Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Artikel over drukte in Yosemite en andere Nationale Parken
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
Artikel over drukte in Yosemite en andere Nationale Parken
http://www.modbee.com/opinion/opn-colum ... 40879.html
en ik vond toen wij in Yosemite waren (ondertussen al 7 jaar geleden, was wel op een zaterdag) het al zo druk dat het niet fijn meer was.
Blijkbaar loopt het nu echt wel de spuigaten uit (verkeer).
jammer!
en ik vond toen wij in Yosemite waren (ondertussen al 7 jaar geleden, was wel op een zaterdag) het al zo druk dat het niet fijn meer was.
Blijkbaar loopt het nu echt wel de spuigaten uit (verkeer).
jammer!
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Re: drukte in Yosemite (artikel)
Ik ben blij dat ik er op een rustig moment ben geweest.
Ik vind Yosemite qua drukte echt verschrikkelijk. Wij spraken dit jaar een stel dat niet ver van Yosemite woont en mijn eerste vraag was natuurlijk: hoe vaak ga je wel niet in het weekend naar dat prachtige gebied? Maar zij stelden ook: het is gewoon niet leuk meer. Een tijdje terug waren hun kleinkinderen uit Phoenix over en ze namen ze mee naar de vallei. Ze vonden het verschrikkelijk.
Soms uren in de rij staan om richting de vallei te geraken en dan schouder aan schouder naar een waterval staren met schreeuwende kinderen om je heen, bussen die stoppen en 70 toeristen uitwerpen, nergens parkeerplek vinden. Het is natuurlijk wrang, want als je daar zelf als toerist bent werk je er natuurlijk aan mee!
Hier het aantal bezoekers sinds 2013 (de eerste keer dat ik er was). In 2016 waren er gewoon een miljoen (!!) meer bezoekers dan in 2015.
2016: 5,217,114
2015: 4,294,381
2014: 4,029,416
2013: 3,829,361
In 2015 waren er in de maand augustus (de drukste maand van het jaar) 612,005 bezoekers. Dat zijn bijna 20k bezoekers per dag, die vrijwel allemaal iets komen doen in dat kleine valleitje!
Bron 1
Bron 2
Soms uren in de rij staan om richting de vallei te geraken en dan schouder aan schouder naar een waterval staren met schreeuwende kinderen om je heen, bussen die stoppen en 70 toeristen uitwerpen, nergens parkeerplek vinden. Het is natuurlijk wrang, want als je daar zelf als toerist bent werk je er natuurlijk aan mee!
Hier het aantal bezoekers sinds 2013 (de eerste keer dat ik er was). In 2016 waren er gewoon een miljoen (!!) meer bezoekers dan in 2015.
2016: 5,217,114
2015: 4,294,381
2014: 4,029,416
2013: 3,829,361
In 2015 waren er in de maand augustus (de drukste maand van het jaar) 612,005 bezoekers. Dat zijn bijna 20k bezoekers per dag, die vrijwel allemaal iets komen doen in dat kleine valleitje!
Bron 1
Bron 2
Groetjes,
Daniel
Daniel
- Tipsy_1
- Amerika-expert
Re: Artikel over drukte in Yosemite
Zelfde in Yellowstone he.
In Yellowstone hebben wij de grote attracties 's avonds bezocht (dat scheelde) maar het vervelende waren daar ook de files. Een half uur of een uur vast staan in een National Park (als er een road work is, OK, dan is er ten minste een reden en heb je pech) puur om naar links of rechts te kunnen afslaan. Wij hebben daar ook voorgehad dat we drie kwartier (!) stonden aan te schuiven voor een parking (van de hoofdweg tot de parkeerplek), en net toen wij aan de beurt waren er een ranger aankwam om alle aanschuivende auto's weg te sturen (leuk he, dan heb je daar voor niets gestaan). Probleem bij ons was dat ik al was uitgestapt (ik had al heel de trail gedaan tegen de tijd dat Roel een parkeerplek vond) en Roel dus echt niet wilde wegrijden want dan hadden we mekaar echt niet meer teruggevonden. (vervelende situatie met boze Roel en boze ranger die zelf Roel zijn paspoort gevraagd heeft).
Ik vond Yosemity in 2010 (vallei) overigens erger dan Yellowstone in 2017 dus het zal in Yosemite nu wel een echte cirque zijn.
In Yellowstone hebben wij de grote attracties 's avonds bezocht (dat scheelde) maar het vervelende waren daar ook de files. Een half uur of een uur vast staan in een National Park (als er een road work is, OK, dan is er ten minste een reden en heb je pech) puur om naar links of rechts te kunnen afslaan. Wij hebben daar ook voorgehad dat we drie kwartier (!) stonden aan te schuiven voor een parking (van de hoofdweg tot de parkeerplek), en net toen wij aan de beurt waren er een ranger aankwam om alle aanschuivende auto's weg te sturen (leuk he, dan heb je daar voor niets gestaan). Probleem bij ons was dat ik al was uitgestapt (ik had al heel de trail gedaan tegen de tijd dat Roel een parkeerplek vond) en Roel dus echt niet wilde wegrijden want dan hadden we mekaar echt niet meer teruggevonden. (vervelende situatie met boze Roel en boze ranger die zelf Roel zijn paspoort gevraagd heeft).
Ik vond Yosemity in 2010 (vallei) overigens erger dan Yellowstone in 2017 dus het zal in Yosemite nu wel een echte cirque zijn.
Zou het helpen om zo snel mogelijk de auto te parkeren en de shuttle busjes te nemen?
Ik was er ook in 2010, op 'n zonnige doordeweekse dag in mei, maar toen was 't er helemaal niet ergerlijk druk.Tipsy_1 schreef:Zelfde in Yellowstone he.
- Tipsy_1
- Amerika-expert
Mei is echt well off season he. Dan is de tioga pas meestal ook nog niet open.
Wij waren er midden juli, in het weekend.
Wij waren er midden juli, in het weekend.
Wij zijn er vorig jaar in september/oktober ook geweest, en toen was het ook enorm druk. Dat was nog niet het hoogseizoen.
Maar het grootste probleem waren niet het volk, maar de werken. De wegen en beschikbare parkings waren echt bijzonder slecht aangegeven, het kaartje dat je meekreeg klopte maar soms, omdat de situatie snel kon veranderen, en aan de balies wisten ze ook amper van iets.
Het was een samenloop van omstandigheden: De werken, de ruzie met de concessiehouder en de bosbranden. Het was inderdaad niet meer fijn om de vallei alleen te doen.
Maar hoe veel volk er ook komt, en hoeveel bussen mensen er ook gedropt worden, het blijft zo: Zodra je een wandeling maakt, speel je bijna iedereen kwijt. Mist Trail was druk, daar kwamen we groepjes mensen en leerlingen tegen, maar Panorama liepen we bijna alleen.
Onze conclusie was toen ook dat er wat zal moeten veranderen. In Yosemite, maar ook in andere parken (Bryce was nog erger, kreeg het niet geslikt). Het zal niet zo heel lang duren voor ze daar een systeem als in Zion invoeren, met een paar grote parkings ervoor en verplichte shuttle buses. Volgens een ranger was er ook het idee geopperd van een maximum aantal bezoekers per dag, een soort permits. Een gedeelte voor tourbussen en een gedeelte voor privéwagens, zodat ze niet allemaal weggekaapt kunnen worden.
Maar het grootste probleem waren niet het volk, maar de werken. De wegen en beschikbare parkings waren echt bijzonder slecht aangegeven, het kaartje dat je meekreeg klopte maar soms, omdat de situatie snel kon veranderen, en aan de balies wisten ze ook amper van iets.
Het was een samenloop van omstandigheden: De werken, de ruzie met de concessiehouder en de bosbranden. Het was inderdaad niet meer fijn om de vallei alleen te doen.
Maar hoe veel volk er ook komt, en hoeveel bussen mensen er ook gedropt worden, het blijft zo: Zodra je een wandeling maakt, speel je bijna iedereen kwijt. Mist Trail was druk, daar kwamen we groepjes mensen en leerlingen tegen, maar Panorama liepen we bijna alleen.
Onze conclusie was toen ook dat er wat zal moeten veranderen. In Yosemite, maar ook in andere parken (Bryce was nog erger, kreeg het niet geslikt). Het zal niet zo heel lang duren voor ze daar een systeem als in Zion invoeren, met een paar grote parkings ervoor en verplichte shuttle buses. Volgens een ranger was er ook het idee geopperd van een maximum aantal bezoekers per dag, een soort permits. Een gedeelte voor tourbussen en een gedeelte voor privéwagens, zodat ze niet allemaal weggekaapt kunnen worden.
Druk in Yosemite, drukker in LA. Krijg er vier dagen voor vertrek al echt zin in.....Maar op de Route du Soleil is het ook druk. Sterker nog: als je in juli/augustus op vakantie gaat is het overal druk.
Ik maak mijn borst dan vast maar nat.
We gaan volgend jaar mei (aankomst maandag en vertrek woensdag) maar ik zou mezelf maar voorbereiden op drukte...
Het is logisch maar wel erg jammer dat alles zo druk wordt (we doen er gezellig aan mee).
Alleen moeten ze dan misschien op basis van aanmelden/ vooraf boeken werken.
We gaan volgend jaar mei (aankomst maandag en vertrek woensdag) maar ik zou mezelf maar voorbereiden op drukte...
Het is logisch maar wel erg jammer dat alles zo druk wordt (we doen er gezellig aan mee).
Alleen moeten ze dan misschien op basis van aanmelden/ vooraf boeken werken.
@M Kactus: Ik ben het deels met je eens. Ik ben het zeer eens met de stelling dat als je eenmaal gaat wandelen je de grootste drukte kunt ontlopen. 100% waar. Maar de Panorama Trail is niet voor iedereen weggelegd (als je al een kaartje voor de hikersbus hebt). En vergis je niet: de Mist Trail liep ik vorig jaar ook in fanfare (begin mei nota bene). Andere wandelingen zul je heel vroeg moeten beginnen, dan ontloop je drukte het meest. Alle eenvoudige wandelingen zijn gewoon ontzettend druk en parkeren in de vallei is alleen voor de early birds weggelegd.
In jouw geval zal het een samenloop van omstandigheden zijn geweest, maar in de zomer is het echt gewoon het feit dat het park tegen de grens van de maximale bezoekersaantallen aanloopt.
Als er 20k bezoekers per dag komen is er geen ontlopen aan. Natuurlijk zijn er manieren te verzinnen om het aangenaam te maken maar uiteindelijk kan een gebied ook maar zoveel mensen herbergen zonder dat je elkaar in de weg zit. En ik denk dat Yosemite dat punt nu wel heeft bereikt (althans in de drukke maanden).
Ik zou een zeer grote voorstander zijn van een duurzame oplossing, zoals een permit idee met een maximaal aantal visitors per dag. Ik zou daar geld voor over hebben. Maar een van de principes van de NPS is dat natuur voor iedereen toegankelijk moet zijn, ten alle tijden. En daar zit ook wat in.
En voor iedereen die zich zorgen maakt: niet doen
Het wordt sowieso mooi! Als ervaren Amerikareizigers klagen we gewoon graag 
In jouw geval zal het een samenloop van omstandigheden zijn geweest, maar in de zomer is het echt gewoon het feit dat het park tegen de grens van de maximale bezoekersaantallen aanloopt.
Als er 20k bezoekers per dag komen is er geen ontlopen aan. Natuurlijk zijn er manieren te verzinnen om het aangenaam te maken maar uiteindelijk kan een gebied ook maar zoveel mensen herbergen zonder dat je elkaar in de weg zit. En ik denk dat Yosemite dat punt nu wel heeft bereikt (althans in de drukke maanden).
Ik zou een zeer grote voorstander zijn van een duurzame oplossing, zoals een permit idee met een maximaal aantal visitors per dag. Ik zou daar geld voor over hebben. Maar een van de principes van de NPS is dat natuur voor iedereen toegankelijk moet zijn, ten alle tijden. En daar zit ook wat in.
En voor iedereen die zich zorgen maakt: niet doen

Groetjes,
Daniel
Daniel
-
- Amerika-ontdekker
Oef, goed om rekening mee te houden! Wij zijn er over 2 weken... De eerste dag op zondag, moeten dan om 08.30 in Fish Camp zijn, zijn daar na tienen klaar. Dan willen we nog Taft Point en Sentinel Dome bezoeken. Op maandag hebben we de 10.00 uur bus naar Glacier Point geboekt. Zijn we de drukte dan nog een beetje voor? 

Vroeger kan niet, dus dan ben je de drukte nog zeker voor, hoor. Wij hebben PT bijna in ons eentje naar beneden gelopen. Wel redelijk snel (het was de 2de keer), maar vanaf de Mist Trail was het idd weer goed wat drukker. Fanfare gelukkig nog niet.
Ik wou het ook niet milderen, met mijn stukje over die samenloop. Integendeel, het maakt het voor mij iets minder aantrekkelijk om te gaan.
Maar ik ben het er wel helemaal mee eens dat je je zeker niet moet laten afschrikken. Plan een beetje rond de drukste tijden, en je ziet wel. Drukte is amper te voorspellen (behalve feestdagen en zo). Prachtig is het sowieso. Je staat alleen niet overal zo alleen als je wel zou willen, maar zeker als je een eerste keer gaat, zul je sowieso verstomd staan!
Ik wou het ook niet milderen, met mijn stukje over die samenloop. Integendeel, het maakt het voor mij iets minder aantrekkelijk om te gaan.
Maar ik ben het er wel helemaal mee eens dat je je zeker niet moet laten afschrikken. Plan een beetje rond de drukste tijden, en je ziet wel. Drukte is amper te voorspellen (behalve feestdagen en zo). Prachtig is het sowieso. Je staat alleen niet overal zo alleen als je wel zou willen, maar zeker als je een eerste keer gaat, zul je sowieso verstomd staan!
Ik vond het vorig jaar nog meevallen. Blijkbaar op een goede dag geweest. Ook ben je inderdaad iedereen zo kwijt bij een (korte) wandeling.
Suzie
2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 3
2 jaar geleden in Yosemite geweest. Rond Augustus. Toen viel het wel mee. Als je slaapt in het nationaal park ontloop je sochtends en savonds altijd de drukte. Ook wat wandelingen maken en wordt steeds wat minder druk
2015 Rondje Zuidwesten
2017 Rondje Zuid westen + Yellowstone
2018 Rondje Miami en Keys
2019 Texas New Mexico
2017 Rondje Zuid westen + Yellowstone
2018 Rondje Miami en Keys
2019 Texas New Mexico
En wij waren 6 van die 612.005 bezoekers. Het vreemde is dat ik Yosemite niet als druk heb ervaren. Integendeel zelfs. Las Vegas, dàt vind ik druk. In Yosemite hebben we nergens aangeschoven, behalve toen we parkeerplaats zochten bij Glacier Point (onmogelijk, ergens midden in de dag, met een camper, we zijn dan maar teruggekeerd). Nergens stil gestaan, behalve voor wegenwerken, en dat duurde niet zo vreselijk lang - we hebben toen gezellig gebabbeld met de mevrouw die het Stop-bord omhoog hield. Op de camping vond ik het 's nachts ongelofelijk stil en rustig. Ja, toen we de Mist Trail liepen, was er veel volk, maar het was er niet lawaaierig. We konden in ons eigen tempo naar boven gaan en ondanks de vele mensen, heerste er een relatieve rust. Geen geschreeuw, geen lawaai. Waarschijnlijk omdat mensen geen adem over hebben om lawaai te maken tijdens het klimmen. Je moet je aandacht er ook wel bij houden natuurlijk.Mrvanilla schreef:In 2015 waren er in de maand augustus (de drukste maand van het jaar) 612,005 bezoekers. Dat zijn bijna 20k bezoekers per dag, die vrijwel allemaal iets komen doen in dat kleine valleitje!
Boven geluncht, tussen veel mensen, maar opnieuw: rust, geen lawaai, geen gedrum. En onderweg naar beneden, via de John Muir Trail, heel rustig kunnen wandelen, met heel wat minder medewandelaars dan bij het klimmen.
Ik vind een plek als Horseshoe Bend, waar mensen kakelen en elkaar verdringen om een foto te maken, eerder storend druk.
Mijn tip blijft: probeer in het park te overnachten, als het kan op een camping (de Upper Pines CG was veel rustiger dan het nabijgelegen dorp van cabins, waarschijnlijk omdat iedereen vroeg gaat slapen op zo'n onverlichte camping), en vertrek vroeg (rond 7-8 uur) als je in alle rust wil wandelen.
Zuidwesten 2015: http://brusselmans.wix.com/brusselmanstravels
Mid- en zuidwesten 2016: Denver - Las Vegas: https://brusselmans6.wordpress.com
Sydney 2017: https://sydney2017blog.wordpress.com
Marokko 2017: https://marokkoreis2017.wordpress.com
Mid- en zuidwesten 2016: Denver - Las Vegas: https://brusselmans6.wordpress.com
Sydney 2017: https://sydney2017blog.wordpress.com
Marokko 2017: https://marokkoreis2017.wordpress.com
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 28
In het ganse park raak je op zich die 20.000 mensen nog wel kwijt. Het probleem is dat er weinig parkeergelegenheid is. De laatste keer dat ik naar Glacier Point ging was het ook aanschuiven om op de parking te geraken. Vreemd, want parkeerplaatsen waren er in overvloed vrij.
Naar mijn gevoel zou men wat meer parkings moeten maken van waaruit je met een bus verder kan.
Naar mijn gevoel zou men wat meer parkings moeten maken van waaruit je met een bus verder kan.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
@ Anneleen; Ja, Las Vegas is allicht drukker; maar dat is stedelijk gebied en daar 'hoort' het druk te zijn (even los van het feit of je dat erg vind of niet). Iedereen ervaart dat ook anders; de een heeft er meer moeite mee dan de ander. Gelukkig vonden jullie het niet storend. Maar het is toch zeer jammer dat jullie op Glacier Point (een van de mooiste punten van het park) moesten omdraaien vanwege de drukte? Nogmaals, heel knap dat jullie dat zo goed kunnen verteren en zo hoort het ook: laat je vakantiedag niet verpesten door factoren waar je geen invloed op hebt.
Maar ik hoor genoeg verhalen van mensen die het wél heel storend vinden en bij wie het de ervaring verpest en dat is gewoon jammer. En natuurlijk sta je niet zomaar 3 uur vast of val je over elkaar heen bij elke wandeling; maar het artikel (en mijn 'betoog') ging er vooral over dat de trend van steeds drukker worden, significant doorzet. Dus als er dit jaar wéér een miljoen bezoekers meer bijkomen...hoe is de ervaring dan en kan het park dat aan?
Laat ik duidelijk zijn dat ik het uiteindelijk zeer naar de zin had tijdens mijn drie bezoeken aan Yosemite hoor maar ik heb de natuur (hypocriet, ik weet het) graag voor mijzelf.
Maar ik hoor genoeg verhalen van mensen die het wél heel storend vinden en bij wie het de ervaring verpest en dat is gewoon jammer. En natuurlijk sta je niet zomaar 3 uur vast of val je over elkaar heen bij elke wandeling; maar het artikel (en mijn 'betoog') ging er vooral over dat de trend van steeds drukker worden, significant doorzet. Dus als er dit jaar wéér een miljoen bezoekers meer bijkomen...hoe is de ervaring dan en kan het park dat aan?
Laat ik duidelijk zijn dat ik het uiteindelijk zeer naar de zin had tijdens mijn drie bezoeken aan Yosemite hoor maar ik heb de natuur (hypocriet, ik weet het) graag voor mijzelf.

Groetjes,
Daniel
Daniel
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Er is een eerdere bus, dus als je snel loopt haal je die mensen misschien nog in. Na jullie zullen er niet mensen meer naar beneden lopen, met uitzondering van mensen die via de Four Mile Trail omhoog lopen en via de PT naar beneden. En je zult ook altijd tegenliggers hebben, maar over het algemeen zal het erg meevallen met de drukte.Annemiek94 schreef:Op maandag hebben we de 10.00 uur bus naar Glacier Point geboekt. Zijn we de drukte dan nog een beetje voor?
Nee, het probleem is juist om in Yosemite village te komen. De weg naar de vallei/in de vallei is erg druk. Je zult eerst in de Village moeten zien te komen en daar te parkeren voordat je een shuttlebus kunt pakken.MarcoNL schreef:Zou het helpen om zo snel mogelijk de auto te parkeren en de shuttle busjes te nemen?
Zie hier een kaart van de vallei met de shuttlebusroute (je moet naar de gele route kijken). De drukte zal met name op de Southside Drive zijn. Sta je daar eenmaal dan kun je geen kant meer op; het is eenrichtingverkeer.
Marianne
Ik snap het wel.
Mijn man heeft bij de horshoe bend gezien dat bijna iemand de afgrond ingeduwd werd door iemand die "i need to make picture" riep.
Dat soort dingen zijn niet normaal en ligt aan de mensen zelf, of eigenlijk aan de reisorganisatie waar ze mee gaan want er is gewoon te weinig tijd.
Wij hebben het ook gezien, er stopt een bus, de mensen rennen naar een uitzichtpunt (in dit geval bij de grand canyon) en even later is de bus weer weg. Zodra je in een park een stukje loopt, al is het maar een korte wandeling, dan ben je die mensen al kwijt want die hebben daar geen tijd voor.
In de Grand Canyon was het vorig jaar echt lastig met parkeren, wij konden niks vinden en besloten alvast richting de lodge te gaan.
Voor de Bright Angel lodge kwam er net een plekje vrij. Toen we incheckten vroeg de receptionist waar wij geparkeerd stonden, hij was helemaal verbaasd en zei " dont move" oftewel we hebben vette mazzel gehad.
Mijn man heeft bij de horshoe bend gezien dat bijna iemand de afgrond ingeduwd werd door iemand die "i need to make picture" riep.
Dat soort dingen zijn niet normaal en ligt aan de mensen zelf, of eigenlijk aan de reisorganisatie waar ze mee gaan want er is gewoon te weinig tijd.
Wij hebben het ook gezien, er stopt een bus, de mensen rennen naar een uitzichtpunt (in dit geval bij de grand canyon) en even later is de bus weer weg. Zodra je in een park een stukje loopt, al is het maar een korte wandeling, dan ben je die mensen al kwijt want die hebben daar geen tijd voor.
In de Grand Canyon was het vorig jaar echt lastig met parkeren, wij konden niks vinden en besloten alvast richting de lodge te gaan.
Voor de Bright Angel lodge kwam er net een plekje vrij. Toen we incheckten vroeg de receptionist waar wij geparkeerd stonden, hij was helemaal verbaasd en zei " dont move" oftewel we hebben vette mazzel gehad.
Suzie
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten