Ik zal nog even inhoudelijk antwoord geven op de vragen van TS

(edit: Marianne was me voor)
D-e-n schreef:...kom je tussen LA en SF toch uit op het vliegveld als meest praktische vlugge transfer.
Daar moeten we onze gedachten nog eens over laten gaan. Het is natuurlijk een vlucht van niks maar het lijkt zo zonde. Dan kun je bijvoorbeeld net zo goed pakweg Boston en LA combineren. Dan heb je ook een vlucht maar dan vlieg je in elk geval de goede richting op
Hoe zijn die binnenlandse vluchten eigenlijk qua controle, inchecktijd enzovoort?
Ik sluit me aan bij het antwoord van @PSVWally vwb je analogie tussen vliegen tussen LA en SF en vliegen naar de oostkust. Naar het oosten vliegen betekent altijd dat je tijd "kwijt" raakt. Met een vlucht van 4 uur, samen met 3 uur tijdsverschil kost je dat dus 7 uur van je dag. Dat is toch een sterk contrast met een vluchtje van een uur binnen dezelfde tijdzone.
Een vliegtuig is uiteindelijk niet veel meer dan een bus. Je moet over het algemeen uiterlijk 30 minuten vooraf zijn ingecheckt voor domestic travel, de gate sluit 15 minuten voor vertrek. Daartussen moet je door security. Als je 60 minuten voor vertrek op de luchthaven bent is dat prima. Let wel op dat checked luggage bij de meeste US airlines, net als in Europa, bij een domestic vlucht niet standaard is ingegrepen. Reken op $25 per koffer. Als je vaker vliegt en status hebt is het bij de meeste airlines wel gratis. Boek je de vlucht tussen LA en SF (of andersom) als onderdeel van een intercontinentaal ticket dan is de checked luggage wel inbegrepen. Verder mag je natuurlijk altijd gewoon carry-on meenemen.
In San Francisco is de luchthaven eenvoudig bereikbaar met het OV. De BART (Bay Area Rapid Transport) is een ondergrondse trein die je binnen een half uur vanaf de luchthaven naar downtown SF vervoert. Ik zou je dan adviseren om ergens rond Union square te verblijven. Je zit dan in het hart van de stad en heb vanuit daar genoeg mogelijkheden om alles te verkennen. San Francisco is de stad waar Uber gestart is en ik zou je dat dan ook aanraden als je primaire vorm van vervoer als je ergens naar toe wil.
In LA wordt het lastiger om iets met OV te doen. De meest praktische oplossing van luchthaven naar hotel is een Uber (of reguliere taxi). Houd er ook rekening mee dat LA een enorm uitgestrekte stadsregio is, met diverse steden zoals Santa Monica en Venice aan de kust, dichtbij de luchthaven, maar ook Beverly Hills, Hollywood en Los Angeles zelf zo'n 20 kilometer meer naar het oosten. Zonder eigen vervoer is het ondoenlijk om heel LA "te doen" terwijl je op een plek verblijft. Ik zou dus beginnen rond Hollywood/downtown LA en eindigen aan de kust. Bij je eerste bestemming (downtown/Hollywood) heb je nog de luxe van OV, met name de rode metrolijn kan handig zijn en een hotel in de buurt van een station kan fijn zijn. Bijvoorbeeld ergens rond metro center als je voor downtown kiest (er zit een Sheraton bovenop het station). Of het Loews in Hollywood, naast het station onder de Highland mall. Met de rode lijn kun je je snel verplaatsen tussen bijvoorbeeld Universal studios, Hollywood en downtown LA. Maar aan de kust zul je echt aangewezen zijn op taxi's / ubers. Het voordeel van daar verblijven voordat je vertrek is is dat je rit naar de luchthaven redelijk voorspelbaar is qua tijdsduur.
Kortom, ga je eerst naar LA dan zal de reis naar San Francisco je ongeveer 4 uur kosten, bij verblijf in Santa Monica of Venice. Reken op (ruim genomen) 45 minuten reistijd per Uber of taxi naar de luchthaven, daar een uur voor vertrek zijn, een uur vliegen, 15 minuten om naar de bagage hall te lopen en je bagage op te pikken en dan nog 30 minuten om bij het BART station te komen, een kaartje te kopen en te wachten op de trein. Tot slot nog 30 minuten reistijd tot Union sq. Vertrek je dus 's ochtends om 9 uur uit je hotel voor een vlucht om 10.45am, dan sta je om 1pm op Union Square.