Iets goedkoper is om een losse SSD te kopen en die in een behuizing te steken. Zo heb ik het gedaan (Sandisk Ultra 2 SSD 480GB voor 121€ + case van 10€ (zorg dan wel dat die USB 3 met UASP ondersteuning heeft)).
Er bestaan ook supersnelle USB sticks, bv de Corsair Voyager GS & GTX (die laatste is eigenlijk een "SSD-on-a-stick"). USB sticks mag je volgens mij naar het hoofd van je reisgenoot gooien en die zullen nog werken

USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Maar met al die oplossing heb je nog altijd ook een laptop nodig, of heb ik het mis? Dat vind ik wel een groot nadeel. Ik zou een HD willen die automatisch m'n kaartjes kopieert. Ik vind het voorlopig nog niet echt nodig, maar als ik er mee eentje aanschaf, wordt het zoiets. Ik geloof dat er een WD MyPassport is die dat kan.
- Q-BiC
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ja dat klopt, je hebt met standaard HDD/SSD/sticks iets nodig om je foto's mee over en weer te laten stromen, tenzij je een HDD koopt met ingebouwde memory card reader. Western Digital heeft idd zo een, zoals je zelf al gevonden hebt: http://www.dpreview.com/reviews/accesso ... t-wireless
De reviews waren echter te weinig positief naar mijn smaak... In de bovenstaande review wordt er bv gesproken van een SD card read speed van 13MB/s, wat eigenlijk vrij erbarmelijk is. Een 32GB kaartje (van een paar uur Gopro bv), duurt dan al 40 minuten... Een beetje USB3 cardreader op een laptop, en een beetje SD kaart, hoeft daar eigenlijk maar 6 minuten over te doen (90MB/s).
Maar het kan een oplossing zijn voor jouw probleem. Hier gaat er sowieso een laptop mee zodat ik al wat foto's kan selecteren en op m'n blog kan zetten. Gaat ook handiger om te surfen en te multitasken dan een op tablet. De laptop die ik meedoe is een Surface Pro, een Windows convertible, die je met of zonder toetsenbord kan gaan gebruiken, ook maar 27x17cm groot is (10.6" scherm) en nog geen 1kg weegt. Formaat van een grote tablet dus, maar vele malen veelzijdiger.
De reviews waren echter te weinig positief naar mijn smaak... In de bovenstaande review wordt er bv gesproken van een SD card read speed van 13MB/s, wat eigenlijk vrij erbarmelijk is. Een 32GB kaartje (van een paar uur Gopro bv), duurt dan al 40 minuten... Een beetje USB3 cardreader op een laptop, en een beetje SD kaart, hoeft daar eigenlijk maar 6 minuten over te doen (90MB/s).
Maar het kan een oplossing zijn voor jouw probleem. Hier gaat er sowieso een laptop mee zodat ik al wat foto's kan selecteren en op m'n blog kan zetten. Gaat ook handiger om te surfen en te multitasken dan een op tablet. De laptop die ik meedoe is een Surface Pro, een Windows convertible, die je met of zonder toetsenbord kan gaan gebruiken, ook maar 27x17cm groot is (10.6" scherm) en nog geen 1kg weegt. Formaat van een grote tablet dus, maar vele malen veelzijdiger.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
Blog // Photo Album
Blog // Photo Album
Nikon D7200 met 18-55, 70-300 en 10.5 fish en 2 kaartjes van 128gb, polarisatiefilter
Fuji finepix xp120 als onderwater/actioncam
Laptop
Statief
Fuji finepix xp120 als onderwater/actioncam
Laptop
Statief
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 0
Voor van 't zomer:
- Laptop
- GoPro Hero 5
- Nokia Lumia 930 (20MP camera)
Gezeul de hele tijd
- Laptop
- GoPro Hero 5
- Nokia Lumia 930 (20MP camera)
Gezeul de hele tijd

Ik gebruik alleen nog maar GoPro Hero 5 en iPhone 7 plus...
Foto toestel is ook mee maar redelijk onhandig, en ligt meestal werkeloos in de middenconsole...
Foto toestel is ook mee maar redelijk onhandig, en ligt meestal werkeloos in de middenconsole...
Ik gebruik deze icm een portable ssd van 512gb:M Kactus schreef:Maar met al die oplossing heb je nog altijd ook een laptop nodig, of heb ik het mis? Dat vind ik wel een groot nadeel. Ik zou een HD willen die automatisch m'n kaartjes kopieert. Ik vind het voorlopig nog niet echt nodig, maar als ik er mee eentje aanschaf, wordt het zoiets. Ik geloof dat er een WD MyPassport is die dat kan.
http://www.kingston.com/us/wireless/wir ... ders/mlwg3
Geen gezeul meer met een laptop gelukkig. Overzetten gaat prima via USB (vanaf ssd), WiFi (voor iPhone) of ingebouwde kaartlezer (SD kaart). Hiermee hang je je ssd/HDD direct aan de MobileLite en kopieer je via een app op je telefoon of iPad.
Tegenwoordig heb ik daar een iets andere en veel lichtere oplossing voor: 1 kabeltje om foto's op m'n iPhone/iPad mee te zetten. Zien dat beiden zo leeg mogelijk zijn, en dan heb je als bijkomend voordeel dat je al iets kunt uploaden naar de cloud op hotel, en al wat kunt editen om te posten. Voor mij ideaal.
@M Kactus: ik weet niet hoe groot de capaciteit op je iPhone/iPad is, maar voor mij is dit absoluut niet toereikend, naast alle foto's en filmpjes die we op de iPhones nemen.
Kan me voorstellen dat het te kort schiet voor een ander, maar 120gb aan foto's, zelfs al schiet je alleen RAW (wat ik niet doe), is toch al wat.
Ik heb inderdaad geen filmpjes, behalve die die ik schiet met de iPhone, dus dat scheelt een pak.
Ik heb inderdaad geen filmpjes, behalve die die ik schiet met de iPhone, dus dat scheelt een pak.
-
- Amerikafan
Ook ik wil liever geen laptop meenemen dus toen ik hier las over de externe schijf waar je het sd kaartje in kunt doen, was ik enthousiast! Alleen weet ik niet zo goed waar ik op moet letten als ik op zoek ga.
Kan iemand van jullie me tips geven?
Kan iemand van jullie me tips geven?
- BjornStorme
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Setje ligt zo goed als klaar om te vertrekken binnen een paar weken:
2 x Canon 600D body
1 x Tokina 11-16
1 x Canon 15-55
1 x Canon 70-200
Lee Filter set, big stopper, little stopper, landscape polarisatie filter
Wireless remote
Carbon statief en monopod in één
Gorillapod
Card reader voor iPad, edit met Lightroom
2 x 128 GB sd card
1 x 64 GB card
Iphone 6s
Ipad air 2
Led hoofdlamp 5000 lumen
Led zaklamp 8000 lumen
Military Molle waterproof backpack
2 x Canon 600D body
1 x Tokina 11-16
1 x Canon 15-55
1 x Canon 70-200
Lee Filter set, big stopper, little stopper, landscape polarisatie filter
Wireless remote
Carbon statief en monopod in één
Gorillapod
Card reader voor iPad, edit met Lightroom
2 x 128 GB sd card
1 x 64 GB card
Iphone 6s
Ipad air 2
Led hoofdlamp 5000 lumen
Led zaklamp 8000 lumen
Military Molle waterproof backpack
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 1363 Weergaves
-
Laatste bericht door d_vdploeg