Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nederlandse versus Amerikaanse chauffeurs
Nederlandse versus Amerikaanse chauffeurs
Note mod: topic afgesplitst van een ander topic
De beste chauffeurs komen uit Nederland, dat is al jaren bekend haha. USA Today heeft het er dagelijks over: "Waarom rijden die Hollanders zo goed, en wat kunnen we van ze leren?".......
De beste chauffeurs komen uit Nederland, dat is al jaren bekend haha. USA Today heeft het er dagelijks over: "Waarom rijden die Hollanders zo goed, en wat kunnen we van ze leren?".......
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
:hilarious:Yeehaw schreef:De beste chauffeurs komen uit Nederland, dat is al jaren bekend haha. USA Today heeft het er dagelijks over: "Waarom rijden die Hollanders zo goed, en wat kunnen we van ze leren?".......
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
De USA Today wordt hier in Melbourne gemaakt, samen met de Telegraaf van Brevard, de Florida Today.....Petra/VS schreef::hilarious:Yeehaw schreef:De beste chauffeurs komen uit Nederland, dat is al jaren bekend haha. USA Today heeft het er dagelijks over: "Waarom rijden die Hollanders zo goed, en wat kunnen we van ze leren?".......
Hoe hier in de regio wordt gereden, daar kan men van de Hollanders nog heel wat leren......zal in Virginia wel anders zijn

De Nederlandse chauffeur is vermoedelijk wel veel grondiger opgeleid. Als ik zo hoor wat men in Nederland allemaal moet doen om het rijbewijs behalen, dan vallen de eisen die aan Amerikaanse chauffeurs worden gesteld daarbij in het niet. Niettemin voel ik me maar slecht op m'n gemak in het Nederlandse verkeer. Het is nogal hectisch, en ik neem maar liever de trein.Yeehaw schreef:De beste chauffeurs komen uit Nederland, dat is al jaren bekend haha. USA Today heeft het er dagelijks over: "Waarom rijden die Hollanders zo goed, en wat kunnen we van ze leren?".......
Nog even over die SUV's: Tot voor 30 jaar geleden stonden U.S. voor wat betreft de verkeersveiligheid op de tweede plaats, na Japan. Sindsdien is het land flink gezakt. Nu staan de U.S. ergens in de middenmoot van de groep geindustraliseerde landen. Het verkeer in de U.S. wordt ook nog steeds onveiliger, terwijl de trend in vrijwel alle West-Europese landen het tegenovergestelde is. Er zijn wel verkeersonderzoekers die een deel van de verkeersveiligheidsproblemen wijten aan de opkomst van de SUV en soortgelijke voertuigen. Van alle nieuwe verkochte auto's in de U.S. is nu zo'n 45% een SUV of SUV-achtige. Ze zijn een stuk zwaarder dan gewone auto's en bij botsingen kunnen de gevolgen daarom een stuk ernstiger zijn. Statistieken lijken helaas te ontbreken, maar dit lijkt me geen onaannemelijk verhaal. De gemiddeld aggressievere rijstijl van de SUV-bezitter doet er ook geen goed aan.
--john
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Nou ik vraag me soms af of je je rijbewijs in Nederland tegenwoordig bij een gebakje krijgt....mijn hemel wat rijden er een hoop mensen rond die ECHT niet kunnen rijden.
Vooral van die angstige vrouwen die nergens durven in te voegen zijn me een doorn in het oog....dan bijna nog liever een asociaal Golfje.
In Amerika is je rijbewijs halen idd stukken makkelijker dan hier (soms denk ik wel eens dat je het daar echt cadeau krijgt), maar blijkbaar maakt dat geen verschil in het aantal idioten op de weg
Vooral van die angstige vrouwen die nergens durven in te voegen zijn me een doorn in het oog....dan bijna nog liever een asociaal Golfje.
In Amerika is je rijbewijs halen idd stukken makkelijker dan hier (soms denk ik wel eens dat je het daar echt cadeau krijgt), maar blijkbaar maakt dat geen verschil in het aantal idioten op de weg

- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Zie, en dit is weer zo'n vooroordeel waar niets van waar is. Mijn dochter moet vanmiddag voor de rechter komen om haar permanente rijbewijs te krijgen en dat heeft ze absoluut niet voor niets gekregen! Voor ze examen mocht doen moest ze minstens 47 praktijk uren achter de rug hebben, waarvan zeker tien of in het donker of onder slechte weersomstandigheden.Iris_1982 schreef:In Amerika is je rijbewijs halen idd stukken makkelijker dan hier (soms denk ik wel eens dat je het daar echt cadeau krijgt), maar blijkbaar maakt dat geen verschil in het aantal idioten op de weg
Minstens zeven van die uren moesten met een bevoegde rijinstructeur, die dan bepaalt of de persoon genoeg rijvaardigheid heeft om het examen af te leggen.
Ik kan je vertellen, dat zij al veel beter reed, toen zij haar rijbewijs kreeg, dan ik, toen ik het mijne in Nederland kreeg.
Er zijn staten, vooral de minder bevolkte staten, waar het makkelijker is een rijbewijs te verkrijgen, maar in de afgelopen tien jaren zijn de eisen voor het verkrijgen van een rijbewijs in de meeste staten flink aangescherpt.
Wat Nederlanders, die in Nederland hun rijbewijs al hebben gehaald, en dat hier inwisselen voor een Amerikaans rijbewijs als "examen" moeten doen is niet hetzelfde, als wat iemand, die voor het eerst rijden leert hier, moet doen.
Het is heel vervelend om, als je je kind ergens hard voor hebt zien werken, telkens te lezen, dat zoiets cadeau wordt gegeven.
In onze staat bestaat zo'n examen alleen uit een theoretisch gedeelte indien je bereid bent het oude rijbewijs in te leveren. Heeft men in VA ook nog een aanvullende praktijktest voor dergelijke gevallen?Petra/VS schreef:Wat Nederlanders, die in Nederland hun rijbewijs al hebben gehaald, en dat hier inwisselen voor een Amerikaans rijbewijs als "examen" moeten doen is niet hetzelfde, als wat iemand, die voor het eerst rijden leert hier, moet doen.
Ik heb nooit een Nederland rijbewijs bezeten en weet dus niet echt hoe lastig het is daar een rijbewijs te behalen. Het rijexamen in de U.S. was echter eenvoudig, alhoewel dat voor mij alweer een tijd geleden is. Praktijkuren en lessen van een bevoegde instructeur waren niet noodzakelijk, en het praktijkexamen werd niet afgenomen in het "echte verkeer". Misschien dat dit ondertussen is veranderd; ik weet het niet. Wel werden en worden aan jongeren die een rijbewijs willen behalen zwaardere eisen gesteld dan aan meerderjarigen. Sommige scholen besteden er ook aandacht aan.
--john
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Het valt me op dat jij dingen altijd heel erg persoonlijk opvat en meteen in de verdediging schiet.Petra/VS schreef:Het is heel vervelend om, als je je kind ergens hard voor hebt zien werken, telkens te lezen, dat zoiets cadeau wordt gegeven.Iris_1982 schreef:In Amerika is je rijbewijs halen idd stukken makkelijker dan hier (soms denk ik wel eens dat je het daar echt cadeau krijgt), maar blijkbaar maakt dat geen verschil in het aantal idioten op de weg
Natuurlijk zal het heus niet overal makkelijk zijn en heeft je dochter er hard voor gewerkt, maar ik heb toevallig ook 2 nichtjes in Californie zitten en die hebben hun rijbewijs toch wel erg makkelijk gehaald hoor.
Zeiden ze zelf ook, dat het een stuk simpeler ging dan in nederland
Heb zelf in Ohio gestudeerd en ook m'n roommate daar vertelde me dat het niet echt veel werk was geweest om haar rijbewijs te halen.
Misschien verschilt dat ook weer per staat, dat weet ik niet, maar helemaal onzin is het dus ook weer niet en er is hier helemaal niemand die zegt dat jouw docvhter er niet hard voor gewerkt heeft.
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Even voorop gesteld dat men in NL afrijdt met een schakelbak (automaat kan ook maar wordt gezien als kneusjes rijbewijs voor mensen met een beperking) Als men in een automaat afrijdt mag men geen schakelbak rijden, anders om mag wel.JohnNJ schreef:Ik heb nooit een Nederland rijbewijs bezeten en weet dus niet echt hoe lastig het is daar een rijbewijs te behalen. Het rijexamen in de U.S. was echter eenvoudig, alhoewel dat voor mij alweer een tijd geleden is. --john
Men moet o.a. de volgende speciale handelingen kunnen
Helling proef (optrekken op een helling zonder achteruit te zakken.)
file parkeren (achteruit in parkeren tussen 2 auto's langs de kant van de weg)
bocht achteruit rijden (zonder de stoep te raken)
achteruit de garage inrijden ( parkeren tussen 2 pionen die de breedte van de garage aangeven)
Zelf heb ik mijn rijbewijs al jaren dus koste het toen nog niet zoveel maar tegenwoordig is men aan lessen en examen minimaal € 2500 kwijt mits men in 1 X kan slagen.
Ik heb een Nederlands rijbewijs en heb hier (NJ) alleen theorie examen hoeven doen. Dat was wel erg makkelijk. Ook was het allemaal nogal kneuterig. Je moest de antwoorden met potlood invullen zodat ze het weer uit konden gummen en het papier met vragen opnieuw konden gebruiken (ik kon duidelijk uitgegumde antwoorden van anderen nog zien).
Dora
Dora
- Color01
- Amerika-expert
ik moest hier de theorie en de praktijk afleggen .. de theorie ging per computer...eerst krijg je 12 vragen over verkeers borden..als je een vraag fout had dan is het al afgelopen.. heb je alle 12 vragen goed dan ga je verder.. dan krijg je 20 vragen waarvan 4 fout mogen zijn.dora schreef:Ik heb een Nederlands rijbewijs en heb hier (NJ) alleen theorie examen hoeven doen. Dat was wel erg makkelijk. Ook was het allemaal nogal kneuterig. Je moest de antwoorden met potlood invullen zodat ze het weer uit konden gummen en het papier met vragen opnieuw konden gebruiken (ik kon duidelijk uitgegumde antwoorden van anderen nog zien).
Dora
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Interessant die discussie waar de "betere" chaufeurs wonen.
Het maakt volgens mij niet uit waar je je rijbewijs hebt gehaald. Het is niet de rijopleiding die ervoor zorgt of je goed kunt rijden, het is de ervaring die je opdoet in de loop der jaren. En die ervaring is afgestemd op de omgeving waarin je rijdt. Het is een sprookje dat een nederlander beter kan rijden dan een amerikaan. Beide landen produceren goeie, slechte en middelmatige automobilisten. Ik heb in Nederland leren rijden, en ik rijd ook al weer heel wat jaartjes in de US. Ik kan in beide landen redelijk meekomen, maar ik moet letten op details als ik van het ene land naar het andere ga. Iedereen maakt weleens een fout, maar wij hebben de neiging meer aandacht te vestigen op automobilisten die fouten maken dan op automobilisten die prima rijden en niet opvallen. Ik durf te wedden dat velen van ons weleens een fout in het verkeer maken die ons niet opvalt, maar onze medeautomobilisten wel. Zo ben ik de tijdens vakantie in NL een keer bij rood rechtsaf geslagen. Ik realiseerde me dat pas vele straten verder. Ik kan me voorstellen dat een vergelijkbare fout weleens door een NL automobilist in de US wordt gemaakt. De stoplicht situatie voor linksafslaand verkeer hier in de US veroorzaakt nog weleens verwarring bij Nederlandse automobilisten.
Net zoals er verschillen zijn in cultuursgedragingen, is er ook verschil in verkeersgedrag. In beide gevallen is het gewoon anders dan we gewend zijn, dus niet "slecht".
Het maakt volgens mij niet uit waar je je rijbewijs hebt gehaald. Het is niet de rijopleiding die ervoor zorgt of je goed kunt rijden, het is de ervaring die je opdoet in de loop der jaren. En die ervaring is afgestemd op de omgeving waarin je rijdt. Het is een sprookje dat een nederlander beter kan rijden dan een amerikaan. Beide landen produceren goeie, slechte en middelmatige automobilisten. Ik heb in Nederland leren rijden, en ik rijd ook al weer heel wat jaartjes in de US. Ik kan in beide landen redelijk meekomen, maar ik moet letten op details als ik van het ene land naar het andere ga. Iedereen maakt weleens een fout, maar wij hebben de neiging meer aandacht te vestigen op automobilisten die fouten maken dan op automobilisten die prima rijden en niet opvallen. Ik durf te wedden dat velen van ons weleens een fout in het verkeer maken die ons niet opvalt, maar onze medeautomobilisten wel. Zo ben ik de tijdens vakantie in NL een keer bij rood rechtsaf geslagen. Ik realiseerde me dat pas vele straten verder. Ik kan me voorstellen dat een vergelijkbare fout weleens door een NL automobilist in de US wordt gemaakt. De stoplicht situatie voor linksafslaand verkeer hier in de US veroorzaakt nog weleens verwarring bij Nederlandse automobilisten.
Net zoals er verschillen zijn in cultuursgedragingen, is er ook verschil in verkeersgedrag. In beide gevallen is het gewoon anders dan we gewend zijn, dus niet "slecht".
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ook wat betreft de "opleiding" tot chauffeur om het zo voor het gemak te noemen zijn de omstandigheden heel anders.
Zo zou er geen haar op mijn hoofd over peinzen om een van mijn kinderen in Nederland autorijden te leren, zoals ik dat hier heb gedaan! Ondanks, dat het hier een stuk drukker is geworden, sinds wij hier zijn komen wonen, is er nog altijd veel meer "plaats" om fouten te maken: de wegen zijn breder, het verkeer over het algemeen minder "hectisch" en er zijn nauwelijks fietsers om rekening mee te moeten houden om maar een paar dingen te noemen. Ook spreken alle verkeerstekens vrijwel voor zichzelf.
Onze oudste heeft trouwens gisteren officieel haar rijbewijs van de rechter gekregen, dat was zeer interessant, het verhaal staat op mijn blog. Eigenlijk ben ik wel benieuwd of andere staten het ook zo doen (ik zal trouwens proberen dit topic af te splitsen, het gaat niet meer over SUV's).
Zo zou er geen haar op mijn hoofd over peinzen om een van mijn kinderen in Nederland autorijden te leren, zoals ik dat hier heb gedaan! Ondanks, dat het hier een stuk drukker is geworden, sinds wij hier zijn komen wonen, is er nog altijd veel meer "plaats" om fouten te maken: de wegen zijn breder, het verkeer over het algemeen minder "hectisch" en er zijn nauwelijks fietsers om rekening mee te moeten houden om maar een paar dingen te noemen. Ook spreken alle verkeerstekens vrijwel voor zichzelf.
Onze oudste heeft trouwens gisteren officieel haar rijbewijs van de rechter gekregen, dat was zeer interessant, het verhaal staat op mijn blog. Eigenlijk ben ik wel benieuwd of andere staten het ook zo doen (ik zal trouwens proberen dit topic af te splitsen, het gaat niet meer over SUV's).
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Dat linksrijden is echt iets Amerikaans. Man, heb je vier of vijf banen - rijdt 80% op de twee meest linker banen.Loek schreef:Net zoals er verschillen zijn in cultuursgedragingen, is er ook verschil in verkeersgedrag. In beide gevallen is het gewoon anders dan we gewend zijn, dus niet "slecht".
Ik rijd tegenwoordig helemaal rechts. Kan je prima met 85 - 90 mph doorrijden zonder je te ergeren aan al die minivans met moeders aan de telefoontypes

"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
- mirdj
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Volgens mij mag je in Nederland niet eens auto leren rijden van iemand die daar niet voor is opgeleid. Ze zijn hier nu ook flink bezig om de rijscholen aan te pakken omdat er nogal wat oplichters tussen zitten die er met het lesgeld vandoor gaan. In Belgie en Engeland mag dat volgens mij nog wel.Petra/VS schreef:Zo zou er geen haar op mijn hoofd over peinzen om een van mijn kinderen in Nederland autorijden te leren, zoals ik dat hier heb gedaan! Ondanks, dat het hier een stuk drukker is geworden, sinds wij hier zijn komen wonen, is er nog altijd veel meer "plaats" om fouten te maken: de wegen zijn breder, het verkeer over het algemeen minder "hectisch" en er zijn nauwelijks fietsers om rekening mee te moeten houden om maar een paar dingen te noemen. Ook spreken alle verkeerstekens vrijwel voor zichzelf.
Zelf heb ik nu zo'n 2,5 jaar m'n rijbewijs en ik was vrij laat met het behalen ervan. Ik heb het lekker op m'n gemak gedaan, theorie is een kwestie van dom leren dus daar slaagde ik in 1x voor. Praktijk was de eerste keer helaas anders. Er kwam een fietser van rechts (die door rood licht reed) en m'n examinator trapte eerder op de rem als ik, gezakt. De 2e keer kwam er een idioot met een noodgang van rechts aanrijden, ik reed op een voorrangsweg, en die zag ik wel op tijd. Die vent stopte niet en reed dus gewoon hard door, zie ik ineens m'n examinator (coordinator van de examinatoren in Rotterdam) voor me langs schieten bovenop de toeter en z'n middelvinger omhoog richting die vent. En dan durven ze iets over agressief rijgedrag te zeggen. Na die actie dacht ik in eerste instantie dat ik weer gezakt was maar m'n examinator was heel positief en zei dat ik een zeer goede rit neer had gezet.
Uiteindelijk vind ik wel dat je pas leert rijden als je je rijbewijs hebt. De eerste keer alleen in de auto rijden was toch wel ff eng, je hebt immers niemand naast je zitten die in kan grijpen, maar dat was na 5 minuten ook over.
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
- mirdj
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ik kan me nog wel herinneren dat we Miami in reden, ging ineens van 3 banen naar 6 banen en verkeer dat je links en rechts voorbij schiet. Op een gegeven moment reden tussen 2 gigantische vrachtwagens en dat vonden we toch niet echt prettig. Ook moet je opletten als je netjes links iemand hebt ingehaald dat je niet gelijk terug gaat naar rechts want er kan ondertussen iemand je met een noodgang rechts inhalen.Tony de Pony schreef:Dat linksrijden is echt iets Amerikaans. Man, heb je vier of vijf banen - rijdt 80% op de twee meest linker banen.Loek schreef:Net zoals er verschillen zijn in cultuursgedragingen, is er ook verschil in verkeersgedrag. In beide gevallen is het gewoon anders dan we gewend zijn, dus niet "slecht".
Ik rijd tegenwoordig helemaal rechts. Kan je prima met 85 - 90 mph doorrijden zonder je te ergeren aan al die minivans met moeders aan de telefoontypes
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 1655 Weergaves
-
Laatste bericht door BonnyR
-
- 9 Reacties