Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ESTA plots na één jaar afgekeurd

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Deedee40
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

ESTA plots na één jaar afgekeurd

Bericht door Deedee40 »

Hoi,

Uit nieuwsgierigheid wil ik graag weten of iemand anders dit ook aan de hand heeft gehad (en hoe opgelost).

Ik ben vorig jaar naar Amerika gereisd met de ESTA PROGRAM. Geboren en getogen in België. Geen strafblad en ook niets illegaals, drugs of eender wat negatiefs.

Dus, aangezien Esta 2 jaar geldig is, hoefde ik het niet te vernieuwen. Ik was plannen aan het maken voor augustus en plots kreeg ik een mail dat er een
status verandering is. Ik heb mijn gegevens ingevoerd en plots staat er "REIS NIET TOEGESTAAN".

Hoe kan dit plots in één nacht veranderen? Er is niets veranderd in mijn leven sinds mijn aanvraag en reis naar Amerika. Ik heb geprobeerd om eens opnieuw een aanvraag in te dienen, maar dat ging niet. Er stond meteen dat het al afgekeurd is.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan of waarom? Je kunt er geen mail naar sturen of bellen om te vragen waarom, dus vandaar dat ik het eventjes hier post.

Groetjes en alleszins bedankt!
winterpark
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: ESTA plots na één jaar afgekeurd

Bericht door winterpark »

Nieuw paspoort?
Deedee40
Amerika-ontdekker

Bericht door Deedee40 »

Nee. Mijn paspoort is nog geldig tot 2023. Er is absoluut niets veranderd in dit 1 jaar.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

samengevat:
-vorig jaar ben je op vakantie geweest met een ESTA
-dit jaar vat je het plan op om wederom naar de US op vakantie te gaan
-je krijgt spontaan een email dat je ESTA status is aangepast?

je moet zelf iets getriggert hebben op de ESTA website lijkt me.
Deedee40
Amerika-ontdekker

Bericht door Deedee40 »

Van het moment dat ik mijn aanvraag geprint had tot nu gisteren (na het mailtje) was ik zelfs niet eens op de website geweest.

Ik ben de hele tijd aan het denken hoe dit kan, maar ik kom met niets op.

Er is absoluut niets veranderd, ik ben hier geen lening aangegaan of ik ben niet getrouwd, ik ben nu aan alle soorten veranderingen aan het denken.

Uit het niets, 's avond tegen 22u. plots mailtje dat er een status verandering is.
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Heb je een dubbele nationaliteit of een Arabisch klinkende naam?
Hier zijn ze tegenwoordig wel een beetje paranoia over volgens mij.
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Ben je van Turkse, Marokkaanse, Iraanse etc komaf? Zo ja, misschien a case of mistaken identity... of wel goed bedoelde afkeuring ivm met een combinatie van komaf,leeftijd,locatie etc.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

We hebben hier meer draadjes gehad op het forum, out of the blue een email dat esta alsnog afgekeurd is. Meestal waren dit inderdaad personen met een niet-westerse achtergrond. Ik denk dat er hoe dan ook weinig anders op zit dan een visum aanvragen, als je naar de VS wil.
Terug in Texas!
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dit draadje bijvoorbeeld, en deze.
Terug in Texas!
Deedee40
Amerika-ontdekker

Bericht door Deedee40 »

Mijn mama en papa zijn van turkse afkomst inderdaad, daar heb ik ook aan gedacht. Mijn vriend die in Turkije geboren is, maar in België opgegroeid had toen (vorig jaar) samen met mij een aanvraag ingediend en was goedgekeurd. Dus het eerste wat ik deed was de status van mijn vriend checken.
Want als het over afkomst gaat, zijn geboorteplaats is Turkije. MAAR bij hem is er geen probleem. Voor hem is het nog steeds toegestaan om te reizen.

Wat mij het meest stoort is dat het eerst goedgekeurd is, reis naar Amerika heen en terug alles in orde en nu pas plots uit het niets "reis niet toegestaan". Ik krijg er zenuwen van.

@hemmie : Ik heb het gelezen en idd een visum aanvragen. Het is gewoon jammer dat Esta 14 dollar kost en visum (gwn een aanvraag+interview voor hetzelfde doel) kost al 160 dollar. Natuurlijk is er ook altijd een risico dat de visum niet goedgekeurd wordt. Want als er zelfs problemen zijn met mijn Esta gedoe hier, dan weet ik niet wat me te wachten staat.

En da van 'afkomst'. Dan hadden ze mijn aanvraag in de eerste plaats toch niet moeten goedkeuren. Anyways thanks guys!

Ik denk dat ik er eens over moet nadenken of het nog wel de moeite is voor al die drama.
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Bij je vriend kan het ook zo maar aangepast worden.
De reden dat het nu misschien opeens aangepast is en niet bij de toekenning is vermoedelijk ene heer Trump ;)
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

There is always a silver lining – jouw ESTA werd tijdig afgekeurd :wink:

Een grote Britse familie, ik geloof geboren en getogen in VK maar met een Islamitische achtergrond was reeds op het vliegveld toen hun ESTA plots werd ingetrokken. Ze hadden duizenden Britse pounds uitgegeven aan tickets, Disneyland reservering etc. Ik geloof dat ze een rechtszaak hadden aangespannen en schadevergoeding gekregen.

US stops British Muslim family from boarding flight to visit Disneyland
https://www.theguardian.com/us-news/201 ... id-cameron
Queste
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Queste »

Je kan Trump moeilijk verantwoordelijk houden voor een case uit december 2015 :silent:
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Je bent sinds je laatste Amerika-reis ook niet naar Iraq, Syria, Iran, Sudan, Libya, Somalia, of Yemen gereisd neem ik aan?

Je zal waarschijnlijk nooit achter de echte reden komen, maar ik vermoed dat je naam overeen komt met iemand die ze niet (meer) vertrouwen. Ze zullen hun watch list regelmatig bijwerken, dus misschien stond die naam er nog niet op toen je oorspronkelijke ESTA werd goedgekeurd. Het blijft gissen. Helaas is een visum aanvragen nu de enige mogelijkheid om nog naar de VS te reizen. Wel balen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Deedee40
Amerika-ontdekker

Bericht door Deedee40 »

Buiten Amerika ben ik nooit uit Europa geweest.

Ik heb met een paar kennissen gesproken en inderdaad denk ik dat het te maken heeft met de geboorteplaats van mijn ouders. Het zijn meestal allochtonen (moslims?) die telkens in de problemen komen met zulke dingen.

Wat ik me ook wel afvraag is, of ik misschien binnen een week of twee opnieuw een aanvraag zou indienen? Want als het een mix-up is door mijn naam of dergelijke, kan het misschien aangepast zijn?

Ik en ons hele gezin hebben altijd puur Belgisch geleefd :D Dus misschien komt het daardoor wat hard aan. Wat je ook doet als je familienaam 'vreemd' is, heb je te maken met zulke dingen (blijkbaar).

Qua het financiële lijkt misschien 160 dollar weinig voor sommige, maar ik zie het als 2 nachten hotel. Dus voor mij tellen alle centjes. Maar goed, ik ben alleszins blij dat ik nog niet geboekt had, dit weekend gingen ik en reisgenoten samenkomen en tezamen boeken. Ik denk dat ik nu toch een week of twee ga wachten en opnieuw proberen en als het lukt last-minute toch nog boeken om in augustus te gaan.

Wish me luck guys!
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Nieuwe aanvraag van esta heeft geen zin.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Deedee40 schreef: Wat ik me ook wel afvraag is, of ik misschien binnen een week of twee opnieuw een aanvraag zou indienen? Want als het een mix-up is door mijn naam of dergelijke, kan het misschien aangepast zijn?
Daarvoor moet je een Redress Number aanvragen
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Gast

Bericht door Gast »

Mijn excuses TS maar ik was in NY zo bezig met mijn eigen topic en veiligheid, soms als je wordt toegelaten is dat ook niet alles dan loopt het in het land zelf uit de hand.
Maar is het het al gelukt met redress number? Want dit betekent dat de TS als ie in augustus nog wil gaan als een razende een B2 moet aanvragen, eigenlijk volgende week een afspraak op het consulaat moet maken. Maar biedt een redress number niet alleen uitkomst als je naam dezelfde toevallig is als die op een lijst voorkomt? Moet TS niet gewoon een visum aanvragen?
1BJK903
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door 1BJK903 »

Deedee40 schreef:Buiten Amerika ben ik nooit uit Europa geweest.

Ik heb met een paar kennissen gesproken en inderdaad denk ik dat het te maken heeft met de geboorteplaats van mijn ouders. Het zijn meestal allochtonen (moslims?) die telkens in de problemen komen met zulke dingen.

Wat ik me ook wel afvraag is, of ik misschien binnen een week of twee opnieuw een aanvraag zou indienen? Want als het een mix-up is door mijn naam of dergelijke, kan het misschien aangepast zijn?

Ik en ons hele gezin hebben altijd puur Belgisch geleefd :D Dus misschien komt het daardoor wat hard aan. Wat je ook doet als je familienaam 'vreemd' is, heb je te maken met zulke dingen (blijkbaar).

Qua het financiële lijkt misschien 160 dollar weinig voor sommige, maar ik zie het als 2 nachten hotel. Dus voor mij tellen alle centjes. Maar goed, ik ben alleszins blij dat ik nog niet geboekt had, dit weekend gingen ik en reisgenoten samenkomen en tezamen boeken. Ik denk dat ik nu toch een week of twee ga wachten en opnieuw proberen en als het lukt last-minute toch nog boeken om in augustus te gaan.

Wish me luck guys!
Heb je toevallig een Turks paspoort of een Belgische? Met welke is het niet gelukt?
Deedee40
Amerika-ontdekker

Bericht door Deedee40 »

@1BJK903
Ik heb mijn Belgische paspoort gebruikt. Ik heb ook wel een Turkse ID-kaart, maar heb er niet eens aan gedacht om met de Turkse pas een aanvraag te doen?

@Stormbreaker

Ik hoor voor het eerst over een Redress Number, ben het nu aan het uitzoeken.
Ik was van plan om vandaag een afspraak te maken bij het consulaat voor een visum.

Ik vind het gewoon jammer dat je niet zomaar kunt gaan om te vragen 'waarom en hoe?'.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer