Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Dat document heeft 0, en dan ook echt 0 waarde. Je hoeft niets uit te printen, dat heeft echt geen enkele betekenis en is totale papierverspilling.

Het enige wat waarde heeft is het record ergens in de database van de CBP, dat geautomatiseerd gecontroleerd wordt door de airline. De airline stuurt simpelweg, iig bij het verstrekken van een boarding pass, maar volgens mij ook nog een keer net voor vertrek, jouw passagiersgegevens voor (automatische) goedkeuring naar de US. Krijgen ze "ja" terug dan mag je reizen, krijgen ze "nee" terug dan wordt je geweigerd. En als jij volgens de database een geldige ESTA hebt (of indien van toepassing een geldig visum) en je staat niet op een zwarte lijst dan zal dat antwoord "ja" zijn. Als het toch "nee" is dan kun je zwaaien met allerlei uitgeprinte formulieren wat je wilt, dat heeft echt geen enkele betekenis.

Mocht het toch nee zijn dan zijn er twee mogelijkheden:

1. Je hebt een foute naam, geboortedatum, persoonsnummer of paspoortnummer op je ESTA aanvraag ingevuld.
2. Je hebt een nieuw paspoort (een ESTA is gebonden aan een specifiek paspoort. Nieuw paspoort is dus altijd nieuwe ESTA aanvragen).
3. Je ESTA is ingetrokken (dat gebeurt sporadisch, niemand weet waarom)

Wat je op dat moment wel kunt doen is alsnog ter plaatse direct een nieuwe ESTA aanvraag doen. Als je een fout hebt gemaakt bij je eerdere aanvraag of inmiddels een nieuw paspoort hebt (situatue onder (1) of (2)) dan zal die nieuwe aanvraag vermoedelijk direct worden goedgekeurd en kun je alsnog inchecken. Als je toch onder de categorie (3) valt (er gaat het gerucht dat bijvoorbeeld advocaten die terrorismeverdachten hebben bijgestaan of bijstaan soms op deze manier worden geweigerd) dan zal die tweede aanvraag vermoedelijk weer worden afgekeurd, maar goed, niet geschoten is altijd mis. En als hij dan niet wordt goedgekeurd ben je maar $4 kwijt.

Let op: die laatste situatie is /extreem/ zeldzaam. Laat je er vooral niet bang door maken. Normaal gesproken is eenmaal goedgekeurd ook gewoon goedgekeurd voor de gehele periode van 2 jaar (of de vervaldatum van je paspoort als dat eerder is).
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Almere vak V schreef:
07 jun 2019, 10:52
De officer bij aankomst bepaald of je er wel of niet in mag en dan krijg je een stempel in je paspoort. Al twijfel ik of ze met dat laatste niet gestopt zijn.
Zeker niet !
In mei ben ik zo 'n 5 + keer geconttroleerd door de Border Patrol en met name de laatste keer werd er echt tijd uitgetrokken om alle stempels na te gaan.

:offtopic:
Dat gaf weer aabnleiding tot vragen van mijn kant.
Als je in het zuiden aangehouden wordt bij een controle post hebben ze je foto, ze zien van wie de auto is waarin je rijd, maar hebben jou en je verblijfsstatus nog niet in beeld
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

@roelb, in de situatie die jij schetst dat je op het vliegveld hier er achter komt dat je ESTA niet meer geldig is en je ter plekke een nieuwe aan moet vragen lijkt het mij handig om een pdf/screenshot of eventueel printout bij je te hebben om te checken of je wellicht iets verkeerd had ingevuld, welk paspoortnummer je had ingevuld etc. Denk dat ik zo vlak voor vertrek toch wel soort van in paniek zou zijn ;)
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Tja, maar het heeft geen enkele meerwaarde. Laten we dat "verkeerde energie" noemen. Het enige dat op zo'n moment verstandig is is om gewoon direct een nieuwe aanvraag te doen.

En overigens kun je een ESTA altijd opvragen op basis van paspoortnummer, uitgiftedatum, vervaldatum, nationaliteit en geboortedatum. Overigens, als een ESTA wordt ingetrokken wordt er schijnbaar ook altijd een e-mail gestuurd dat de status is gewijzigd. (Gelukkig) geen ervaring mee, maar dat heb ik wel her en der gelezen waar mensen dat overkomen is.
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Ik heb er gelukkig ook geen ervaring mee en dat hou ik graag zo ;)
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

bedeve schreef:
07 jun 2019, 11:25
Zeker niet !
Ik zelf heb Global Entry dus ik zou het niet weten. Maar ik meen dat ik laatst iemand hoorde zeggen dat er geen stempels meer werden gezet. Kan het mis hebben. Dan dank voor het rechtzetten!
Almere vak V
Amerika-expert

roelb schreef:
07 jun 2019, 11:41
Overigens, als een ESTA wordt ingetrokken wordt er schijnbaar ook altijd een e-mail gestuurd dat de status is gewijzigd.
Volgens mij krijg je ook een soortement van automatische gegenereerde mail als je ESTA bijna verloopt.
Almere vak V
Amerika-expert

bedeve schreef:
Zeker niet !
In mei ben ik zo 'n 5 + keer geconttroleerd door de Border Patrol en met name de laatste keer werd er echt tijd uitgetrokken om alle stempels na te gaan.
Toch nog even gecheckt bij een vriendje van mij die afgelopen meivakantie op SF heeft gevlogen met zijn vrouw en 2 kinderen. In geen enkel paspoort een stempel te bekennen...
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Almere vak V schreef:
07 jun 2019, 11:53
Volgens mij krijg je ook een soortement van automatische gegenereerde mail als je ESTA bijna verloopt.
Ja, dat was altijd zo. En als ik in mijn mail archief terugzoek zie ik er ook netjes elke 2 jaar eentje staan, sinds 2011 (eerste aanvraag was begin 2009). Maar blijkbaar nu niet meer, want ik had een ESTA die een week of drie geleden afliep en daar heb ik geen notificatie van gehad. De laatste was van begin 2017.
Cyclingro
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Cyclingro »

Ik kreeg in april 19 nog wel een herinneringsmail dat mijn ESTA in mei 19 zou verlopen.
En in mei 19 bij aankomst op JFK nog een mooi stempeltje in paspoort gekregen. Maar heb ook begrepen dat dit eruit gaat.
Franciscus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Franciscus »

roelb schreef:
07 jun 2019, 11:41
Overigens, als een ESTA wordt ingetrokken wordt er schijnbaar ook altijd een e-mail gestuurd dat de status is gewijzigd.
Dat klopt niet, of in ieder geval bij mij niet. Ik ben een van die zeldzaamheden waarbij een goedgekeurde ESTA ingetrokken bleek toen we wilden inchecken. Ik heb nooit een mail gekregen van gewijzigde status.

De goedgekeurde ESTA had ik netjes geprint bij me maar daar heb je inderdaad helemaal niets aan. Wat telt is wat de computer zegt en verder niets.
Dit speelde in 2017 en tot op de dag van vandaag heb ik geen idee waarom de status op geweigerd stond. Ik heb ter plekke een nieuwe aanvraag gedaan en die werd gelukkig binnen een paar minuten goedgekeurd. Behalve de (best wel grote) stress van het moment (en wat extra kosten voor opnieuw aanvragen) had het dus geen gevolgen.

Verder wil ik niemand schrik aanjagen, het schijnt echt een zeldzaamheid te zijn. Hier op het prikbord zijn bijzonder weinig mensen die dit persoonlijk hebben meegemaakt. Al zei de dame achter de balie wel; 'don't panic it happens all the time'. :?
2025 juli/aug. 3,5 weken Seattle - Zuidwest Canada
2017 juli/aug. 6 weken ronde vanuit Portland
2014 april/mei 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei 2,5 week LA - SF en 1 week Miami/Florida Keys
Gast

Bericht door Gast »

Almere vak V schreef:
07 jun 2019, 11:52
bedeve schreef:
Zeker niet !
Ik zelf heb Global Entry dus ik zou het niet weten. Maar ik meen dat ik laatst iemand hoorde zeggen dat er geen stempels meer werden gezet. Kan het mis hebben. Dan dank voor het rechtzetten!
Bij ons werden in Orlando ondanks onze Global Entry status gewoon nog stempels in de paspoorten gezet.

We stonden overigens na 2 minuten achter immigrations (en dat was alleen de tijd om van de kiosk naar de officier te lopen en onze paspoorten af te geven). De rij voor de andere balies was zeker een half uur.
hanstm1962
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 8

Esta vraag

Bericht door hanstm1962 »

Goedemiddag,

Vorig jaar hebben we een Esta aangevraagd voor onze reis naar Florida. Dit jaar gaan we een rondreis maken vanaf Atlanta.
Adres tijdens verblijf heb ik kunnen aanpassen naar ons eerste overnachtingsadres buiten Atlanta. Maar bij INFORMATIE CONTACTPERSOON IN DE V.S. blijft het oude adres van vorig jaar in Florida staan. ( Winter Garden ). Dit kan ik niet wijzigen.

Ikzelf zie dit als een risico. Wat zijn jullie ervaringen ?

Met vriendelijke groet,

Hans

Opmerking moderator

Onderwerp verplaatst naar ESTA topic.
harryh
Amerika-expert

Re: Esta vraag

Bericht door harryh »

Die vraag is al vaker gesteld in het ESTA topic viewtopic.php?f=30&t=60738&start=20#p1208627
Geen risico, je kunt het toch niet aanpassen.

*** edit *** bedankt voor het verplaatsen
Nootje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door Nootje »

Ik zit echt flink in de stress..

Morgen 13.20 vertrekken we vanaf Amsterdam met KLM naar Londen en vervolgens met Air New Zealand naar Los Angeles.
Ik kom er echter een uur geleden achter dat we bij mijn man een fout hebben gemaakt in de paspoort issue date op de Esta (welke is goed gekeurd).

Ik heb gebeld met Customs and Border Protection en ik heb een nieuwe aanvraag gedaan. Heb alleen geen idee meer hoelang het duurde voordat ze akkoord waren.

Hebben jullie nog tips wat ik kan doen of maak ik me zorgen om niets?

Baal als een stekker, we hebben alles 10x gecheckt, maar toch dit over het hoofd gezien. Stom Stom stom.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Heb je al online gekeken of je nieuwe aanvraag goedgekeurd is?
Nootje
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Nootje »

Ja, hij is nog pending. KLM net gebeld, die zei dat je ook ergens een spoed aanvraag kunt doen. Ik heb alleen geen idee waar het betrouwbaar is.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Nee hoor, er is geen "spoed" aanvraag mogelijkheid. Elke aanvraag wordt op dezelfde manier behandeld. Als hij nog pending is dan zul je inderdaad gewoon moeten afwachten. Omdat deze aanvraag nu natuurlijk "dubbel" is, met een andere vervaldatum, zal hij vermoedelijk alleen al om die reden handmatig gecontroleerd moeten worden. Maar aangezien je pas morgen vertrekt denk ik niet dat het een probleem is. Meestal is het binnen een uur of 12 wel approved. Van de 10 ESTA aanvragen die ik sinds 2009 heb gedaan (6xmijzelf en 4xwederhelft) waren er 8 direct approved, de andere 2 enkele uren later, maar eigenlijk nooit meer dan een halve dag oid. Je hebt formeel tot 1 uur voor vertrek van je vlucht uit LHR de tijd.
Nootje
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Nootje »

Dat klink positief Roelb.. duimen dan maar :wink:
Nootje
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Nootje »

Na een stressvolle 3,5 uur gelukkig goedgekeurd! Bedankt voor het meedenken! :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer