Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Artikel over drukte in Yosemite en andere Nationale Parken
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 19
- Contacteer:
Re: Artikel over drukte in Yosemite
Wat ben ik blij dat we hebben besloten om Yosemite Valley (en Zion Valley) over te slaan.
We gaan via Lake Tahoe naar de oostkant van Yosemite en gaan daar lekker rustig(er) op een camping staan en wandelen. Rustiger en beslist niet minder mooi.
Ik ben heel lang geleden (1979) in de Valley geweest en van toen herinner ik me al voornamelijk de drukte.
We gaan via Lake Tahoe naar de oostkant van Yosemite en gaan daar lekker rustig(er) op een camping staan en wandelen. Rustiger en beslist niet minder mooi.
Ik ben heel lang geleden (1979) in de Valley geweest en van toen herinner ik me al voornamelijk de drukte.
Laatst gewijzigd door Trails op 12 jul 2017, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
Het probleem is ook een beetje dat, ja met wandelen ontloop je veel drukte. Maar als je in zo'n bekend park bent dan is het toch ook eigen aan 'de toerist' dat je de bekende highlights wil zien. Je kan ze overslagen maar daar is echt discipline voor nodig - ik kan dat niet over mijn hart krijgen en achteraf denk ik dan "had ik maar... overgeslagen en meer tijd besteed aan bvb een wandeling". Mijn man kan dat overigens veel beter maar hij bereidt de reizen ook niet voor dus weet niet wat die highlights zijn die ik dan perse wil zien.
De truc van vroeg opstaan helpt ook al minder goed dan vroeger. Dat heb ik tijdens onze laatste reis gemerkt. bvb in Badlands werden de trails om 8 u 's morgens (toch nog vrij vroeg) en om 8u 's avonds ook al vrolijk platgelopen hoor (allicht wel minder volk dan overdag maar ja ik doe de bekende trails dus altijd 's morgens en 's avonds). En in Lamar Valley in Yellowstone rijdt het om 6 u 's morgens al vol met mensen met hetzelfde briljante plan als jou
Wat wel goed "helpt" tegen drukte: slecht weer! Zelf ervaren in Yellowstone. Een fiks onweertje met veel regen in de vroege avond en haha heerlijk rustige zonsondergang.
En ja, net als mr vanilla als al wat ervaren amerika ganger klaag ik graag over drukte, omdat je het met de jaren ziet verergeren. En omdat wij naar Amerika gaan om net de "eenzaamheid en uitgestrektheid" te ervaren.
In oktober gaan we weer naar Zion en Bryce en ik het daar dan maar bewust de (dure) lodges in het park geboekt om het park 's ochtends en 's avonds te bezoeken. En enkel dan, want na 10u 's morgens en voor 6 u' s avonds zien ze ons daar niet hoor. brrrr
De truc van vroeg opstaan helpt ook al minder goed dan vroeger. Dat heb ik tijdens onze laatste reis gemerkt. bvb in Badlands werden de trails om 8 u 's morgens (toch nog vrij vroeg) en om 8u 's avonds ook al vrolijk platgelopen hoor (allicht wel minder volk dan overdag maar ja ik doe de bekende trails dus altijd 's morgens en 's avonds). En in Lamar Valley in Yellowstone rijdt het om 6 u 's morgens al vol met mensen met hetzelfde briljante plan als jou

Wat wel goed "helpt" tegen drukte: slecht weer! Zelf ervaren in Yellowstone. Een fiks onweertje met veel regen in de vroege avond en haha heerlijk rustige zonsondergang.
En ja, net als mr vanilla als al wat ervaren amerika ganger klaag ik graag over drukte, omdat je het met de jaren ziet verergeren. En omdat wij naar Amerika gaan om net de "eenzaamheid en uitgestrektheid" te ervaren.
In oktober gaan we weer naar Zion en Bryce en ik het daar dan maar bewust de (dure) lodges in het park geboekt om het park 's ochtends en 's avonds te bezoeken. En enkel dan, want na 10u 's morgens en voor 6 u' s avonds zien ze ons daar niet hoor. brrrr
tegen die drukte zie ik wel op. maar in yosemite zijn we al 1 dag kwijt aan de PT. als we op de dag dat we ernaar toe rijden in de middag eerst naar glacier poimt rijden en pas aan het einde van de middag naar de vallei. maakt dat nog wat uit qua file?
Wij rijden op een zondag in augustus van Mammoth Lakes over de Tioga Pass naar El Portal. Ik hoop dat de Tioga Pass wel wat rustiger is. Dat stuk van Yosemite lijkt me zeker zo mooi als de Valley.
Op maandagochtend gaan we dan vroeg naar de Valley, hopelijk vinden we dan nog een parkeerplek en kunnen we wat rondwandelen en picknicken.
Daarna gaan we naar SeKi, hopelijk is het daar wat minder overbevolkt.
Op maandagochtend gaan we dan vroeg naar de Valley, hopelijk vinden we dan nog een parkeerplek en kunnen we wat rondwandelen en picknicken.
Daarna gaan we naar SeKi, hopelijk is het daar wat minder overbevolkt.
https://sequoiaboom.blogspot.nl/ - Reisverslag 2017
Nee, dat vond ik niet erg. We hadden de Sentinel Dome Trail gedaan en dat had al prachtige uitzichten opgeleverd. Als je iets niet gezien hebt, weet je ook niet wat je gemist hebt.Mrvanilla schreef:@ Anneleen; Maar het is toch zeer jammer dat jullie op Glacier Point (een van de mooiste punten van het park) moesten omdraaien vanwege de drukte? Nogmaals, heel knap dat jullie dat zo goed kunnen verteren en zo hoort het ook: laat je vakantiedag niet verpesten door factoren waar je geen invloed op hebt.
Maar ik hoor genoeg verhalen van mensen die het wél heel storend vinden en bij wie het de ervaring verpest en dat is gewoon jammer.
Dat aanschuiven om te zoeken naar parkeerplaats vind ik niet zo erg. Ik vind het wel een beetje enerverend, als je moet gaan rondjes rijden, vooral als mensen met een wagen dan doodleuk op camperplaatsen gaan staan (in Yellowstone paar keer meegemaakt). Rondjes rijden doe ik dan ook zelden. Liever doorrijden naar een plek waar dan wel plaats is. En dat is op onze twee reizen door het zuidwesten altijd wonderwel gelukt.
Ik moet wel toegeven dat ik soms geweldig goed kan relativeren

Het is ook logisch dat het overal drukker wordt. Steeds meer mensen in de wereld kunnen het betalen om te reizen en doen dat dan ook. Ik leg me daarbij neer en zoek naar vakantieregio's en tijdstippen met minder drukte. Onder andere daarom staan landen als Bolivia (de zoutvlaktes!) en Iran hoog op mijn lijstje
Zuidwesten 2015: http://brusselmans.wix.com/brusselmanstravels
Mid- en zuidwesten 2016: Denver - Las Vegas: https://brusselmans6.wordpress.com
Sydney 2017: https://sydney2017blog.wordpress.com
Marokko 2017: https://marokkoreis2017.wordpress.com
Mid- en zuidwesten 2016: Denver - Las Vegas: https://brusselmans6.wordpress.com
Sydney 2017: https://sydney2017blog.wordpress.com
Marokko 2017: https://marokkoreis2017.wordpress.com
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Wij waren begin juni in Seki. Wij hebben dit als heerlijk rustig ervaren. Genoeg ruimte op de parkeerplaatsen behalve dan bij Moro Rock (weinig parkeerplaatsen) maar daarnaartoe kun je heel eenvoudig de shuttlebus nemen. Overigens waren die bussen ook lang niet vol in tegenstelling tot bv Zion waar we 's morgens bijna 3 kwartier moesten wachten om in het park te komen. Eenmaal in het park viel het trouwens wel mee.ReisM schreef:Daarna gaan we naar SeKi, hopelijk is het daar wat minder overbevolkt.
Ik neem aan dat het in Kings Canyon ook minder druk is dan in sommige andere parken. Wij zijn er (nog) niet geweest maar wat ik weleens hoor is dat dit park te vergelijken is met Yosemity. Misschien een goed alternatief om de drukte in Yosemity te vermijden.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
@Anneleen: Je laatste alinea is precies mijn punt. Ik zoek ook bestemmingen waar het minder druk is en vandaar dan ook dat Yosemite voorlopig van mijn lijstje is verdwenen! Ach, en in het groter plaatje is het ook allemaal niet belangrijk. Uiteindelijk draait het erom of je een fijne tijd hebt gehad.
@IngridZw: Kings Canyon is prachtig en qua drukte niet te vergelijken met Yosemite. Het is echter ook een stuk kleiner en er is 'wat minder te doen'. Qua granieten rotsen om je heen, het vele groen en de diverse watervallen doet het ook inderdaad een beetje aan Yosemite denken.
Wel benieuwd waarom jullie wel Sequoia hebben bezocht maar Kings Canyon hebben overgeslagen!
@IngridZw: Kings Canyon is prachtig en qua drukte niet te vergelijken met Yosemite. Het is echter ook een stuk kleiner en er is 'wat minder te doen'. Qua granieten rotsen om je heen, het vele groen en de diverse watervallen doet het ook inderdaad een beetje aan Yosemite denken.
Wel benieuwd waarom jullie wel Sequoia hebben bezocht maar Kings Canyon hebben overgeslagen!
Groetjes,
Daniel
Daniel
Mrvanilla: ik ben wel benieuwd wat voor jou bestemmingen zijn die minder druk zijn. Wat je dan uitzoekt?
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Wij werden in 1991 (!) al gek van de drukte in de vallei en vonden dat zo verschrikkelijk dat Yosemite een eens maar nooit weer ervaring was. En dat was nog wel begin juni.
En dat terwijl je in de directe omgeving echt fantastische plekjes hebt. Koop maar eens een kaartenset van de John Muir wilderness. Hartstikke mooie hikes naar helderblauwe bergmeren en zonder de extreme drukte.
@Renee; In Amerika? Ik vermijd bijvoorbeeld altijd het hoogseizoen. Mijn laatste paar rondreizen waren in april, mei en juni. Vorige maand waren we in het noordwesten van Amerika, we waren op de meeste plaatsen alleen of met heel weinig.
Wij staan ook altijd heel vroeg op en dan heb je veel wandeltrails voor jezelf.
New York heb ik afgelopen januari bezocht, en we hebben nergens in de rij gestaan. Heerlijk. Ja het was wat kouder, maar daar kun je je op kleden.
Vorig jaar oktober ben ik een weekje naar Rome geweest, ook in het naseizoen, zo dachten we. Helaas vrijwel overal uren in de rij gestaan. Bij het Vaticaan stonden rijen dat wil je niet weten. Ik beleef daar geen plezier aan.
Andere landen waar we waren, zoals Argentinie en Nieuw Zeeland waren helemaal niet druk.
Ik heb overigens geen moeite met andere reizigers om mij heen, alleen met hordes schreeuwende toeristen.
Wij staan ook altijd heel vroeg op en dan heb je veel wandeltrails voor jezelf.
New York heb ik afgelopen januari bezocht, en we hebben nergens in de rij gestaan. Heerlijk. Ja het was wat kouder, maar daar kun je je op kleden.
Vorig jaar oktober ben ik een weekje naar Rome geweest, ook in het naseizoen, zo dachten we. Helaas vrijwel overal uren in de rij gestaan. Bij het Vaticaan stonden rijen dat wil je niet weten. Ik beleef daar geen plezier aan.
Andere landen waar we waren, zoals Argentinie en Nieuw Zeeland waren helemaal niet druk.
Ik heb overigens geen moeite met andere reizigers om mij heen, alleen met hordes schreeuwende toeristen.
Groetjes,
Daniel
Daniel
Wij gaan dit jaar naar SeKi, ben benieuwd!
Suzie
2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik heb dat ook, ben meer een stille genieterIk heb overigens geen moeite met andere reizigers om mij heen, alleen met hordes schreeuwende toeristen.

- Marenko
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij gaan dit jaar voor de derde keer naar Yosemite (gewoon omdat we er toch langskomen) we hebben drie nachten op een van de pines campgrounds. Het eerste jaar in 2009 viel het me al tegen dat het zo druk was. Het was onze eerste Amerika reis en ik had dat gewoon niet verwacht, en het was nog oktober ook! Helaas begon het de eerste ochtend te sneeuwen en zijn we zonder iets gezien te hebben weer vertrokken via de weg die we gekomen waren omdat de passen al gesloten waren. Niets van het park gezien dus. De tweede keer van 2011, toen waren we er bewust in september en hebben de panorama trail gelopen. De rest van het park niet gezien. Mede omdat we dat na de panorama trail amper nog de camper in of uit konden komen vanwege de spierpijn
Dit jaar staan we er drie nachten, weer op een pines campground en we hebben geen specifieke plannen. We hebben als het goed is weer fietsen bij ons en zullen daar wel zien wat we gaan doen. Als het echt te druk is worden het gewoon een paar relaxdagen bij de camper

Dit jaar staan we er drie nachten, weer op een pines campground en we hebben geen specifieke plannen. We hebben als het goed is weer fietsen bij ons en zullen daar wel zien wat we gaan doen. Als het echt te druk is worden het gewoon een paar relaxdagen bij de camper

- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het is natuurlijk niet zo dat je de bekende sights overslaat als je ook een wandeling gaat maken.Tipsy_1 schreef:Het probleem is ook een beetje dat, ja met wandelen ontloop je veel drukte. Maar als je in zo'n bekend park bent dan is het toch ook eigen aan 'de toerist' dat je de bekende highlights wil zien. Je kan ze overslagen maar daar is echt discipline voor nodig - ik kan dat niet over mijn hart krijgen en achteraf denk ik dan "had ik maar... overgeslagen en meer tijd besteed aan bvb een wandeling".
Als je vanuit de vallei een wandeling maakt zie je bijvoorbeeld ook de watervallen, Half Dome en El Capitan. Belangrijk is dat je voldoende tijd neemt. En de wandeling midden op de dag doen en de drukke dingen in de vroege ochtend of tegen de avond.
Wij waren er toen ook begin juni; ik kan me niets herinneren van drukte.Vito schreef:Wij werden in 1991 (!) al gek van de drukte in de vallei en vonden dat zo verschrikkelijk dat Yosemite een eens maar nooit weer ervaring was. En dat was nog wel begin juni.

Mei en juni zijn trouwens toch wel drukke maanden vanwege de watervallen; zeker in de weekenden komen er dan veel Amerikanen.
Marianne
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Één keer geweest in April 2012. Drukte viel super mee. Op de tioga pas na was alles open.
-
- Amerika-expert
Tja, Marianne, het was toch echt zo. Niet voor niets dat we daar nooit terug geweest zijn. Op de Tioga pass en bij de Mariposa Grove was het wel te doen, maar de vallei was not our cup of tea.
Zo ook met Zion, maar dat was te verklaren: dat was in Memorial Day weekend.
Zo ook met Zion, maar dat was te verklaren: dat was in Memorial Day weekend.
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
In yellowstone is het aantal bezoekers in de maand juni alleszins al wat afgenomen versus het jaar ervoor
https://www.nps.gov/yell/learn/news/17035.htm
https://www.nps.gov/yell/learn/news/17035.htm
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Kings Canyon stond ook op ons verlanglijstje maar omdat we maar 2 overnachtingen hadden (1 volle dag) moesten we wegens tijdgebrek een keuze maken. Het werd Sequoia voornamelijk omdat het beter in de route paste maar ook omdat onze schoonzoon nog nooit de sequoia bomen had gezien (wij wel in Yosemity). Het park heeft ons trouwens echt verrast. Hadden niet gedacht dat het zo mooi zou zijn.Mrvanilla schreef:@IngridZw: Kings Canyon is prachtig en qua drukte niet te vergelijken met Yosemite. Het is echter ook een stuk kleiner en er is 'wat minder te doen'. Qua granieten rotsen om je heen, het vele groen en de diverse watervallen doet het ook inderdaad een beetje aan Yosemite denken.
2011: Zuidwesten
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht