Ik ben nog steeds een grote fan van het rondje Denver-South Dakota-Yellowstone-Grand Teton-Moab-Rocky Mountain N.P.-Denver. Een route met van alles wat.
+1 zou er zo voor tekenen.
Denver: Drukke, maar leuke stad met downtown 16th street en LoDo. Maar nog leuker is de omgeving rond Golden en Morrison.
RMPN: de hoogte in, maar prachtige wandelingen en uitzichten en de trail ridge road.
Via black canyon of the Gunnison en de ut128 naar Moab. Druk in Arches, veel rustiger in Canyonlands. Geweldige omgeving om tijd door te brengen.
Of via Dinosaur, vernal en flaming gorge nra, of via Salt Lake City naar Grand Teton NP. Jackson is druk, maar het park biedt heel veel mogelijkheden.
Dan naar Yellowstone, Amerikaanse safari zonder hekken in de geur vd geisers. Wildlife verzekerd. Buiten Yellowstone in Cody een Buffalo Bill museum, maar eigenlijk ook het begin van de reis door native america land. De rest vd trip gaat over Indianen verhalen. Bighorn NF, Devils Tower, Black Hills, Badlands en Nebraska. Van Buffalo Bill tot Dances with wolves. Van Mt Rushmore en Crazy Horse Memorial tot de slachting van Wounded Knee.
En dan weer terug naar Denver.
South Dakota: Zelf als in Nebraska, maar nog meer in SD allerlei indianen plekken om te bezoeken. Historisch besef en tegelijk de reden waarom het nu helaas is zoals het is met deze mensen.
En drukte in Yellowstone... Loop 200-500m een trail op en je bent 3/4 van de (Aziatische) toeristen al kwijt. In Arches is het denk ik veel drukker. Wil je meer rust dan idd Hawaii of het Noord-Westen of juist diepe zuiden. Drukte is denk ik nergens meer echt te voorkomen of je moet vroeg of juist laat in het seizoen kunnen gaan. Ik mag mezelf blij rekenen dat ik (nog) nooit in Juli/Juni/Augustus ben geweest...