Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis nancywittebols: Denver - Denver via Grand Teton en Glacier.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
nancywittebols
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13

Reis nancywittebols: Denver - Denver via Grand Teton en Glacier.

Bericht door nancywittebols »

Hallo iedereen,

Half juli vertrek ik voor de 9de keer naar de USA. Deze keer focus ik me op het NW. Met uitzondering van Yellowstone N.P. en Rocky Mountain N.P. is alles nieuw voor mij. Ik reis ook deze keer alleen. Normaal ga ik nooit in het hoogseizoen, maar ik ben van plan om veel te wandelen in de bergen en dan is er niet veel keuze. Grand Teton en Glacier N.P.'s zijn mijn hoofddoelen. Daarom dat ik ook met deze parken mijn reis begin. Moest het een paar dagen slecht weer zijn, kan ik eventueel wat verschuiven. Daarom heb ik ook een paar extra nachten gereserveerd op de camping in Glacier, degenen die ik niet nodig heb, annuleer ik wel (wel St.mary, voor Many Glacier was ik te laat). Brussel - Denver heb ik gekozen omdat de prijs van het vliegtuigticket veel goedkoper was dan naar Salt Lake City (in december vorig jaar).
Ik ben een eeuwige twijfelaar en daarom dat ik mijn route deel, want het zijn enorme afstanden (in het zuidwesten altijd veel kortere afstanden afgelegd per dag) en ben niet zeker dat het allemaal haalbaar is.

17 juli: aankomst Denver - ophalen huurauto - Ramada international airport.
18 juli: Denver - Colter Bay 820 km (10 uur) - Tent cabin Colter Bay.
19 juli: Grand Teton - camping fcfs ?
20 juli: Grand Teton - idem
21 juli: Grand Teton - idem
22 juli: Grand Teton - idem
23 juli: Grand Teton - Yellowstone ong. 150 km - canyon campground
24 juli: Yellowstone - idem
25 juli: Yellowstone - ??? ? - ???
26 juli: ??? - Glacier N.P. ? - St. Mary campground
27 juli: Glacier N.P. - idem
28 juli: Glacier N.P. - idem
29 juli: Glacier N.P. - idem
30 juli: Glacier N.P. - idem
31 juli: Glacier N.P. - idem
1 aug.: Glacier - Makoshika S.P. 830 km (9u30m) - ???
2 augustus: Makoshika - campground
3 augustus: Makoshika - Badlands N.P. 580 km (6u30m) - campground (nodig om te reserveren?)
4 augustus: Badlands N.P. - campground
5 augustus: Badlands - Custer S.P. 170 km (2 uur) - ???
6 augustus: Custer S.P. - Rocky Mnt. N.P. 620 km (7 uur) - Glacier Basin campground
7 augustus: Rocky Mnt. N.P. (Bear lake to - idem
Fern lake wandeling)
8 augustus: Rocky Mnt - Denver 160 km (2u30m) - Ramada intern. airport
9 augustus: vertrek naar Brussel

Ben vooral aan het twijfelen over het gedeelte na Glacier. Zijn nogal serieuze afstanden en ik moet het dan ook nog alleen overbruggen. Is dit een beetje haalbaar? Zou eventueel een dag kunnen laten vallen in Glacier, indien nodig. In Yellowstone heb ik al eens 4 dagen (13 jaar geleden) verbleven, weliswaar toen in slecht weer. Daarom dat ik deze keer wat weinig tijd ervoor uittrek. Ik heb ook al een hekel aan heel veel volk, dus dat beloofd wat, maar 2 dagen zal ik wel volhouden. Zijn er ook gebieden in Yellowstone die wat minder druk zijn en toch de moeite?

In Grand Teton zou ik de volgende wandelingen doen: Cascade Canyon en Hidden Falls, Lake Solitude, String Lake en Taggart Lake.
Vragen: zijn er nog mooie wandelingen die ik zeker moet doen.
Is het nodig om de boot over Jenny Lake te reserveren en indien niet, zijn er dan lange wachttijden?
De eerste nacht heb ik een tent cabin geboekt, maar de volgende dagen zou ik kamperen. Hoe vroeg moet je er zijn om nog een plaats te bemachtigen? Kun je soms al de avond voordien met mensen die de volgende dag vertrekken al iets afspreken en al betalen (geld in envelop en de "brievenbus" in en etiketje al op de post hangen :oops: )?

In Glacier zou ik graag de volgende wandelingen doen: Swiftcurrent Pass, Grinnel Glacier, St. Mary Falls en Iceberg Lake. Zijn er nog anderen? Going-to-the-Sun road staat natuurlijk ook op de planning. Kan je hier beter de bus nemen of zijn er over het algemeen genoeg parkeerplaatsen op de verschillende viewpoints en trailheads? Ik ben wel een vroege vogel, dus de eerste stop zal wel geen probleem zijn, maar eens terug van een wandeling is het al later op de dag en zou het al druk kunnen zijn.

Is het verstandig om de campings in Makoshika, de Badlands en Custer te reserveren? ( doe dit liever niet, zodat ik nog wat vrijheid heb). Is één dag Badlands voldoende? Welke wandelingen mag ik zeker niet missen? Is de Sage Creek Rim road normaal berijdbaar met een SUV?

Heb over Custer nogal wat verschillende meningen gelezen, is dit park de moeite of zou ik beter Theodore Roosevelt N.P. in de plaats doen?
Wat is een leuke stopplaats tussen Yellowstone en St. Mary (Glacier)? Liefst met accommodatie die ik nog kan annuleren.

Is Devil's Tower de omweg waard? Anders zou ik deze nog inplannen tussen Makoshika en Badlands.

En in verband met de beren: kan je bearspray kopen in de visitor centers of toch beter in de Walmart (want ben alleen en dan voel ik me wat veiliger, zal wel veel en luid praten tegen mezelf :lol: )?

Dank voor het meedenken.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis nancywittebols: Denver - Denver via Grand Teton en Glacier.

Bericht door Martin & Marianne »

Mooie plannen!
Qua reisdagen: je begint wel met een erg lange dag; ik zou toch wel een stop doen op weg naar Grand Teton. Misschien tot aan Dubois. Scheelt net weer iets en dan heb je de volgende dag tijd voor het mooie laatste stuk.
Wij hebben niet heel veel wandelervaring in Grand Teton, maar Heron Pond is erg de moeite.
Voor Jenny Lake kun je de boot niet reserveren volgens mij. Als je erg lang moet wachten kun je ook overwegen om dat stuk te lopen. Wij deden dat zowel heen als terug op weg naar Inspiration Point; terug was noodgedwongen omdat we vergeten waren voldoende geld mee te nemen. :wink:
Geen idee hoe snel de campings daar vollopen; wij zijn er eens in juni geweest; toen lukt het niet om een plaatsje te vinden, maar wij kwamen toen van Yellowstone. Ik denk dat het ook sterk van dag tot dag kan verschillen; je zult ook wat geluk moeten moeten hebben dat er net iemand vertrekt.
In Yellowstone zou je de wandeling naar de Lone Star Geyser kunnen doen; toen wij er waren was er een handjevol mensen. En een prachtige geiser (zie ons 2015-verlag). Eigenlijk is het overal waar je wandelt wel redelijk rustig, zolang je maar niet over de boardwalks loopt. En trek eens tijd uit voor de uitbarsting van de Great Fountain Geyser. Die is redelijk te voorspellen en erg indrukwekkend (even checken bij een visitor center hoe laat de uitbarsting verwacht wordt).
1 aug lijkt mij ook wel heel erg ver. Ik ken dat stuk niet, maar de reistijd zou mij wat te veel zijn. Kun je het niet open laten of zijn de campings daar snel vol?

We hebben bearspray in alle winkels in de parken gezien, ik zou het kopen op de eerste plek waar je het tegenkomt. Het wordt overal erg nadrukkelijk aangeraden tegenwoordig.

Je wilt in South Dakota niet naar MT Rushmore of Crazy Horse? Devils Tower vond ik niet heel geweldig, maar wij hadden regen die dag, dat scheelt (zie ons 2004-verslag).

Marianne
EllenVakantie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door EllenVakantie »

In GT waren we afgelopen jaar 2 nachten op Signal Mountain Campground. Op Jenny Lake waren alle plekjes om 7:10 al bezet, omdat mensen de avond vantevoren al een plekje regelen. Op Signal Mountain hadden we meer geluk (rond 7:30). Je rijdt rond en vraagt of plekjes vrij komen.

Wij hebben in GT twee wandelingen gedaan: Paintbrush Canyon en Death Canyon. Allebei hele mooie dagwandelingen, om bij de TH van Death Canyon te komen heb je wel een 4WD nodig. In Glacier hadden we 4 nachten en hebben we Iceberg Lake gelopen, heen met een ranger en terug zonder. Aanrader! De Highline loop tot Granite Park Chalet heeft fantastische uitzichten, de afdaling na Granite Park Chalet is lang (eindeloos). De derde wandeling was een kortere naar Redrock Falls. Als je op zoek bent naar een kortere wandeling is deze een aanrader, ook omdat er een goede kans is om moose te zien bij het eerste meertje. De laatste was naar Grinnel Glacier Overlook. Dit vond ik de allermooiste vanwege de afwisseling: eerst loop je langs een schitterend meer, dan door een waterval, dan heb je waanzinnige uitzichten op meren, bossen, graniet en sneeuw en tenslotte ben je in hoog-alpien terrein met rotsen, sneeuw en een gletsjermeer.

In Yellowstone waren we 8 nachten in juli, waarvan 1 backcountry op Sentinel Meadows, daar stonden we midden in juli als enige. Onze ervaring is dat zodra je een iets langere wandeling doet, het heel rustig wordt. Aanraders: Avalanche Peak (voor ons 1ste keer boven 10.000 ft) en Lonestar Geyser (kortere wandeling met je eigen backcountry geyser). Old Faithfull is natuurlijk superdruk, maar als je doorloopt naar Riverside is het gelijk veel rustiger.

De bearspray hebben we in Yellowstone in een General Store gekocht. Vrijwel iedereen loopt met bearspray; we waren hem één dag vergeten (naar Redrock Falls) en toen kregen we van twee Amerikanen een bearspray te leen. De trail naar Iceberg Lake was dagen gesloten, omdat er grizzly's op de trail waren en onze ranger riep werkelijk bij elke bocht om de grizzly's te waarschuwen.

Ik reis met twee tieners en rijd alles dus zelf. Ik ben in één dag van Fort Mcleod naar Grant Campground in Yellowstone gereden, dat was een hele lange dag, maar makkelijk rijden (1ste 475 km rechtdoor). Van Yellowstone naar Glacier ben ik in twee dagen gereden met een stop in Bozeman (Hot Springs Campground). Het had in één dag gekund, maar dat is wel een hele lange da, met aan het eind een lang stuk binnendoor, wat intensief rijden is.
nancywittebols
Amerikafan

Bedankt beiden voor je reactie.

Martin & Marianne schreef: je begint wel met een erg lange dag; ik zou toch wel een stop doen op weg naar Grand Teton. Misschien tot aan Dubois. Scheelt net weer iets en dan heb je de volgende dag tijd voor het mooie laatste stuk.
ja, dit is iets waarover ik twijfel. Langs ene kant is het zeer ver, langs de ander kant weet ik uit ervaring dat ik zeer vroeg wakker zal zijn en dus vroeg kan vertrekken. Een andere reden was dat er voor de nacht van 19 op 20 juli geen cabins meer vrij waren en ik zeker de eerste nacht in Grand Teton een slaapplaats wou hebben om de volgende dag heel vroeg een kampeerplaats te kunnen zoeken. Dubois is natuurlijk niet zo heel ver van Teton en als ik op tijd opsta, kan ik misschien ook nog een plek vinden. Moet er eens goed over nadenken. Eeuwige twijfelaar, ik zei ik toch :oops:

Martin & Marianne schreef:In Yellowstone zou je de wandeling naar de Lone Star Geyser kunnen doen; toen wij er waren was er een handjevol mensen.
Staat op de planning. Evenals de Great Fountain Geyser. Mooie foto's op je site.

Martin & Marianne schreef:1 aug lijkt mij ook wel heel erg ver. Ik ken dat stuk niet, maar de reistijd zou mij wat te veel zijn. Kun je het niet open laten of zijn de campings daar snel vol?
Heb vandaag nog gekeken op hun website en er zijn voor die dag nog 15 van de 24 sites beschikbaar, het loopt dus alleszins niet zo'n vaart als in Yellowstone. Maar misschien die rijafstand toch over 2 dagen spreiden.

Martin & Marianne schreef:Je wilt in South Dakota niet naar MT Rushmore of Crazy Horse?
Zegt me persoonlijk niet zoveel. Ben een natuurliefhebber. Mooie landschappen en dieren, dan ben ik gelukkig. Is misschien al opgevallen :lol: .
Of is Mount Rushmore iets dat een mens moet gezien hebben? Overdreven amerikaans patriotisme? Iets dat wij Belgen misschien meer zouden moeten hebben.

EllenVakantie schreef:Op Signal Mountain hadden we meer geluk (rond 7:30). Je rijdt rond en vraagt of plekjes vrij komen.
Zal deze eens proberen.

EllenVakantie schreef:Wij hebben in GT twee wandelingen gedaan: Paintbrush Canyon en Death Canyon. Allebei hele mooie dagwandelingen, om bij de TH van Death Canyon te komen heb je wel een 4WD nodig. In Glacier hadden we 4 nachten en hebben we Iceberg Lake gelopen, heen met een ranger en terug zonder. Aanrader!
Heb een SUV gehuurd, maar waarschijnlijk geen 4WD. Paintbrush ziet er echt wel mooi uit.
Die wandeling met de ranger, moet je die op voorhand reserveren of is het voldoende om de dag voordien binnen te springen in het visitor center?

Grinnell glacier overlook klinkt echt wel super. Die gaan we doen.(met we bedoel ik mezelf).

EllenVakantie schreef: De derde wandeling was een kortere naar Redrock Falls. Als je op zoek bent naar een kortere wandeling is deze een aanrader, ook omdat er een goede kans is om moose te zien bij het eerste meertje.
Ideaal, want ik was al aan het denken bij mijn keuzes van wandelingen, dat ik er steeds wel de lange en zware uitpik.

EllenVakantie schreef: Ik ben in één dag van Fort Mcleod naar Grant Campground in Yellowstone gereden
Fort Mcleod in Canada toch niet?
EllenVakantie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door EllenVakantie »

Voor de tocht met de ranger hoefde je niet te reserveren, maar op het juiste tijdstip aanwezig zijn (neem een beetje marge voor als je iets verder weg moet parkeren, de parkeerplaats loopt snel vol). Fort McLeod is inderdaad in Canada, we zijn gevlogen op Calgary en hebben het rondje Yellowstone (Grant) - Grand Teton - Cody - Yellowstone (Canyon) - Glacier gedaan. Ik vond de camping in Signal Mountain prima, er waren wel aardig wat muggen, vooral rond zonsondergang. Overigens waren Grant en Canyon in Yellowstone ook prima, we waren er eerlijk gezegd alleen om te slapen. 's Ochtends vroeg op en tegen zonsondergang wildlife spotten of nog een geyser meepakken.
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Leuke route!
Hoe laat kom je aan in Denver op 17 juli? Misschien kan je nog naar Ft Collins of Cheyenne rijden? Dat scheelt voor de volgende dag. Maar als het niet gaat zou ik het zo laten. Ok het is een lange dag maar met een tussenstop verlies je weer tijd.

Bearspray is in alle parkwinkels te koop.
(als je hem aan het einde van je reis niet gebruikt hebt, kan je hem ook terug inleveren bij een visitor center, ze worden daarna gebruikt voor opleidingen mee te doen)

Wij deden vorig jaar een stop in Bozeman tussen Yellowstone en Glacier.

Yellowstone vonden we druk maar in Glacier viel ons dat ook echt tegen.
Wij gaan komende zomer ook terug naar Glacier en plannen nu om veel met de shuttle bussen te doen.
De tocht met de ranger moet je inderdaad niet reserveren.

De rit van Glacier naar Makoshika is een lange, maar ook hier zou ik niet gaan opdelen.

Makoshika is maar een klein park maar wel een pareltje. Je zou er 2 nachten kunnen blijven of aan het einde van de dag al doorrijden naar Theodore Roosevelt. Bij Makoshika zagen wij maar een handjevol mensen op de camping.
Dat park mis ik echt in je route. Wij waren er vorig jaar en ik vond het mooier dan Badlands. Nu ja, dat is persoonlijke smaak.

Marianne haalde het al aan, wil je niets anders doen in South Dakota?
Voor Custer SP en regio zou ik eerder een volle dag (dus 2 nachten) uittrekken en ook 2 nachten voor Badlands.
Mt Rushmore vind ik toch dat je wel gezien moet hebben als je er toch bent. Zo over the top. Ga meteen voor de avondceremonie, op-en-top Amerikaans!
Wij vonden Devils Tower erg mooi.

In 2011 deden wij een rondje Denver met Yellowstone en South Dakota en vorig jaar gingen we naar Theodore Roosevelt, Makoshika, Yellowstone+ Grand Teton (kort wegens eerdere bezoeken), Glacier.

Edit: Ik moet van mijn zoon zeggen dat de tocht naar Ptarmigan Tunnel super mooi is en een beetje zwaar :wink:

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Om de twijfel nog wat te vergroten: in de buurt van Dubois kun je ook nog prachtig wandelen bij Brooks Lake :D. Wij vonden het daar zo mooi dat we er komende zomer weer een nachtje gaan slapen om in die omgeving te wandelen (zie verslag).

In Grand Teton kun je Cascade Canyon, Hidden Falls en Lake Solitude combineren. Als je fit bent en vroeg begint kun je ook de hele
Paintbrush Canyon / Cascade Canyon Loop doen. Dan kom je ook langs Lake Solitude. Wij hebben dat in 2016 gedaan. Was wel de zwaarste hike die we ooit hebben gedaan, maar zeer de moeite waard.

In Yellowstone kun je de drukte zeker ontlopen. Daar kan het midden in de zomer zelfs zo rustig zijn op de trails dat ik het in mijn eentje misschien wel te spannend zou vinden. Bijvoorbeeld Pelican Valley, Mary Mountain Trail, Shoshone Geyser Basin. Iets drukkere trails, maar erg mooi zijn (op volgorde van rustig naar druk): Slough Creek, Trout Lake, Storm Point Trail, Mount Washburn, South Rim Trail.

En mooie plannen in Glacier NP. Daar vonden wij de trails het drukst (Grinnell Glacier en Iceberg Lake), maar wel supermooi. En Ptarmigan Tunnel is inderdaad super :thumbup: Komende zomer gaan we weer naar Glacier NP. Bij ons op de planning staan deze keer de Pitamakan-Dawson Loop (vanuit East Glacier Village) en Siyeh Pass (Siyeh Bend Trailhead naar Sunrift Gorge).

Zie ook onze verslagen van 2013 en 2016.
nancywittebols
Amerikafan

ingrid14 schreef:Makoshika is maar een klein park maar wel een pareltje. Je zou er 2 nachten kunnen blijven of aan het einde van de dag al doorrijden naar Theodore Roosevelt. Bij Makoshika zagen wij maar een handjevol mensen op de camping.Dat park mis ik echt in je route. Wij waren er vorig jaar en ik vond het mooier dan Badlands. Nu ja, dat is persoonlijke smaak.
Ben al lange tijd aan het twijfelen tussen Badlands N.P. en Theodore Roosevelt. Nu had ik uiteindelijk beslist en nu doe je me weer twijfelen :wink: . Moest ik de tijd hebben, zou ik de twee doen, maar zoals gewoonlijk tijd te kort. Ik zou eventueel dus een dag Glacier minder kunnen doen, maar zelfs dan nog, zie ik niet in hoe, zonder me te veel te moeten haasten. Daarom dat ik ook niets anders gepland had in South Dakota.

Ok, neem nu:

31 juli: Glacier - Makoshika - camping Makoshika
1 augustus: Makoshika
2 augustus: Makoshika - Theodore Roosevelt (110 km)
3 augustus:Theodore Roosevelt - Badlands (500 km)
4 augustus: Badlands
5 augustus: Badlands - Custer S.P.(160 km)
6 augustus: naar Rocky Mtn.

Is denk ik, nogal te weinig tijd overal. Had meer verlof moeten aanvragen :evil: . En dan heb ik nog Devils Tower nog niet erbij gezet. Ik ga dus echt moeten kiezen. Is moeilijk.
Ik weet het, luxeprobleem.
nancywittebols
Amerikafan

Felicitas schreef:Om de twijfel nog wat te vergroten: in de buurt van Dubois kun je ook nog prachtig wandelen bij Brooks Lake . Wij vonden het daar zo mooi dat we er komende zomer weer een nachtje gaan slapen om in die omgeving te wandelen (zie verslag).
't ja, ik heb erom gevraagd, hé. Ik wou jullie input. Maar dat het me gemakkelijker gaat maken betwijfel ik.

Felicitas schreef:Daar vonden wij de trails het drukst (Grinnell Glacier en Iceberg Lake), maar wel supermooi

Daar zal ik me moeten op voorbereiden, op die drukte. Langs de andere kant kan ik misschien me aansluiten bij andere wandelaars. Is toch wat veiliger i.v.m. de beren.
Zal nog eens je verslag moeten lezen en ook over de wandelingen die je vermeld (of misschien beter niet. Wat ik niet weet, kan ik niet missen.)
nancywittebols
Amerikafan

Ah ja, ik kom pas 's avonds toe in Denver (20 uur). Huurauto ophalen en dan waarschijnlijk naar bed.
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Ik vind het een beetje jammer om helemaal tot in Makoshika te rijden en het nabijgelegen Theodore Roosevelt niet te doen. En beiden liggen in zo'n regio waar je waarschijnlijk niet snel weer komt.
Begrijp me niet verkeerd, zoals jij de route hebt kan het ook hoor.

Misschien RMNP schrappen
31 juli: Glacier - Makoshika - camping Makoshika
1 augustus: Makoshika
2 augustus: Makoshika - Theodore Roosevelt (eventueel via North Unit en dan naar South Unit)
3 augustus: Theodore Roosevelt
4 augustus: Theodore Roosevelt - Devils Tower - Badlands (500 km)
5 augustus: Badlands
6 augustus: Badlands - Custer S.P.(160 km)
7 augustus: Custer SP
8 augustus: Custer SP - Denver - Ramada intern. airport
9 augustus: vertrek naar Brussel

Groetjes,

Ingrid
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
nancywittebols
Amerikafan

Felicitas schreef:Om de twijfel nog wat te vergroten: in de buurt van Dubois kun je ook nog prachtig wandelen bij Brooks Lake .
Mooie foto's, weeral. Ge weet wat dat betekent: nog eens terugkomen :lol: .

ingrid14 schreef:Misschien RMNP schrappen
Dat zou misschien wel een goed idee zijn. Als ik nog eens op Denver vlieg (10de reis misschien :D ), kan ik gemakkelijk RMNP erbij nemen, Makoshika en Theodore Roosevelt ( er zal denk ik ook wel veel minder volk zijn, dan in de andere parken) liggen ver verwijderd van de normale routes. Ik zou Custer en de Badlands ook in een rustiger tempo kunnen bezoeken. En Devils Tower erbij nemen. Is waarschijnlijk maar een korte stop (wandeling rond de Tower). Ben er serieus over aan het nadenken. Grote kans dat ik deze tip opvolg. Spijtig van RMNP, maar een mens moet keuzes maken. Gelukkig rij ik liever in de States dan hier in ons druk landje.

Ben al blij met de voorstellen en ideeën die ik heb gekregen. Dat helpt wel. Laat ze maar komen. :thumbup:
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Wij zijn vorig jaar in de tweede helft van juli bij Glacier geweest. De Going-to-the-Sun-road was druk, en parkeren bij Logan Pass was vrijwel onmogelijk tenzij je vroeg op de ochtend of laat op de middag bent. Er rijden gratis pendelbussen over de Going-to-the-Sun-road, maar er was een halte waar de wachttijd zeker een uur was, dus om nou te zeggen dat dat een goede oplossing is... Drukte op de trails vond ik bij het Many Glacier-gedeelte meevallen. We hebben daar Grinnel Glacier gelopen (prachtig!) en er was zeker genoeg volk, maar ook weer niet dat je aan het filelopen bent. Dat was bij de wandelingen vanaf Logan Pass wél het geval (Highline Trail en Hidden Lake Overlook). Mocht je van Logan Pass naar Many Glacier willen hiken via de Highline Trail en de Swiftcurrent Pass, dan kun je voor het traject van Many Glacier terug naar St. Mary een betaalde shuttlebus gebruiken. Of juist in omgekeerde volgorde mocht je van Many Glacier naar Logan Pass willen hiken. Ik weet zo even niet of je deze shuttlebus moet/kunt reserveren. Ik lees op de sites van Xanterra en NPS tegenstrijdige verhalen.

Wij gingen van Many Glacier naar Yellowstone, en wilden graag via de Beartooth Highway rijden. We zijn op dag 1 van Many Glacier naar Great Falls gereden, en op dag 2 van Great Falls via de Beartooth Highway naar Cooke City (paar km buiten Yellowstone). Als je de Beartooth Highway nog nooit hebt gedaan, zou je via die route naar Glacier kunnen rijden. Ik vond de Beartooth Highway erg mooi, het stuk rond Great Falls daarentegen is weinig bijzonder. Natuurlijk is het sneller om niet via de Beartooth Highway te rijden, maar via Gardiner/Bozeman/Helena. Dat zou zelfs in één dag kunnen.
nancywittebols
Amerikafan

Galapogos schreef:We hebben daar Grinnel Glacier gelopen (prachtig!)
Grinnell Glacier en de Grinnell Glacier overlook zijn blijkbaar heel mooie wandelingen, zo blijkt ook uit de eerdere reacties. Dus deze zullen op het programma staan. Zou het de moeite zijn om beiden te doen?

Als ik de wandelkaart van Glacier bekijk, dan lijkt het alsof je vanaf de Highline trail ook de going-to-the-sun weg kunt zien. Verpest dat het zicht niet te veel? (zie liever landschappen zonder enige vorm van "beschaving".

Galapogos schreef:Drukte op de trails vond ik bij het Many Glacier-gedeelte meevallen.
Had juist verwacht dat dit gedeelte het drukst was.

Ik ben niet zeker of ik de Beartooth hwy ga doen. Ik reis alleen, dus ik moet wel constant rijden. Ik heb dan de neiging om heel traag te rijden, zodat ik toch wat kan genieten van de omgeving, waardoor er zich achter mij een hele file vormt. Ik ga wel regelmatig aan de kant staan om iedereen door te laten, maar ik voel me toch altijd wat schuldig.

Morgen na het werk ga ik de tips van iedereen doornemen en mijn reisroute (zeker het laatste deel) aanpassen.
Grote kans dat ik (met spijt in mijn hart) RMNP schrap om meer tijd te hebben in het gedeelte Custer-Badlands. Ik spendeer liever wat meer tijd in een park.
Galapogos
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Grinnell Glacier Overlook is eigenlijk niets meer of minder dan een zijpad van de Highline Trail. Als je van plan bent de Highline Trail te lopen (eventueel met aansluitend de Swiftcurrent Pass naar Many Glacier) dan zou je de Grinnell Glacier Overlook meteen mee kunnen nemen als je er de tijd en energie voor hebt.

De Grinnell Glacier trail is een hele andere trail. Behalve dat je vanaf het eindpunt van deze trail óók Grinnell Glacier kunt zien, heeft deze verder niet zo veel gemeen met de Grinnell Glacier Overlook. Je bekijkt het meer ook vanaf de andere kant, en vanaf een lagere hoogte.

Dus ja: ik denk dat het zeker de moeite waard is op beide trails te lopen.

Vanaf de Highline Trail zie je inderdaad de Going-to-the-Sun-Road liggen. Maar die weg ligt een heel stuk lager, dus echt storend is dat niet. Ik heb alleen een stukje van de Highline Trail gelopen. Het gedeelte dichtbij Logan Pass, dus waar de weg nog heel dicht bij het pad ligt. Maar zelfs daar vond ik het niet vervelend.
K&N
Amerikakenner

Bericht door K&N »

In Glacier NP reisden wij met de shuttle bus. Wij moesten wel omdat we met een camper waren maar dat heeft dus ook zijn voordelen, rustig in de bus en genieten van de omgeving. Als je alleen reist zou dat ook een oplossing kunnen zijn. We hebben een aantal trails gedaan en misschien heb je iets aan ons verslag van 2013. Succes met de voorbereiding. Klaas
Afbeelding
Utah-Wyoming 2009 http://reisverslag2009usa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
San Francisco-Seattle 2013 http://amerika-reisverslag2013.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
nancywittebols
Amerikafan

Na de geweldige tips op dit forum, heb ik mijn reis aangepast.

Het eerste deel is hetzelfde gebleven:

[quote="nancywittebols"

17 juli: aankomst Denver - ophalen huurauto - Ramada international airport.
18 juli: Denver - Colter Bay 820 km (10 uur) - Tent cabin Colter Bay.
19 juli: Grand Teton - camping fcfs ?
20 juli: Grand Teton - idem
21 juli: Grand Teton - idem
22 juli: Grand Teton - idem
23 juli: Grand Teton - Yellowstone ong. 150 km - canyon campground
24 juli: Yellowstone - idem
25 juli: Yellowstone - ??? ? - ???
26 juli: ??? - Glacier N.P. ? - St. Mary campground
27 juli: Glacier N.P. - idem
28 juli: Glacier N.P. - idem
29 juli: Glacier N.P. - idem
30 juli: Glacier N.P. - idem

Daarna heb ik mijn route als volgt aangepast:

31 juli: rijden naar Makoshika SP 810 km - camping
1 augustus: Makoshika SP - idem
2 augustus: rijden naar Theodore Roosevelt NP 110 km - camping
3 augustus: TRNP - camping of hotel (misschien al doorrijden naar bv. Bowman)
4 augustus: via Devil's Tower naar Badlands NP 680 km - camping
5 augustus: Badlands NP -idem
6 augustus: Badlands NP - Custer SP 160 km - ??
7 augustus: Custer SP
8 augustus: rijden naar Denver + inleveren auto 600 km - Ramada international airport
9 augustus: vertrek

Ingrid, ik heb je tip opgevolgd en RMNP laten vallen. Heb nu meer tijd in elk park. Bedankt.

De lange reisdag naar Makoshika SP zie ik wel. Ik hoop er die dag te geraken, anders stop ik die dag ergens en ga ik op hotel (liefst zo dicht mogelijk bij mijn eindbestemming)

Galapogos schreef:Grinnell Glacier Overlook is eigenlijk niets meer of minder dan een zijpad van de Highline Trail. Als je van plan bent de Highline Trail te lopen (eventueel met aansluitend de Swiftcurrent Pass naar Many Glacier) dan zou je de Grinnell Glacier Overlook meteen mee kunnen nemen als je er de tijd en energie voor hebt.
Staat nu ook op de planning, samen met swifcurrent pass, Grinnel Glacier en Iceberg Lake (dat zijn 4 volle dagen). dan ook nog graag St. Mary falls en Virginia Falls wandeling en niet te vergeten going-in-the-sun road. :roll: Wordt weer keuzes maken. Zien hoe de beentjes nog meewillen.

Felicitas schreef:In Grand Teton kun je Cascade Canyon, Hidden Falls en Lake Solitude combineren. Als je fit bent en vroeg begint kun je ook de hele Paintbrush Canyon / Cascade Canyon Loop doen. Dan kom je ook langs Lake Solitude. Wij hebben dat in 2016 gedaan. Was wel de zwaarste hike die we ooit hebben gedaan, maar zeer de moeite waard.

Heb je reisverslag gelezen. 33 km en 1200 meter hoogteverschil :clap: :clap: :clap: Ik buig voor jullie. Heb wel zin natuurlijk, maar ben een trage wandelaar (I blame my short legs :lol: ). Ik kan natuurlijk jullie voorbeeld volgen en zien op het moment zelf hoe ik me voel en hoe lang ik erover doe.
Dubois sla ik deze keer over, hoewel het er ook mooi uitziet. Next time.

Over Mnt. Rushmore ben ik nog altijd aan het twijfelen. Dat is weer tijd minder die ik kan spenderen in Custer. Ben echt geen cultuurmens. Oke, ik ben in Canada naar een Pow wow geweest, het Royal Tyrrell museum en de Head-Smashed-in Buffalo jump. Zo'n dingen kan ik wel appreciëren. Maar toen was ik daar voor 6 maanden. Voldoende tijd om veel te zien. :) :roll:

Is er nog iets te zien op de route Custer - Denver? Niet dat ik die dag nog veel tijd ga hebben. Maar iets leuks om de reis mee af te sluiten.

Ik wil ook nog iedereen bedanken voor het meedenken.
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Mooi aangepast Nancy! Het ziet er goed uit zo.

Van Glacier naar Makoshika is inderdaad lang maar ik zou het ook zo doen. Je rijdt door eindeloze graslanden. Zoek een leuke post op de radio (moest je een Sirius XM satelliet radio hebben kan ik Classic Rewind and Classic Vinyl van harte aanbevelen).

Tussen Custer en Denver zijn er wel wat mogelijkheden, hangt er wat vanaf langs welke weg je wilt rijden.
Bij Aliance ligt Carhenge, leuk om te zien
Scotts Bluff National Monument
Agate Fossil Beds National Monument
Fort Laramie National Historic Site met ietsje verder bij Guernsey de Oregon Trail Ruts en Register Cliff
Die laatste route staat in mijn blog van 2011. De anderen ook bezocht zo'n 25-30 jaar geleden maar toen bestond er nog geen blog (zelfs bijna onbestaand internet) :lol:

Groetjes,

Ingrid
nancywittebols
Amerikafan

Bedankt voor de tips, Ingrid. Zal het opzoeken.
ingrid14 schreef:De anderen ook bezocht zo'n 25-30 jaar geleden maar toen bestond er nog geen blog (zelfs bijna onbestaand internet)
:offtopic:
Ah, de goede oude tijd.
Toen je nog praktisch niets op voorhand moest boeken (vliegtuigticket, huurauto en gewoon gaan). Nu moet je 6 maanden op voorhand de camping in een nationaal park reserveren (of hopen op annuleringen), er veel minder toeristen waren (ik weet het, ik ben er ook eentje) en het veel goedkoper was. Ik mis die tijd. Havasupai bv. de dag voordien een telefoontje en je kon gaan; een driedaagse in GCNP, de dag voordien binnenspringen in het visitor center en hup, permit en je kon vertrekken. The Wave, 9 man voor de loterij, geen probleem dus. Zion en Bryce, veel rustiger. Ben blij dat ik die tijd nog heb meegemaakt en gelukkig zijn er nog altijd plekken, die minder bekend zijn of kan je de hordes vermijden door heel vroeg te gaan wandelen.
Toen de ouders blij waren met 1 telefoontje per maand en een brief elke 2 weken (nu is de familie ongerust als ze 3 dagen niks gehoord hebben :lol: ).
Langs de andere kant: zonder het internet, dan kon ik natuurlijk ook jullie hulp niet vragen.
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

:lol: Oh Nancy wat begrijp ik je goed. Heerlijk was dat!
Maar ja zoals je zegt het internet heeft ook zijn voordelen.
nancywittebols schreef:nu is de familie ongerust als ze 3 dagen niks gehoord hebben
Ja echt hé. Zelfs als je aankondigt dat je enkele dagen geen gsm-bereik of wifi gaat hebben.

Groetjes,

Ingrid
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer