Ik had beloofd om onze ervaring tijdens ons interview hier neer te pennen, goed of slecht, dus bij deze kom ik mijn belofte na.
Laten we beginnen bij Dinsdagochtend.
Tot mijn grote verbazing had ik een goeie nacht achter de rug. Ik had rustig geslapen en was niet echt veel wakker geworden. Had gedacht dat het een slapeloze nacht ging worden maar dat is zeer goed meegevallen. Ook het vrouwtje had goed geslapen dus "we were ready to go".
Om eventuele files en vertragingen te vermijden vertrokken we iets voor 9u vanuit het verre West-Vlaanderen richting Brussel. De kinderen moesten niet naar school dus die vonden dat natuurlijk super. De rit verliep zeer vlot. Enkel bij het binnenrijden van Brussel hebben we vrij lang in één of andere tunnel gestaan maar toch waren we rond 10u45 op onze bestemming.
De oudste dochter had nog een bon van de footlocker dus zijn we even naar de duurste straat op het Monopoly bord geweest (toch in de belgische versie). Na een gezonde hap in Exki (of zoiets) stapten we via de wetstraat (waar we prompt enkele ministers zagen) richting Ambassade om de omgeving even te verkennen. Het was nog voor 13u dus zijn we gewoon voorbijgewandeld en hebben ons in het Warrandepark op een bankje neergezet. We konden alle actieve mensen bewonderen die waarschijnlijk in hun middagpauze samen een rondje kwamen lopen.
Rond 13u20 vertrokken we naar de Ambassade. Daar aangekomen even tot bij de security gewandeld. Deze wist me te melden dat we pas om 13u45 ons konden aanmelden. (Dit had ik ook bij andere mensen reeds gelezen maar wou het spannend maken en ook even op de mens af stappen) Wij nog even langs de plaatselijke apotheek want de oudste dochter had een blaar op haar hiel, konden we dat toch ook fixen. Na dit intermezzo stappen we iets na 13u45 terug richting Ambassade. Stond er natuurlijk al een ganse rij aan te schuiven. F*ck, dat is niet goed begonnen. We kwamen dus nooit om 14u binnen. Na wat oponthoud bij onze voorgangers gaan we iets na 14u het terrein van de ambassade binnen.
Voor we het effectieve gebouw binnen mochten moesten we uiteraard nogmaals gescreend worden. Autosleutels moesten een apart bakje in want die mochten niet mee naar binnen. Nummertje nemen en dan in de wachtzaal plaats gaan nemen.
Na nog geen 10 minuten binnen te zijn kwam ons nummer op het TV-scherm. Ik mocht naar Counter 7.
Een zeer leuke en vriendelijke dame stond mij in het nederlands te woord. Eén voor één werden alle documenten afgegeven en zoals ik verwacht had zaten er veel te veel documenten in mijn mapje. Van te veel voorbereiding gesproken (maar het is nu éénmaal een zeer belangrijk moment en wou niets aan het toeval overlaten). Daarna moesten mijn vrouw en mezelf onze vingerafdrukken nog achterlaten. Ook dit verliep vlot.
Nadat alles ingeleverd was mocht ik naar Counter 5 om te betalen en moest ik met het betalingsbewijsje terug naar Counter 7 (ineens $ 1.320 lichter

). Alles was in orde en ik mocht terug plaatsnemen. Eens ons nummer terug op het schermpje kwam moesten we alle 4 naar de Consul. Na opnieuw nog geen 10 minuten te hebben gewacht verschijnt ons nummer op het scherm. Counter 2. Dat is de Consul, dat had ik al gezien toen ik naar het toilet was geweest met de jongste dochter.
Zonder zenuwen begaven we ons richting de plaats waar onze toekomst bepaald ging worden. De Consul was een zeer vriendelijke jonge dame. Het interview ging als volgt.
CO: Hello, how are you?
WIJ: We're fine thank you and you?
CO: I'm fine, thanks. So you are the winner (kijkend naar mij)
IK: Yes that's me.
CO: Congratulations with that.
Nu kijkt ze eerst alle 4 onze paspoorten na en vraagt of wij dit effectief zijn.
Daarna moeten we via onze vingerafdrukken bevestigen dat we nog steeds de mensen zijn die daarnet alle papieren hebben ingediend. Ikzelf mocht voor de beide dochters "tekenen" met mijn vingerafdrukken.
Daarna vertelde ze ons dat de dochters wat in de wachtruimte mochten gaan spelen want "this part is a bit boring for them" zei ze ons.
CO: So, what is the highest degree you own
IK: xxxxx
CO: And what work are you doing now?
IK: xxxxx
CO: And you m'am?
VROUW: xxxxx
CO: And do you plan to do that in the US?
IK: Yes I do.
CO: So, where do you guys plan to move?
IK: Houston, Texas.
CO: Nice, well you are approved.
IK:

(inwendig dan toch)
Daarna keuvelen we nog wat over BBQ en zo en de Consul verteld ons dat we onze paspoorten met het visum erin binnen de week zouden mogen verwachten. Ze wenst ons nog veel success en daar gingen we dan.
Toen we terug bij de auto aankwamen hadden we al een heleboel berichtjes om te weten hoe het was geweest (we hadden onze telefoons in de auto achtergelaten om geen problemen te hebben op de Ambassade). We zijn toen teruggereden naar West-Vlaanderen en het goeie nieuws gaan vieren in onze locale frituur. Om het allemaal Bigger te maken heb ik maar een XXL frikandel (curryworst) van 35cm gegeten.
Vandaag een e-mail van de koerierdienst ontvangen dat ze morgen onze paspoorten komen afleveren. Dus dan zien we nog wat we kunnen boeken maar we hopen volgende week Dinsdag de oversteek te kunnen maken.
De volgende dagen gaan we gewoon op automatische piloot hier gans de boel afronden en inpakken en waarschijnlijk nu wel nog enkele korte nachtjes tegemoet om alles klaar te krijgen voor Dinsdag.