Njit schreef:* Is het slim om misschien wat dagen te schuiven? Is 7 dagen Los Angeles te veel? Is 2 dagen San Diego te weinig etc?
* Misschien meer of minder dagen in San Francisco en/of Las Vegas?
Ik zou in elk geval voor elk pretpark minstens een hele dag uittrekken. WIllen jullie Anaheim vanuit LA doen? In dat geval heb je voor de parken al minstens 4 dagen nodig. Tel er 1 dag sightseeing LAbij op, en dan kom je op 5 dagen. Dat lijkt me voldoende. De hot spots in LA heb je wel in 1 dag gezien, het stelt niet zo gek veel voor. Wij vonden het geen mooie stad, maar meningen verschillen natuurlijk.
Als ik nog eens zou gaan, zou ik zeker meer tijd in San Diego plannen, want dat vond ik persoonlijke een hele leuke stad, daarnaast is er ook heel veel te zien. Trek voor Seaworld en de Zoo beiden een hele dag uit, en dan zou ik ook nog een dag de stad in gaan. San Diego heeft een leuk centrum, met een mooie shopping mall en een heel leuke wijk om terrasjes te pikken en boutiekjes te bekijken: Gaslamp Quarter. Ook is een bezoekje aan de outlet in Viejas, een half uurtje rijden ten oosten van de stad een bezoekje waard. Het is een van de mooiste die we in Amerika gezien hebben!
4 dagen Las Vegas is ook erg veel, daar zou ik minstens een dag vanaf snoepen, misschien zelfs wel 2. Er is wel heel veel te zien en te doen, maar 4 dagen is wel erg lang.
4 dagen in San Francisco lijkt me wel redelijk, al denk ik dat 3 dagen ook heel goed te doen zijn. Je hebt dan 1 dag voor het pretpark en 2 volle dagen om de stad te bekijken, en dat is goed te doen.
Daarnaast sluit ik me aan bij Antoinette om de afstand San Francisco naar San Diego niet met het vliegtuig doen, maar met de auto. Het is een schitterende route, langs de kust, over highway 1. Hij staat bij mij in elk geval nog steeds op nummer 1 in mijn persoonlijke top 10. Maak langs de route een stop in Santa Cruz, met een wandeling over de boardwalk met een hele oude houten achtbaan, zeker omdat jullie van pretparken houden. Bezoek ook het Aquarium in Monterey, en doe de 17 miles drive bij Carmel. Big Sur is erg mooi, gebruik de lunch in Nepenthe. Bekijk de zee-olifanten op het strand bij San Simeon, maak een uitstapje naar Hearst Castle en maak een stop in Santa Barbara, een heel leuk plaatsje.
Njit schreef:* We hebben op dit forum ook gelezen over Motel 6 en Super 8. Kan dit ook in alle plaatsen waar we naar toe willen of is het in sommige gevallen beter om een ander hotel te nemen?
Motel 6 hebben wij nog nooit gedaan, mede vanwege de vele slechte recencies, maar Super 8 Motel vinden we over het algemeen een hele goede keus. Daarnaast is ook Best Western een keten die we regelmatig vereren met een bezoekje.
Njit schreef:* Vorig jaar zijn we naar Florida geweest en daar had je Fun-in-de-sun pass (super uitvinding). Is er ook zo'n soort pas voor wellicht enkele parken waar wij heen willen?
Niet dat ik weet! Je kunt wel vaak in de rekjes met folders van toeristische bezienswaardigheden die je overal tegenkomt kortingsbonnen vinden. Waarschijnlijk niet van Disney, maar wel van de andere parken. Scheelt vaak al gauw zo'n $15 per persoon.
Njit schreef:* Wat voor type huurauto is aan te raden? (we zijn met 2 personen met 2 redelijk grote koffers). Welk pakket (Gold, budget, etc) is aan te raden?
Zelf dachten we aan Gold (of vergelijkbaar) ivm de tank benzine die je erbij krijgt.
Ik zou in elk geval een midsize auto nemen, in verband met de kofferruimte. Je wilt namelijk niet dat je koffers in het zicht liggen, want dat zou inbraakverhogend werken. Voor wat betreft de tariefklasse vind ik het moeilijk om te adviseren. Wij kiezen altijd voor de duurste klasse, voor het gemak, en om er zeker van te zijn dat we goed gedekt zijn met de verzekeringen. Ook de volle tank benzine is wel handig, je hoeft niet te tanken als je de auto inlevert, en daarnaast heb je dan altijd meerder bestuurders gedekt. In de andere tariefklasse moet je daar vaak extra voor betalen. Maar of dat in Californie ook moet, dat weet ik niet. Ik heb veel gelezen op dit forum, waaruit blijkt dat de middelste klasse ook een goede keuze kan zijn.
Njit schreef:* Heeft er misschien ook iemand ervaring met het huren van een navigatiesysteem?
Ja, wij! We hebben vorig jaar en dit jaar een Neverlost systeem gehuurd bij Hertz en wij vonden dat erg prettig. Juist in de steden als San Francisco, San Diego en LA is het wel handig om niet te hoeven zoeken, en dat rijdt lekker relaxt. Met een kaart vind je het ook wel, maar een navigatiesysteem is toch makkelijker. Daarnaast heb je dan ook meteen alle adressen van restaurants en hotels onder handbereik, en ook dat is soms heel makkelijk.
Njit schreef:* Vallen januari en februari in het hoog of het laagseizoen daar? Is het er druk of juist niet?
Op dit punt heb ik denk ik slecht nieuws voor je: Six Flags Magic Mountain en Marineworld zijn dan helaas gesloten! Disney en Universal zijn wel geopend, evenals de parken in San Diego. Marineworld lijkt me niet echt de moeite waard, maar SFMM is een super park! Jammer dat je dat zal missen, omdat het nog dicht is. Het is 1 van de parken met de meeste achtbanen, en ook de meest spectaculaire. Misschien overwegen om iets later in het seizoen te gaan? In maart gaan de parken volgens mij weer open, maar ik zou dat even nakijken op de websites.
Njit schreef:* Is het verstandig om in alle 4 de plaatsen een auto te hebben, of kun je in sommige gevallen ook met het openbaar vervoer (en ook naar de desbetreffende pretparken?)
JA! Ik zou zeker een auto reserveren. In San Francisco kun je je nog wel redden met het openbaar vervoer, en misschien is het handig om daar je auto pas op te halen als je de stad verlaat. Maar als je buiten de stad gaat, of een pretpark wil bezoeken, heb je weer wel een auto nodig! Daarnaast is de 49 mile drive (of heette die anders?) een mooie route om te rijden, en daar heb je ook een auto voor nodig. In LA en San Diego kun je niet zonder auto, want daar kun je je niet met het openbaar vervoer verplaatsen. Zeker als je naar de pretparken gaat, moet je een auto hebben. Het is in dat opzicht zeker niet vergelijkbaar met Orlando!
Njit schreef:* Zijn er misschien tips om ons lijstje met attracties aan te vullen, of juist weg te laten? We zijn redelijk pretpark-fanaten dus hoe gekker hoe beter
Er zijn nog 2 parken die de moeite waard zijn in Californie:
Paramount's Great Adventure in San José (uurtje ten zuid-oosten van San Francisco)
http://www.pgathrills.com/
Dit park is weliswaar gesloten in januari/februari, maar is zeer de moeite van het bezoeken waard als je alsnog zou besluiten om in maart te gaan. Ze hebben een aantal hele mooie attracties, en ook de aankleding van het park is best mooi.
Knott's Berry Farm in Anaheim (vlakbij Disney).
http://www.knotts.com/
Volgens mij is dit park wel geopend in januari/februari. Ook hier vind je een aantal leuke attracties, zeker voor achtbaan fanaten. Xcellerator en Ghostrider zijn de moeite waard, al is de aankleding van het park een beetje gedateerd. Tch wel leuk om te bezoeken als je een fan bent.
Ik zou wel van alle parken op de websites goed bekijken of ze inderdaad geopend zijn, en op welke dagen. Sommige parken zijn buiten het seizoen alleen geopend in het weekend namelijk.
Leuk trouwens dat jullie deze reis gaan maken. Hij lijkt heel erg op onze reis die we in 2002 gemaakt hebben. Daarvan hebben we een reisverslag gemaakt dat je hier kan lezen:
http://www.verenigdestatenvanamerika.nl ... /js03.html
Veel plezier met de verdere voorbereidingen!
Jacqueline