Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hoeveel fooi
-
- Amerika-ontdekker
Re: Hoeveel fooi
Pfoeh, krijg een beetje hogere wiskunde idee. Wij doen 't altijd gewoon bij benadering, geven graag iets extra's maar dan wel als 't verdiend is. Bij zelf afhalen e.d. geef ik geen tip. Taxichauffeurs soms, als het een botte hork is hoeft 'ie geen extra van mijn zuurverdiende dollars vind ik. Sowieso vind ik Uberchauffeurs vaak toegankelijker, plus handig om direct inzicht te hebben in de kosten.
Hetzelfde geldt bij de nagelsalon: als iemand op mijn nagels staat in te hakken met een vijl, alleen boos kijkt en het lijkt alsof zij over mij/ons roddelt in het Chinees met een andere medewerker - no tip. Helaas pindakaas.
Hetzelfde geldt bij de nagelsalon: als iemand op mijn nagels staat in te hakken met een vijl, alleen boos kijkt en het lijkt alsof zij over mij/ons roddelt in het Chinees met een andere medewerker - no tip. Helaas pindakaas.
- sanook
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Jan, jij had zeker geen goed wiskunde cijfer op school ? Want als ik dat zou doen dan zou ik wel fooi geven maar geen tax betalen en dat willen we ook niet...jan_nl schreef:Het bedrag zonder tax gewoon intypen?
Maar goed het gaat eigenlijk inderdaad nergens om. De (betaalde) TipNSplit app rekent dat in ieder geval allemaal keurig uit dus voor die 2 euro hoef je dan niet moeilijk te gaan zitten doen als je wilt betalen. 'Niet omdat het moet maar omdat het kan' zeg maar !
Laatst gewijzigd door sanook op 11 mei 2017, 10:25, 3 keer totaal gewijzigd.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
sanook schreef:Jan, jij had zeker geen goed wiskunde cijfer op school ? Want als ik dat zou doen dan zou ik wel fooi geven maar geen tax betalen en dat willen we ook niet...jan_nl schreef:Het bedrag zonder tax gewoon intypen?
Maar goed het gaat eigenlijk inderdaad nergens om. De (betaalde) TipNSplit app rekent dat in ieder geval allemaal keurig uit dus voor die 2 euro hoef je dan niet moeilijk te gaan zitten doen als je wilt betalen. 'Niet omdat het moet maar omdat het kan' zeg maar !

- Frasi
- Amerika-expert
- Partner van: mezelf
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
En anders zijn er nog wel meer (gratis) apps waarmee je de tip eenvoudig kan berekenen. Zoals Tip Me.
Maar ik wordt er af en toe ook wel een beetje moe van. Geen willekeurige fooi maar afgemeten 15, 18 of 20% op het bedrag excl. tax. Pfff.
Een rekening mooi afronden kan dus niet, want dan geeft je net niet genoeg fooi. Dus maar een halve doller erbij (geen hele want dan geef je wellicht teveel en zó goed was de service nu ook weer niet).
Als alleenreizende ga ik niet heel vaak uitgebreid eten (met bediening), maar als ik ergens zit kijk ik op voorhand alweer tegenop het moment waarop de rekening betaald moet worden. Niet omdat het geld de verkeerde kant op gaat (uit mijn portemonnee
) maar vanwege het gedoe met de fooi.
Aan de andere kant; over 99 dagen mag ik weer
.
Maar ik wordt er af en toe ook wel een beetje moe van. Geen willekeurige fooi maar afgemeten 15, 18 of 20% op het bedrag excl. tax. Pfff.
Een rekening mooi afronden kan dus niet, want dan geeft je net niet genoeg fooi. Dus maar een halve doller erbij (geen hele want dan geef je wellicht teveel en zó goed was de service nu ook weer niet).
Als alleenreizende ga ik niet heel vaak uitgebreid eten (met bediening), maar als ik ergens zit kijk ik op voorhand alweer tegenop het moment waarop de rekening betaald moet worden. Niet omdat het geld de verkeerde kant op gaat (uit mijn portemonnee

Aan de andere kant; over 99 dagen mag ik weer

https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
We gingen recent met een groep van 8 mensen in een Afghaans restaurant uiteten in Alexandria, VA. Het was een doordeweekse dag en rustig in het restaurant en toch kregen we een eindrekening waarop 20% tip was reeds berekend. Dit is het, jullie gaan deze toko niet verlaten zonder minstens 20% fooi! En de service was niet super, niet slecht, gewoon matig.
De week erna ging ik met een man of 10 in Saint-Louis, MO uiteten, beter restaurant, uitgebreid gegeten, meerdere flesjes wijn gesneuveld en kregen een eindrekening van bijna $500 zonder fooi. Uiteindelijk was de fooi hoger dan 20% als ik me goed herinner.
De week erna ging ik met een man of 10 in Saint-Louis, MO uiteten, beter restaurant, uitgebreid gegeten, meerdere flesjes wijn gesneuveld en kregen een eindrekening van bijna $500 zonder fooi. Uiteindelijk was de fooi hoger dan 20% als ik me goed herinner.
In het eerste geval heette het waarschijnlijk een "service charge". Dat staat dan ook meestal op de kaart: "a 20% service charge will be added to the total amount on your bill" oid. Geen tip dan dus. En bij slechte service heb je altijd nog de mogelijkheid om op tripadvisor je ervaringen te delen.
Of het personeel erop aan te spreken. De manager zal dan al vlug langskomen, en als de klacht gegrond is, kan er vast en zeker minstens iets van die 20 procent af.
Ook als je bijvoorbeeld geen tip geeft, kan het zijn dat de manager even komt polsen wat het probleem was. Is een beetje directer dan wat wij gewoon zijn, maar gewoon een andere manier van werken.
Ook als je bijvoorbeeld geen tip geeft, kan het zijn dat de manager even komt polsen wat het probleem was. Is een beetje directer dan wat wij gewoon zijn, maar gewoon een andere manier van werken.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Bij groepen is het gebruikelijk dat men de Tip er alvast bijtelt. Dat staat meestal ook aangegeven.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Bedrag zonder tax X percentage fooi (bijv. 0,18) = bedrag aan fooisanook schreef:@Terpies: Ik heb hier gelezen dat je geen fooi hoeft te geven over de tax, kun je aangeven welke knopjes ik moet intoetsen om dan het totaalbedrag inclusief fooi op mijn scherm te kunnen toveren met de gratis rekenmachine ? Ga maar uit van 18% fooi, ik wil het niet ingewikkeld maken
Bedrag aan fooi + Bedrag op bon(incl tax) = wel of niet een glimlach
Zoiets?

2012 San Francisco - San Francisco ( Zuid-West)
2014 Seattle - Seattle (via Chicago)
2015 Atlanta - Atlanta (Zuidelijke staten)
2017 Las Vegas - Las Vegas
2022 Orlando - Orlando
2025 North East USA
2014 Seattle - Seattle (via Chicago)
2015 Atlanta - Atlanta (Zuidelijke staten)
2017 Las Vegas - Las Vegas
2022 Orlando - Orlando
2025 North East USA
-
- Amerika-ontdekker
Ik heb ook nog een paar vraagjes m.b.t. fooien:
1) We hebben een helikoptervlucht boven de Grand Canyon, geven we die piloot ook fooi?
2) Wanneer we van Valet Parking gebruik maken, wat is dan gebruikelijk? Een dollar aan degene die de auto wegrijdt en een dollar aan degene die de auto terugbrengt? Of is een dollar te weinig? Geen idee...
3) Op het Alcatraz eiland zijn ook gratis rondleidingen te volgen door een ranger (?), mag diegene ook fooi aannemen? Geef ik die dan een tientje, of meer, of minder?
4) We gaan ook paardrijden, dat kost $100,-. Geef ik diegene ook tip? En hoeveel? Vorig jaar hadden we een jetski tour, niet helemaal op de hoogte over tipping percentages. Dat kostte een lieve duit, maar gaven slechts een tientje fooi, waar de instructor toch erg blij mee was.
1) We hebben een helikoptervlucht boven de Grand Canyon, geven we die piloot ook fooi?
2) Wanneer we van Valet Parking gebruik maken, wat is dan gebruikelijk? Een dollar aan degene die de auto wegrijdt en een dollar aan degene die de auto terugbrengt? Of is een dollar te weinig? Geen idee...
3) Op het Alcatraz eiland zijn ook gratis rondleidingen te volgen door een ranger (?), mag diegene ook fooi aannemen? Geef ik die dan een tientje, of meer, of minder?
4) We gaan ook paardrijden, dat kost $100,-. Geef ik diegene ook tip? En hoeveel? Vorig jaar hadden we een jetski tour, niet helemaal op de hoogte over tipping percentages. Dat kostte een lieve duit, maar gaven slechts een tientje fooi, waar de instructor toch erg blij mee was.
- Galapogos
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Toen wij afgelopen voorjaar een helikoptervlucht deden, was er nauwelijks gelegenheid de piloot een fooi te geven. Ik zag ook niemand uit onze helikopter (naast ons allemaal Amerikanen) dat doen. Wij hebben dus ook geen fooi gegeven, en dat leek dus de normaalste zaak van de wereld te zijn. Ik lees er op internet verschillende dingen over, variërend van dat je een piloot geen fooi hoeft te geven omdat hij/zij al een zeer riant salaris zou hebben en niet afhankelijk zou zijn van fooien, tot dat een bedrag van zo'n $20 de man gepast zou zijn. Wat nou écht gebruikelijk is, is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
Wat zijn de ervaringen van andere forumleden?
Wat zijn de ervaringen van andere forumleden?
Annemiek94 schreef:Ik heb ook nog een paar vraagjes m.b.t. fooien:
Nee, hier zou ik niks geven
Enkel bij het terug ophalen van de wagen geef je een fooi 2-3$ per keer
Nee, geen tip voor een officiele ranger. Een persoonlijke gids kan je wel iets tippen. Zo betaalden wij Petra in DC haar eten als tip voor de rondleiding die ze ons gaf
Hier zou ik wel iets geven, of toch al je tevreden bent en er bv ook uitleg over de omgeving gegeven wordt. 5 a 10$ zou ik doen
Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
You can't milk a cow with your hands in your pants
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
En bij het afgeven van je koffers bij een hotel zodat ze later naar je kamer gebracht worden? Wel of niet fooi?
1 of 2 dollar per koffer bij aflevering van de koffers bij je kamer (niet bij afgeven in de lobby).
Als je koffers op dag van vertrek bij de lobby in bewaring geeft tot dat je inderdaad vertrekt, dan bij het ophalen ook 1 of 2 dollar per koffer.
Als je koffers op dag van vertrek bij de lobby in bewaring geeft tot dat je inderdaad vertrekt, dan bij het ophalen ook 1 of 2 dollar per koffer.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Oh shit dat met die bewaring had ik niet gedaan afgelopen zaterdag toen ik vertrok uit dat hotel waar ik de laatste nachten in zat. Ging nog even in Central Park kijken en daar wat eten en toen weer weg.
Ik heb meestal zo'n 10-15 % gegeven, dat is niet veel maar had geen zin om als sommige Amerikanen 25 (!!) % te gaan geven. Dan wordt het wel heel erg duur, ben toch een Nederlander.
Ik heb meestal zo'n 10-15 % gegeven, dat is niet veel maar had geen zin om als sommige Amerikanen 25 (!!) % te gaan geven. Dan wordt het wel heel erg duur, ben toch een Nederlander.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Ik had het duidelijker moeten zeggen. In Vegas hoef je vaak niet naar de lobby te lopen, maar wordt het meestal aangenomen door iemand die het op een kar zet. Die persoon bedoel ik.
Natuurlijk fooi.
1 of 2 dollar per koffer bij aflevering van de koffers bij je kamer (niet bij afgeven in de lobby).
-
- Amerika-ontdekker
Bedankt voor de tips, daar kunnen we wat mee!
Verder vind ik wel dat in restaurants vaak juist extra hard voor je wordt gelopen, ik hoor ook vaak dat nederlanders dat nep vinden, maar ik vind 't juist wel een plus! En als we dan moeten tippen, doen we 't ook graag. Dan geef ik liever die mensen wat extra, dan de botte mensen.

Haha nee, ik vind ook niet dat iedereen dat verdient hoor! Bij de nagelsalon bijvoorbeeld, daar eiste men ook een dikke tip, terwijl we nogal hardhandig werden behandeld en die meisjes in het chinees tegen elkaar spraken en lachen, alsof ze het over ons hadden. Dan ga ik mijn zuurverdiende centen niet aan zo iemand uitgeven.stormbreaker schreef:Oh shit dat met die bewaring had ik niet gedaan afgelopen zaterdag toen ik vertrok uit dat hotel waar ik de laatste nachten in zat. Ging nog even in Central Park kijken en daar wat eten en toen weer weg.
Verder vind ik wel dat in restaurants vaak juist extra hard voor je wordt gelopen, ik hoor ook vaak dat nederlanders dat nep vinden, maar ik vind 't juist wel een plus! En als we dan moeten tippen, doen we 't ook graag. Dan geef ik liever die mensen wat extra, dan de botte mensen.

Zin heeft daar weinig mee te maken. De prijzen op de kaart zijn de prijzen voor het eten. Als je dat hebt betaald, moet je de bediening nog betalen, en dat is dus de fooi. Die is niet optional. Het is ook niet iets wat je uit goedheid schenkt. Je hoort te betalen naar wat je kreeg, tussen de 10 en de 20%.stormbreaker schreef:Ik heb meestal zo'n 10-15 % gegeven, dat is niet veel maar had geen zin om als sommige Amerikanen 25 (!!) % te gaan geven. Dan wordt het wel heel erg duur, ben toch een Nederlander.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 4186 Weergaves
-
Laatste bericht door RoySchepers1970