Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verhuizen naar Amerikaanse vriendin - welk visum?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Re: Verhuizen naar Amerikaanse vriendin - welk visum?

Bericht door Big Al »

sundaysue schreef:
06 apr 2019, 18:11
Edit/Correctie*

Officieel niet mogen werken ipv thuis zitten. De eerste maand is dat wel lekker natuurlijk, kon me settelen in ons huis etc maar goed, ik spreek dat uit ervaring voor iemand die rural woont ipv in de stad waar openbaar vervoer bestaat, en je wat makkelijk ergens naar toe kan lopen of fietsen.

Ik kreeg mijn green card dus in de 9de maand. October 2016 gefiled, July 2017 green card goedgekeurd zonder interview. Hoe dan ook, mijn marriage is de wachttijd en geld allemaal waard maar het was wel even kak om zo lang niets te mogen doen. En ik vind persoonlijk (uit persoonlijke ervaring) dat die wachttijd onderschat wordt. Je setteled je op een estimated processing time die je online ziet, maar in werkelijkheid kan het langer duren dan het internet zegt, en dat kan heel teleurstellend en erg tegenvallend zijn.
Ik denk dat de meesten van ons deze ervaring niet delen.

Op een K1 mag je werken, mits je ook een werkvergunning hebt. Als het een beetje meezit krijg je die meteen bij aankomst. Anders kan het wellicht even duren, maar niet lang.

Je Nederlandse rijbewijs is in de VS geldig. De tijdsduur verschilt per staat, zodra je ingezetene bent van een staat kan je rijexamen doen. Als je enige rijervaring hebt kan is dat domweg een kwestie van ophalen. Mijn 'rijexamen' duurde welgeteld één minuut en 27 seconden.

Het enige probleem waar ik mee te maken had was dat ik (in Massachusetts) mijn eigen auto (die we voor $500 hadden gekocht) niet mocht besturen omdat ik nog geen MA rijbewijs had. Dat geldt overigens ook voor Amerikanen die vanuit een andere staat naar MA verhuizen.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Hockey schreef:
06 apr 2019, 16:44
@ Marty9231, ik plaats nog even mijn standaardlijstje. Let wel, dit zijn niet de enige mogelijkheden, wel de meest gebruikte mogelijkheden.

1) De DV Lottery winnen.
2) Trouwen met een Amerikaans staatsburger.
3) Een baan vinden in de VS die aan de eisen voldoet, H1-B visum.
4) Binnen een bedrijf opklimmen en dan binnen dat bedrijf een transfer maken naar de VS, L1 visum.
5) Een bijzondere skill hebben en daarin in NL al wat bereikt hebben, denk aan David Beckham of Rutger Hauer (O1 visum).
6) Voldoende investeren in een bedrijf in de VS (en dan ook meer dan 50% van de aandelen hebben), en een bepaald aantal mensen een baan bieden.

Verder is dit plaatje erg nuttig om zaken duidelijk te maken. En lees ook eens deze twee topics door.
2) Trouwen met een Amerikaans staatsburger.
Op een K-1 moet dit binnen 90 dagen na aankomst in de V.S. Daarenboven moet het huwelijk twee jaar stand houden en de echtgenoten moeten gedrag vertonen dat overeenkomt met de verwachtingen van een huwelijk (bijv. op hetzelfde adres wonen).

Een andere optie is om buiten de V.S. te trouwen, al zitten daar ook haken en ogen aan.
sundaysue
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door sundaysue »

Hi Big Al,

Correct, je mag werken. Maar de regels zijn verandert in de afgelopen jaren en je krijgt geen werkvergunning (meer) direct na aankomst. Je kan een temporary EAD krijgen die geldig is tenzame met je I-94, maar bij de tijd dat de USCIS die heeft goedgekeurd is je I-94 alweer verlopen, en was het allemaal voor niets. Ik heb dan ook een EAD aangevraagd tenzame met een travel document in case of. EAD duurde ruim 4 maanden, 5 als je de wachttijd van het zenden-leveren meetelt. Tja, en niet altijd is het in 1x raak om een baan te vinden.

Tennessee, bijvoorbeeld, mocht ik niet meer dan 30 dagen met mijn Nederlands rijbewijs rijden. Daarna moest ik een staats rijbewijs aanvragen, maar ze accepteren in Tennessee niets anders dan een EAD card of een green card. Verschilt per staat, Cali en Florida zijn b.v. wat makkelijker. OP zal zich dan ook moeten inlezen wat het DMV in zijn staat accepteert qua documenten.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Queste
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Queste »

sundaysue schreef:
01 mei 2019, 01:49
maar ze accepteren in Tennessee niets anders dan een EAD card of een green card.
Dat *kan* niet juist zijn. Stel ik verhuis naar Tennessee met een E2 visum. Hoe krijg ik dan een rijbewijs? Of met een F1. Of met enig ander non-immigrant visum wat geen recht geeft op een EAD.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
sundaysue
Amerikakenner

Bericht door sundaysue »

@ Queste: De situatie ligt natuurlijk anders voor de K-1 visum houders, daar doel ik ook op. Na aankomst zit je in een rare limbo, je bent een resident maar niet officieel tot je je green card hebt. L1 of E2 houders hebben altijd een geldig I-49. Degene die op K-1 binnen komen hebben na 90 dagen geen geldig I-94 meer en hangen in een limbo. NOA1 van adjustment of status is het enige bewijs van legaal zijn, maar niet alle DMV's accepteren dat.

Als de I-94 vervalt, dan ben je officieel out-of-status en dat betekend geen houvast om een staats-rijbewijs te krijgen want je moet in-status zijn. E2 bijvoorbeeld, heeft zijn of haar I-94 lopen tot de E2 vervalt. Zelfde met K-1, 90 dagen om te trouwe -> 90 dagen geldige I-94.

Over & done!
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Als ik het zo snel even bekijk kan je volgens mij wel een TN driver's license aanvragen op een I-94:
nstructions for new or returning Tennessee resident
New residents and returning residents who need to exchange the license from their former state of residence must present:

[...]
Proof of U.S. Citizenship, Lawful Permanent Resident Status or Proof of authorized stay or temporary legal presence in the United States

https://www.tn.gov/safety/driver-servic ... dlnew.html
To prove temporary legal presence, applicants must provide one of the following:

[...]

Valid Foreign Passport with I-94W attached

[...]

https://www.tn.gov/content/tn/safety/dr ... orary.html
Maar toegegeven, het lijk er wel op dat het allemaal een stuk moeilijker is geworden sinds de jaren 90.
sundaysue
Amerikakenner

Bericht door sundaysue »

Het is inderdaad allemaal een stuk moeilijker geworden. Je mag, als je I-94 geldig is, inderdaad gewoon een staats-rijbewijs aanvragen, maar die vervalt net zo snel als de I-94 vervalt. Ik heb er nog aan gedacht om een rijbewijs aan te vragen terwijl mijn I-94 geldig was, maar het is zo'n enorme struggle om hem te verlengen met een I-797 Notice of Action van de AOS. Sommige DMV's accepteren het, mijne deed het bijvoorbeeld niet. Ben zo'n 4 keer langs geweest, maar kreeg hem pas echt toen ik mijn EAD card liet zien-- had hem met een paar werkdagen op de mat liggen.

Over & done!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Nog even over de greencard, ik denk misschien dat Bjorn het begrip "visa" en "greencard" door elkaar haalt.

Een visum is meestal tijdelijk alhoewel het wel verlengd kan worden maar als je eenmaal een greencard hebt, dan is dit permanent mits je verzuimt de greencard te verlengen, langer dan 6 maanden uit de USA wegblijft of een misdaad begaat die van dien aard is dat je het land uitgezet wordt. In die gevallen kan de greencard worden ingenomen maar anders is hij zeker niet tijdelijk.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

In het verleden had het verlopen van je Green Card geen gevolgen voor je status als Permanent Resident. Is dat veranderd? Let wel; als de GC verlopen is krijg je bij de grens grote problemen (incl. weigering) bij terugkomst.

Wat betreft langdurig verblijf in het builenland (d.w.z. buiten de V.S.) gaat het erom of dit als permanent of tijdelijk gezien wordt - ook als het langer dan zes maanden zou zijn. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar de aard van het verblijf buiten de V.S. en de wortels hier.

Ten slotte, je kunt je status als Permanent Resident Alien ook verliezen als je gelogen hebt tijdens de aanvraag of zaken hebt verzwegen die je had moeten vermelden. Zelfs als die om dingen gaat die niet tot diskwalificatie geleid zouden hebben wordt onjuiste of verzwegen informatie zeer zwaar aangerekend en is prima facie bewijs dat er sprake is van "moral turpitude" - de lakmoestest voor kwalificatie.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer