Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 4
Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 4
Je kunt niet zomaar altijd bij beide airlines je reservering terugvinden.
- Er is een KLM PNR (reserveringsrecord) als je ticketnummer met 074 begint, of als er tenminste een KLM operated vlucht in je reservering staat
- Er is een Delta PNR als je ticketnummer met 006 begint, of als er tenminste een DL operated vlucht in je reservering staat.
Als je een reservering hebt bij Delta, geticket op 006 papier (Delta) en met alleen vluchten van Delta dan wordt er dus geen KLM PNR gekoppeld. En vica-versa.
Let op: als er wel sprake is van koppeling dan nog hebben de PNR's bij Delta en KLM ieder hun eigen, unieke identifier (de 6 cijfers/letters). Je kunt hem wel bij beide airlines altijd opzoeken, ook als je de PNR van DL invult bij KLM wordt de reservering gevonden en volgens mij werkt dat andersom ook. Anders kun je bij Delta ook altijd op ticketnummer zoeken als de reservering geticket is.
Zodra een PNR eenmaal bestaat en gekoppeld is tussen KLM en Delta blijft dat ook altijd zo. Dus stel dat je reservering later wijzigt of tickets gereissued worden blijft de reservering (en de bijbehorende code) hetzelfde. Zelfs als er later geen vluchten meer van de andere airline in staan.
- Er is een KLM PNR (reserveringsrecord) als je ticketnummer met 074 begint, of als er tenminste een KLM operated vlucht in je reservering staat
- Er is een Delta PNR als je ticketnummer met 006 begint, of als er tenminste een DL operated vlucht in je reservering staat.
Als je een reservering hebt bij Delta, geticket op 006 papier (Delta) en met alleen vluchten van Delta dan wordt er dus geen KLM PNR gekoppeld. En vica-versa.
Let op: als er wel sprake is van koppeling dan nog hebben de PNR's bij Delta en KLM ieder hun eigen, unieke identifier (de 6 cijfers/letters). Je kunt hem wel bij beide airlines altijd opzoeken, ook als je de PNR van DL invult bij KLM wordt de reservering gevonden en volgens mij werkt dat andersom ook. Anders kun je bij Delta ook altijd op ticketnummer zoeken als de reservering geticket is.
Zodra een PNR eenmaal bestaat en gekoppeld is tussen KLM en Delta blijft dat ook altijd zo. Dus stel dat je reservering later wijzigt of tickets gereissued worden blijft de reservering (en de bijbehorende code) hetzelfde. Zelfs als er later geen vluchten meer van de andere airline in staan.
Laatst gewijzigd door roelb op 12 jul 2017, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Goed tip Hinko om bij KLM in te loggen, veel handiger in het Nederlands
Helaas is een stoel reserveren niet gratis. De normale economy stoel is 20 euro. Snap niet zo goed waarom de voorkeursstoelen duurder zijn (30 euro), daar heb je dezelfde beenruimte. Wellicht om dat je dan meer voorin het vliegtuig zit.
Edit: ook bij Delta is het niet gratis.

Helaas is een stoel reserveren niet gratis. De normale economy stoel is 20 euro. Snap niet zo goed waarom de voorkeursstoelen duurder zijn (30 euro), daar heb je dezelfde beenruimte. Wellicht om dat je dan meer voorin het vliegtuig zit.
Edit: ook bij Delta is het niet gratis.
Rondreis USA 1997 - NY-Florida-Zw
1995 Rondreis Canada (O en W)
2012 O-Canada en staat NY (camper en auto)
2014 W-Canada en NW-USA (camper)
2016 Canada - Ontario
2017 Ontario en NO-USA
2018 Canada -Ontario
2016 Canada - Ontario
2017 Ontario en NO-USA
2018 Canada -Ontario
Jazeker wel, bij Delta mag je gewoon gratis een stoel reserveren.
Maar blijkbaar vlieg jij dus met een KLM vlucht. En dan kost je dat, zonder status, tegenwoordig inderdaad geld, ongeacht via welke website je dat probeert. Het gaat niet om de website waar je zoekt, maar om welke airline de vlucht uitvoert.
Overigens is dit een goede reden om indien mogelijk altijd een DL operated vlucht uit te zoeken..
Maar blijkbaar vlieg jij dus met een KLM vlucht. En dan kost je dat, zonder status, tegenwoordig inderdaad geld, ongeacht via welke website je dat probeert. Het gaat niet om de website waar je zoekt, maar om welke airline de vlucht uitvoert.
Overigens is dit een goede reden om indien mogelijk altijd een DL operated vlucht uit te zoeken..
ja wellicht omschreef ik het niet juist maar de door Delta uitgevoerde vluchten kun je altijd een gratis stoel kiezen.
Nee Roelb, dat klopt dat het niet bij alle vluchten zijn, 99 van de 100 vluchten die hier word besproken zijn volgens mij allemaal codeshare vluchten en bij die vluchten kan het vast wel.
Nee Roelb, dat klopt dat het niet bij alle vluchten zijn, 99 van de 100 vluchten die hier word besproken zijn volgens mij allemaal codeshare vluchten en bij die vluchten kan het vast wel.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
@Roelb en @Hinko,
Net op beide sites gekeken naar stoelselectie en dat kost dus bij beide geld. De vlucht wordt volgens mij idd door KLM uitgevoerd.
Ik denk dat ik toch maar voor stoelselectie kies. Zoonlief is 2 meter, een stoel aan het gangpad is dan wel handig. Althans voor zijn benen, de stewardessen vinden het vast wat minder handig
Net op beide sites gekeken naar stoelselectie en dat kost dus bij beide geld. De vlucht wordt volgens mij idd door KLM uitgevoerd.
Ik denk dat ik toch maar voor stoelselectie kies. Zoonlief is 2 meter, een stoel aan het gangpad is dan wel handig. Althans voor zijn benen, de stewardessen vinden het vast wat minder handig

Rondreis USA 1997 - NY-Florida-Zw
2016 Canada - Ontario
2017 Ontario en NO-USA
2018 Canada -Ontario
2016 Canada - Ontario
2017 Ontario en NO-USA
2018 Canada -Ontario
@Hinko: wie de marketing carrier is maakt niet uit. Het gaat om de operating carrier.
In het kort, voor alle vluchten die geboekt zijn in economy:
DL operated:
Geen status: Regulier gratis, Preferred seats (vooraan in het toestel, exit row, etc) en economy comfort tegen betaling.
Skyteam elite: regulier+preferred gratis, economy comfort direct tegen betaling of vanaf 24 uur vooraf gratis indien nog beschikbaar
Skyteam elite plus: preferred gratis, economy comfort direct tegen betaling of vanaf 72 uur vooraf gratis indien nog beschikbaar
Delta Platinum+Diamond medaillon: alle stoelen in Y direct na reservering, stoelen in F/J (first/business) vanaf 120 uur vooraf
Fare class Y (full fare economy): alle stoelen (inclusief economy comfort) gratis te selecteren
Fare class B, M: ook preferred gratis te selecteren
Fare class E (komt niet voor in reserveringen met intercontintale vluchten, maar voor de volledigheid): seat selection pas na check-in, ongeacht status.
KL operated:
Geen status: reguliere stoelen: EUR 20 en dan in prijs oplopend tot en met economy comfort.
Skyteam elite: normale stoelen gratis, rest 25% korting.
Skyteam elite plus: normale stoelen gratis, rest 50% korting.
In het kort, voor alle vluchten die geboekt zijn in economy:
DL operated:
Geen status: Regulier gratis, Preferred seats (vooraan in het toestel, exit row, etc) en economy comfort tegen betaling.
Skyteam elite: regulier+preferred gratis, economy comfort direct tegen betaling of vanaf 24 uur vooraf gratis indien nog beschikbaar
Skyteam elite plus: preferred gratis, economy comfort direct tegen betaling of vanaf 72 uur vooraf gratis indien nog beschikbaar
Delta Platinum+Diamond medaillon: alle stoelen in Y direct na reservering, stoelen in F/J (first/business) vanaf 120 uur vooraf
Fare class Y (full fare economy): alle stoelen (inclusief economy comfort) gratis te selecteren
Fare class B, M: ook preferred gratis te selecteren
Fare class E (komt niet voor in reserveringen met intercontintale vluchten, maar voor de volledigheid): seat selection pas na check-in, ongeacht status.
KL operated:
Geen status: reguliere stoelen: EUR 20 en dan in prijs oplopend tot en met economy comfort.
Skyteam elite: normale stoelen gratis, rest 25% korting.
Skyteam elite plus: normale stoelen gratis, rest 50% korting.
Laatst gewijzigd door roelb op 12 jul 2017, 15:04, 2 keer totaal gewijzigd.
ja dat zeg ik toch ook? Uitvoerende?
we bedoelen hetzelfde hoor volgens mij.
we bedoelen hetzelfde hoor volgens mij.
Je zei:

En dat was in reactie op mijn post waarin ik stelde:Nee Roelb, dat klopt dat het niet bij alle vluchten zijn
Dus we bedoelen precies hetzelfde, maar daarom begreep ik jouw "Nee,.. " opmerking tegen mij nietJazeker wel, bij Delta mag je gewoon gratis een stoel reserveren. Maar blijkbaar vlieg jij dus met een KLM vlucht.
...
Het gaat niet om de website waar je zoekt, maar om welke airline de vlucht uitvoert.

Dat lukt je bij checkin vermoedelijk ook nog wel hoor. En anders even bellen en zeggen dat iets anders dan een aisle seat niet acceptabel is ivm lengte. Werkt altijd.elinebeluga schreef:Zoonlief is 2 meter, een stoel aan het gangpad is dan wel handig. Althans voor zijn benen, de stewardessen vinden het vast wat minder handig
Maar die ging daar niet om
Die ging over
Stel een Delta vlucht van van A naar B (geen codesharing met KLM), kun je die ook terugvinden via de KLM site?
Daar reageerde ik op maar dat gaf weer verwarring dus te vermoeiend dit hoor en ook helemaal niet boeiend

Die ging over
En dat had ook niks met stoelen vast leggen te maken.Je kunt niet zomaar altijd bij beide airlines je reservering terugvinden.
Stel een Delta vlucht van van A naar B (geen codesharing met KLM), kun je die ook terugvinden via de KLM site?
Daar reageerde ik op maar dat gaf weer verwarring dus te vermoeiend dit hoor en ook helemaal niet boeiend

Aha, dat verklaart de verwarring
.
Maar het antwoord op je laatste vraag is: nee. Als je een reservering hebt bij Delta, die geticket wordt door Delta (ticketnummer begint dan met 006), met geen enkele KLM operated vlucht, dan wordt er in het systeem van KLM geen PNR aangemaakt en kun je hem dus daar niet terugvinden.
Echter, als je de reservering bij KLM gemaakt hebt dan kun je hem daar natuurlijk wel terugvinden, ook al staat er geen enkele KLM vlucht in je reservering. Dan treed KLM in feite op als travel agent en ticket issuer. Je ticketnummer begint dan met 074.
Overigens doet het er verder niet toe of zo'n vlucht als KLxxx of DLxxx op je ticket staat. Het gaat uiteindelijk om degene die de vlucht uitvoert. Dus in theorie kun je bij KLM een reservering maken voor een of meerdere vluchten in KLM toestellen, maar laat je ze met de DL (codeshare) nummers in je reservering zetten. In dat geval zul je de reservering bij Delta niet kunnen terugvinden, ondanks dat er dus DL vluchtnummers op je ticket staan. Dit is wel erg theoretisch, want bij KLM zelf kun je dit niet boeken (dan krijg je altijd de eigen vluchtnummers). Maar een TA kan het denk ik wel voor je doen.

Maar het antwoord op je laatste vraag is: nee. Als je een reservering hebt bij Delta, die geticket wordt door Delta (ticketnummer begint dan met 006), met geen enkele KLM operated vlucht, dan wordt er in het systeem van KLM geen PNR aangemaakt en kun je hem dus daar niet terugvinden.
Echter, als je de reservering bij KLM gemaakt hebt dan kun je hem daar natuurlijk wel terugvinden, ook al staat er geen enkele KLM vlucht in je reservering. Dan treed KLM in feite op als travel agent en ticket issuer. Je ticketnummer begint dan met 074.
Overigens doet het er verder niet toe of zo'n vlucht als KLxxx of DLxxx op je ticket staat. Het gaat uiteindelijk om degene die de vlucht uitvoert. Dus in theorie kun je bij KLM een reservering maken voor een of meerdere vluchten in KLM toestellen, maar laat je ze met de DL (codeshare) nummers in je reservering zetten. In dat geval zul je de reservering bij Delta niet kunnen terugvinden, ondanks dat er dus DL vluchtnummers op je ticket staan. Dit is wel erg theoretisch, want bij KLM zelf kun je dit niet boeken (dan krijg je altijd de eigen vluchtnummers). Maar een TA kan het denk ik wel voor je doen.
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
ik begin uit de kijken naar vluchten eind april - terug na eerste week mei naar Miami - bij voorkeur terug vanaf Atlanta .
Zeker rechtstreeks en liefst KLM maar moet niet perse. vanaf BXL, AMS, DUS,... maakt niet uit
Zeker rechtstreeks en liefst KLM maar moet niet perse. vanaf BXL, AMS, DUS,... maakt niet uit
- sanook
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Heel goed ! Ik denk alleen dat vluchten vanaf BXL niet veel op zal leveren...
- Stan.Gobien
- Techmod
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
TUI fly vliegt rechtstreeks op Miami of Orlando vanaf Brussel, ik geloof zelfs met een Dreamliner. Vanaf DUS kun je ook zoeken op Fort Myers.
Met overstap zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden.
Met overstap zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden.
Flickr foto albums
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Utah/Nevada/Colorado 2023: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag424
Texas/Lousiana 2022: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag418
Meer ...
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Utah/Nevada/Colorado 2023: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag424
Texas/Lousiana 2022: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag418
Meer ...
BRU ligt inderdaad meer voor de hand.sanook schreef:Heel goed ! Ik denk alleen dat vluchten vanaf BXL niet veel op zal leveren...
TUI lijkt op het eerste gezicht interessant, maar als je dan gaat rekenen dat je extra mag betalen voor bagage, voor drankjes, etc, dan is het al snel niet zo interessant meer.
Vanaf DUS vlieg je vrijwel het gehele jaar voor rond de EUR 350 met Delta en/of KLM/Air-France naar MIA. Als je het in de gaten houdt zie je regelmatig aanbiedingen rond de EUR 300.
Zit je niet gebonden aan Skyteam dan kun je met Iberia of American nu al op EUR 316 uitkomen: https://goo.gl/flights/733Q
Open jaw met MIA-ATL is duurder, en je zult ook met een one-way autohuur te maken krijgen. Het is een afstand van 650 mijl. Misschien is het dan toch interessanter om een rondje te plannen, eventueel met een rijdag om die kosten te vermijden.
Vanaf DUS vlieg je vrijwel het gehele jaar voor rond de EUR 350 met Delta en/of KLM/Air-France naar MIA. Als je het in de gaten houdt zie je regelmatig aanbiedingen rond de EUR 300.
Zit je niet gebonden aan Skyteam dan kun je met Iberia of American nu al op EUR 316 uitkomen: https://goo.gl/flights/733Q
Open jaw met MIA-ATL is duurder, en je zult ook met een one-way autohuur te maken krijgen. Het is een afstand van 650 mijl. Misschien is het dan toch interessanter om een rondje te plannen, eventueel met een rijdag om die kosten te vermijden.
Geen KLM maar wel voor zo'n €371 rechtstreeks (DUS-MIA, MIA-DUS): https://goo.gl/flights/mTCL.
Tja, met Airberlin. Dat kruipt toch wel heel dicht tegen een budget airline aan. Als ik zou moeten kiezen dan weet ik wel, doe mij die connectie dan maar.. Maar goed, ik probeer dan ook altijd met Skyteam te vliegen, en dat heeft dan uiteindelijk ook weer zijn voordelen.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Persoonlijk heb ik met AirBerlin vele malen fijner gevlogen dan met welke maatschappij ook. Ik weet niet wat jij er budget aan vind? Dat herken ik niet. Service is prima en de beenruimte in XL is het grootst van alle maatschappijen, en wij vliegen altijd Economy comfort of hoe het ook heet.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Ben toch benieuwd op welke ervaring(en) je dat baseert? Helemaal voor de long-haul vind ik de service van AirBerlin beter dan bij de skyteam. 3 weken geleden nog danig teleurgesteld door KLM op SLC, waardering van 'vaste klanten' was er totaal niet bij.roelb schreef:Dat kruipt toch wel heel dicht tegen een budget airline aan.
Dat heb ik bij AirBerlin nog niet meegemaakt, daar is het altijd een stap extra zetten als die stap gezet kan worden.
Reisgeschiedenis:
https://my.flightradar24.com/peterd87
Op zoek naar een Amex referral link voor reguliere of FB kaart? PB mij.
https://my.flightradar24.com/peterd87
Op zoek naar een Amex referral link voor reguliere of FB kaart? PB mij.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 20622 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 8 Reacties