Las Vegas naar GC is geen "lange" afstand. Het is vier uurtjes rijden, op prima doorgaande wegen waarvan het grootste deel interstate (snelweg). Cruise control aan en voordat je het weet ben je er.
Ik sluit me aan bij de opmerkingen van @psvwally over de "west rim". IMHO zonde van het geld, rij liever naar GCNP toe (south rim) en verblijf daar ook ten minste een nacht (in het park).
Voor wat betreft alleen reizen kan kamperen op sommige plekken, zeker in de national parks, een uitkomst zijn. Niet vanwege het budget, maar omdat je dan veel sneller contact legt met anderen. Gezellig met een zak chips rond een kampvuur midden in de natuur of 's avonds alleen in een hotelkamer, dat wordt ook snel saai toch?
Vanuit de Yosemite valley via de Tioga pass, door DV en naar Vegas is op zich prima te doen, maar het is wel een eindje rijden. Als je dat niet erg vindt: geen probleem, zeker niet in deze richting. Nadat je DV uit bent is er ook niets meer te zien (vrij letterlijk) en anderhalf uur later ben je in Vegas.
San Diego zou ik ook skippen. Gewoon lekker een nacht in GCNP boeken (Bright Angel, Thunderbird, El Tovar of wellicht de camping). Dan heb je daar alle tijd. Als je dan zo tegen het einde van de middag op dag 2 weg rijdt dan kun je ergens langs de I40 of I15 een willekeurig hotel pakken. Dat zou ik ook niet vooraf regelen, er is echt meer dan genoeg daar. Laat het afhangen van je fitheid die dag. Als je fit bent rij je tot laat, anders stop je wat eerder. Het is in totaal een dikke 6 uur rijden tussen GCNP en (de rand van) LA.
Ik zou zeggen: doe het volgende:
1: Aankomst LA
2: LA
3: LA, in de middag weg richting het noorden. Santa Barbara is op zich prima, maar iets verder kan ook. Het stuk tussen Santa Barbara en zeg Pismo Beach is maar anderhalf uur rijden, dus als je de volgende dag wat vroeger op staat heeft het niet veel impact. Santa Barbara is op zich een gezellig stadje om 's avonds wat te gaan eten/drinken.
4: naar Monterey of omgeving. Let op dat de CA1 inderdaad weer open is (weg is vorig jaar vernield door een aardverschuiving). Als de weg nog niet open is dan heeft deze route geen zin. Je kunt eventueel ook bij Big Sur verblijven, zeker als je kampeert. Erg mooi!
5: naar San Francisco. Je kunt, zeker als je in Big Sur zou verblijven, nog de hele dag benutten om van de mooie natuur te genieten. Mooie hikes! Je bent vanaf Monterey in een uur of drie in hartje San Francisco, en dat is allemaal snelweg.
6: SF
7: SF, einde middag naar Yosemite. Overnacht ergens (ruim) voor het park, dat is beter voor het budget.
8: Yosemite, overnachting in de valley. Mijn tip zou zijn: ga kamperen.
9: Yosemite-Las Vegas, 's ochtends vroeg (zeg uiterlijk 9.30am) weg.
10: Las Vegas
11: Las Vegas
12: Begin middag naar Grand Canyon. Daar voor zonsondergang. Verblijf in GCNP.
13: Grand Canyon. Einde middag rijden. Overnacht ergens langs I40/I15, genoeg keuze uit hotels voor walk-in (of even in de auto online boeken).
14. Verder naar LA, doel Santa Monica. Rest van de dag aan het strand liggen of shoppen

15: naar huis