Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaanse eetgewoonten en gezondheid??

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
wiepster
Amerika-expert

Amerikaanse eetgewoonten en gezondheid??

Bericht door wiepster »

Nav. het topic Dieet en KFC en een discussie die ik van de week met mijn collega had over hoe veel Amerikanen eten.
Ten eerste de familie van mijn man, daar heerst diabetis en hoge bloeddruk en langzamerhand snap ik wel hoe dat komt....als ik zie hoe men het Southern Food eet, elk ontbijt bestaat het liefst uit gebakken eieren met bacon, grits en sausages. Avondeten is fried Chicken of Catfish of blackened Chicken of catfish.
Als men geen zin heeft om te koken, eten ze bij de uitgebreide buffetrestaurants tot men niet meer kan. Een ieder heeft overgewicht en hoge bloeddruk en velen ook nog Diabetis erbij.

Fotoboeken uit het verleden en ook hun kinderen tonen aan dat ze niet dik zijn geboren, vaak graatmagere atletische kids die alles kunnen eten, omdat ze sporten, tracks, American Football, Softball etc.
Dan begint het, men gaat werken, er komen kids en het slibt langzamerhand dicht....na een tijdje komen dan de gezondheidsproblemen...

Ook op mijn werk zie ik veel collega's die elke dag voor lunch die opwarmbare diepvriesmaaltijden eten met alle sodium en andere toevoegingen om het zo lang mogelijk goed te houden.
Elke dag komt er wel een pizza-bezorger oid langs de receptie om lunch te bezorgen. Veel Amerikanen klagen dat het leven zo duur is....als je 's cohtends al binnenkomt met je ontbijt van McDonald of Dunkin Donut, dan nog lunch bestelt, tja dan houd je idd niet zoveel over van je paycheck. Veel snacken tussendoor nog eens met een zak chips of chocolate chips en een colaatje uit de vendormachine.
Dan is er nog de graatmagere groep die alleen sla of rauwkost eet, trouw 2 wekelijks aan yoga doet in de pauze of 3x langs het gebouw rondrent, erg veel uitersten.
Mijn collega komt oorspronkelijk uit Engeland en wij hebben het dagelijks over het verschil tussen Europese en Amerikaanse gewoontes.....
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Veel hiervan is regio gebonden. Zo is hier het Southern Food helemaal niet zo populair, maar zijn er wel heel veel "gezonde" winkels en restaurants, zoals Whole Foods en Trader Joe's en allerlei vegetarische keukens. Je ziet hier ook veel minder dikke mensen en (gelukkig) ook weinig dikke kinderen.
Voor de lunch zijn er veel Mediterrane restaurantjes, die kabobs serveren.
Zo te lezen ben ik maar weer blij hier te wonen, want al dat vette eten vind ik verschrikkelijk (ik hoor meer bij de graatmageren, die alleen salades eten ;) ;)). Doe wel niet aan yoga, maar sport wel (als ik gezond ben) iedere dag en inderdaad ik zal eerder voor een salade, dan een dikke steak kiezen.
Engelsen zijn overigens geen goed voorbeeld, hun eetgewoontes doen niet veel onder voor de Amerikanen, die slecht eten en ik verbaas me er vaak over, hoe dik de Engelsen zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Mijn collega komt oorspronkelijk uit Jamaica, die keuken is weer anders dan de gemiddelde fish and chips...dat scheelt ook natuurlijk.
Zij eet elke dag home made en neemt regelmatig lekkere dingen voor mij mee uit de caribische keuken.

Ik zelf zit er tussen in, ben dik geboren en altijd gewichtsproblemen gehad, zorg er voor door regelmatig te bewegen en gezond te eten dat ik in maat 40/42 blijf en dat bevalt prima.
Nonaj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Nonaj »

Ik heb ook het idee dat Amerikanen niet zo veel zin hebben om zelf te koken. Mijn broertje en zijn vriendin zijn een maand naar familie in Amerika geweest en die vertelden dat ze in die maand slechts een keer of 5 thuis gegeten hebben. Ook op de weblog van Petra lees ik regelmatig dat men uit eten gaat. Zo zullen er vast nog wel andere voorbeelden zijn.

Misschien dat daardoor de overstap naar fast food ook makkelijker is. Buiten de deur eten is natuurlijk duurder dan zelf je eten bereiden, en dan is fast food goedkoper dan gezond eten.

Ik heb die neiging overigens zelf ook, ben blij dat ik maar 2x per week naar school hoef. Vaak denk ik dan 'ik haal onderweg wel even een broodje'. Dat die broodjes 3 euro kosten weerhoudt me dan wel weer om te veel te eten en fast food koop ik ook niet, maar ik zou veel kunnen besparen als ik op schooldagen niet buiten de deur zou lunchen.....
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dat ontbijt doet me denken aan het "typische" Britse ontbijt: gebakken brood, gebakken eieren, gebakken tomaten, gebakken spek, gebakken bonen (baked beans) en soms ook: gebakken koffie.

Prima ontbijt als je de hele dag zit te graven in de grond van Winchester (ik heb daar twee keer een zomer Romeins en ouder Winchester helpen opgraven), maar minder geschikt voor een "gewoon" leven.

Dat eten in de VS is inderdaad zeer regionaal gebonden.

Aan de andere kant: er zijn overal in de VS Whole Food supermarkten, waar veel, zoniet alles biologisch dynamisch is en waar je om de oren wordt geslagen met gezond eten (inclusief een hele balie vol gezonde salaes en zo). Plus er zijn de nodige vegetarische en andere restaurants overal in de VS.

Als je wilt, hoef je dus helemaal niet zo ongezond te eten. Maar dat moet je natuurlijk wel moeten. Een pizza laten bezorgen om middernacht (veel pizza bedrijven bezorgen tot 2 uur in de ochtend), is natuurlijk niet een goed idee als je oud wilt worden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
mirdj
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Als ik bij mijn vriendin in Amerika ben is het ook vaak buiten de deur eten. Gelukkig eet zij 9 van de 10 keer wel gezond dus dat scheelt. Als ik 1x fastfood heb gehad heb ik voor een paar dagen genoeg. Zelf eet ze toch ook wel regelmatig thuis maar dan is het meestal salade met daar iets bij.
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nonaj schreef:Ik heb ook het idee dat Amerikanen niet zo veel zin hebben om zelf te koken. Mijn broertje en zijn vriendin zijn een maand naar familie in Amerika geweest en die vertelden dat ze in die maand slechts een keer of 5 thuis gegeten hebben. Ook op de weblog van Petra lees ik regelmatig dat men uit eten gaat. Zo zullen er vast nog wel andere voorbeelden zijn.
Er zijn ook legio Amerikanen, die vrijwel nooit uit eten gaan of eten laten bezorgen. De meeste mensen, die ik ken, zijn zo. In onze omgeving zijn wij vrij ongewoon. Als er mensen komen logeren heb je trouwens al sneller de neiging om uit eten te gaan, dus de ervaring van je broer en zijn vriendin hoeft niet per se het "normale" patroon van die familie te zijn.
Zelf vind ik het ideaal, dat we de keuze hebben uit een heel stel restaurants met gezonde menu's, die thuisbezorgen, omdat ik door mijn gezondheidsproblemen heel vaak niet de energie heb om boodschappen te doen of te koken. Daarom vind ik de crockpot zo'n fantastische uitvinding.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Bij mijn vriendin thuis (nouja, bij haar moeder dan) eten ze ook best wel vaak buiten de deur en anders vaak iets als pasta of mexicaans of breakfastfood (dus scambled eggs, pancakes, waffles etc. 's avonds). Bij haar vader eten ze wel vaker thuis.. iig elke keer als ik kom. Dan is het vaak Mexicaans of Steak of Burgers & Brats (wel allemaal van de grill, dus niet teveel boter enzo).. Zo nu en dan pizza's als we met veel mensen zijn (Vader, Stiefmoeder, halfbroertje, zus, vriend van zus, mijn vriendin en ik, hebben ze vaak niet zo'n zin om 'groot' te koken).
Ik denk wat één van de 'problemen' is, is dat uit eten gaan heel goed te betalen is. Hier is het voor de meeste mensen onbetaalbaar, terwijl je in de VS voor heel weinig geld, heel lekker kan eten.

Als ik met mn vriendin gewoon in haar apartement eten, eten we wel wat gezonder. Ik kook redelijk vaak, of we doen iets makkelijks als pastahelper oid. als we geen tijd hebben..

Ik zie Amerikanen trouwens haast nooit groenten eten (en dan bedoel ik niet salades). Ik heb wel eens brocoli gekregen in een restaurant, maar dat was ook echt alleen gekookt en niets anders. Idem voor peentjes e.d. Hier zijn we veel meer gewend om dat soort dingen met een sausje te eten.. Misschien als ze dat zouden doen, dat ze ook meer groeten zouden eten? Ik vraag me sowieso af wat er zoal te krijgen is aan groenten. Ik ben vorige zomer twee maanden in de VS geweest en toen ik terugkwam heb ik dus echt vier dagen dingen als bloemkool, spinazie etc. gegeten.. die Hollandse groente-need gaat er toch niet zo snel uit :wink:
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Nonaj
Amerikakenner

Bericht door Nonaj »

Petra/VS schreef:
Nonaj schreef:Ik heb ook het idee dat Amerikanen niet zo veel zin hebben om zelf te koken. Mijn broertje en zijn vriendin zijn een maand naar familie in Amerika geweest en die vertelden dat ze in die maand slechts een keer of 5 thuis gegeten hebben. Ook op de weblog van Petra lees ik regelmatig dat men uit eten gaat. Zo zullen er vast nog wel andere voorbeelden zijn.
Er zijn ook legio Amerikanen, die vrijwel nooit uit eten gaan of eten laten bezorgen. De meeste mensen, die ik ken, zijn zo. In onze omgeving zijn wij vrij ongewoon. Als er mensen komen logeren heb je trouwens al sneller de neiging om uit eten te gaan, dus de ervaring van je broer en zijn vriendin hoeft niet per se het "normale" patroon van die familie te zijn.
Zelf vind ik het ideaal, dat we de keuze hebben uit een heel stel restaurants met gezonde menu's, die thuisbezorgen, omdat ik door mijn gezondheidsproblemen heel vaak niet de energie heb om boodschappen te doen of te koken. Daarom vind ik de crockpot zo'n fantastische uitvinding.
Ik had het andersom al vreemd gevonden, 5 keer uit eten en dan de rest van de dagen wel thuis koken. Ik ga alleen met bijzondere gelegenheden uit eten, denk dat dat zo'n 3 a 4 keer per jaar zal zijn ofzo. Dus ik schrok nogal.

Met zo'n crockpot houd je toch nog wel het probleem dat je de ingredienten eerst moet bereiden voordat ze in de crockpot gaan? Of hoeft dat niet?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Clint schreef:Ik denk wat één van de 'problemen' is, is dat uit eten gaan heel goed te betalen is. Hier is het voor de meeste mensen onbetaalbaar, terwijl je in de VS voor heel weinig geld, heel lekker kan eten.
Dat niet alleen, in een beter restaurant (lees geen fast food) zit je in Nederland zo uren te tafelen. Hier kun je in de meeste restaurants met een uurtje klaar zijn.

Ik zie Amerikanen trouwens haast nooit groenten eten (en dan bedoel ik niet salades). Ik heb wel eens brocoli gekregen in een restaurant, maar dat was ook echt alleen gekookt en niets anders. Idem voor peentjes e.d. Hier zijn we veel meer gewend om dat soort dingen met een sausje te eten.. Misschien als ze dat zouden doen, dat ze ook meer groeten zouden eten? Ik vraag me sowieso af wat er zoal te krijgen is aan groenten. Ik ben vorige zomer twee maanden in de VS geweest en toen ik terugkwam heb ik dus echt vier dagen dingen als bloemkool, spinazie etc. gegeten.. die Hollandse groente-need gaat er toch niet zo snel uit :wink:
Bij Ricks vader valt me dit ook altijd op (hij woont in West-Michigan), heel weinig keuze aan verschillende groentes in de supermarkt ook. En bij restaurant eten, als er al een salade is, is het ijsbergsla met van die geraspte worteltjes en rauwe rode kool, bah! Ricks vader is gelukkig een heel goede kok, dus we krijgen meestal een bijzonder lekkere maaltijd voorgeschoteld.

Hier kun je zo ongeveer alles aan groente en fruit krijgen, het hele jaar door, weer een voordeel van de kust (neem ik aan). Hoewel ik me soms ook afvraag, of "vreemde" groentes in sommige gebieden ook gewoon niet verkopen, het "wat de boer niet kent, dat lust hij niet (en koopt hij niet)" geval.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nonaj schreef: Ik had het andersom al vreemd gevonden, 5 keer uit eten en dan de rest van de dagen wel thuis koken. Ik ga alleen met bijzondere gelegenheden uit eten, denk dat dat zo'n 3 a 4 keer per jaar zal zijn ofzo. Dus ik schrok nogal.
Maar dat is, omdat jij "normaal" aan wat voor jou normaal is, toetst. In andere culturen (denk aan sommige Aziatische) wordt ook vaak buiten de deur gegeten. Van "anders" hoef je toch niet te schrikken?
Met zo'n crockpot houd je toch nog wel het probleem dat je de ingredienten eerst moet bereiden voordat ze in de crockpot gaan? Of hoeft dat niet?
Nee, hooguit moet je wat snijden of groentes wassen, verder wordt alles in de crockpot gekookt. Bovendien gaat het er eerder op de dag in, wanneer ik nog niet helemaal op ben.
Nonaj
Amerikakenner

Bericht door Nonaj »

Petra/VS schreef:
Clint schreef:Ik denk wat één van de 'problemen' is, is dat uit eten gaan heel goed te betalen is. Hier is het voor de meeste mensen onbetaalbaar, terwijl je in de VS voor heel weinig geld, heel lekker kan eten.
Dat niet alleen, in een beter restaurant (lees geen fast food) zit je in Nederland zo uren te tafelen. Hier kun je in de meeste restaurants met een uurtje klaar zijn.

Bij Ricks vader valt me dit ook altijd op (hij woont in West-Michigan), heel weinig keuze aan verschillende groentes in de supermarkt ook. En bij restaurant eten, als er al een salade is, is het ijsbergsla met van die geraspte worteltjes en rauwe rode kool, bah! Ricks vader is gelukkig een heel goede kok, dus we krijgen meestal een bijzonder lekkere maaltijd voorgeschoteld.

Hier kun je zo ongeveer alles aan groente en fruit krijgen, het hele jaar door, weer een voordeel van de kust (neem ik aan). Hoewel ik me soms ook afvraag, of "vreemde" groentes in sommige gebieden ook gewoon niet verkopen, het "wat de boer niet kent, dat lust hij niet (en koopt hij niet)" geval.
Ik vind fastfoodketens de term 'restaurant' niet eens waardig. Ik probeer er ook altijd zo snel mogelijk weg te zijn.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ook bij de Fast Food restaurants (hier althans) kun je gezonde keuzes maken. Ik ben bijvoorbeeld dol op McDonald's Asian Salad, die haal ik weleens als ik het druk heb. Maar dat is dan wel het enige (en op reis de Egg McMuffin als ontbijt). Wendy's heeft ook goede keuzes, hun chili is bijvoorbeeld erg lekker.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Bennogr schreef:Dat ontbijt doet me denken aan het "typische" Britse ontbijt: gebakken brood, gebakken eieren, gebakken tomaten, gebakken spek, gebakken bonen (baked beans) en soms ook: gebakken koffie.

Prima ontbijt als je de hele dag zit te graven in de grond van Winchester (ik heb daar twee keer een zomer Romeins en ouder Winchester helpen opgraven), maar minder geschikt voor een "gewoon" leven.

Manlief "vergeet" steeds dat hij niet meer in de bouw zit, maar nu een kantoorbaan heeft...is 'm ook aan te zien 8)

Ik verwijs hem regelmatig naar de gezondsheidsproblemen van zijn oudste broer, lengte 6.3 met een gewicht rond de 330 pounds incl. diabtes en Hypertension of een van zijn jongere broers, kookt alleen vanuit de natuurlijke foodstores, eet matig is slank en geen gezondsheidsproblemen...

Ook ik kook veel met de crockpot, makkelijk, weinig vet en toch een voedzame maaltijd.
Laatst gewijzigd door wiepster op 25 feb 2007, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Nonaj
Amerikakenner

Bericht door Nonaj »

Petra/VS schreef:
Nonaj schreef: Ik had het andersom al vreemd gevonden, 5 keer uit eten en dan de rest van de dagen wel thuis koken. Ik ga alleen met bijzondere gelegenheden uit eten, denk dat dat zo'n 3 a 4 keer per jaar zal zijn ofzo. Dus ik schrok nogal.
Maar dat is, omdat jij "normaal" aan wat voor jou normaal is, toetst. In andere culturen (denk aan sommige Aziatische) wordt ook vaak buiten de deur gegeten. Van "anders" hoef je toch niet te schrikken?
Nee, hooguit moet je wat snijden of groentes wassen, verder wordt alles in de crockpot gekookt. Bovendien gaat het er eerder op de dag in, wanneer ik nog niet helemaal op ben.
Ik dacht meer aan het financiele aspect. Als je het je kunt veroorloven, je hebt geen zin om te koken en je gaat dan buiten de deur eten, prima. Zoveel buiten de deur eten lijkt me gewoonweg niet te betalen, mij lukt dat in ieder geval niet. Ik hoop wel dat ik later een goede baan krijg (ik houd niet zo van koken :D).

Is uit eten gaan in Amerika dan zo veel goedkoper dan hier in Nederland? Ik heb het 1x gedaan op vakantie en volgens mij lagen de prijzen zo ongeveer gelijk...
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Toch zijn bij de fastfood ketens nog wel gezonde dingen te krijgen, zoals salades bij McDonalds, en chili bij Wendy's. Verder vindt ik hamburgers maar gewoon platte gehaktballen, dus zo erg zijn ze ook alweer niet. De frieten die erbij zitten zijn meer de boosdoeners.

(Ik zie net dat er alweer 2 reacties zijn sinds ik zit te typen :) )
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Nonaj
Amerikakenner

Bericht door Nonaj »

Petra/VS schreef:Ook bij de Fast Food restaurants (hier althans) kun je gezonde keuzes maken. Ik ben bijvoorbeeld dol op McDonald's Asian Salad, die haal ik weleens als ik het druk heb. Maar dat is dan wel het enige (en op reis de Egg McMuffin als ontbijt). Wendy's heeft ook goede keuzes, hun chili is bijvoorbeeld erg lekker.
Dat weet ik wel, toen ik op vakantie was in Amerika heb ik ook meer dan de helft van de tijd bij de MacDonalds en aanverwante zaken gegeten. Ik wilde low-budget op reis en niet elk hostel had een keuken (Washington D.C. ook niet, dus ik weet de MacDonalds daar precies te zitten :D ), normaal bruin brood kon ik ook niet echt vinden en je moet toch wat. Ik bestelde meestal een salade, wat frietjes en kip. Maar ik had nou niet echt het gevoel dat ik lekker uit eten was ofzo.

Gelukkig was ik aan het einde van de vakantie geen Super Size Me, ik was geloof ik 1 kilo aangekomen ofzo. Maar ik had dan ook heel veel gelopen. Die ene kilo zal er wel bij gekomen zijn omdat de Ben & Jerry's ook relatief goedkoop was :D
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Het hangt er natuurlijk vanaf, waar je gaat eten en waar je woont. Maar als ik zo om ons heen kijk, zouden we twee weken achter elkaar een verschillende cuisine kunnen eten voor minder dan $15 per persoon (het gemiddelde Aziatische hoofdgerecht kost zo'n $10, bijvoorbeeld).
Maar dat is niet gewoon voor de rest van het land, natuurlijk. Toch denk ik, dat over het algemeen uit eten gaan hier wel goedkoper is.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

ANY schreef:Toch zijn bij de fastfood ketens nog wel gezonde dingen te krijgen, zoals salades bij McDonalds, en chili bij Wendy's. Verder vindt ik hamburgers maar gewoon platte gehaktballen, dus zo erg zijn ze ook alweer niet. De frieten die erbij zitten zijn meer de boosdoeners.

(Ik zie net dat er alweer 2 reacties zijn sinds ik zit te typen :) )
Ja, ik ben helemaal blij, dat het in Nederland regent en het forum druk is, ik verveel me dood na bijna een week ziek ;).
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Petra/VS schreef:Ook bij de Fast Food restaurants (hier althans) kun je gezonde keuzes maken. Ik ben bijvoorbeeld dol op McDonald's Asian Salad, die haal ik weleens als ik het druk heb. Maar dat is dan wel het enige (en op reis de Egg McMuffin als ontbijt). Wendy's heeft ook goede keuzes, hun chili is bijvoorbeeld erg lekker.
Ik heb altijd een goed gevoel van mezelf bij Arby's.. geen idee waarom.. misschien omdat het geen echte burgers zijn.. De sides bij KFC vind ik ook wel goed.. mashes potatoes etc..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer