Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

praktische emigratievragen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
StefanP
Amerika-ontdekker

praktische emigratievragen

Bericht door StefanP »

Dag allemaal!

Een familielid wees me op deze site omdat ik zelf naar de VS ga emigreren binnenkort. Er staat een schat aan informatie, zo heb ik zoals hier aangeraden al een Amex kaart aangevraagd en ga ik me tijdelijk verzekeren via OOM verzekeringen. Maar ik heb nog wat vragen. Misschien dat anderen die al geëmigreerd zijn daar een antwoord op weten?

Wat achtergrondinfo: Ik ben 29, werk voor Ericsson en van de zomer ben ik 3 maanden in Dallas geweest om bij een lokale Ericsson vestiging aan een project te werken. Dat beviel ze zo dat ze me een vaste baan aanboden. Ik vind de VS een heel mooi land, het klimaat (niet alleen het weer, maar ook het leefklimaat e.d.) bevalt me bijzonder. De ruimte, de mooie huizen, de grote winkels, de 300 zenders op TV, enz. Ik heb vroeger 10 jaar op Sint Maarten gewoond, een Engelssprekend eiland dus ik spreek vloeiend Engels.

Donderdag a.s. moet ik naar het consulaat voor de L-1 visum afhandeling. Daar vermoed ik geen problemen. Maar nu mijn vragen:

1. Klopt het dat je geen bankrekening kunt openen zonder SS nummer?

2. Kun je een auto kopen als je nog geen lokaal rijbewijs hebt? En moet je voor de aanschaf van een auto ook een SS nummer hebben? Hoe zit het met de registratie van die auto?

3. Als punt 2 kan (dus een auto kopen met NL rijbewijs), kun je die dan ook verzekeren totdat je een USA rijbewijs hebt?

4. Bij binnenkomt in de USA moet je waarschijnlijk bij je eerste 'point of entry' het visum gebeuren bij de douane afhandelen. Ik vlieg daarna nog door naar Dallas (er is geen rechtstreekse vlucht) - hoe veel tijd duurt zo'n afhandeling ongeveer? Dan weet ik hoeveel tijd er tussen de vluchten moet zitten.

Alvast bedankt mocht iemand iets weten :D

Stefan
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Dit is helaas waar, maar soms kun je ze om de tuin leiden als je een briefje van je werkgever meeneemt dat zegt dat je een bepaald bedrag per maand op deze rekening gestort krijgt, maar normaal gesproken moet je een SSN hebben. Soms kun je dus wel een bankrekening openen maar dan kun je weer geen charge card aanvragen! De Army Aviation Credit Union is voor mij altijd heel behulpzaam geweest!! http://www.aacfcu.com

Ook kun je naar het SS office gaan om te vragen om een temporary SSN, dat zou het handigste zijn denk ik.
2. Kun je een auto kopen als je nog geen lokaal rijbewijs hebt? En moet je voor de aanschaf van een auto ook een SS nummer hebben? Hoe zit het met de registratie van die auto?
Ja dat kan, en je kunt hem ook registreren, dit mag geen probleem zijn!
3. Als punt 2 kan (dus een auto kopen met NL rijbewijs), kun je die dan ook verzekeren totdat je een USA rijbewijs hebt?
Ook dit kan, maar ze vragen wel een hogere premie, dus shop around zou ik zeggen. Probeer Progressive en Geico, die hebben soms aardige tarieven, zelfs voor buitenlanders. Probeer ook in het engels een brief van je huidige maatschappij mee te nemen waarin staat dat je al een aantal jaren schadevrij rijdt (dit helpt enorm in de premie)
4. Bij binnenkomt in de USA moet je waarschijnlijk bij je eerste 'point of entry' het visum gebeuren bij de douane afhandelen. Ik vlieg daarna nog door naar Dallas (er is geen rechtstreekse vlucht) - hoe veel tijd duurt zo'n afhandeling ongeveer? Dan weet ik hoeveel tijd er tussen de vluchten moet zitten.
Geen idee, maar volgens mij hoeft dit helemaal niet lang te duren omdat je alles al geregeld hebt, je visum is valide en dus zullen ze "hopenlijk" geen problemen geven!!!! (geen garantie van mij :wink: )

Hoop dat het helpt, welkom op het forum en welkom in amerika!

Richard

P.S. Stuur me even een nieuwe ericsson telefoon als je er werkt :P
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
StefanP
Amerika-ontdekker

Bericht door StefanP »

Dank je voor je snelle en uitgebreide anwoord Richard! In ieder geval hoef ik me geen zorgen te maken over vervoer, zo te lezen. Ik zal navragen of mijn huidige verzekeraar ook een Engelstalige royementsverklaring wil opstellen. En misschien dat ik het bedrijf wel zo gek krijg om op een of andere manier te helpen bij het snel verkrijgen van een SS.

Wat die telefoon betreft, dat is helaas een ander bedrijf (Sony Ericsson), maar als ik je blij kan maken met een heuse wijkcentrale (slechts 2x2x2 meter) dan hoor ik het wel :D
freekb2
Amerikakenner

Bericht door freekb2 »

StefanP schreef:Wat die telefoon betreft, dat is helaas een ander bedrijf (Sony Ericsson), maar als ik je blij kan maken met een heuse wijkcentrale (slechts 2x2x2 meter) dan hoor ik het wel :D
Ach Richard heeft ruimte zat in de achtertuin, dus dat zal geen probleem zijn :lol:
PBBI
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door PBBI »

Quote:

Dit is helaas waar, maar soms kun je ze om de tuin leiden als je een briefje van je werkgever meeneemt dat zegt dat je een bepaald bedrag per maand op deze rekening gestort krijgt, maar normaal gesproken moet je een SSN hebben. Soms kun je dus wel een bankrekening openen maar dan kun je weer geen charge card aanvragen! De Army Aviation Credit Union is voor mij altijd heel behulpzaam geweest!! http://www.aacfcu.com

Ook kun je naar het SS office gaan om te vragen om een temporary SSN, dat zou het handigste zijn denk ik.
Dit is niet waar, je kunt zonder SS nummer ook een bankrekening openen. Of wij moeten speciaal zijn maar we hebben ook een rekening in Florida bij een bank maar geen SS nummer. Zonder probleem en onze clienten die een rekening moeten openen om betalingen te doen etc. kunnen ook zonder probleem een rekening openen.
PBBI
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door PBBI »

Overigens, via een L1 kun je een greencard aanvragen, zou ik doen als de werkgever mee wilt werken.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

PBBI, Ik zeg niet dat het ONMOGELIJK is, alleen dat sommige banken er moeilijk over doen, vooral na 9/11. Maar het is alleen maar GOED nieuws voor StefanP!!!!

Mijn ervaring hier is dat ik zonder SSN dus niets kon aanvragen bij de bank :shock: misschien een Alabama probleempje, ondertussen heb ik alles hoor!!

En laat die wijkcentrale maar komen, altijd makkelijk in ons "huisje" :wink: Misschien kun je er een 100'x50' gebouw aan koppelen dan heb ik meteen mijn Workshop :lol:

Het andere dat PBBI zegt is ook waar en zou ik zeker doen, als het bedrijf je wilt sponsoren dan kun je ook een greencard aanvragen, erug handig (ik wist niet dat dat mogelijk was met een L1)

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
PBBI
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door PBBI »

Is misschien per bank of staat verschillend, las dit zelfde ook al op een Duits forum. Alleen hebben wij er in Florida nooit geen problemen mee.
Wat betreft het visum, wij werken met onze clienten met E2 en soms L1 als ze via de aankoop van een bedrijf een visum aan willen vragen. Via E2 kun je geen greencard aanvragen, via L1 wel omdat je dan als het ware gesponsord wordt door een bedrijf uit Nederland. Dat het dan je eigen bedrijf is (in geval van onze clienten) en dat je dan jezelf naar de VS stuurt is geen probleem. Nadeel is dat je je eigen bedrijf nog aan moet houden gedurende de tijd dat je de aanvraag voor een greencard doet.
StefanP
Amerika-ontdekker

Bericht door StefanP »

Nogmaals bedankt allemaal, zeer zeker nuttige info!

Vandaag lag er een briefje van de postbode dat ik een aangetekende brief heb gehad van het consulaat. Ik vermoed dat daar mijn paspoort met visum in zit! :D Dat maakt het lange wachten buiten in de rij bij het consulaat in de kou (ondanks mijn afspraak om 08:30) weer goed. Ze waren wel erg streng zeg, ik heb een uur in de kou gestaan voor ik naar binnen mocht, en ik had nog het geluk bij de eerste 10 in de rij te staan...

Hopelijk gaat het binnen afzienbare tijd weer beter met de telecomsector en blijf ik nog héél lang in de VS. Morgen komt de verhuizer een inventarisatie maken, over 1 maand ben ik klaar bij mijn huidige werkgever en na kerst zit ik in het vliegtuig!
jvinch
Amerikakenner

Re: praktische emigratievragen

Bericht door jvinch »

StefanP schreef:2. Kun je een auto kopen als je nog geen lokaal rijbewijs hebt? En moet je voor de aanschaf van een auto ook een SS nummer hebben? Hoe zit het met de registratie van die auto?

Je kunt wel een auto kopen als je geen US drivers license of SSN hebt maar als je wilt financieren kan het lastig zijn. Ik zou voor vertrek je werkgever in VS een brief laten opstellen die exact aangeeft hoelang je in de VS gaat werken en hoeveel je jaarlijks gaat verdienen. Die zou ik met me meenemen als je dit soort dingen gaat regelen. Overigens was het SSN voor mij een fluitje van een cent, ik had dat al tijdens een preview trip (ik ben hier ook op L1 naartoe gekomen) geregeld.

Inmiddels heb ik net deze week mijn employment authorization card ontvangen dus het begint nu ergens op te lijken.

Succes en hou ons op de hoogte.

Jan
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Punt 4, tijd tussen de vluchten: ik zou rekening houden met minstens een uur of anderhalf. Het hangt een beetje af van een aantal zaken, onder andere van de lengte van de rij als je door de douane moet. Ikzelf stond als tweede bij de douane, dus ik was er binnen 5 minuten doorheen. Maar ik heb eerder weleens een half uur staan wachten.

In de "Secondary Inspection" (waar visumzaken afgehandeld worden) moest ik ongeveer 15 minuten wachten (je naam wordt omgeroepen als je aan de beurt bent) en het afhandelen zelf duurde maar 5 minuten.

De andere punten zijn hierboven al uitgebreid behandeld. Ikzelf koop nog geen auto omdat ik mijn SSN nog niet binnen heb (zou binnen 2 weken hier moeten zijn); zonder SSN kan ik geen Kentucky rijbewijs aanvragen en zonder Kentucky rijbewijs krijg ik geen verzekering. Een kleine waarschuwing: huren is best duur als je de verzekering erbij moet betalen, twee weken lang!
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Dennis schreef: zonder SSN kan ik geen Kentucky rijbewijs aanvragen en zonder Kentucky rijbewijs krijg ik geen verzekering.
Zelfde geldt voor PA. Ik neem aan dat je naar Dallas, TX gaat, dus bekijk eens deze site : http://www.dmv.org/tx-texas/vehicle-registration.php, hier vind je allicht info over de aanschaf van een auto, en de eisen ervoor.

Succes.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Ik heb hier als Nederlander een auto gekocht en een verzekering afgesloten, dus ik weet dat het kan! Het is wel allemaal wat duurder, maar het kan! De financiering is een andere zaak, maar daar helpt inderdaad het schrijven van de werkgever erg mee!

Richard
ritameyer
Amerika-newbie
Contacteer:

Bericht door ritameyer »

Wij zijn ook net verhuisd naar de US. Tijdens een eerder verblijf hebben we al een bankrekening geopend zonder SSN (Wells Fargo) en nog voor we ons Amerikaanse rijbewijs hadden hebben we een auto gekocht en een verzekering bij Progressive gekregen. We kregen ook gewoon zonder bewijs! een korting op de premie omdat de tussenpersoon het aantal jaren dat we onze Nederlandse bewijzen hebben heeft opgegeven. We wonen overigens in Californie.

Rita
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Rita, welcome to the States !
ritameyer
Amerika-newbie
Contacteer:

Bericht door ritameyer »

Bedankt :)

Rita
New Hampshire USA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door New Hampshire USA »

Rita, welkom van harte aan Amerika! Wij altijd hebben meer nederlanders hier in Amerika nodig :)

Over auto verzekering, ik vind Geico erg goede, de beste preis en heel profesioneel. Ook, de online "quote" system is uitstekend.

sucess!

gr. dick
website: http://www.redsox.com
Winnaar Ammy Award 2004: Beste Newbie (NL-USA Visa) :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Voor een nieuw-aangekomen is met meestal aan te bevelen met een tussenpersoon, een "broker" te werken - ik begrijp dat Rita dat inderdaad heeft gedaan. Oook omdat je meestal meer verzekeringen nodig hebt zoals home-owners of renters.
Uiteraard moet je goed opletten, dat de broker inderdaad een license heeft en voor niet maar een of twee mij.en optreedt, en de fee behoort in het redelijk te blijven.
ritameyer
Amerika-newbie
Contacteer:

auto kopen

Bericht door ritameyer »

Wij hadden geen keuze in de tussenpersoon. Wij kochten nogal onverwachts een auto (het volledige verhaal te lezen op http://www.ritameyer.nl in mijn weblog op 29 oktober). We dachten gewoon een auto uit te zoeken, een aanbetaling te doen en dan thuis de rest van het geld en de verzekering te regelen. Maar zo ging dat niet, we moesten hem meteen mee nemen. We hebben uiteindelijk 5 uur bij de dealer gezeten en 's avonds om 9.00 kwam er een verzekeringsagent om de verzekering voor ons te regelen. We vonden het best eng, maar gelukkig had ik al op internet wat quotes opgevraagd en die waren rond de $ 2500 voor een basisdekking. Wij moesten $ 2000 betalen voor een uitgebreidere dekking en hoefden ons maar voor een half jaar vast te leggen. Volgens mij gaat er $ 300 naar de tussenpersoon. Achteraf ging de premie alleen maar omlaag en nu blijken we maar $ 109,50 per maand te betalen. Heel redelijk volgens mij. De maatschappij is Progressive.
We vonden het contact met de tussenpersoon wel prettig en hebben inderdaad ook onze renters insurance daar afgesloten. Ook voor een redelijke prijs denken we maar ik heb niet vergeleken met andere maatschappijen.

De financiering is weer een ander verhaal. Volgens de dealer was het geen probleem, we hebben ongeveer een derde aanbetaald met een check en een creditcard. De rest zou worden gefinancierd, wat we eigenlijk niet wilden in verband met de hoge rente van 20%. Er was geld onderweg vanuit Nederland maar dat zou nog twee weken duren. Volgens de dealer was het wel goed om te financieren want we mochten versneld aflossen en dan zouden we krediethistorie opbouwen. Prima. De auto kregen we ook gewoon mee, maar uiteindelijk bleek er een probleem te zijn met het SSN van mijn man. Het pasje was zoekgeraakt in de post en zonder dat pasje konden ze het niet rond krijgen. Na twee weken hebben we de auto contant afbetaald.
StefanP
Amerika-ontdekker

Bericht door StefanP »

Inmiddels ben ik al bijna 3 maanden in de USA. Nog bedankt voor alle tips iedereen, het meeste heb ik al geregeld!

Alleen wacht ik nog steeds op mijn SSN. Dat is echt een ramp. De aanvraag alleen al, er zijn altijd 30 wachtenden voor je en ze werken met methoden uit het stenen tijdperk. De publieke sector hier is echt vreselijk. Je kunt 4x bellen met de vraag hoe je met je aanvraag staan en je krijgt 4x verschillende antwoorden, tot een onbeschofte hond toe die je voor leugenaar uitmaakt en daarna ophangt wanneer je zegt dat je al eerder gebeld hebt en toen wel antwoord kreeg op dezelfde vraag.

Bankrekening heb ik al wel, maar zonder SSN viel dat ook niet mee. Gisteren een derdehands auto gekocht. Ik zit in een appartement maar wil over een jaar een huis aanschaffen - het is ongelofelijk hoe goedkoop huizen hier zijn. Voor 110000 dollar heb je een mooi huis van slechts 5 jaar oud. Je vraagt je af waar Nederland in hemelsnaam mee bezig is om voor een gemiddelde woning al 230000 euro te vragen...

Prachtig land verder, ik wil nooit meer terug. Via het bedrijf ben ik de green card procedure begonnen (ik ben nu L-1) en ook met de lottery doe ik mee (wanneer krijg je trouwens bericht als je een van de gelukkigen bent?). Nederland hoef ik nooit meer heen, wat is dat een claustrofobisch en klein landje in vergelijking. Nat, koud, overbevolkt en aggressief.

Groeten uit Texas, waar het vandaag 30,5 graden was :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer