Tja, lastig. Airside vind je de meeste rustige plekjes, twee maal een starbucks en diverse lounges. Maar je komt, mocht je een priority pass of Skyteam elite+ status hebben, helaas geen van de lounges in na arrival (of je moet aankomen in business of zorgen voor een boarding pass van een outbound vlucht vanaf AMS). Als het goed is kom je vanaf een US luchthaven wel aan in de secure zone, dus je kunt airside blijven. Als je aankomt in de non-secure zone dan kun je niet anders dan de gang doorlopen richting bagage claim (of je moet opnieuw door security, wat op zich wel kan, je hebt daarvoor geen boarding pass nodig, maar flesjes water e.d. moet je wel weer dumpen).
Er is een probleem: als je lang airside blijft dan heb je een issue met je bagage die op de band blijft liggen. Dus als je checked luggage hebt zou ik na uiterlijk een half uurtje oid wel richting bagageband lopen om te voorkomen dat jouw koffer(s) eenzaam rondjes blijven draaien. En als je daar eenmaal bent dan kun je niet meer terug en moet je wel door de douane heen en ben je op Schiphol plaza.
Op plaza zijn genoeg winkeltjes en eetgelegenheden, maar rustig zitten of slapen wordt lastig. Maar voor 2 euro per 5 minuten kun je wel in de massageautomaten liggen.
Je kunt het natuurlijk een beetje combineren: eerst een half uurtje airside rustig koffie drinken bij Starbucks. Dan naar baggage claim. Op plaza even winkeltjes kijken, in de massageautomaat liggen en daarna alvast rustig je auto regelen. Ophalen zou ik niet doen, want dan heb je een probleem met parkeren en moet je daarvoor gaan betalen.
Als je geen bagage bij je hebt: airside blijven (en als je onverhoopt toch in de non-secure zone (boven) aankomt: volg gewoon de bordjes voor connecting flights. Je gaat dan wel door security, maar goed, airside is het wel echt een stuk rustiger en relaxter wachten. Je kunt alleen niets kopen in de winkels zonder boarding pass. Drankjes bij starbucks kunnen wel.
Ik heb eigenlijk nooit gelet op balies van verhuurders op Schiphol, geen idee eigenlijk. Ik weet wel waar de parkeergarage van de verhuurders is, die zitten allemaal bij elkaar. Maar ik vermoed dat je altijd eerst naar de balie moet gaan en dat die ergens in Plaza zit. Gewoon bordjes volgen, je hebt tijd zat om te zoeken