Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Franciscus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Franciscus »

roelb schreef:Maar heb je beide aanvragen nu inmiddels al vergeleken en gekeken of je verschillen kon vinden?
Nieuwsgierig naar hoe het nu zit heb ik zojuist mijn status bekeken. En nu staat het op goedgekeurd met het aanvraagnummer en datum van de eerste aanvraag (7 maart)......
Van de tweede aanvraag (vorige week zaterdag) kan ik niets zien. Is toch allemaal raar?

Enfin, inmiddels reis ik al een week lekker rond. Nog 4,5 weken te gaan!
2025 juli/aug. 3,5 weken Seattle - Zuidwest Canada
2017 juli/aug. 6 weken ronde vanuit Portland
2014 april/mei 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei 2,5 week LA - SF en 1 week Miami/Florida Keys
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

FamMandersGoesUSA schreef:Hoi hoi

Wij zijn net aangekomen in Las Vegas na een vlucht met Eurowings en op het vliegveld in Keulen werd gevraagd naar je Esta gegevens. Gelukkig had ik die (toevallig) gekopieerd en mee genomen maar veel Nederlanders konden dit nog gaan opzoeken inde rij!
Dus om stress te voorkomen zorg dat je je esta gegevens bij je hebt!
Wendy vanuit een heerlijk Las Vegas
Dat vind ik behoorlijk amateuristisch van Eurowings. Vragen naar je printje omdat ze zogenaamd je gegevens niet hebben. Die gegevens hoort de airline gewoon in hun systeem te hebben.
Dreamer1005
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Dreamer1005 »

Even een vraag over het APC, wij zijn allemaal terug kerende personen die naar de vs gaan. buiten mijn zoontje het is zijn eerste keer, betekent dit dan ook dat we de APC niet kunnen gebruiken en via de gewone rij moeten gaan?
Afbeelding
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Tegenwoordig wordt er gezegd dat iedereen die op een ESTA reist de APC terminals kan gebruiken. En als het niet goed gaat krijg je een bonnetje met een kruisje en moet je alsnog langs een CBP officer.
Dreamer1005
Amerika-ontdekker

Bericht door Dreamer1005 »

ja dat snap ik maar wil niet dubbel wachten en gewoon direct zeker zijn of ik er binnen kan :p misschien voor de veiligheid maar manueel laten controleren...
Afbeelding
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Het is niet dubbel wachten. Er is meestal een CBP balie specifiek voor de mensen die van de APC terminals afkomen met een kruisje. Je hoeft niet terug in de reguliere rij.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

roelb schreef:Tegenwoordig wordt er gezegd dat iedereen die op een ESTA reist de APC terminals kan gebruiken. En als het niet goed gaat krijg je een bonnetje met een kruisje en moet je alsnog langs een CBP officer.
Dat heb ik gemist dan. Toch alleen als je na datum 2008 al eens in amerika bent geweest? Niet iedereen die op een ESTA reist. Als je een nieuw paspoort hebt geeft zo'n terminal sowieso een kruis. Zo was het iig in Oktober vorig jaar nog.
Zoals aangegeven als u al een keer sinds 2008 met een goedgekeurde ESTA in de Verenigde Staten bent geweest is er totaal geen reden om te kiezen voor de normale lange wachtrij. Probeer altijd gebruik te maken van de APC met uw ESTA. De enige reden wanneer u nog zou kunnen kiezen voor de normale rij, is als iemand van uw reisgezelschap nog nooit in de Verenigde Staten is geweest. U dient dan toch op diegene te wachten, het verschil tussen de Automated Passport Control en de normale handmatige controle kan 2 uur bedragen!
Mijn inziens verneuk je, door gewoon bij zo'n APC te gaan staan als je toch zeker een rood kruis krijgt, weer de reden waarom de APC er eigenlijk is.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Dat dacht ik ook altijd, maar de laatste keer stond er op MSP toch echt iemand te roepen: "Everyone travelling on ESTA".

En ook op de website van het CBP zelf:
APC kiosks can be utilized by U.S. citizens, U.S. legal permanent residents, Canadian citizens, travelers utilizing ESTA (Visa Waiver Program), and travelers entering with a B1/B2 or D visa.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Volgens mij is er recent wel wat gewijzigd. Wijmoesten met onze greencard vorige maand ook nasr de kiosk, was vroeger niet zo volgens mij. Zeker weten die ik het niet, we hebben de greencard pas net. Er waren nu ook veel meer kiosken hier in Houston volgens mij.
Terug in Texas!
ReisM
Amerikafan

Bericht door ReisM »

roelb schreef:Dat dacht ik ook altijd, maar de laatste keer stond er op MSP toch echt iemand te roepen: "Everyone travelling on ESTA".

En ook op de website van het CBP zelf:
APC kiosks can be utilized by U.S. citizens, U.S. legal permanent residents, Canadian citizens, travelers utilizing ESTA (Visa Waiver Program), and travelers entering with a B1/B2 or D visa.
Klopt, dat werd bij ons ook gezegd (of eigenlijk gesnauwd :) ), iedereen op Esta moest naar de machines. En daarna kon het gros in een lange rij wachten voor de officer.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Bij mij riepen ze dat ook. Daarna vroeg ik dus of dat ook gold voor een Esta in combinatie met een nieuw paspoort en toen zei ze, nee dan moet je in de rij gaan staan. Maar misschien willen ze tegenwoordig dat al uitsplitsen ja.
Boeit ook niet, ik heb nog nooit lang voor immigrations moeten wachten
Anna12
Amerika-newbie

ESTA vraagje

Bericht door Anna12 »

Hallo,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij erbij kunnen helpen.

Ik woon in Nederland en ik heb een Nederlands paspoort (hier geboren). Ik heb daarnaast wel een Turkse id kaart (dubbele nationaliteit dus).
Ik zit momenteel het esta formulier in te vullen en ik loop even vast bij de volgende 3 vragen:

- Is aan u ooit door enig ander land een paspoort of nationaal identiteitsbewijs afgegeven om te reizen?*
Ik snap deze vraag niet zo goed

- Bent u momenteel een staatsburger of ingezetene van enig ander land?*
Land van staatsburgerschap / nationaliteit

Ik denk dat ik hier Turkije moet invullen

- Bent u ooit staatsburger/ingezetene geweest van enig ander land?*
Ik denk van niet, want ik heb buiten de Nederlandse en Turkse nationaliteit nooit een andere nationaliteit gehad
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Je reist met het Nederlands paspoort. Dan zou je de eerste vraag met ja moeten beantwoorden. Bij een dubbele nationaliteit zou je vraag twee inderdaad met Turkije moeten beantwoorden. Bij vraag drie zou je ook Turkije moeten invullen.
Grover
Amerika-newbie

Bericht door Grover »

Even een korte vraag met betrekking tot de werkgever. Ik ben zeer recent gestopt bij mijn laatste werkgever en ga pas na mijn USA reis naar mijn volgende werkgever. Ik heb in mijn ESTA aanvraag netjes de werkgever waar ik nu gestopt ben opgegeven als huidige werkgever (eerder aangevraagd) maar daar is mijn contract dus afgelopen. Mijn volgende contract start pas na de reis. Wat is wijsheid, met deze ESTA richting de USA reizen of een nieuwe ESTA aanvragen waarbij ik aangeef dat ik werkeloos ben?

Ik vertrek over ongeveer 10 dagen.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ik zou gewoon je huidige esta blijven gebruiken.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Die informatie is niet relevant en je hoeft geen nieuwe ESTA aan te vragen. De enige situatie waarin een toegewezen ESTA ongeldig wordt is als de antwoorden op de eligibility vragen wijzigen (denk aan veroordelingen voor misdrijven, overdraagbare ziektes, visaweigeringen, etc). Maar goed, als het antwoord op die vragen wijzigt dan krijg je per definitie ook geen ESTA meer.

Oftewel: een nieuwe ESTA aanvragen is /nooit/ nodig, behalve als het onderliggende reisdocument (paspoort) vervangen wordt.

Natuurlijk zal de CBP officer over het algemeen wel vragen wat voor werk je doet. Wat je daar antwoord: tja, ik zou gewoon aangeven wat je doet bij je nieuwe werkgever, en niet zeggen dat je geen baan hebt. Het enige dat men wil vaststellen is dat je echt voor vakantie komt en geen immigration intent hebt. Dus als ze vragen: "So, what do you do for a living", dan vertel je gewoon eerlijk je functieomschrijving bij je nieuwe baan. Die vermoedelijk ongeveer hetzelfde zal zijn als bij je oude baan. Dat je net van werkgever bent geswitched en pas na je vakantie begint is echt niet relevant.
Fam Slomp
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Fam Slomp »

Hallo, wij gaan in mei 2018 naar Amerika en verdiepen ons nu in de esta.
Groepsaanvraag is veel voordeliger, omdat je dan maar eenmalig 14 dollar kwijt bent ipv per persoon.

Hebben jullie hier goede ervaringen mee? Ik heb geen idee hoe lang dit duurt.
itafroma
Amerika-ontdekker

Bericht door itafroma »

Fam Slomp schreef:Hallo, wij gaan in mei 2018 naar Amerika en verdiepen ons nu in de esta.
Groepsaanvraag is veel voordeliger, omdat je dan maar eenmalig 14 dollar kwijt bent ipv per persoon.

Hebben jullie hier goede ervaringen mee? Ik heb geen idee hoe lang dit duurt.
Waar haal je die info? Volgens mij moet je telkens 14$ per persoon betalen, ongeacht van of het een gewone of groepsaanvraag is.
Het enige voordeel van die groepsaanvraag is dat je alles samen invult, samen betaalt.
Marco en Cindy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Marco en Cindy »

Inderdaad je betaald nog steeds 14$ pp.
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer: