Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Daggie74
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Daggie74 »

Ik zou echt even wachten tot eind september, dan zijn er ook nog wel tickets. Wachten duurt lang, maar zo lang er niets uit onderhandeld is, blijft het speculeren...
DisneyD
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door DisneyD »

Wij hebben nieuwe tickets gekocht via Tui. We vliegen aankomende maandag, van Airberlin hebben we alleen het bericht gehad dat onze vluchten de geschrapte vluchten betreft en dat ze misschien waar mogelijk voor een alternatieve vlucht zouden zorgen. Maar weer geen officieel bericht, alles verloopt via Facebook en dat is geen officieel bewijs voor de VISA om het geld retour te krijgen. 'Misschien', 'Waar mogelijk', hierop zit je niet te wachten met nog maar 6 dagen tot de vlucht.

Vandaag dan ook het bericht op de Facebook van airberlin dat er een hoop vluchten geannuleerd zijn vanwege ziekmeldingen van piloten. Dit moet je allemaal via de Facebook van airberlin lezen, want klanten worden op geen enkele andere manier geïnformeerd. Dat is misschien nog wel het slechtste van allemaal.

Ik ben zelf een rolstoel gebruiker dus dan is tot het allerlaatste moment wachten met boeken geen optie. Wij hadden om deze reden ook voor airberlin gekozen, afstand tot Düsseldorf is kort en een rechtstreekse vlucht. Het was eigenlijk te mooi om waar te zijn.

We vliegen nu dus vroeg in de ochtend met Tui vanuit Amsterdam, wel aankomst op Sanford dus de huurauto moeten we ook nog omboeken.
Daggie74
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Daggie74 »

Als ik jullie was zou ik wel een betwistingsformulier bij Visa inleveren, met de teksten van internet/FB met een begeleidend schrijven. Baat het niet, dan schaadt het niet. Maar wat een ellende, je zult wel de hoofdprijs betaald hebben voor nieuwe tickets...
Wij verkeren ook in onzekerheid, maar wij hebben nog meer dan een half jaar te gaan.
Queste
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Queste »

[tweet][/tweet]
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
DisneyD
Amerika-ontdekker

Bericht door DisneyD »

We gaan inderdaad alle Facebookberichten en nieuwsberichten gebruiken als bewijs. We hebben nu 409 euro per persoon betaald voor een directe vlucht, dat valt dus nog best mee. Maar het zijn weer extra kosten die we liever niet gehad hadden natuurlijk. Hap uit het vakantiebudget. Een ding is wel fijn, de stress over het wel of niet kunnen gaan valt inmiddels weg.
Mia91
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Mia91 »

DisneyD: ik snap heel goed dat jullie nieuwe vluchten geboekt hebben. Zo lang kan je niet meer wachten als je maandag al vertrekt. Fijn dat de stress nu weggevallen is. Ga genieten van jullie vakantie en dan bij terugkomt proberen geld terug te krijgen via creditcard maatschappij.

Wij wachten af tot er meer nieuws komt eind september, We vliegen in april pas, dus gelukkig kunnen we ook zolang wachten.
Al zou ik heel graag via KLM boeken nu er werelddeal weken zijn. Maar ja, geduld.
Dusseldorf - Miami is ook nog niet officieel geannuleerd. Dus wij kunnen sowieso nog even helemaal niks.
Maar van mij mag onze vlucht geannuleerd worden, hoe gek dat ook klinkt. Heb geen vertrouwen meer in Air Berlin.

Maar ja, afwachten. Die 200 piloten melden zich ook niet voor niks allemaal massaal ziek.... :?:
GJ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door GJ »

vimo schreef:
Ik hoop niet voor je dat je echt denkt dat er tijd gestoken gaat worden in het contacteren van elke persoon die een ticket bij AB heeft? Zou erg naïef zijn als je dat echt denkt.
Zo naïef vind ik dat niet hoor. Ik heb in het verleden vaak genoeg mailtjes gekregen van bv. Delta of United dat mijn vlucht tien minuten later vertrok, ofzo. Ik neem aan dat zoiets gewoon geautomatiseerd gebeurt, zo van, iedereen op vlucht X krijgt nu een mail met boodschap Y. Als je vlucht helemaal niet meer vertrekt, lijkt me toch ook dat je daarvan op de hoogte wordt gesteld. Zou toch van de zotte zijn als je geacht wordt dat maar uit de krant te vernemen.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Ik vind het toch bijzonder dat mensen er hier vanuit gaan dat de creditcard verstrekker wel zal terugbetalen.

In het geval van @DisneyD staat de reis gepland voor de 18e van DUS naar MCO, retour 3 weken later.

Die vluchten van Airberlin staan gewoon nog in de systemen en zijn ook nog te boeken. Er is niets geannuleerd en alles lijkt er op dat Airberlin die vluchten gewoon uitvoert. Berichten op Facebook oid hebben geen enkele waarde en bang zijn dat je vlucht niet wordt uitgevoerd is geen reden om een claim bij een creditcard verstrekker in te dienen.

Zelf de keuze maken om die tickets niet te gebruiken en met een andere airline te vliegen mag natuurlijk altijd. Maar daarmee ontstaat er nog geen recht om dan het geld van die tickets terug te krijgen.

Mijn advies zou zijn: als je nog binnen de 24 uur van boeking zit bij TUI: direct cancellen (binnen 24 uur krijg je je geld terug, wettelijk verplicht voor vluchten van en naar de US). En daarna gewoon maandag netjes op tijd inchecken voor je vlucht met Airberlin.
Carolien123
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Carolien123 »

Onze vluchten zijn niet meer boekbaar. En ook een rechtstreekse vlucht naar Orlando is niet te boeken. En mocht het zo zijn dat de creditcard maatschappij niet betaald, dan is het niet anders.

Het zijn niet alleen berichten op facebook, maar ook berichten op diverse websites. Ik ben er gewoon klaar mee. Ik heb nieuwe vluchten geboekt.
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
Mia91
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Mia91 »

Begrijpelijk Carolien123. Zodra onze niet meer te boeken is en echt geannuleerd zoals jullie vlucht, gaan wij ook nieuwe vluchten boeken. Credit card zien we later wel. Of niet! Risico lopen we dan gewoon.

Maar Düsseldorf - Miami is nog gewoon te boeken. Wel alleen meest flexibele tarief. En dat is ook geen goed voorteken als ik berichten moet geloven. Maar ik wil toch wel eerst een definitieve annulering hebben voor ik een andere vlucht ga boeken.

Heb je een goede deal gevonden voor de nieuwe vluchten?
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Maar is er al een reiziger geweest dan die niet op de plek van bestemming is gekomen?

Volgens mij is tot op heden iedereen gewoon vervoerd. Totdat je van Airberlin te horen krijgt dat ze dat niet gaan doen heb je geen enkel recht op compensatie. Ook als ze dat wel doen ben ik bang dat de huidige status van het bedrijf (het faillissement) uitbetaling conform het gestelde in de relevante EU verordening in de weg staat. Je zult het dus met het geboden alternatief moeten doen, zonder compensatie.

Het kan zijn dat ze je via een andere route naar je bestemming vliegen. Ik zie voor de periode november/december nog gewoon Airberlin vluchten naar Miami in de planning. Bij AA kan ik gewoon tickets boeken met een Airberlin vlucht vanaf DUS naar MIA en dan MIA-MCO met AA. Dus ik zou me vooral niet te druk maken en er gewoon vanuit gaan dat je vervoerd wordt.

Mocht nu op het laatste moment blijken dat dat niet het geval is, dan kun je altijd nog iets anders boeken. En MCO/MIA en RSW zijn eigenlijk altijd wel voor gunstige tarieven te boeken, ook op het laatste moment.
DisneyD
Amerika-ontdekker

Bericht door DisneyD »

DUS-MCO van 18.09 tot 06.10 is niet meer te boeken bij Airberlin. We hebben ook reactie van Airberlin zelf gehad via hun FB pagina dat onze vlucht idd een van de getroffen vluchten betreft. Het risico lopen om daar maandag aan te komen en te horen geen vlucht te hebben wilde wij niet nemen. We hebben ook om een reden voor een directe vlucht gekozen, overstappen zijn vervelend met een rolstoel. We hebben al eerder gehad dat de rolstoel er niet op tijd uitgehaald werd. De vliegtickets waren niet het duurste van onze reis, dat zijn de hotels, de parkentickets en de huurauto. Dat krijg je niet vergoed omdat Airberlin toevallig niet kan/wil vliegen.

Via forums heb ik gelezen dat er mensen naar MCO afgelopen week niet konden gaan, Ofja niet naar MCO. Zij mochten toen uiteindelijk met de vlucht naar Fort Myers mee, die ging toevallig die dag ook. Op de 18de gaat er geen vlucht naar Fort Myers dus ook dat als backupplan zou niet kunnen.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Bij American gewoon te boeken, al is de terugweg dan wel via een andere route. De outbound vlucht is bij Airberlin zelf ook gewoon te boeken.

Nogmaals: Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Airberlin je niet gaat vervoeren. Misschien via een iets andere route terug, maarja, dat is geen reden om geld terug te gaan claimen bij een credit card verstrekker. Dat zal niet tot succes leiden.

Gewoon op de 18e naar Dusseldorf gaan wel. De vlucht naar MCO gaat gewoon. Terug zul je dan een alternatief krijgen via bijvoorbeeld New York of Miami. Dat is een vrij normale gang van zaken in luchtvaartland, ook als er geen sprake is van failissementen.
Anonymous123

Bericht door Anonymous123 »

GJ schreef:
Zo naïef vind ik dat niet hoor. Ik heb in het verleden vaak genoeg mailtjes gekregen van bv. Delta of United dat mijn vlucht tien minuten later vertrok, ofzo. Ik neem aan dat zoiets gewoon geautomatiseerd gebeurt, zo van, iedereen op vlucht X krijgt nu een mail met boodschap Y. Als je vlucht helemaal niet meer vertrekt, lijkt me toch ook dat je daarvan op de hoogte wordt gesteld. Zou toch van de zotte zijn als je geacht wordt dat maar uit de krant te vernemen.

Er zit een verschil tussen een bedrijf waar iedereen nog zijn/haar werkzaamheden uitvoert of een bedrijf dat tegen faillissement vecht en mensen op de vluchten wel werken, maar qua administratie alles bevroren is.
Delta en United zijn bedrijven wat gewoon zijn dienst uit aan het voeren is, AB is momenteel aan het kijken hoe nog zo snel mogelijk geld te verdienen om de schulden zoveel mogelijk te betalen en dan is het klaar(in vorm van overname of niet).
Dan gaan ze echt geen bericht sturen naar elke klant, van wat ze al in de media te horen krijgen. Het zou netjes zijn hoor, maar ik zou er niet op hopen!
Ik heb in ieder geval nog nooit, na bekend maken faillissement, van mijn eigen bedrijf te horen gekregen van hoe of wat...alleen van de curator! En die persoon maakt zich echt niet druk over de individuele klanten.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Als Airberlin zaken cancelled of reroute dan zullen ze daar neem ik aan netjes hun klanten over informeren.

Maar wat je nu hier ziet gebeuren is dat klanten die geen enkele reden hebben om aan te nemen dat ze niet vervoerd worden nu van mening zijn dat ze recht hebben om hun geld terug te krijgen. Terwijl Airberlin gewoon van plan is om ze naar hun bestemming te brengen, en weer terug.
Sunshinestate
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Sunshinestate »

Het wordt met de dag erger met Air Berlin.

Ik zou maandag 18-09 ook met mijn gezin van DUS naar MCO vliegen, terug op 06-10. Zelfde vlucht als DisneyD denk ik. Gisteren weer contact gehad met mijn vrienden van Air Berlin en toen gaven ze aan dat de terugvlucht niet wordt uitgevoerd en ze proberen of ze misschien een andere terugvlucht kunnen regelen. Voor de heenvlucht moesten we de vluchtstatus goed in de gaten houden, nou dat beloofde naar mijn mening niet veel goeds.

Vanmiddag dan ook contact gehad met de creditcardmaatschappij en om advies gevraagd. Ze waren erg behulpzaam en gaven aan dat meerdere klanten zich hadden gemeld en Air Berlin ook na een gecancelde vlucht weigert dit zwart op wit te zetten. Ik mag daarom andere relevante bewijsstukken meesturen voor de klachtafhandelaar.

Of ik de tickets nu vergoed ga krijgen of niet, het is me de stress en onzekerheid allemaal niet meer waard. Door de woorden van de Air Berlin medewerker verwacht ik niet eens meer dat de heenvlucht door gaat. Ik pas ervoor om met mijn vrouw en 2 kinderen in Düsseldorf te staan en onze vakantie in het water te zien vallen. Of zoals ik in een reisverslag heb gelezen naar Miami te moeten vliegen en daar vervolgens te staan zonder enige vorm van vervoer. We hebben hier jaren voor gespaard en zoals iemand anders al zei: de grootste kosten zitten hem niet in de vliegtickets, maar in mijn disneyhotel en tickets. Wij hebben zojuist dan ook bij United geboekt en er is echt een last van mijn schouders gevallen.

We dienen de claim in bij de creditcardmaatschappij. Krijgen we het vergoed, dan is dat mooi. Krijgen we het niet vergoed, dan hebben we in iedergeval geen vakantiedagen verloren en toch een beetje voorpret kunnen hebben na al dit gedoe.

Voor de mensen die nog wel op de vlucht van aanstaande maandag mee gaan, hoop ik dat deze door gaat. Ik heb er echter een hard hoofd in.
Carolien123
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Carolien123 »

Maar behalve dat ik de stress niet prettig vind, zijn er meer redenen waarom je misschien beter kunt omboeken. Ik neem naast mijn bagage mijn rolstoel en handbike mee. Op dit moment zijn ze bij Air Berlin niet meer verantwoordelijk voor de afhandeling van de bagage. Als daarmee iets mis gaat kost dat veel meer dan nieuwe tickets.
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Ik begrijp je overwegingen wel. Maar goed, als je naar de historie van deze vlucht kijkt dan zie je dat die gewoon wordt uitgevoerd, behalve op dit moment door Irma. Dat staat los van het faillissement.

Ik zou zeggen: zolang je binnen de 24-hour cancellation bij United nog tegen hetzelfde tarief kunt boeken, gewoon dagelijks je tickets opnieuw boeken en de vorige cancellen. Ik weet niet hoe snel UA is met crediteren, maar ik heb dit bij Delta regelmatig gedaan en de creditering is meestal een dag later alweer zichtbaar op mijn credit card.

Dan blijf je toch nog enigzins flexibel. Zodra de rates van UA omhoog gaan heeft dat niet veel zin meer.
Sunshinestate
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Sunshinestate »

Lijkt wel of iemand hier aandelen in Air Berlin heeft :lol:
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Nee hoor. Maar redeneer nu eens vanuit die onderneming. Je doet je best om nog alle verplichtingen na te komen, maar blijkbaar vinden mensen het dan toch nodig om allerlei (mijns inziens) kansloze claims neer te leggen via credit card verstrekkers. Heb je ook dat gezeur weer waar je tijd en geld in moet steken, terwijl ze die tijd veel beter kunnen steken in het daadwerkelijk helpen van klanten.

En dat allemaal omdat 1/6 van de piloten vandaag besloot om thuis te blijven als soort staking. Ik snap ook echt niet wat ze daarmee nu denken te bereiken. Een fragiele failliete boedel en dan op deze manier staken. Dan weet je bijna zeker dat je naar je salarisbetaling kunt fluiten, maar wellicht ook naar kansen op overname van delen van de onderneming.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer