Almere vak V schreef:Vanessa007 schreef:Voor diegene die ook een auto huren uit de prestige collection, waarom gaat jullie voorkeur naar de Escalade?...
Al jaren lang de "vetste" SUV die er te krijgen is in de US. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Even terugkomen op deze oude discussie: Ik heb de afgelopen maand met zowel twee stuks Infinity QX80 (een 2017 model en een 2018) als een 2018 Cadillac Escalade rondgereden. De Escalade wint het op bijna alle vlakken. Pro's & con's:
Infinity QX80:
Cons:
- Fuel guzzler. Met moeite heb ik er 18.5miles/gallon uitgeperst. Er is geen eco-mode oid, de V8 staat altijd op vol vermogen aan. De versnellingsbak is enorm aggressief en je kunt er niets aan instellen. Twee mijl per uur op de cruise control erbij tikken en de auto schakelt direct twee of drie versnellingen terug. Als je de auto start vind die het nodig om automatisch even het toerental fors te laten oplopen om daarna pas stationair te gaan draaien. Vast heel "stoer", maar ik vond het vooral beschamend.
- Geen android auto
- 2017 model: ingebouwde navigatie erg slecht. Je mag niets meer als je rijdt. Zelfs geen adres instellen via voice recognition. Je krijgt de meest stomme routes, en als je zelf een andere route neemt dan blijft de auto eerst nog 100 mijl proberen om je te laten omkeren. Ook de radio werkt niet intuitief. Je kunt niet gewoon een eenvoudig overzichtje krijgen van Sirius XM zenders, maar moet met een draaiknopje een voor een de zenders langs, of per categorie zoeken en dan binnen de categorie een voor een de zenders langs. Allemaal sterk verbeterd in het 2018 model overigens.
- Stoel kan niet ver genoeg naar achteren, pedalen niet verstelbaar. Met mijn 1.96 lengte is het daarom eigenlijk net te klein
- 2017 model: lane departure warning systeem is totaal onbruikbaar. Irritante piepjes en de enige andere feedback mode gaat remmen zodra je buiten de streep komt. Oftewel: dat zet iedereen uit.
- Veel te weinig extra's voor een "luxe" SUV. Geen stoelkoeling. Geen HUD. Geen 120V aansluiting. Geen massagefunctie in de stoel. Geen wireless charging. Bijna niets in te stellen aan de auto. Altijd die stomme toeter als je de auto afsluit en die is niet uit te zetten. Climate control niet heel subtiel, blaast eigenlijk altijd te hard op de auto stand.
- Het mini-display in het instrumentenpaneel met de dagtellers en andere info doet mij denken aan auto's van 20 jaar geleden. Echt niet meer van deze tijd.
- In snelle bochten hoor je de banden. Blijkbaar is het differentieel niet gemaakt op een beetje sportieve rijstijl op bergwegen.
- Versnellingsbak is traag en heeft slechts een enkele koppeling.
- Geen handmatige diff-lock. Alleen de keuze uit "auto", "4wd high gear" en "4wd low gear". Geen feedback over wat de aandrijving precies doet.
- Handmatige handrem.
- Geen meedraaiende koplampen
Pro's:
- 2018 model: zeer goed navigatiesysteem. Snel, intuitief, en fijn te bedienen met draaiknoppen, ook zonder te kijken. Dat geldt ook voor de radio.
- Nette middenconsole in tweede stoelrij
- Tweede stoelrij kan helemaal wegklappen, dus niet alleen leuning naar beneden
- "Stoer" uiterlijk
- Afwerking van stoelen en dashboard erg netjes, mooi stikwerk. Jammer dat verhuurders altijd weer dat saaie zwarte leer kiezen en niet eens een wat lichter interieur.
- Voldoende vermogen. Als je het gas intrapt dan heeft de auto aardig wat pit.
- 2017 model: goed werkende adaptive cruise control
Cadillac Escalade:
Con's:
- Interieur erg saai. Geen mooi stikwerk oid maar saai en wat goedkoop uitziend zwart leer. Wel kleine suede accentjes in deuren.
- Geen middenconsole in tweede stoelrij, maar een gapend gat.
- De bediening op de middenconsole met touch-gevoelige knopjes is rampzalig. Je kunt niets doen zonder er naar te kijken, en dat is nu juist wat je niet wil in een auto. Gewone knoppen zijn echt veel fijner. Je mist ook regelmatig een knopje als je toevallig net over een hobbel rijdt oid. Slecht ontwerp.
- Bediening versnellingsbak met stuurhendel ipv in middenconsole. Op zich prima als het gecombineerd zou zijn met +/- flippers op de stuur, maar dat laatste heeft de auto niet. Handmatig schakelen met de +/- knopjes op de versnellingshendel is echt niet te doen als je actief aan het rijden bent.
- Veersystem wat storingsgevoelig

. Een lekke demper voor was uiteindelijk de reden dat we de auto moesten omruilen en weer een QX80 kregen.
- Handmatige handrem. Come on, het is 2018.. Mijn 10 jaar oude C5 heeft een automatische handrem.
- Geen adaptive cruise control. Dat is blijkbaar een optie, terwijl dit al de "luxury" trim was.
- Geen meedraaiende koplampen
Pro's:
- Alles is in te stellen. Auto heeft het standaard GM systeem zoals je dat ook ziet in GMC, Buick, Opel, etc). Inclusief Android auto.
- Instrumentenpaneel volledig digitaal. Layout te wijzigen. Rustige en duidelijke layout
- De meeste gewenste extra's: stoelkoeling, 110V outlet, keep your lane systeem (inclusief stuurcorrecties), driver assist (remmen), HUD, maximumsnelheid continu in beeld, elektrisch te openen handschoenenkastje en middenconsole, wireless charger in middenconsole. automatisch inparkeren (al doe ik dat zelf toch nog steeds een stuk sneller), etc.
- Stuk zuiniger dan de QX80. V8 schakelt ook netjes 4 cilinders uit als dat vermogen niet nodig is en dat merk je in het brandstofverbruik. Ik haalde rond de 21 miles/gallon gemiddeld ipv de 18.5 van de QX80.
- Schakelt snel. Nog net niet de snelheid van een dubbele bak, maar komt aardig in de buurt.
- Pedalen verstelbaar, stoel goed verstelbaar, ook meer dan ruim genoeg voor lange mensen. Massagefunctie.
Mijn algemene indruk was dat de QX80 gewoon een kale auto was. Ik ben ook benieuwd wat het verschil is met de Nissan Armada. Ik stond op een gegeven moment naast een Armada geparkeerd. Ik heb even naar binnen zitten kijken en kon geen verschil ontdekken. Ik zie dan ook echt geen meerwaarde in de Infinity als "luxe" auto. De hele auto straalt een soort aggressiviteit uit, ook qua gedrag van de versnellingsbak. Dat lijkt mij niet meer van deze tijd. Prima om 400pk onder de kap te hebben als het nodig is, maar als het niet nodig is mag zo'n auto best een eco-mode hebben.
De Escalade heeft een aantal zaken nog in een optiepakket waarvan ik zou verwachten dat dat wel bij de basisuitrustig behoort. Denk aan adaptive cruise control, koeling in bekerhouders, een middenconsole achterin, een cargo shade, etc. De inrichting vind ik er niet heel luxe uitzien, met name door de wat saaie stijl van de bekleding, maar dat is wellicht een kwestie van smaak. Verder is het een erg fijne auto. Jammer dat de vering ons in de steek liet, anders had ik hier graag nog twee weken mee doorgereden.