Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
ronenivonne
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door ronenivonne »

Vind eerlijk gezegd TAP - KLM niet echt een goede vergelijking. Lufthansa, KLM zijn bijna altijd duurder dan de charters zoals bv een TAP of Eurowings. Daar zijn het ook charter maatschappijen voor.
Tot op heden zijn Delta/ KLM en Lufthansa ons altijd het beste bevallen. Zijn wel wat duurder maar dat merk je aan boord ook wel.
2010: Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA
2013: Orlando en W. USA
2014: Florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018 t/m 2020 Orlando/ Davenport
2022 en 2024: Orlando/ Davenport
Big-AL
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Big-AL »

Klm mag dan inderdaad duurder zijn maar je hebt ook veel meer zekerheid. Vorig jaar werd mijn terugvlucht 1 dag voor vertrek gecancelled. Vliegtuig kapot denk ik. Bericht gekregen van KLM zelf. Mailtje terug gestuurd en binnen 2 uur hadden ze een nieuwe vlucht geregeld en een taxi vanaf Schiphol. Mijn maatje moest gisteren alles zelf regelen midden in de nacht om 05:00. Heeft niks gehoord van air Berlin en geen compensatie hoogst waarschijnlijk. Ik kreeg ook nog 150 euro toen ik weer thuis was.
Los Angeles in 2015, 2016, 2017, 2019, 2023 en 2024
Janneman84
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Janneman84 »

Allen,

Mij maar even geregistreerd na een hele tijd mee gelezen te hebben. Ook hier een gedupeerde: op 8 augustus tickets geboekt via de website (mbv Mastercard Gold cc) van Air Berlin. Twee volwassenen + 2 kids (3 en 1,5) richting miami vanuit Dusseldorf op 2/10 en terug op 19/10.

Ik begrijp dat de terugvlucht zeker niet doorgaat. Zou de heenvlucht wel doorgaan (krijg mij Air Berlin echt niemand te pakken)?

Ook even naar bank, creditcard maatschappij en verzekeringsmaatschappij gebeld. Heb het gevoel erg van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Concreet begrijp ik dat er geen dekkingen zijn door de kredietmaatschappij. Een faillissement valt namelijk niet onder een niet-levering (want uitzonderlijke omstandigheden) en ook niet onder een reis-annulatie. Heb de boodschap gekregen dat ik hoogst waarschijnlijk kan fluiten achter de centen, en mij tot de curator moet richten (succes daarmee...). Vaarwel 1400 euro, geld dat ik goed kan gebruiken met de kleine kinderen.

Worstel nu met de vraag of ik moet proberen mijn geld terug te krijgen, of gewoon de heenvlucht pakken en voor de terugvlucht een alternatief zoeken: eventueel een weekje sneller terug (Blitzbezoek Miami) danwel terugvlucht via een andere maatschappij (meerprijs ca. 500).

Wat lijkt jullie wijsheid?

Verder volgende vraag: ik zie iedereen hier beweren dat geld via de cc maatschappij terug zou betaald worden. Van waar komt deze stelling, want dit lijkt mij dus niet het geval te zijn...
Daggie74
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Daggie74 »

@Janneman. Onder andere ik heb gezegd dat de cc maatschappij het dekt. Ik heb een Diamond Mastercard van de Bijenkorf. Ik heb hun service desk gebeld, zij hebben me letterlijk gezegd: u gaat of op reis (dan zou de vlucht gewoon doorgang vinden), of u krijgt uw geld terug. Ik heb 2x gebeld, 2x hetzelfde antwoord.
Op het formulier van betwisting staat letterlijk 'het niet leveren van een dienst', die dienst wordt niet geleverd door annulering (eigenlijk niet eens door failissement, want dat is niet uitgesproken). Ook werd mij gezegd dat een persbericht van AB voldoende is, je hoeft geen annulering in je inbox te hebben gekregen. Ik heb hier nu klaarliggen: betwistingsformulier, uitdraai overzicht cc, persbericht AB. Tevens stuur ik mee de mededeling dat vluchten vóór 15-8 geboekt niet in aanmerking komen voor teruggave. Ik geloof het ook pas als het geld op mijn rekening staat, maar ik zie weinig reden tot twijfel.
Ergens eerder in de draad hierboven staat iemand die bij een andere luchtvaartmaatschappij in een dergelijke situatie zonder morren zijn geld van de cc maatschappij terugkreeg...
Ik zou nog eens bellen, als ik jou was :thumbup:
Laatst gewijzigd door Daggie74 op 26 sep 2017, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
SylvieU
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door SylvieU »

Wij hebben twee retourtickets naar New York geboekt voor februari 2018. We zouden vliegen met Air Berlin vanuit Dusseldorf. Gisteren gelezen dat de verre vluchten ook niet meer vliegen. Dus ik heb contact opgenomen met cheaptickets.nl uitgelegd dat we vliegticketgarantie erbij hebben gekocht. We kregen als reactie dat het nog niet zeker is of we ons geld wel terug krijgen, ze zouden zo snel mogelijk contact met ons opnemen als er meer bekend is. Waar is die vliegticketgarantie voor dan?
€800 verdwenen en geen reis naar Amerika.. :sadcry:
pollyblue
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door pollyblue »

Normaal had ik voor onze reis in april ook met Airberlin willen boeken. Ik was erg tevreden over hen vorig jaar. Maar omdat hun prijzen voor april maar uitbleven, heb ik bij Iberia geboekt. Toen wel tegen mijn zin, maar ik voelde al onraad toen ik hen via twitter vroeg wanneer de vluchten voor april 2018 boekbaar waren en er maar geen antwoord kwam. Dus nu wel tevreden met Iberia. In ieder geval, ik vind het echt jammer voor alle gedupeerden en hoop dat jullie nog een alternatief/oplossing aangeboden krijgen.
ronenivonne
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door ronenivonne »

Officieel bericht van Airberlin dat de vluchten weg vallen heb ik nog niet gehad. Wordt tijd dat ze daar mee komen. Ze hadden eerst ons moeten informeren ipv de pers.
2010: Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA
2013: Orlando en W. USA
2014: Florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018 t/m 2020 Orlando/ Davenport
2022 en 2024: Orlando/ Davenport
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

SylvieU schreef:Wij hebben twee retourtickets naar New York geboekt voor februari 2018. We zouden vliegen met Air Berlin vanuit Dusseldorf. Gisteren gelezen dat de verre vluchten ook niet meer vliegen. Dus ik heb contact opgenomen met cheaptickets.nl uitgelegd dat we vliegticketgarantie erbij hebben gekocht. We kregen als reactie dat het nog niet zeker is of we ons geld wel terug krijgen, ze zouden zo snel mogelijk contact met ons opnemen als er meer bekend is. Waar is die vliegticketgarantie voor dan?
€800 verdwenen en geen reis naar Amerika.. :sadcry:
Wanneer heb je geboekt? Die verzekeringen gelden niet meer als er sprake is van (dreiging van) insolventie op het moment van afsluiten van de verzekering.
Jacqueline donders
Amerika-ontdekker

Bericht door Jacqueline donders »

Wij hebben geld terug gekregen vandaag van de boeking vlucht voor feb konden dat vanaf boekings datum binnen 56 dagen storneren dat geld hebben nu wel, voor de boeking van dec konden we niks meer en ik denk dat we naar dat geld kunnen fluiten.

Kan helaas even verder niet meer reageren wij rijden straks aan naar Sanford en vliegen straks weer naar Nederland.
Inges
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Inges »

Janneman84 schreef:
Verder volgende vraag: ik zie iedereen hier beweren dat geld via de cc maatschappij terug zou betaald worden. Van waar komt deze stelling, want dit lijkt mij dus niet het geval te zijn...
Heeft niets met vliegtickets te maken maar toen 2 jaar geleden de bestelde iPhone voor mijn zoon niet geleverd werd vanwege faillissement van de website, heb ik gewoon mijn geld terug gekregen van de Visa. Betwistingsformulier ingevuld en een printscreen van een persbericht meegezonden. Enkele dagen later stond het geld weer op mijn Visa kaart. Dus dat ze niet dekken in verband met faillissement is onzin wat mij betreft. Ondanks dat het een andere CC betreft.
Groetjes, Inge
3x Canada en 9x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Daggie74
Amerika-ontdekker

Bericht door Daggie74 »

Zojuist contact met Kilroy, onze vluchten in april/mei staan niet geannuleerd in het systeem, "wellicht koopt LH wel de slots, totdat dat duidelijk is, annuleert AB de vluchten niet." Heel raar, in de pers zeggen ze het ene, maar naar de klant doen ze het andere. Ik twijfel nu wat ik ga doen met de betwisting, wachten of doorzetten... Niet dat ik denk dat de vluchten alsnog doorgaan, maar meer omdat ik bang ben dat ics dat als reden zal aanhalen om niet te vergoeden.
Pompeius
Amerika-ontdekker

Bericht door Pompeius »

Vandaag voor $475 een retour VS MAD AMS MAD VS gekocht met IB. VISA heeft (via bank) de AB aanschaf al (tijdelijk) gestorneerd. Ben nog aan het wachten op reactie reisverzekering (kan 24 tot 48 uren duren).

TAP is overigens geen charter maar een reguliere maatschappij en lid van Star Alliance. IB is lid van One World.

Ik gebruik regelmatig de mogelijkheid om geld terug te krijgen via de kredietkaart. Ik ben heel onbeschoft en blijf escaleren tot ik iemand spreek die gewoon doet wat ik zeg op basis van de regels van VISA (waar iedere bank zich aan dient te houden).
Daggie74
Amerika-ontdekker

Bericht door Daggie74 »

Mijn Duits is niet zo heel goed, maar ik vond onderstaande op de FB pagina van AB. Het is een contact tussen een willekeurig iemand (maar met een vergelijkbaar verhaal als ieder van ons) en de reactie van AB hierop:

Ich habe am Montag erfahren, dass unser Familienurlaubsflug am 25. Oktober nach Miami (gebucht letztes Jahr Dezember als Weihnachtsgeschenk für die Familie) nicht stattfindet. Ich habe die Info aus dem Internet, nicht von Air Berlin. Auf der Webseite steht etwas von Stornobestätigung und Umbuchungsmöglichkeiten. Ich erhalte aber keine Info von Air Berlin und seit Montag geht an der Hotline auch keiner mehr dran. Was soll ich tun? Jetzt einfach was neues buchen (auch wenn ich mir das schwer leisten kann) oder auf die Hoffnung setzen, das Air Berlin mich informiert und eine Umbuchung anbietet? Oder ist das mit der Umbuchung nur ein Ablenkungsmanöver. Ich bin momentan weniger sauer als mehr verzweifelt...

airberlin
airberlin Hallo Daniel,
bitte entschuldigen Sie, wenn die Nachricht zum weiteren Vorgehen Sie noch nicht erreicht hat; diese werden nach Reisedatum abgearbeitet, bei Buchung über ein Reisebüro erhält dieses die Information zur Weitergabe an die Kunden.
Wenn Sie den Flug wie beschrieben vor dem Insolvenzantrag gebucht haben, erfolgt weder eine Rückzahlung (Ausnahme: Pauschalreise, d.h. mit Hotel) noch eine Umbuchung, Forderungen können nach der Eröffnung des Insolvenzverfahrens im Rahmen des gesetzlich vorgesehenen Verfahrens geltend gemacht werden. Nach der offiziellen Eröffnung des Insolvenzverfahrens erhalten Gäste automatisch und unaufgefordert ein Formblatt mit weiterführenden Informationen.
Viele Grüße, Martin

Lees ik hier nou goed uit dat iedereen op volgorde van reisdatum wordt geïnformeerd, en dat er hoe dan ook geen omboeking plaats zal vinden?
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Ja, dat lees je idd goed. Had je anders verwacht?
Vdub
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Vdub »

dat staat er inderdaad, tevens krijg je ook geen geld terug als je voor het faillissement geboekt hebt.
Daggie74
Amerika-ontdekker

Bericht door Daggie74 »

Ik vraag het, omdat onze tickets niet gecancelled zijn en het reisbureau zegt dat de annuleringen alleen voor oktober/november gelden. Ze hopen daarna dat de vluchten/slots overgenomen worden. Dat de toestellen niet overgenomen worden wil niet zeggen dat de slots niet verkocht worden, zeggen zij. Het is gewoon heel raar dat AB in de pers zegt: we vliegen niet meer, maar ze cancellen niet de tickets.
Ik kan nu een claim bij de cc maatschappij indienen, maar zij kunnen ook bellen met het reisbureau, dan krijgen ze hetzelfde verhaal ook te horen, dan zeggen ze: wacht nog maar even af.... Ik weet gewoon niet zo goed wat te doen, dus ik zoek info om bij mijn claim in te kunnen dienen en daar doe ik dan deze chatwisseling bij!
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Tja. Vanuit de reiziger gezien inderdaad niet prettig door de onzekerheid, maar wat zou jij doen als curator? Die zit daar in principe namens de schuldeisers. Zodra vlucnten geschapt worden neemt de totale schuldenlast toe, de houders van een ticket op die vlucht worden dan immers schuldeiser ipv klant. Dat is strijdig met de opdracht van een curator.

Die zal dus proberen de zaak zo goed en zo kwaad als dat kan draaiende te houden en alle lopende overeenkomsten zoveel mogelijk na te leven. Daar valt ook jouw vervoersovereenkomst onder.

En wie weet, lukt het de curator wel om bepaalde routes te verkopen met als voorwaarde dat de koper de bestaande tickets honoreert. De beslissing om te cancellen kan altijd nog, er is geen enkel financieel belang voor de onderneming om dat eerder te doen.
Daggie74
Amerika-ontdekker

Bericht door Daggie74 »

Ja, zo zal het waarschijnlijk wel werken, maar echt netjes is het niet. Ik wil best wachten tot er eventueel zoiets uitkomt, maar communiceer dat dan. In geen enkele communicatie komt naar voren dat het alleen voor oktober/november geldt, dat ze hopen de routes te verkopen en zich zo alsnog aan de vervoersovereenkomst te houden. Ik denk dat dat voor een hoop mensen zou schelen, nu bungel je maar een beetje.
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Hard Rock Cafe. »

Lufthansa neemt vanaf Berlijn weer vijf keer rechtstreeks de NY route op en vanaf november drie keer per week Dusseldorf/ Miami.
BigAppleLover
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door BigAppleLover »

Lufthansa neemt vanaf Berlijn weer vijf keer rechtstreeks de NY route op en vanaf november drie keer per week Dusseldorf/ Miami.
Lijkt me goed deze uitspraak, doordat het in dit topic wordt geplaatst, even te nuanceren: het gaat hier puur om de mededeling van Lufthansa dat zij die routes gaan vliegen. Dat staat geheel los van het al dan niet overnemen van vluchten van het failliete AirBerlin. :!:
Volg je hart, dat klopt altijd (zeker in Amerika) !
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer