Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 5
Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 5
Een vraagje voor de kenners. Is een layover in Amsterdam van 1u50 voldoende op de heenvlucht ? Worden de nodige formaliteiten al in Brussel gedaan of in Schiphol ? 1u15 op de terugvlucht is dit voldoende ?
DEPARTS Thu, 05 Apr 10:35 AM from Brussels Airport (BRU)
ARRIVES Thu, 05 Apr 11:35 AM at Schiphol (AMS)
1h 50m Layover in Amsterdam
DEPARTS Thu, 05 Apr 1:25 PM from Schiphol (AMS)
ARRIVES Thu, 05 Apr 3:25 PM at John F Kennedy International (JFK)
DEPARTS Thu, 12 Apr 6:30 PM from John F Kennedy International (JFK)
ARRIVES Arrives Next Day Fri, 13 Apr 07:50 AM at Schiphol (AMS)
1h 15m Layover in Amsterdam
DEPARTS Fri, 13 Apr 09:05 AM from Schiphol (AMS)
ARRIVES Fri, 13 Apr 09:50 AM at Brussels Airport (BRU)
Is 390 euro een normale, goedkope of dure prijs voor deze periode van het jaar ?
Alvast bedankt.
DEPARTS Thu, 05 Apr 10:35 AM from Brussels Airport (BRU)
ARRIVES Thu, 05 Apr 11:35 AM at Schiphol (AMS)
1h 50m Layover in Amsterdam
DEPARTS Thu, 05 Apr 1:25 PM from Schiphol (AMS)
ARRIVES Thu, 05 Apr 3:25 PM at John F Kennedy International (JFK)
DEPARTS Thu, 12 Apr 6:30 PM from John F Kennedy International (JFK)
ARRIVES Arrives Next Day Fri, 13 Apr 07:50 AM at Schiphol (AMS)
1h 15m Layover in Amsterdam
DEPARTS Fri, 13 Apr 09:05 AM from Schiphol (AMS)
ARRIVES Fri, 13 Apr 09:50 AM at Brussels Airport (BRU)
Is 390 euro een normale, goedkope of dure prijs voor deze periode van het jaar ?
Alvast bedankt.
- Division
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 11
1u50 is ruim voldoende. Een eventueel praatje krijg je in Amsterdam. Terug is 1u15 ook prima.
Dit is de KL641 heen en de KL646 terug met een aansluitend vluchtje van en naar BRU.G.B. schreef:Een vraagje voor de kenners. Is een layover in Amsterdam van 1u50 voldoende op de heenvlucht ? Worden de nodige formaliteiten al in Brussel gedaan of in Schiphol ? 1u15 op de terugvlucht is dit voldoende ?
Geen enkel probleem. De MCT op Schiphol is 50 minuten, en dat is al ruim. Je komt vermoedelijk aan op de B of C gates. Na het uitstappen hou je rechts aan, in de richting van de D/E/F gates. Je komt dan vanzelf door de douane (je mag met een EU paspoort de e-gates gebruiken) en daarna wandel je door naar je departure gate. Vermoedelijk Dxx of Exx. Er zijn geen verdere "formaliteiten" en je ziet in AMS geen security meer. Je vliegt met KLM en niet met een amerikaanse maatschappij, dus je hoeft niet langs bij D1 voor een babbeltje en stickertje op je paspoort. Dit is een connectie die in 25 minuten nog prima kan. Mocht je vlucht uit BRU meer dan 1 uur vertraging hebben dan ga je automatisch door naar de KL645 (14.30u) of de KL643 (17.15).
De prijs is helemaal prima. Soms komt het mog wel eens voor een paar tientjes minder voorbij, maar in 90% van de gevallen is het veel duurder. Realiseer je ook: dit is een reguliere fare, dus met de mogelijkheid om het later nog te wijzigen. Dan betaal je wel EUR 150 plus het verschil in fare. Liever niet natuurlijk, maar soms loopt iets wel eens anders dan verwacht en dan is dit soort flexibiliteit opeens heel fijn.
Ik zou het boeken bij Delta, dan ontloop je de EUR 10 boekingskosten van KLM. Moet je wel een Amerikaans billing adres opgeven op je credit card (je adres "veramerikaniseren" werkt prima. Als je een Nederlands adres opgeeft dan krijg je alsnog die EUR 10 charge zodat ze binnen Skyteam niet met elkaar concurreren.
Houd er wel rekening mee dat beide vluchten van en naar de US KLM vluchten zijn en dat het bij KLM geld kost om stoelen vast te leggen. Pas vanaf 24 uur vooraf is het gratis. Als je status hebt binnen Skyteam kun je de reguliere stoelen wel direct gratis vastleggen. Voordeel van het vliegen met een KLM toestel is dan weer dat er bij het inchecken nog wel eens een gunstig upgrade offer voorbij wil komen voor WBC. Overigens maakt het daarvoor niet uit via welk kanaal je boekt, de uiteindelijk checkin doe je bij KLM. Als je bij Delta boekt wordt je voor checkin automatisch doorgeleid naar de KLM website als uitvoerende airline.
In bovenstaand bericht heeft roelb het over een reguliere fare. Kan iemand mij uitleggen wat een reguliere fare is?
Ben namelijk van plan om via Momondo tickets te kopen naar NYC. Vertrek 29-4-18 en terug 09-05-18 vanaf Brussel. Moet ik dan rekening houden met het feit of het een reguliere fare betreft? Dezelfde vlucht staat op Momondo zeker 10 keer vermeld met verschillende prijzen. Zie door de bomen het bos niet meer. Want waarom zou ik 448 euro betalen terwijl dezelfde vlucht er ook staat voor 400 euro.
Alvast bedankt.
Luci
Ben namelijk van plan om via Momondo tickets te kopen naar NYC. Vertrek 29-4-18 en terug 09-05-18 vanaf Brussel. Moet ik dan rekening houden met het feit of het een reguliere fare betreft? Dezelfde vlucht staat op Momondo zeker 10 keer vermeld met verschillende prijzen. Zie door de bomen het bos niet meer. Want waarom zou ik 448 euro betalen terwijl dezelfde vlucht er ook staat voor 400 euro.
Alvast bedankt.
Luci
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Hoe wil je je NL adres 'veramerikaniseren'? Je NAW-gegevens kloppen dan niet meer zoals ze bij de Creditcardmaatschappij bekend zijn. Weet niet of ik dat wel zou doen voor die EUR 10 die je ermee bespaart. Maar dat moet een ieder zelf weten.roelb schreef:Ik zou het boeken bij Delta, dan ontloop je de EUR 10 boekingskosten van KLM. Moet je wel een Amerikaans billing adres opgeven op je credit card (je adres "veramerikaniseren" werkt prima. Als je een Nederlands adres opgeeft dan krijg je alsnog die EUR 10 charge zodat ze binnen Skyteam niet met elkaar concurreren.
Vind echter niet dat we hier moeten aansporen om een bedrijf te 'misleiden'. Want dat is het gewoon...
Overigens kon ik bij Delta gewoon afrekenen met mijn NL-adres voor een binnenlandse vlucht zonder dat er kosten bijkwamen. Maar wellicht komt dat omdat het enkel voor een Delta vlucht binnen Amerika is?
Roland
- sanook
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Gewoon even kijken bij de ticket/fare voorwaarden, daar staan de mogelijkheden en bedragen in vermeld voor wijzigen/annuleren. Als die je bevallen kun je het ticket boeken. Duurdere tickets (van dezelfde maatschappij) hebben vaak betere mogelijkheden. Als je zeker bent dat je niet gaat wijzigen of annuleren is de goedkoopste optie meestal de beste. Vergeet niet dat als je via een broker boekt dat je dan je evt wijzigingen via die broker moet regelen wat soms wat omslachtiger kan zijn. Dus altijd ook even de prijs bij de maatschappij zelf checken en bij klein prijsverschil beter bij de maatschappij zelf boeken.Luci schreef:In bovenstaand bericht heeft roelb het over een reguliere fare. Kan iemand mij uitleggen wat een reguliere fare is?
Alvast bedankt.
Luci
Tja, ik vind het bizar dat er dit soort prijsafspraken worden gemaakt, want dat zijn het. En het gaat inderdaad om vluchten met als origin Nederland (en ik vermoed ook Belgie). Mijn Amex wordt met US adres gewoon altijd geaccepteerd, nog nooit een probleem mee gehad. En ik betaal gewoon netjes, dus snap niet waarom je dat "misleiden" zou noemen. Ik noem het eerder misleiden dat er een /tweede/ charge wordt gedaan van EUR 10 per ticket, apart, door KLM, als je bij Delta een ticket boekt met een Nederlandse credit card, terwijl dat letterlijk nergens vermeld stond op de betaalpagina. Alleen op een geheel andere pagina (https://www.delta.com/content/www/en_US ... ncies.html) staat ergens:Coyote schreef: Overigens kon ik bij Delta gewoon afrekenen met mijn NL-adres voor een binnenlandse vlucht zonder dat er kosten bijkwamen.
"To comply with laws in Denmark, the Netherlands and Sweden, a separate Internet ticketing fee will be charged for each ticket purchased using a credit/debit card with a billing address in these countries. The charge is DKK 40 for Denmark, EUR 10 for the Netherlands and SEK 50 for Sweden."
Let wel, er wordt hier gesteld dat het om wetgeving gaat. Laat me niet lachen, er is geen enkele wet die zoiets voorschrijft, dit is gewoon een (illegale) prijsafspraak met KLM. Maar geldt dus niet voor Belgen zie ik nu.
Overigens gebruik ik ook regelmatig een "veramerikaniseerd adres" als er ergens moet worden afgerekend waar je /alleen/ een US adres kunt invullen. En dat doen de meesten hier ook allemaal bij de pomp, want een zip code invoeren op basis van je Nederlandse postcode is precies hetzelfde. In jouw redenering dus ook "misleiding".
- Coyote
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik kan me hele discussies hier op het forum voor de geest halen waarbij het aanbevelen van 'voucher-codes' voor autohuur NOT DONE was.
Het zal mij worst wezen dat jij voor sommige zaken een Amerikaans adres gebruikt om het 'systeem' om de tuin te leiden. Doe ik ook, maar waarvoor dat vermeld ik hier niet.
Uitgezonderd de zip-code bij een tankstation. Dat is toch net iets anders vind ik (veelal werd/wordt die zipcode ook gevraagd voor commerciële doeleinden zoals ze bij MediaMarkt ook vaak om je postcode vragen).
Dat je het doet is niet het probleem, dat je het aanbeveelt op het forum, daar gaat het om. Als het forum correct wil zijn dan zou dit ook niet mogen, toch?
Roland
Het zal mij worst wezen dat jij voor sommige zaken een Amerikaans adres gebruikt om het 'systeem' om de tuin te leiden. Doe ik ook, maar waarvoor dat vermeld ik hier niet.

Dat je het doet is niet het probleem, dat je het aanbeveelt op het forum, daar gaat het om. Als het forum correct wil zijn dan zou dit ook niet mogen, toch?

Roland
Mensen aanraden om corporate discounts te misbruiken vind ik echt iets totaal anders. Zeker ook omdat daar consequenties aan verbonden kunnen zijn, je houdt je immers niet aan de overeenkomst met eventuele gevolgen voor dekking, en daar moet je mensen dan ook expliciet op wijzen. Maar welk billing adres je invoert bij het kopen van een ticket zal de airline een worst zijn, zolang ze het geld maar krijgen. Ook op flyertalk is altijd precies hetzelfde advies gegeven, er is ook echt helemaal niets mis mee. Je overtreed geen enkele voorwaarde of regel.
Andersom is dat niet het geval, formeel overtreed KLM de wet, zowel in de US als in de EU, als zij jouw creditcard belasten met EUR 10 zonder dat dit expliciet in het totaalbedrag was opgenomen. Hidden charges zijn in beide landen verboden, ticketprijzen moeten altijd transparant en volledig worden weergegeven. Je kunt een consument niet achteraf extra kosten in rekening brengen. Maarja, als je een chargeback doet dan is je ticket ongeldig. Je zou ze wel voor de rechter kunnen slepen en ik vermoed dat je het nog wint ook, maar tot nu toe dus nog door niemand gedaan.
Deze policy bestaat al heel wat jaartjes. Volgens mij was het in 2010 of 2011 dat ik hier een keer mee te maken heb gehad. Sinds die tijd dus chargen op een US kaart of in ieder geval een US billing address.
Andersom is dat niet het geval, formeel overtreed KLM de wet, zowel in de US als in de EU, als zij jouw creditcard belasten met EUR 10 zonder dat dit expliciet in het totaalbedrag was opgenomen. Hidden charges zijn in beide landen verboden, ticketprijzen moeten altijd transparant en volledig worden weergegeven. Je kunt een consument niet achteraf extra kosten in rekening brengen. Maarja, als je een chargeback doet dan is je ticket ongeldig. Je zou ze wel voor de rechter kunnen slepen en ik vermoed dat je het nog wint ook, maar tot nu toe dus nog door niemand gedaan.
Deze policy bestaat al heel wat jaartjes. Volgens mij was het in 2010 of 2011 dat ik hier een keer mee te maken heb gehad. Sinds die tijd dus chargen op een US kaart of in ieder geval een US billing address.
- Coyote
- Amerika-expert
- Contacteer:
Tja, als forum dien je één lijn hier in te trekken....
Dat is mijn mening en als dit wel toegestaan wordt, wordt er met 2 maten gemeten hier.
Just my 2 cents..
En nu hou ik er over op, back on-topic!
Roland
Dat is mijn mening en als dit wel toegestaan wordt, wordt er met 2 maten gemeten hier.
Just my 2 cents..

En nu hou ik er over op, back on-topic!

Roland
Je kunt ook gewoon bellen naar het amerikaanse nummer van Delta (of KLM, kom je ook uit bij Delta) en je ticket telefonisch kopen. Wordt er niet eens om een adres gevraagd, alleen om een kaartnummer, en is er geen ticketing charge.
- Stan.Gobien
- Techmod
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
Rekenen ze dan geen administratie fee omdat je telefonisch boekt?
Flickr foto albums
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Utah/Nevada/Colorado 2023: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag424
Texas/Lousiana 2022: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag418
Meer ...
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Utah/Nevada/Colorado 2023: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag424
Texas/Lousiana 2022: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag418
Meer ...
Nee, dat is door alle Amerikaanse airlines al een paar jaar afgeschaft. Ik wacht nog steeds tot dat de plas overwaait..
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 19
Bij mastercard kan dit dus niet zomaar, ieder geval niet via de ING.roelb schreef: Mijn Amex wordt met US adres gewoon altijd geaccepteerd, nog nooit een probleem mee gehad..
Ik had pas iets met mijn mastercard gekocht (die nog op mijn Papendrecht adres staat geregistreerd) online, terwijl ik als adres per ongeluk mijn Utrecht adres opgaf. Na 10 minuten kreeg ik van de ING een smsje dat mijn creditcard uit voorzorg was geblokkeerd en dat ik contact op moest nemen met hen over een 'verdachte transactie'.
Ik heb toen dus gebeld met de ING en die gaven aan dat er vanaf een verdacht adres was geboekt met de creditcard. Toen dus duidelijk gemaakt dat ik het zelf was en dat het gewoon mijn 2e adres is. Binnen een dag was mijn creditcard wel weer vrij gegeven, maar het geeft gedoe...
45 states done, 5 to go (HI, KS, NE, ND, IA)!
Goede reden om Amex te nemen
Ook nooit een issue met zipcode verificatie bijvoorbeeld.

-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 19
Ik heb een tijdje een Amex gehad (2e kaart via mijn vader), maar ik vind de dekking in Nederland en voor webwinkels echt beroerd.
Daarnaast heeft Amex een stuk hogere inkomenseisen (voor een beetje een kaart die voordelen heeft) dan bijvoorbeeld VISA via de ANWB of Mastercard ism ING. En ik vind de jaarlijkse kosten bij Amex ook erg hoog, ook al krijg je daar wel vouchers of punten voor. Dat moet dan maar net uitkomen om die goed te besteden.
Daarnaast heeft Amex een stuk hogere inkomenseisen (voor een beetje een kaart die voordelen heeft) dan bijvoorbeeld VISA via de ANWB of Mastercard ism ING. En ik vind de jaarlijkse kosten bij Amex ook erg hoog, ook al krijg je daar wel vouchers of punten voor. Dat moet dan maar net uitkomen om die goed te besteden.
45 states done, 5 to go (HI, KS, NE, ND, IA)!
Die acceptatie is tegenwoordig echt een heel stuk beter hoor. Ik betaal zoveel mogelijk met de Amex, ook een aantal zakelijke uitgaven, ivm de membership awards. En dat lukt echt vrij aardig. De route via Paypal komt ook nog wel eens van pas als een webwinkel wel Paypal betalingen accepteert, maar geen Amex direct.
Het afgelopen jaar heb ik ongeveer ter waarde van 560 euro aan membership rewards gespaard, ongeveer 2/3 door uitgaven en ook nog ca 1/3 door 2 referals. En soms kun je ze nog veel meer waard laten zijn. Bijvoorbeeld bij seat upgrades naar J (business) bij KLM. Laatst had ik een aanbod van 512 euro per seat, of 67.500 punten. Amex -> Flying blue is 5:4, dus daar heb je dan ongeveer 85k Amex punten voor nodig. Dat is normaal maar ongeveer EUR 340 waard. En dat is een prima deal voor AMS-JFK in stoel 1B ipv 60E
.
Het afgelopen jaar heb ik ongeveer ter waarde van 560 euro aan membership rewards gespaard, ongeveer 2/3 door uitgaven en ook nog ca 1/3 door 2 referals. En soms kun je ze nog veel meer waard laten zijn. Bijvoorbeeld bij seat upgrades naar J (business) bij KLM. Laatst had ik een aanbod van 512 euro per seat, of 67.500 punten. Amex -> Flying blue is 5:4, dus daar heb je dan ongeveer 85k Amex punten voor nodig. Dat is normaal maar ongeveer EUR 340 waard. En dat is een prima deal voor AMS-JFK in stoel 1B ipv 60E

Hoe krijg je dan extra voordelen met amex? Mijn ouders gebruiken hem veel maar sparen geen punten ojd.
Suzie
2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Welke kaart hebben ze? Er zijn in Nederland twee soorten kaarten: de reguliere Amex, en de KLM/Airfrance Flying blue kaarten.
De reguliere kaart heb je in vier soorten: Blue, Green, Gold en Platinum. De blue card is een instapkaart zonder spaarprogramma. De overige drie kaarten hebben het Membership rewards programma. Per uitgegeven euro spaar je punten. Op de green 1 punt per euro, op de gold 1.2 en op de platinum 1.5 punten per euro (en 2 punten voor sommige uitgaven). Punten kun je omzetten in cash (korting bij uitgaven tegen 0.4 cent per punt) of in miles bij airlines (bij KLM/Airfrance krijg je voor elke 5 Amex punten 4 Flying blue miles). Bij Gold en Platinum heb je nog allerlei extra voordelen, de meeste bij Platinum, van lounge toegang tot status bij hotels, jaarlijkse vouchers voor hotelboekingen, etc.
De Flying blue kaarten zijn een slag apart en bieden eigenlijk geen van de voordelen van de reguliere kaart. Daar staat tegenover dat deze kaarten versnelde statusmogelijkheden en spaarmogelijkheden bieden bij KLM/Airfrance. Hier spaar je dus geen membership rewards, maar krijg je Flying blue miles bij uitgaven met de kaart. Ook krijg je bij uitgaven voor tickets bij KLM (direct) ook level miles en krijg je elk jaar een aantal qualifying segments kado. Je kunt zo dus sneller status binnen Flying blue bereiken. Bij de FB Platinum krijg je bijvoorbeeld 8 segmenten kado. Je hebt er 15 nodig om Silver te bereiken bij KLM. Dat haal je dan dus al na 7 qualifying segments ipv 15. Met een trip naar de US met overstap op de heen- en terugweg zit je al aan 4. Nog een keer op en neer binnen Europa met een connectie ergens en je bent al silver.
Let op: per 1 april wijzigt het Flying blue programma en volgens mij gaat dat ook impact hebben op de voordelen van de Flying blue Amex kaarten.
De reguliere kaart heb je in vier soorten: Blue, Green, Gold en Platinum. De blue card is een instapkaart zonder spaarprogramma. De overige drie kaarten hebben het Membership rewards programma. Per uitgegeven euro spaar je punten. Op de green 1 punt per euro, op de gold 1.2 en op de platinum 1.5 punten per euro (en 2 punten voor sommige uitgaven). Punten kun je omzetten in cash (korting bij uitgaven tegen 0.4 cent per punt) of in miles bij airlines (bij KLM/Airfrance krijg je voor elke 5 Amex punten 4 Flying blue miles). Bij Gold en Platinum heb je nog allerlei extra voordelen, de meeste bij Platinum, van lounge toegang tot status bij hotels, jaarlijkse vouchers voor hotelboekingen, etc.
De Flying blue kaarten zijn een slag apart en bieden eigenlijk geen van de voordelen van de reguliere kaart. Daar staat tegenover dat deze kaarten versnelde statusmogelijkheden en spaarmogelijkheden bieden bij KLM/Airfrance. Hier spaar je dus geen membership rewards, maar krijg je Flying blue miles bij uitgaven met de kaart. Ook krijg je bij uitgaven voor tickets bij KLM (direct) ook level miles en krijg je elk jaar een aantal qualifying segments kado. Je kunt zo dus sneller status binnen Flying blue bereiken. Bij de FB Platinum krijg je bijvoorbeeld 8 segmenten kado. Je hebt er 15 nodig om Silver te bereiken bij KLM. Dat haal je dan dus al na 7 qualifying segments ipv 15. Met een trip naar de US met overstap op de heen- en terugweg zit je al aan 4. Nog een keer op en neer binnen Europa met een connectie ergens en je bent al silver.
Let op: per 1 april wijzigt het Flying blue programma en volgens mij gaat dat ook impact hebben op de voordelen van de Flying blue Amex kaarten.
- sanook
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Gaat wel een beetje erg
nu...

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-