stormbreaker schreef:Dat gebeurd vaak op verschillende manieren maar je gaat vaak eerst akkoord met het basisbedrag en mag dan op het kastje, als je met creditcard betaald wat eigenlijk iedereen doet, aangeven hoeveel fooi. Dat staat bijna altijd in procenten en vaak: 10, 15, 20, 25 en dan het bedrag eronder. Je kan zelf ook een bedrag invoeren met de cijfertoetsen. Maar sommige restaurants rekenen al 15 % fooi bij de rekening en willen, hoe brutaal ook, dat je er dan nog tenminste 5 % bovenop doet.
Vreemd, dat heb ik op meer dan 20 jaar USA en vele restaurants nog nooit meegemaakt. Ik denk niet dat ik al één keer in de VS een kastje in de hand heb gekregen.
15% fooi bijrekenen en dan nog 5% erbij vragen heb ik evenmin nog nooit geweten, laat staan dat men dit brutaal zou doen.
Er zijn diverse mogelijkheden:
1) de tip is er als bijgerekend (vaak als je in een grotere groep bent), meestal is het dan een 18%. Dan ben je gewoon klaar. Men voorziet wel ruimte voor een "additional tip" maar dat hoef je dus echt niet te doen. Best trek je daar op het briefje een streep door en herhaal je het eerdere maximum. (laat eigenlijk nooit een invullijntje open)
2) Er is nog geen tip gerekend en men laat je zelf rekenen. Het is best eenvoudig om 10%/20% uit te rekenen op de totale som en dit dan wat bijkomend af te ronden. Ik zorg er meestal voor dat ik een rond getal heb als ik het via de CC betaal. In de meeste gevallen gaat dit in twee bewegingen. De transactie wordt uitgevoerd voor de rekening en op het ticketje dat je moet tekenen kan je de tip bijschrijven en een nieuw totaal maken.
3) Je betaalt de rekening met je CC en laat de tip cash achter op tafel (hoeveel, dat reken je weer zelf uit).