Een familielid wees me op deze site omdat ik zelf naar de VS ga emigreren binnenkort. Er staat een schat aan informatie, zo heb ik zoals hier aangeraden al een Amex kaart aangevraagd en ga ik me tijdelijk verzekeren via OOM verzekeringen. Maar ik heb nog wat vragen. Misschien dat anderen die al geëmigreerd zijn daar een antwoord op weten?
Wat achtergrondinfo: Ik ben 29, werk voor Ericsson en van de zomer ben ik 3 maanden in Dallas geweest om bij een lokale Ericsson vestiging aan een project te werken. Dat beviel ze zo dat ze me een vaste baan aanboden. Ik vind de VS een heel mooi land, het klimaat (niet alleen het weer, maar ook het leefklimaat e.d.) bevalt me bijzonder. De ruimte, de mooie huizen, de grote winkels, de 300 zenders op TV, enz. Ik heb vroeger 10 jaar op Sint Maarten gewoond, een Engelssprekend eiland dus ik spreek vloeiend Engels.
Donderdag a.s. moet ik naar het consulaat voor de L-1 visum afhandeling. Daar vermoed ik geen problemen. Maar nu mijn vragen:
1. Klopt het dat je geen bankrekening kunt openen zonder SS nummer?
2. Kun je een auto kopen als je nog geen lokaal rijbewijs hebt? En moet je voor de aanschaf van een auto ook een SS nummer hebben? Hoe zit het met de registratie van die auto?
3. Als punt 2 kan (dus een auto kopen met NL rijbewijs), kun je die dan ook verzekeren totdat je een USA rijbewijs hebt?
4. Bij binnenkomt in de USA moet je waarschijnlijk bij je eerste 'point of entry' het visum gebeuren bij de douane afhandelen. Ik vlieg daarna nog door naar Dallas (er is geen rechtstreekse vlucht) - hoe veel tijd duurt zo'n afhandeling ongeveer? Dan weet ik hoeveel tijd er tussen de vluchten moet zitten.
Alvast bedankt mocht iemand iets weten

Stefan