ikzelf behoor tot de 2de categorie. Ik snap het niet zo goed, die fixatie met Manhattan. NY is zo'n grote stad, de subway heb je sowieso nodig. Ik denk dat niemand alles te voet doet in NY. Ik vond de subway ook heel erg efficiënt, je zit er zelden langer dan 10-15' op om ergens te geraken. Ik vond de subway zelf ook wel een belevenis; de melting pot die NY is, zie je allemaal samen naast elkaar zitten op de subway. Rijk, arm, alle etniciteiten, alle afkomsten, nog een paar performers erbij,...

Buiten Manhattan zijn er ook heel wat leuke buurten waar er 's avonds ook van alles te beleven is. Je ervaart er ook meer het leven zoals het is voor gewone NY-ers, minder toeristenbars, democratischere prijzen, leukere straten,... Overigens waren wij 's avonds meestal toch bekaf tegen 8-9u en zijn we niet echt op stap geweest tot een stuk in de nacht. Een vriendin gaat binnenkort ook naar NY en heeft Holiday Inn in financial district geboekt. Dan zit je wel op Manhattan, maar een echt leuke buurt voor 's avonds lijkt me dat niet.
PS. voor alle duidelijkheid, t is bedoelt als ludiek topic he. Vertel, waarom wil jij wel of niet per se op Manhattan verlbijven?