Ik ben nieuw hier, en érg onder de indruk van de expertise en vooral ook behulpzaamheid van vele forum-deelnemers. Wat een geweldige bron van informatie en steun! Hopelijk kunnen jullie mij ook helpen.
Mijn situatie is als volgt: mijn ouders zijn Nederlands maar ik ben in de V.S. geboren (en op mijn 7e naar Nederland gekomen), waardoor ik zowel de Nederlandse als Amerikaanse nationaliteit heb. Mijn vriend is Nederlands. We willen dolgraag samen naar de V.S. emigreren – ik heb altijd een sterke hang naar het land gehouden, mijn vriend is er vaak voor zijn werk geweest en is er echt ‘verliefd’ op geworden – in ieder geval voor een paar jaar en waarschijnlijk voor altijd.
Ik heb lang op dit forum rondgezworven en daarbij veel informatie gevonden die op onze situatie van toepassing is, maar nog geen compleet en helder beeld. De DCFen, K-1en en I-130en dansen inmiddels voor m’n ogen en er lijken allerlei uitzonderingen (én continue veranderingen van regels!) te zijn, waardoor ik ernstig de weg ben kwijtgeraakt.. Daarom de volgende vragen:
-We willen graag trouwen, en ik begrijp dat dat voor het visum (en/of de green card) van mijn vriend ook noodzakelijk is. Maar wat is de slimste aanpak? Hier in Nederland trouwen en dan zijn verblijfsvergunning aanvragen? Zo ja, welk soort verblijfsvergunning dan en hoe werkt de procedure precies? Of is het handiger om naar de V.S. gaan en daar te trouwen? En hoe werkt de procedure in dat geval?
-Vanaf wanneer mag mijn vriend werken in de V.S.; heeft hij – dus als we al getrouwd zijn – nog een speciale werkvergunning nodig of is dit in de verschillende soorten verblijfsvergunning geregeld?
-We willen ook graag (op niet al te lange termijn) kinderen. Is het slimmer om daarmee te wachten tot we geëmigreerd zijn, omdat ze dan automatisch Amerikaans zouden zijn, of kunnen ze sowieso (ook als ze in Ned. geboren worden) de Amerikaanse nationaliteit krijgen omdat ik Amerikaans ben?
Zoals ik al schreef heb ik het forum uitgebreid doorzocht, maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat bovenstaande vragen wel degelijk besproken zijn en ik eroverheen gekeken heb. In dat geval: mijn oprechte excuses!, en kunnen jullie me misschien de link/naam van de juiste topic geven?
Bij voorbaat veel dank!
Nikki